Min bror finns ej mer, vad gäller nu?

anna_panna

Trådstartare
Nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig med lite frågor som åker runt i mitt huvud efter gårdagskvällens besked om att min bror ej längre finns med oss levande. Tyvärr lite väntat besked men ändå lika jobbigt.
Lite bakgrund
Min bror har levt ett liv lite utanför det normala livet. Han bodde i en verkstadslokal med dass på gården, körde skrotbil och hankade sig fram på kontant betalda jobb och var storrökare, dvs han var inte så snäll mot sin kropp. I oktober hamnade han på sjukhus efter en dubbelsidig stroke och blev förlamad hela högersidan. Han fick lämna sjukhuset och flytta till korttidsboende veckan innan jul där han befunnit sig sedan dess.
Min bror var ensamstående och med en del skulder till kronofogden.
Mamma finns kvar i livet 83 år gammal och dement :( och vet ännu inget om stroken heller och så har jag en syster, vi två måste meddela mamma detta tragiska tillsammans nu till helgen som kommer, jag bor 4 timmar bort och har en inplanerad resa till helgen.

Men nu till det praktiska och frågor
Då bror har skulder till Kronofogden, är det något som ärvs eller försvinner de nu?
Vem ärver bilen efter bror? Den är avställd för tillfället men bör flyttas till skroten snarast
Gör man alltid en bouppteckning?
Vem betalar för en begravning? Det sociala eller är det vi anhöriga?
 
Nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig med lite frågor som åker runt i mitt huvud efter gårdagskvällens besked om att min bror ej längre finns med oss levande. Tyvärr lite väntat besked men ändå lika jobbigt.
Lite bakgrund
Min bror har levt ett liv lite utanför det normala livet. Han bodde i en verkstadslokal med dass på gården, körde skrotbil och hankade sig fram på kontant betalda jobb och var storrökare, dvs han var inte så snäll mot sin kropp. I oktober hamnade han på sjukhus efter en dubbelsidig stroke och blev förlamad hela högersidan. Han fick lämna sjukhuset och flytta till korttidsboende veckan innan jul där han befunnit sig sedan dess.
Min bror var ensamstående och med en del skulder till kronofogden.
Mamma finns kvar i livet 83 år gammal och dement :( och vet ännu inget om stroken heller och så har jag en syster, vi två måste meddela mamma detta tragiska tillsammans nu till helgen som kommer, jag bor 4 timmar bort och har en inplanerad resa till helgen.

Men nu till det praktiska och frågor
Då bror har skulder till Kronofogden, är det något som ärvs eller försvinner de nu?
Vem ärver bilen efter bror? Den är avställd för tillfället men bör flyttas till skroten snarast
Gör man alltid en bouppteckning?
Vem betalar för en begravning? Det sociala eller är det vi anhöriga?

Beklagar förlusten :heart

Skulder ärvs inte, dödsboet betalar dem med de tillgångar som finns. Täcker inte tillgångarna skulderna så händer inget mer. Finns det eventuellt något kvar efter att skulderna är betalda går det till er mor, finns det inga barn ärver ens föräldrar.

Vad gäller bilen så kom ihåg att ni får inte avyttra eller göra er av med något innan bouppteckningen gjorts (och ja, det ska göras). Har er mor en god man? Hon är dödsboägare och behöver kunna hålla i delar av processen med dödsboet. Kan hon inte det krävs det en god man. Är hon tillräckligt medveten kan hon skriva på en fullmakt att ni syskon får hantera dödsboet men det kräver som sagt att hon är tillräckligt "med" för det.

Kan dödsboet inte betala för begravningen och släktingarna kan/vill inte betala gör staten det. Då blir det den allra enklast möjliga begravningen.

Jag vill inte jaga upp dig men det här är inte enkla saker att hålla i och med en dement släkting blir det inte lättare. Jag gick igenom allt det här för sju år sedan när min pappa dog, med skillnaden att jag var dödsboägaren vilket förenklade något men mammas demens gjorde ändå att det blev krångligare.
 
Nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig med lite frågor som åker runt i mitt huvud efter gårdagskvällens besked om att min bror ej längre finns med oss levande. Tyvärr lite väntat besked men ändå lika jobbigt.
Lite bakgrund
Min bror har levt ett liv lite utanför det normala livet. Han bodde i en verkstadslokal med dass på gården, körde skrotbil och hankade sig fram på kontant betalda jobb och var storrökare, dvs han var inte så snäll mot sin kropp. I oktober hamnade han på sjukhus efter en dubbelsidig stroke och blev förlamad hela högersidan. Han fick lämna sjukhuset och flytta till korttidsboende veckan innan jul där han befunnit sig sedan dess.
Min bror var ensamstående och med en del skulder till kronofogden.
Mamma finns kvar i livet 83 år gammal och dement :( och vet ännu inget om stroken heller och så har jag en syster, vi två måste meddela mamma detta tragiska tillsammans nu till helgen som kommer, jag bor 4 timmar bort och har en inplanerad resa till helgen.

Men nu till det praktiska och frågor
Då bror har skulder till Kronofogden, är det något som ärvs eller försvinner de nu?
Vem ärver bilen efter bror? Den är avställd för tillfället men bör flyttas till skroten snarast
Gör man alltid en bouppteckning?
Vem betalar för en begravning? Det sociala eller är det vi anhöriga?

Vad sorligt att höra om din brors bortgång. Jag beklagar verkligen!

Skulder ärvs inte men det är en del ekonomiska bestyr som behöver göras. Hela din brors ekonomi har i samband med dödsfallet blivit ett dödsbo som du, din syster och din mamma är delägare i fram till bouppteckning eller boanmälan.

Dödsboet ska först och främst använda eventuella tillgångar i dödsboet till att betala begravning och bouppteckning, efter det regleras skulder. Det eventuella skulder som finns kvar avskrivs. Finns det tillgångar kvar så delas det upp mellan er som finns kvar. Finns det inga tillgångar kvar kan det räcka med en boanmälan för att avveckla dödsboet istället för en bouppteckning.

Svenska myndigheter har tillsammans gjort efter efterlevandeguide, efterlevandeguiden.se, som kan vara värd att titta på. En begravningsbyrå kommer så klart också att vara till stor hjälp.

Obs! Efter @athena_arabians inlägg blir jag osäker på vilka som äger dödsboet - om även du och din syster gör det.
 
Beklagar förlusten :heart

Skulder ärvs inte, dödsboet betalar dem med de tillgångar som finns. Täcker inte tillgångarna skulderna så händer inget mer. Finns det eventuellt något kvar efter att skulderna är betalda går det till er mor, finns det inga barn ärver ens föräldrar.

Vad gäller bilen så kom ihåg att ni får inte avyttra eller göra er av med något innan bouppteckningen gjorts (och ja, det ska göras). Har er mor en god man? Hon är dödsboägare och behöver kunna hålla i delar av processen med dödsboet. Kan hon inte det krävs det en god man. Är hon tillräckligt medveten kan hon skriva på en fullmakt att ni syskon får hantera dödsboet men det kräver som sagt att hon är tillräckligt "med" för det.

Kan dödsboet inte betala för begravningen och släktingarna kan/vill inte betala gör staten det. Då blir det den allra enklast möjliga begravningen.

Jag vill inte jaga upp dig men det här är inte enkla saker att hålla i och med en dement släkting blir det inte lättare. Jag gick igenom allt det här för sju år sedan när min pappa dog, med skillnaden att jag var dödsboägaren vilket förenklade något men mammas demens gjorde ändå att det blev krångligare.

Är inte syskonen också dödsbodelägare? Eller är jag helt ute ock cyklar?
 
Är inte syskonen också dödsbodelägare? Eller är jag helt ute ock cyklar?
Om man inte skrivit testamente och inte har barn är det endast förälder som ärver. Inte syskon.
*Rättelse.
I detta fallet där det endast finns en förälder kvar blir det som du skriver.

"Den andra arvsklassen utgörs av arvlåtarens föräldrar, som delar på arvet. Är någon av föräldrarna redan bortgången så delarföräldrarnas barn på dennes lott, dvs arvlåtarens syskon. Är båda föräldrarna redan bortgångna fördelas således hela arvet på arvlåtarens syskon. Se regeln här. "
https://www.lawline.se/answers/vem-arver-en-person-om-denne-saknar-make-och-barn
 
Syskonen äger 1/4 var av dödsboet om den andra föräldern är död, de får helt enkelt den förälderns del att dela på. Gått igenom det när ett syskon dog efter pappa och kommer även ärva farmor och farfar på samma sätt (vilket jag är osäker på om alla pappas syskon är medvetna om så jag hoppas att jag slipper en fight om det då..).
 
Tackar för era svar, kommer att kontakta en begravningsbyrå imorgon och så får de hjälpa till.
Men det som var viktigast var att vi efterlevande inte blir skyldiga att betala brors skulder.
Vilken tur att jag fotade av armbandet bror hade på sjukhuset för jag har aldrig haft koll på hans 4 sista siffror
Mamma har ingen god man utan vi har hjälpt henne med det som behövs som att betala de få räkningar som inte går på autogiro.
Måste snart ringa brors bästa kompis och berätta de tråkiga nyheterna och även meddela lite andra personer
Det är tungt just nu:cry:
 
Tackar för era svar, kommer att kontakta en begravningsbyrå imorgon och så får de hjälpa till.
Men det som var viktigast var att vi efterlevande inte blir skyldiga att betala brors skulder.
Vilken tur att jag fotade av armbandet bror hade på sjukhuset för jag har aldrig haft koll på hans 4 sista siffror
Mamma har ingen god man utan vi har hjälpt henne med det som behövs som att betala de få räkningar som inte går på autogiro.
Måste snart ringa brors bästa kompis och berätta de tråkiga nyheterna och även meddela lite andra personer
Det är tungt just nu:cry:
Vad gäller begravningskostnaderna så frågade jag en som jobbar på begravningsbyrå och fick veta att den som beställer/skriver på beställningen blir skyldig att betala om inte dödsboet har tillräckligt med tillgångar.
De kommer då att skicka fakturan ställd till den personen i stället när förfallodatum gått ut. Så sa hon.
Det var för en 5-6 år sedan och kan ju ha ändrats sedan dess, men jag tvivlar.
 
Vad gäller begravningskostnaderna så frågade jag en som jobbar på begravningsbyrå och fick veta att den som beställer/skriver på beställningen blir skyldig att betala om inte dödsboet har tillräckligt med tillgångar.
De kommer då att skicka fakturan ställd till den personen i stället när förfallodatum gått ut. Så sa hon.
Det var för en 5-6 år sedan och kan ju ha ändrats sedan dess, men jag tvivlar.

Det stämmer. Det är uppdragsgivaren som är betalningsansvarig, och tyvärr springer det snabbt iväg i pengar då timkostnaden för konsultationer är rätt hög.
 
Vad gäller begravningskostnaderna så frågade jag en som jobbar på begravningsbyrå och fick veta att den som beställer/skriver på beställningen blir skyldig att betala om inte dödsboet har tillräckligt med tillgångar.
De kommer då att skicka fakturan ställd till den personen i stället när förfallodatum gått ut. Så sa hon.
Det var för en 5-6 år sedan och kan ju ha ändrats sedan dess, men jag tvivlar.
Socialtjänsten betalar begravningen om det saknas tillgångar i dödsboet.
 
Nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig med lite frågor som åker runt i mitt huvud efter gårdagskvällens besked om att min bror ej längre finns med oss levande. Tyvärr lite väntat besked men ändå lika jobbigt.
Lite bakgrund
Min bror har levt ett liv lite utanför det normala livet. Han bodde i en verkstadslokal med dass på gården, körde skrotbil och hankade sig fram på kontant betalda jobb och var storrökare, dvs han var inte så snäll mot sin kropp. I oktober hamnade han på sjukhus efter en dubbelsidig stroke och blev förlamad hela högersidan. Han fick lämna sjukhuset och flytta till korttidsboende veckan innan jul där han befunnit sig sedan dess.
Min bror var ensamstående och med en del skulder till kronofogden.
Mamma finns kvar i livet 83 år gammal och dement :( och vet ännu inget om stroken heller och så har jag en syster, vi två måste meddela mamma detta tragiska tillsammans nu till helgen som kommer, jag bor 4 timmar bort och har en inplanerad resa till helgen.

Men nu till det praktiska och frågor
Då bror har skulder till Kronofogden, är det något som ärvs eller försvinner de nu?
Vem ärver bilen efter bror? Den är avställd för tillfället men bör flyttas till skroten snarast
Gör man alltid en bouppteckning?
Vem betalar för en begravning? Det sociala eller är det vi anhöriga?
Tycker du har fått ett jättebra svar av @athena_arabians. Jag tror det täckte de flesta av dina praktiska frågor.

Beklagar din förlust.
Miste min mamma i våras så jag har erfarenhet av hur det känns. Naturligtvis ser sorgen olika ut hos alla. Jag hoppas du kan finna hjälp och stöd på något sätt. :heart
 
Om man inte skrivit testamente och inte har barn är det endast förälder som ärver. Inte syskon.
*Rättelse.
I detta fallet där det endast finns en förälder kvar blir det som du skriver.

"Den andra arvsklassen utgörs av arvlåtarens föräldrar, som delar på arvet. Är någon av föräldrarna redan bortgången så delarföräldrarnas barn på dennes lott, dvs arvlåtarens syskon. Är båda föräldrarna redan bortgångna fördelas således hela arvet på arvlåtarens syskon. Se regeln här. "
https://www.lawline.se/answers/vem-arver-en-person-om-denne-saknar-make-och-barn
Kan detta verkligen stämma? En farbror till mig gick bort och då bara en bror (inte vår pappa) till den avlidne fanns i livet, fick vi ärva halva värdet av hans sommarstuga. Dvs vår farbrors sommarstuga. Det kändes väldigt långsökt där och då men så var fallet. Något testamente fanns inte.
 
Kan detta verkligen stämma? En farbror till mig gick bort och då bara en bror (inte vår pappa) till den avlidne fanns i livet, fick vi ärva halva värdet av hans sommarstuga. Dvs vår farbrors sommarstuga. Det kändes väldigt långsökt där och då men så var fallet. Något testamente fanns inte.

Men det stämmer väl? Er far ärvde sin bror, eftersom far och farbrors föräldrar inte fanns i livet. Ni ärvde er fars del.
 
Gör man alltid en bouppteckning?
Vem betalar för en begravning? Det sociala eller är det vi anhöriga?


Beklagar sorgen alltid tråkigt när en person som står nära går bort oavsett om det var förväntat eller inte.:heart

Ni ansöker om bistånd till begravningen hos ekonomiskt bistånd i kommunen. Ansökan ska göras av dödsbodelägare eller företrädare för dödsboet. Företrädare kan man bli genom att få fullmakt från dödsbodelägare om man inte är det själv.

Finns inga tillgångar eller om tillgångarna som finns bara räcker till begravningen behöver inte bouppteckning göras utan då räcker det med dödsboanmälan till Skatteverket.

Det viktigaste ni behöver tänka på är att:

inte betala några räkningar innan du tar kontakt med socialkontoret,
kontakta socialkontoret innan du beställer begravningen
säga upp eventuella autogiron hos banken eller betalningsmottagaren,
säga upp stående överföringar hos banken.

Här finns bra fakta i frågan:

https://www.konsumenternas.se/spara/fakta/om-dodsbon/nar-dodsboets-pengar-inte-racker-till
 
Alltid?
Märkigt att hon svarade så till mig då.
Gick in på en begravningsbyrås hemsida och där stod det så här:
"När dödsboet inte har tillgångar som täcker samtliga skulder är det viktigt att inga betalningar görs efter dödsfallet. Rådgör eller lämna över ärendet till oss så tar Vi hand om alla kontakter med fordringsägarna. Genom en korrekt hantering och förvaltning av dödsboet riskerar inte delägarna att bli betalningsansvariga för dödsboets skulder."

Så bäst att kolla med socialen först.
 
Alltid?
Märkigt att hon svarade så till mig då.
Inte med automatik, man måste ansöka om det. Och då betalas det ut en summa till dödsboet, som ska användas för att betala fakturan för begravningen.
Beställaren ansvarar för att det blir betalt, det är väl helt korrekt. Begravningsbyrån ska ju inte behöva riskera att bli utan betalning bara för att dödsboet saknar tillgångar.
 
Tack för era svar,
syrran roddar i det hela med dödsboanmälan och jag med lite andra saker
idag framkom det att brors pappa som vi trodde hade dött för länge sedan var i livet så nu blir det ett brev till honom om vad som hänt, jag har under mina 50 år aldrig träffat honom och min syster har träffat honom en gång och vår bror var inte intresserad av att träffa sin pappa
Så nu finns det 2 dödsboägare
visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag hörde detta
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp