Min bror ska gifta sig och det hänger på mig om det blir av

Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli otroligt långt. Jag är fullt medveten om att jag är långt ifrån anonym här på forumet men ärligt talat känner jag inte att jag har något att dölja, och skulle detta komma fram till personer i min familj eller umgängeskrets vore det nästan bara skönt.

Min storebror planerar att gifta sig i Sverige den 15 augusti. Det blir det första bröllopet inom släkten/familjen och är på många sätt en väldigt stor grej. De räknar med ca 80 gäster och festen går av stapeln på ett spahotell.

Sen kom coronautbrottet, och jag har de senaste veckorna varit helt övertygad om att de kommer att boka om bröllopet till nästa år istället - något de kan göra helt utan extra kostnad. För mig känns det som det enda rätta att göra, på alla sätt och vis. Det är helt enkelt inte genomförbart, varken moraliskt eller rent praktiskt, att ha ett bröllop med 80 gäster sommaren 2020.

Det har dock visat sig att min bror och hans fästmö är av en helt annan uppfattning. “Vi är inte så oroliga” säger de. De är helt inställda på att köra på som planerat, även om de förstår att de kanske förlorar några gäster som inte kan/vill närvara p.g.a coronan (våra nära släktingar i USA och Tyskland, till exempel). På det stora hela resonerar de på ett sätt som får mig att skämmas över att det här är min bror som säger så. Jag frågade till exempel hur de tänker kring att FHM säger att vi bör undvika saker som bröllop och fester och till svar fick jag saker som “Bör betyder inte skall” och “rekommendationerna ger utrymme för att vara pragmatisk”. Han refererade även till att det ju finns barer och restauranger som har öppet och kör på som vanligt, och det är ju mycket värre. Klassisk “men DOM då!”-argumentation, med andra ord. Som sagt: jag skäms.

De skiter med andra ord fullständigt i vad FHM säger, försvarar sig med att “50-personersregeln gäller inte för privata evenemang” (jag har påpekat att viruset skiter högaktningsfullt i huruvida det är 70 personer från 20 olika hushåll eller 70 personer från 20 olika företag, det sprider sig lika bra ändå) och att de oavsett “inte kommer att överskrida den gränsen med mer än 25-30 personer. :banghead::banghead::banghead:

Jag är fruktansvärt obekväm med hela situationen och kan inte för mitt liv förstå hur man är redo att gifta sig under sådana här omständigheter, när man vet att man 1) bryter mot flera mycket tydliga råd och regler (såvida de inte ändras), 2) utsätter alla sina gäster samt deras umgängeskretsar för risker och 3) att det kommer saknas flera viktiga personer p.g.a att de inte vill/kan/vågar ta risken att gå på bröllop när staten avråder från det. För mig hade det kastat en enorm skugga över hela grejen!

Och jag fattar inte riktigt det här resonemanget att “vi är inte så oroliga". Jag är inte heller ett dugg orolig för egen del. Min tvekan har absolut ingenting med personliga risker att göra. Det här är för mig till 110% en fråga om moral och om att vara en ansvarstagande individ. Att inte bryta mot de regler och rekommendationer som världens länder - inklusive Sverige - har skapat för att hålla folk säkra. Att hålla mig till samma regler och rekommendationer som (nästan) alla andra. Att inte låta andra göra enorma uppoffringar samtidigt som jag själv gladeligen reser på bröllop där jag kommer i kontakt med en massa människor. Hela systemet bygger ju trots allt på att massor av människor tar ansvar och undviker dylika situationer.

Som det är just nu så är det enda som skulle kunna få dem att ställa in om jag inte kunde närvara. Eftersom jag bor utomlands skulle min närvaro kräva att jag flög mellan två olika länder, och därmed bröt mot ännu fler regler/rekommendationer. För mig är det alltså en ännu större grej än för någon som har 3 timmars bilväg dit. Men min bror har tydligt sagt att han inte vill gifta sig utan mig.

Det har alltså på många sätt och vis hamnat på mina axlar det här, och jag vet inte vad jag ska göra. Det känns för mig otroligt jobbigt att bli pressad att bryta mot regler och rekommendationer, samt utsätta folk för risker, på det här sättet. Hela själen vrålar NEEEEJJJJ när jag tänker på att ge mig ut och nöjesresa för att gå på en stor fest med massor av folk under en global pandemi, men jag vet inte om jag mäktar med att vara DEN personen som tvingar min bror att skjuta upp ett bröllop som de planerat i nästan ett år. Samtidigt känns det otroligt märkligt för mig att känna som att jag är den som har fel och är besvärlig här, när jag är den enda i som tycker att vi bör följa reglerna.

Det känns som att det enda vi kan hoppas på nu är att saker och ting blir magiskt mycket bättre under den närmaste månaden (de måste ge besked till hotellet senast den 15 juli, efter det är det för sent att ställa in/byta datum) och att de släpper på restriktionerna i både UK och Sverige. Jag vill inget hellre än att det ska ske, och att vi ska kunna genomföra dagen som planerat och njuta av varandras sällskap på riktigt.

Men fy faaan vad trött jag är på att känna mig som familjens pessimistiska drama queen och party pooper, och fy faaan vad jag inte kan förstå hur bror + fästmö tänker. Hade jag inte vetat bättre så hade jag gissat att hon var gravid eller något, med tanke på hur osannolikt envisa de är med att inte skjuta på bröllopet några månader.

Jag vet inte vad jag ska göra, och jag känner att jag verkligen börjat tappa respekten för min bror när jag hör hur förbannat puckat och själviskt han resonerar (det här är för övrigt samma bror som glatt reste, med tåg, mellan tre olika storstadsregioner i Sverige under påskhelgen för att hälsa på vänner, trots att stadsministern bad folk stanna hemma).

Är det någon som orkat läsa ända hit får ni gärna dela med er av tankar och råd, om ni har några. Annars var jag som sagt mest ute efter att skriva av mig innan jag imploderar.
 

Jag har nu fått besked om att de kommer att genomföra bröllopet som planerat i augusti oavsett om jag kommer eller ej. Sämsta möjliga utkomst för min del, jag hade verkligen hoppats (något naivt kanske) att de skulle flytta på det för min skull, men det ser ut som att dårskapet fortsätter. Nu ligger i alla fall inte pressen på mig längre.
Fast de lyfte ju ansvaret från dina axlar vilket ändå känns rätt bra? Det kändes ju inte bra att de la beslutet på dig, nu har de fått din åsikt och får fatta sitt eget beslut.
 
Jag har nu fått besked om att de kommer att genomföra bröllopet som planerat i augusti oavsett om jag kommer eller ej. Sämsta möjliga utkomst för min del, jag hade verkligen hoppats (något naivt kanske) att de skulle flytta på det för min skull, men det ser ut som att dårskapet fortsätter. Nu ligger i alla fall inte pressen på mig längre.

Vi får se hur saker utvecklar sig de närmsta veckorna och vad jag beslutar i slutändan, men oavsett vad som händer så har jag i alla fall gjort allt jag kan för att stoppa det.
De kanske kan köra det på skype eller zoom.
 
Fast de lyfte ju ansvaret från dina axlar vilket ändå känns rätt bra? Det kändes ju inte bra att de la beslutet på dig, nu har de fått din åsikt och får fatta sitt eget beslut.
Ja absolut, men jag är väldigt besviken över att de är redo att köra utan mig trots att de sa att det aldrig skulle hända. Jag trodde verkligen att han menade det när han sa det. Och det känns så fruktansvärt jobbigt att veta att jag kanske inte kommer att kunna närvara på min egen brors bröllop när (nästan) hela resten av släkten samlas. Sedan har det här gjort att frustrationen över deras idioti blossat upp på nytt hos mig, de vill verkligen desperat dra ihop en fest med 70 deltagare under en pågående pandemi :banghead:

Men visst, som jag skrev så är det skönt att jag i alla fall kan känna att jag gjort vad jag kunnat och att det nu inte hänger på mig längre. Jag får försöka fokusera på det tillsvidare.
De kanske kan köra det på skype eller zoom.
Ja, de kommer nog att titta på någon sådan lösning eftersom vi är några stycken som inte kommer att kunna närvara som det är nu.
 
Ja absolut, men jag är väldigt besviken över att de är redo att köra utan mig trots att de sa att det aldrig skulle hända. Jag trodde verkligen att han menade det när han sa det. Och det känns så fruktansvärt jobbigt att veta att jag kanske inte kommer att kunna närvara på min egen brors bröllop när (nästan) hela resten av släkten samlas. Sedan har det här gjort att frustrationen över deras idioti blossat upp på nytt hos mig, de vill verkligen desperat dra ihop en fest med 70 deltagare under en pågående pandemi :banghead:

Men visst, som jag skrev så är det skönt att jag i alla fall kan känna att jag gjort vad jag kunnat och att det nu inte hänger på mig längre. Jag får försöka fokusera på det tillsvidare.

Ja, de kommer nog att titta på någon sådan lösning eftersom vi är några stycken som inte kommer att kunna närvara som det är nu.
men tror du att de drar ihop en sådan fest nu då. Jag tänker att stämningen i Sverige är sådan att de flesta skulle dra sig för att gå på något sådant. Alla ska ju fortfarande hålla ett par meters avstånd från varandra tex även i kyrkan.
 
Ja absolut, men jag är väldigt besviken över att de är redo att köra utan mig trots att de sa att det aldrig skulle hända. Jag trodde verkligen att han menade det när han sa det. Och det känns så fruktansvärt jobbigt att veta att jag kanske inte kommer att kunna närvara på min egen brors bröllop när (nästan) hela resten av släkten samlas. Sedan har det här gjort att frustrationen över deras idioti blossat upp på nytt hos mig, de vill verkligen desperat dra ihop en fest med 70 deltagare under en pågående pandemi :banghead:

Men visst, som jag skrev så är det skönt att jag i alla fall kan känna att jag gjort vad jag kunnat och att det nu inte hänger på mig längre. Jag får försöka fokusera på det tillsvidare.

Ja, de kommer nog att titta på någon sådan lösning eftersom vi är några stycken som inte kommer att kunna närvara som det är nu.
Jag läste ditt första inlägg efter jag läste detta och som jag ser det är det väsentligt större risk för dig att resa så långt och flyga än lokala släktingar och vänner som åker bil.

Nu när det gått så lång tid och så mycket funderande så känns det nog lite snopet att de gifter sig trots din brors löfte men så kan du inte tänka.

Det är ”bara”ett bröllop, inte mer, och det viktigaste är att du håller dig frisk. Fokus. Undvik Corona. Fokus... undvik coronarisk. Fokus håll dig frisk. Hemsk sjukdom verkar det.
 
Men kuuul att de nu skickat ut ett långt meddelande till alla inbjudna där de vill informera om hur de tänker och vad planen är, och att de i det meddelandet bland annat skriver saker som "För dem som vill krama oss är det fritt fram!". I nästa stycke skriver de att de "vidtagit de åtgärder vi kan för att bröllopet ska kunna genomföras på ett så tryggt och säkert sätt som möjligt."

AAAAAARGHHHH de fattar verkligen inte! :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

(och ja, jag kommer att använda den här tråden som pysventil för att kräka av mig om den här situationen framöver - främst för att min stackars sambo inte ska behöva lyssna på mig varje gång jag är arg :p)
 
Men kuuul att de nu skickat ut ett långt meddelande till alla inbjudna där de vill informera om hur de tänker och vad planen är, och att de i det meddelandet bland annat skriver saker som "För dem som vill krama oss är det fritt fram!". I nästa stycke skriver de att de "vidtagit de åtgärder vi kan för att bröllopet ska kunna genomföras på ett så tryggt och säkert sätt som möjligt."

AAAAAARGHHHH de fattar verkligen inte! :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

(och ja, jag kommer att använda den här tråden som pysventil för att kräka av mig om den här situationen framöver - främst för att min stackars sambo inte ska behöva lyssna på mig varje gång jag är arg :p)
En kan bara hoppas att så många inbjudna som möjligt tänker klokt själva och avstår bröllopet helt och hållet.

Pys på bara, alltid finns det någon på Buke som orkar/vill/har tid att lyssna 😄
 
Ja absolut, men jag är väldigt besviken över att de är redo att köra utan mig trots att de sa att det aldrig skulle hända. Jag trodde verkligen att han menade det när han sa det. Och det känns så fruktansvärt jobbigt att veta att jag kanske inte kommer att kunna närvara på min egen brors bröllop när (nästan) hela resten av släkten samlas. Sedan har det här gjort att frustrationen över deras idioti blossat upp på nytt hos mig, de vill verkligen desperat dra ihop en fest med 70 deltagare under en pågående pandemi :banghead:

Men visst, som jag skrev så är det skönt att jag i alla fall kan känna att jag gjort vad jag kunnat och att det nu inte hänger på mig längre. Jag får försöka fokusera på det tillsvidare.

Ja, de kommer nog att titta på någon sådan lösning eftersom vi är några stycken som inte kommer att kunna närvara som det är nu.
70 deltagare?! Det är ju långt över rekommenderade 50. Var rätt nyligen fall här där 10 personer insjuknande i corona efter att ha varit på studentfest där de inte ens var så många personer.

Såg även ditt andra inlägg där det var "fritt fram att kramas"... jag hade inte vågat. Tycker du har gjort helt rätt och skött det jättebra. :heart Nu är det upp till dom, ansvaret ligger hos dom och inte dig. Hade jag varit i deras kläder hade jag aldrig vågat och istället skjutit upp på det, men men.

Hoppas bara inte det är någon som insjuknar om det blir av, risken är väldigt stor när det är så många. :( Om det inte sker något mirakel och de plötsligt inser det allvarliga i den pandemi vi har nu.
 
Men kuuul att de nu skickat ut ett långt meddelande till alla inbjudna där de vill informera om hur de tänker och vad planen är, och att de i det meddelandet bland annat skriver saker som "För dem som vill krama oss är det fritt fram!". I nästa stycke skriver de att de "vidtagit de åtgärder vi kan för att bröllopet ska kunna genomföras på ett så tryggt och säkert sätt som möjligt."

AAAAAARGHHHH de fattar verkligen inte! :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

(och ja, jag kommer att använda den här tråden som pysventil för att kräka av mig om den här situationen framöver - främst för att min stackars sambo inte ska behöva lyssna på mig varje gång jag är arg :p)

Pys på du, jag kan inte för mitt liv förstå hur de tänker! Att umgås i ett sällskap på sjuttio personer i augusti känns hur risky som helst, och dessutom kramas... Jag kramar mina barn, i övrigt har jag rört vid/blivit vidrörd av en annan människa väldigt få gånger sen i mars.
 
Tänkte på denna tråd då jag var på bröllop i helgen. Det går utmärkt att ha ett coronaanpassat bröllop! Såklart lättare när vädret är bra men ändå. Varannan rad och varannan plats i kyrkan, inga kramar, inga gemensamma chipsskålar och godis var bara sådant som var inpackat.
Vid bordet var det dels sitta med avstånd men också sådan bordsplacering att de som redan umgås (partner, nära vän etc) fick sitta ihop istället för att dela på varandra. Ingen gemensam tårta utan cupcakes till var och en istället.
En hel del hölls utomhus och för de som inte kunde eller ville komma livestreamades vigseln, de hade skickat in tal och spex innan på video och ringdes även upp live via zoom. Eftersom en hel del inte kom var vi inte heller över 50 personer.
 
Tänkte på denna tråd då jag var på bröllop i helgen. Det går utmärkt att ha ett coronaanpassat bröllop! Såklart lättare när vädret är bra men ändå. Varannan rad och varannan plats i kyrkan, inga kramar, inga gemensamma chipsskålar och godis var bara sådant som var inpackat.
Vid bordet var det dels sitta med avstånd men också sådan bordsplacering att de som redan umgås (partner, nära vän etc) fick sitta ihop istället för att dela på varandra. Ingen gemensam tårta utan cupcakes till var och en istället.
En hel del hölls utomhus och för de som inte kunde eller ville komma livestreamades vigseln, de hade skickat in tal och spex innan på video och ringdes även upp live via zoom. Eftersom en hel del inte kom var vi inte heller över 50 personer.
Vad skönt att höra! Tyvärr har jag inte hört något om att de ska göra några justeringar vad gäller tårta, bordsplacering och liknande men jag ska absolut hinta till dem om att det kanske vore en bra idé!
 
Just nu lutar det åt att jag kommer att åka, såvida mitt flyg inte blir inställt alltså (det har hela tiden lagts upp avgångar som man kan boka flera veckor i förväg, men än så länge har samtliga blivit inställda med ungefär en veckas framförhållning). Jag har ju gjort vad jag kan för att stoppa det, festen kommer att genomföras oavsett om jag är där eller ej och jag tror inte att jag klarar av att sitta kvar här hemma medan "alla" är där och firar. Jag vet inte vad det gör mig till för sorts person, men man kan i alla fall inte anklaga mig för att inte ha tänkt igenom beslutet oerhört noga.

Jag kommer i så fall att flyga över långt i förväg och isolera mig i 10-14 dagar efter resan, för att se till att jag i alla fall inte drar med mig något från själva resandet. Jag har ordnat så att jag kan låna bekantas stuga för detta ändamål, där alltså enbart jag kommer att vistas. Sedan kommer jag att stanna kvar i Sverige i minst en vecka, förmodligen två, efter bröllopet innan jag reser hem igen. Jag kommer då att göra vad jag kan för att se till att så många som möjligt isolerar sig så mycket som möjligt i dagarna efter bröllopet, och hoppas att alla inbjudna gäster tänker likadant.

Det här hade ju naturligtvis inte varit möjligt om jag inte hade haft ett väldigt flexibelt jobb med en snäll chef som låter oss jobba varifrån som helst, så det är jag oerhört tacksam för. Annars hade jag haft mycket svårt att medverka, rent praktiskt sett om inte annat.
 
Just nu lutar det åt att jag kommer att åka, såvida mitt flyg inte blir inställt alltså (det har hela tiden lagts upp avgångar som man kan boka flera veckor i förväg, men än så länge har samtliga blivit inställda med ungefär en veckas framförhållning). Jag har ju gjort vad jag kan för att stoppa det, festen kommer att genomföras oavsett om jag är där eller ej och jag tror inte att jag klarar av att sitta kvar här hemma medan "alla" är där och firar. Jag vet inte vad det gör mig till för sorts person, men man kan i alla fall inte anklaga mig för att inte ha tänkt igenom beslutet oerhört noga.

Jag kommer i så fall att flyga över långt i förväg och isolera mig i 10-14 dagar efter resan, för att se till att jag i alla fall inte drar med mig något från själva resandet. Jag har ordnat så att jag kan låna bekantas stuga för detta ändamål, där alltså enbart jag kommer att vistas. Sedan kommer jag att stanna kvar i Sverige i minst en vecka, förmodligen två, efter bröllopet innan jag reser hem igen. Jag kommer då att göra vad jag kan för att se till att så många som möjligt isolerar sig så mycket som möjligt i dagarna efter bröllopet, och hoppas att alla inbjudna gäster tänker likadant.

Det här hade ju naturligtvis inte varit möjligt om jag inte hade haft ett väldigt flexibelt jobb med en snäll chef som låter oss jobba varifrån som helst, så det är jag oerhört tacksam för. Annars hade jag haft mycket svårt att medverka, rent praktiskt sett om inte annat.
Jobbigt läge. Känner med dig. Hade inte varit bekväm med att sitta på flyg nu.
Har en kompis som jobbar på plattform och de har både munskydd och visir på sig när dom flyger ut. Han åker rätt långt och har ett par byten, som du.
Ingen mat eller dryck under resan.

Var på ett anpassat studentfirande utomhus med ca 20 personer.
Ungefär hälften lämnade återbud. :)
Det gick bra, alla är friska. Glest mellan folket och handsprit överallt. En person skötte maten och man satt tillsammans med dom man bor med, typ.
Vi tänkte oss för flera gånger, innan vi gick. Jag hade inte lust, men det var för nära släkt...

Din bror har säkert exakta antalet gäster vid det här laget, osa:t borde ha gått ut.
Det kanske inte blir så många som 70? Det kanske blir hälften om du har tur?
I min bekantskapskrets är fester och även begravningskaffe något man inte går på nu.
Man går till kyrkan, och så går man hem.
Vi känner drabbade, både som har klarat sig bra och de som har legat i respirator.
Jag tror att man tänker sig för mer då?
Innan jag kände drabbade, var jag inte så försiktig som jag är efter, får jag dessvärre erkänna.

Hoppas att allt går bra för er alla. :heart
 
Jobbigt läge. Känner med dig. Hade inte varit bekväm med att sitta på flyg nu.
Har en kompis som jobbar på plattform och de har både munskydd och visir på sig när dom flyger ut. Han åker rätt långt och har ett par byten, som du.
Ingen mat eller dryck under resan.

Var på ett anpassat studentfirande utomhus med ca 20 personer.
Ungefär hälften lämnade återbud. :)
Det gick bra, alla är friska. Glest mellan folket och handsprit överallt. En person skötte maten och man satt tillsammans med dom man bor med, typ.
Vi tänkte oss för flera gånger, innan vi gick. Jag hade inte lust, men det var för nära släkt...

Din bror har säkert exakta antalet gäster vid det här laget, osa:t borde ha gått ut.
Det kanske inte blir så många som 70? Det kanske blir hälften om du har tur?
I min bekantskapskrets är fester och även begravningskaffe något man inte går på nu.
Man går till kyrkan, och så går man hem.
Vi känner drabbade, både som har klarat sig bra och de som har legat i respirator.
Jag tror att man tänker sig för mer då?
Innan jag kände drabbade, var jag inte så försiktig som jag är efter, får jag dessvärre erkänna.

Hoppas att allt går bra för er alla. :heart
Min resa är som tur är ganska "straight forward" utan byten och min bror har dessutom erbjudit sig att betala så att jag kan ta taxi till och från flygplatserna (istället för att åka buss + tåg), så på det viset är det helt okej omständigheter ändå. De som sedan är på flygplatsen har ju redan utsatt sig för risken själva så att säga, så där lär vi sitta i samma och hyfsat självvalda båt allihop. Även jag kommer att ha munskydd på mig, jag tror att många flygplatser här kräver det nu för tiden.

Jag vet att de hade satt OSA 1 juni men det har även kommunicerats att det är okej att meddela senare än så just p.g.a rådande omständigheter. Jag tror att de behöver veta absolut senast 15 juli. Facebook-eventet som skapats har just nu 40 "going", 4 "maybe" (jag, min sambo samt mina gudföräldrar) och 23 som inte svarat än. Sedan är det ett gäng som inte finns på Facebook också, och av dem vet jag att 4 personer garanterat inte kommer att närvara eftersom de bor i USA resp. Italien. Så ja, förhoppningsvis blir vi definitivt färre än de 70-80 som är inbjudna!

Det ligger absolut något i det du säger om att brudparet förmodligen hade brytt sig mycket mer om de kände till någon som drabbats av viruset, framförallt om de mått riktigt dåligt. Som det är nu känner de, såvitt jag vet, inte till något fall alls personligen och kan därför fortsätta med sitt "det är inte så farligt" och "vi är inte så oroliga".
 
Min resa är som tur är ganska "straight forward" utan byten och min bror har dessutom erbjudit sig att betala så att jag kan ta taxi till och från flygplatserna (istället för att åka buss + tåg), så på det viset är det helt okej omständigheter ändå. De som sedan är på flygplatsen har ju redan utsatt sig för risken själva så att säga, så där lär vi sitta i samma och hyfsat självvalda båt allihop. Även jag kommer att ha munskydd på mig, jag tror att många flygplatser här kräver det nu för tiden.

Jag vet att de hade satt OSA 1 juni men det har även kommunicerats att det är okej att meddela senare än så just p.g.a rådande omständigheter. Jag tror att de behöver veta absolut senast 15 juli. Facebook-eventet som skapats har just nu 40 "going", 4 "maybe" (jag, min sambo samt mina gudföräldrar) och 23 som inte svarat än. Sedan är det ett gäng som inte finns på Facebook också, och av dem vet jag att 4 personer garanterat inte kommer att närvara eftersom de bor i USA resp. Italien. Så ja, förhoppningsvis blir vi definitivt färre än de 70-80 som är inbjudna!

Det ligger absolut något i det du säger om att brudparet förmodligen hade brytt sig mycket mer om de kände till någon som drabbats av viruset, framförallt om de mått riktigt dåligt. Som det är nu känner de, såvitt jag vet, inte till något fall alls personligen och kan därför fortsätta med sitt "det är inte så farligt" och "vi är inte så oroliga".
Om flyget går, så önskar jag dig en fin resa och en fin vistelse.
På med skydd och packa handbagaget med våtservetter och liten spritflaska. På med lovikavantar, så du inte tar dig i ansiktet. :) Så håller jag tummarna att allt blir på bästa sätt, att alla håller sig krya både före och efter. Samt att du kan njuta av bröllopet och hembesöket.

Men pussar och kramar... Det tycker jag är att ta i.
Det kommer garanterat få många att känna sig obekväma. Det tjatas ju varje dag om att man ska hålla avstånd!
50 pers som kanske har träffat 4 personer nyligen, eller rent av på väg till bröllopet. Som i sin tur har träffat 4... Blir snabbt många människor?

Ta inte illa upp nu, men brudparet låter rentav lite, som bilden Europa har på svenskarna i pandemin.
 
Om flyget går, så önskar jag dig en fin resa och en fin vistelse.
På med skydd och packa handbagaget med våtservetter och liten spritflaska. På med lovikavantar, så du inte tar dig i ansiktet. :) Så håller jag tummarna att allt blir på bästa sätt, att alla håller sig krya både före och efter. Samt att du kan njuta av bröllopet och hembesöket.

Men pussar och kramar... Det tycker jag är att ta i.
Det kommer garanterat få många att känna sig obekväma. Det tjatas ju varje dag om att man ska hålla avstånd!
50 pers som kanske har träffat 4 personer nyligen, eller rent av på väg till bröllopet. Som i sin tur har träffat 4... Blir snabbt många människor?

Ta inte illa upp nu, men brudparet låter rentav lite, som bilden Europa har på svenskarna i pandemin.
Ja, visst gör de? Som jag sa i mitt första inlägg: Jag skäms över att det är min egen bror som beter sig och uttrycker sig på det här sättet. Fattar inte alls vad som hände där.

Ang kramar och sådär så fick jag läsa & ge min åsikt på utkastet till meddelandet innan de publicerade det och då hade de skrivit "Vi förväntar oss inte att ni ska lyckönska oss genom kramar etc, men vi tar gärna emot dem om ni själva vill." Jag sa att jag tyckte att de skulle ta bort den meningen eftersom den i mitt tycke var onödig. Istället skrev de något ännu värre :banghead:
 
Vet inte om jag missat en ev uppdateringstråd, men undrar lite hur det blev. Åkte du?
Ja, det blev att jag åkte till slut och sambon hängde med. Vi isolerade oss utan att träffa någon (alltså inte ens mina föräldrar) första veckan för att kolla av så vi inte dragit på oss något under själva resan. Sedan var vi så ansvarsfulla som möjligt före, under och efter bröllopet. Det blev en fantastisk dag och ingen blev sjuk varken före eller efter, vilket så klart är en enorm lättnad. Jag tycker fortfarande att det var en dum idé hela grejen men lyckades ändå njuta av dagen och ha kul. Jag är glad att jag var där och framförallt att det gick så bra på alla sätt och vis.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min första dagbokstråd! Jag och sambon ska gifta oss, om en månad och några dagar :heart Vi firar 10 år i höst och det känns så fint...
Svar
19
· Visningar
2 061
Senast: McFlurry
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig velat gifta mig. Jag har aldrig varit den där tjejen som drömt om Prince Charming, bläddrat i bröllopstidningar, spanat...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 230
Senast: Thomasine
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp