Min bror ska gifta sig och det hänger på mig om det blir av

Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli otroligt långt. Jag är fullt medveten om att jag är långt ifrån anonym här på forumet men ärligt talat känner jag inte att jag har något att dölja, och skulle detta komma fram till personer i min familj eller umgängeskrets vore det nästan bara skönt.

Min storebror planerar att gifta sig i Sverige den 15 augusti. Det blir det första bröllopet inom släkten/familjen och är på många sätt en väldigt stor grej. De räknar med ca 80 gäster och festen går av stapeln på ett spahotell.

Sen kom coronautbrottet, och jag har de senaste veckorna varit helt övertygad om att de kommer att boka om bröllopet till nästa år istället - något de kan göra helt utan extra kostnad. För mig känns det som det enda rätta att göra, på alla sätt och vis. Det är helt enkelt inte genomförbart, varken moraliskt eller rent praktiskt, att ha ett bröllop med 80 gäster sommaren 2020.

Det har dock visat sig att min bror och hans fästmö är av en helt annan uppfattning. “Vi är inte så oroliga” säger de. De är helt inställda på att köra på som planerat, även om de förstår att de kanske förlorar några gäster som inte kan/vill närvara p.g.a coronan (våra nära släktingar i USA och Tyskland, till exempel). På det stora hela resonerar de på ett sätt som får mig att skämmas över att det här är min bror som säger så. Jag frågade till exempel hur de tänker kring att FHM säger att vi bör undvika saker som bröllop och fester och till svar fick jag saker som “Bör betyder inte skall” och “rekommendationerna ger utrymme för att vara pragmatisk”. Han refererade även till att det ju finns barer och restauranger som har öppet och kör på som vanligt, och det är ju mycket värre. Klassisk “men DOM då!”-argumentation, med andra ord. Som sagt: jag skäms.

De skiter med andra ord fullständigt i vad FHM säger, försvarar sig med att “50-personersregeln gäller inte för privata evenemang” (jag har påpekat att viruset skiter högaktningsfullt i huruvida det är 70 personer från 20 olika hushåll eller 70 personer från 20 olika företag, det sprider sig lika bra ändå) och att de oavsett “inte kommer att överskrida den gränsen med mer än 25-30 personer. :banghead::banghead::banghead:

Jag är fruktansvärt obekväm med hela situationen och kan inte för mitt liv förstå hur man är redo att gifta sig under sådana här omständigheter, när man vet att man 1) bryter mot flera mycket tydliga råd och regler (såvida de inte ändras), 2) utsätter alla sina gäster samt deras umgängeskretsar för risker och 3) att det kommer saknas flera viktiga personer p.g.a att de inte vill/kan/vågar ta risken att gå på bröllop när staten avråder från det. För mig hade det kastat en enorm skugga över hela grejen!

Och jag fattar inte riktigt det här resonemanget att “vi är inte så oroliga". Jag är inte heller ett dugg orolig för egen del. Min tvekan har absolut ingenting med personliga risker att göra. Det här är för mig till 110% en fråga om moral och om att vara en ansvarstagande individ. Att inte bryta mot de regler och rekommendationer som världens länder - inklusive Sverige - har skapat för att hålla folk säkra. Att hålla mig till samma regler och rekommendationer som (nästan) alla andra. Att inte låta andra göra enorma uppoffringar samtidigt som jag själv gladeligen reser på bröllop där jag kommer i kontakt med en massa människor. Hela systemet bygger ju trots allt på att massor av människor tar ansvar och undviker dylika situationer.

Som det är just nu så är det enda som skulle kunna få dem att ställa in om jag inte kunde närvara. Eftersom jag bor utomlands skulle min närvaro kräva att jag flög mellan två olika länder, och därmed bröt mot ännu fler regler/rekommendationer. För mig är det alltså en ännu större grej än för någon som har 3 timmars bilväg dit. Men min bror har tydligt sagt att han inte vill gifta sig utan mig.

Det har alltså på många sätt och vis hamnat på mina axlar det här, och jag vet inte vad jag ska göra. Det känns för mig otroligt jobbigt att bli pressad att bryta mot regler och rekommendationer, samt utsätta folk för risker, på det här sättet. Hela själen vrålar NEEEEJJJJ när jag tänker på att ge mig ut och nöjesresa för att gå på en stor fest med massor av folk under en global pandemi, men jag vet inte om jag mäktar med att vara DEN personen som tvingar min bror att skjuta upp ett bröllop som de planerat i nästan ett år. Samtidigt känns det otroligt märkligt för mig att känna som att jag är den som har fel och är besvärlig här, när jag är den enda i som tycker att vi bör följa reglerna.

Det känns som att det enda vi kan hoppas på nu är att saker och ting blir magiskt mycket bättre under den närmaste månaden (de måste ge besked till hotellet senast den 15 juli, efter det är det för sent att ställa in/byta datum) och att de släpper på restriktionerna i både UK och Sverige. Jag vill inget hellre än att det ska ske, och att vi ska kunna genomföra dagen som planerat och njuta av varandras sällskap på riktigt.

Men fy faaan vad trött jag är på att känna mig som familjens pessimistiska drama queen och party pooper, och fy faaan vad jag inte kan förstå hur bror + fästmö tänker. Hade jag inte vetat bättre så hade jag gissat att hon var gravid eller något, med tanke på hur osannolikt envisa de är med att inte skjuta på bröllopet några månader.

Jag vet inte vad jag ska göra, och jag känner att jag verkligen börjat tappa respekten för min bror när jag hör hur förbannat puckat och själviskt han resonerar (det här är för övrigt samma bror som glatt reste, med tåg, mellan tre olika storstadsregioner i Sverige under påskhelgen för att hälsa på vänner, trots att stadsministern bad folk stanna hemma).

Är det någon som orkat läsa ända hit får ni gärna dela med er av tankar och råd, om ni har några. Annars var jag som sagt mest ute efter att skriva av mig innan jag imploderar.
 

@Mineur Jag förstår verkligen din oro för en pajad relation, det gör jag verkligen. Men man kan inte offra hur mycket som helst för en relation, och det gäller familj såväl som partner och vänner. Ska du vika dig bara för att han är mindre empatisk?

Det är klart att det inte är så enkelt för individen som det verkar för utomstående som är oinsatta i situationens komplexitet. I slutändan är det ändå du som vet bäst.

Jag har själv blivit utesluten av familj pga oenigheter som tydligen var oacceptabla. Jag sörjer och saknar dem, men vill de inte ha mig i sitt liv på grund av hur jag resonerar och väljer att leva så är det så. Det är en sorg, men jag kan ju inte hämma mig själv hur mycket som helst bara för att passa in och inte stöta mig med folk som har en annorlunda livsinställning.

Hur det än blir så hoppas jag att det blir bra i slutändan :heart
 
Jag vet att hans sambo känt sig lite stressad att skaffa barn eftersom de båda är 30+, så det är väl möjligen det som jagar dem.
Hon kanske redan är gravid och vill ha en stor fest före barn och mage.
Jag kan definitivt förstå det.
Men.
Vi har en pandemi just nu som skördar människoliv.
Den går liksom inte att förhandla med.
Världen har stängt ner så de får acceptera krisläget oavsett hur surt det känns.
Ibland så kan man inte få det som man vill.
 
Hon kanske redan är gravid och vill ha en stor fest före barn och mage.
Jag kan definitivt förstå det.
Men.
Vi har en pandemi just nu som skördar människoliv.
Den går liksom inte att förhandla med.
Världen har stängt ner så de får acceptera krisläget oavsett hur surt det känns.
Ibland så kan man inte få det som man vill.

Om man är gravid fattar jag ännu mindre hur man kan tycka att det är ok med en jättefest i dagens läge...
 
Personligen ser jag inte ditt beslut som fel eller något som ska vara jobbigt utan du visar full respekt för den rådande situationen. Hellre ett bröllop utan potentiella dödsfall nästa år än i år. Skulle vara en helt annan femma om ni alla bodde i samma land och de som var inbjudna var de närmaste (typ den närmsta familjen; mammor, pappor och syskon). Men en stor tillställning nu. Nej. Det är synd att de lägger beslutet på dina axlar och resulterar i enorma skuldkänslor, det ska du verkligen inte ha. Du resonerar helt rätt i detta fall.
 
Jag vet inte om din bror kanske inte är medveten om hur hårt Coronan drabbat Sverige? Med bland annat en svår situation i sjukvården och äldreboenden.
Hur kan han med gott samvete anordna en fest för så många personer?
Det är inte rimligt.
 
Jag tackar så mycket för alla kloka svar och råd jag har fått och känner att jag fått den hjälp jag behöver av tråden för stunden, så jag väljer att avsluta diskussionen från min sida här innan jag säger saker/svarar på frågor som jag kanske sedan ångrar.

Eventuellt återkommer jag med en uppdatering vid senare tillfälle, men annars tackar jag som sagt för att ni tagit er tid att stötta och peppa mig. Det betyder väldigt mycket och ni har gett mig en massa ny kraft som jag behöver för att reda ut situationen! :heart
 
Puh, igår kväll hade jag ett otroligt givande samtal med mina gudföräldrar, som är de som står oss närmast näst efter mina föräldrar och mormor/farmor. Jag brukar inte prata med dem på telefon på det här sättet, vi sms:ar mest lite fram och tillbaka då och då, men det var sambons förslag att kontakta någon som 1) känner till situationen väldigt väl utan att vara för inkletad i familjerelationerna och 2) också tvingas fatta ett liknande beslut om huruvida de vill gå på bröllopet eller ej.

De är helt och hållet på samma sida som jag. Vi resonerar nästan exakt likadant, de skulle inte heller känna sig bekväma med att gå på bröllopet idag, de stöttar mig och mitt beslut till 110% och jag känner mig otroligt stärkt och säker på att jag agerar korrekt. Nu ska jag skriva ihop ett långt meddelande till min bror (där jag håller fokus på mig och hur jag känner och låter bli att försöka få honom att ändra sin åsikt, för det inser jag vore bortslösad tid) som jag sedan låter ligga i en dag eller två innan jag skickar det, bara för att känna mig helt säker på vad det är jag vill säga.

Jag har även pratat med två av mina bästa kompisar i Sverige, som även de bekräftat att det inte är jag som är oresonlig här och att de aldrig i livet skulle få för sig att gå på (och än mindre arrangera) en så pass stor fest så som läget är nu.

Det känns så obeskrivligt skönt att ha stöd från så många viktiga personer!
 
Puh, igår kväll hade jag ett otroligt givande samtal med mina gudföräldrar, som är de som står oss närmast näst efter mina föräldrar och mormor/farmor. Jag brukar inte prata med dem på telefon på det här sättet, vi sms:ar mest lite fram och tillbaka då och då, men det var sambons förslag att kontakta någon som 1) känner till situationen väldigt väl utan att vara för inkletad i familjerelationerna och 2) också tvingas fatta ett liknande beslut om huruvida de vill gå på bröllopet eller ej.

De är helt och hållet på samma sida som jag. Vi resonerar nästan exakt likadant, de skulle inte heller känna sig bekväma med att gå på bröllopet idag, de stöttar mig och mitt beslut till 110% och jag känner mig otroligt stärkt och säker på att jag agerar korrekt. Nu ska jag skriva ihop ett långt meddelande till min bror (där jag håller fokus på mig och hur jag känner och låter bli att försöka få honom att ändra sin åsikt, för det inser jag vore bortslösad tid) som jag sedan låter ligga i en dag eller två innan jag skickar det, bara för att känna mig helt säker på vad det är jag vill säga.

Jag har även pratat med två av mina bästa kompisar i Sverige, som även de bekräftat att det inte är jag som är oresonlig här och att de aldrig i livet skulle få för sig att gå på (och än mindre arrangera) en så pass stor fest så som läget är nu.

Det känns så obeskrivligt skönt att ha stöd från så många viktiga personer!
Vad skönt!
Är det inte bättre att ringa och prata med din bror istället för att meddela ditt beslut via text? Han kan läsa in saker som du inte menar, tonläge osv plus att det är lättare att bemöta och förklara och reda ut via telefon.
 
Bara en ytterligare fundering, men hamnar du inte i karantän i två veckor om du flyger t/r till Sverige från Skottland?
 
Vad skönt!
Är det inte bättre att ringa och prata med din bror istället för att meddela ditt beslut via text? Han kan läsa in saker som du inte menar, tonläge osv plus att det är lättare att bemöta och förklara och reda ut via telefon.
Jo, jag har också funderat över detta men det är faktiskt just för att jag vill få fram precis vad jag menar som jag valt att göra det i textform. Dels för att jag då har alla möjligheter i världen att verkligen väga mina ord och göra tusen ändringar innan jag skickar det slutgiltiga meddelandet, dels för att jag vet med mig att jag kan ha lite svårt att summera mina tankar på ett vettigt sätt i "skarpt läge" (jag är överlag en väldigt nervös telefonmänniska :p), och dels för att jag vet att min bror är en sådan där typ som alltid letar efter något att debattera/diskutera vilket gör att jag inte riktigt kan lita på att han verkligen tar in det jag säger utan att försöka börja resonera med mig. Jag vill också att han ska ha gott om tid att verkligen gå igenom och förstå vad det är jag säger, och ha en chans att läsa det flera gånger om.

Generellt håller jag med dig om att sådant här görs bäst över telefon, men med just den här personen är jag rädd att jag ska bli överkörd, stressad och känna att jag inte får fram vad jag vill.

Tillägg: Jag kommer dock väldigt tydligt att bjuda in till samtal över telefon efter att jag skickat mitt meddelande, just för att vi ska kunna reda ut ev. missförstånd.
Bara en ytterligare fundering, men hamnar du inte i karantän i två veckor om du flyger t/r till Sverige från Skottland?
Jo, men det vore inga problem. Jag jobbar hemifrån 100% tillsvidare (förmodligen resten av året) och lever av naturliga skäl redan rätt isolerat just nu, så det vore ingen jättestor skillnad.
 
Jo, jag har också funderat över detta men det är faktiskt just för att jag vill få fram precis vad jag menar som jag valt att göra det i textform. Dels för att jag då har alla möjligheter i världen att verkligen väga mina ord och göra tusen ändringar innan jag skickar det slutgiltiga meddelandet, dels för att jag vet med mig att jag kan ha lite svårt att summera mina tankar på ett vettigt sätt i "skarpt läge" (jag är överlag en väldigt nervös telefonmänniska :p), och dels för att jag vet att min bror är en sådan där typ som alltid letar efter något att debattera/diskutera vilket gör att jag inte riktigt kan lita på att han verkligen tar in det jag säger utan att försöka börja resonera med mig. Jag vill också att han ska ha gott om tid att verkligen gå igenom och förstå vad det är jag säger, och ha en chans att läsa det flera gånger om.

Generellt håller jag med dig om att sådant här görs bäst över telefon, men med just den här personen är jag rädd att jag ska bli överkörd, stressad och känna att jag inte får fram vad jag vill.

Tillägg: Jag kommer dock väldigt tydligt att bjuda in till samtal över telefon efter att jag skickat mitt meddelande, just för att vi ska kunna reda ut ev. missförstånd.

Jo, men det vore inga problem. Jag jobbar hemifrån 100% tillsvidare (förmodligen resten av året) och lever av naturliga skäl redan rätt isolerat just nu, så det vore ingen jättestor skillnad.

Jag förstår dig! Bra plan att avsluta med att inbjuda till vidare diskussion på telefon 😊
 
Skickade det lååånga meddelandet till min bror i eftermiddags och var alldeles skakig av oro i ungefär en halvtimme (eventuellt gick hjärnan i spinn liiite väl mycket där :angel:) tills jag fick ett svar där han tackar för att jag förklarar utförligt hur jag tänker & känner och att han inser att det inte är okej att det har blivit som det blivit. Han återkommer senare med ett längre svar men bara att veta att allt fortfarande är okej mellan oss och att han tar till sig vad jag säger är värt så fantastiskt mycket. Det återstår fortfarande att se hur det blir med själva bröllopet, men jag kan nog vara rätt säker på att min och storebrors relation kommer ur det här relativt intakt. :love:

Jag vill tacka ännu en gång för all pepp och alla kloka tankar jag har fått här. Jag överdriver inte det minsta när jag säger att jag förmodligen aldrig vågat sätta ner foten och stå upp för mig själv på det sätt jag gjort idag om det inte vore för Buke (samt det stöd jag fått från sambo, vänner och gudföräldrar såklart). :heart
 
Skickade det lååånga meddelandet till min bror i eftermiddags och var alldeles skakig av oro i ungefär en halvtimme (eventuellt gick hjärnan i spinn liiite väl mycket där :angel:) tills jag fick ett svar där han tackar för att jag förklarar utförligt hur jag tänker & känner och att han inser att det inte är okej att det har blivit som det blivit. Han återkommer senare med ett längre svar men bara att veta att allt fortfarande är okej mellan oss och att han tar till sig vad jag säger är värt så fantastiskt mycket. Det återstår fortfarande att se hur det blir med själva bröllopet, men jag kan nog vara rätt säker på att min och storebrors relation kommer ur det här relativt intakt. :love:

Jag vill tacka ännu en gång för all pepp och alla kloka tankar jag har fått här. Jag överdriver inte det minsta när jag säger att jag förmodligen aldrig vågat sätta ner foten och stå upp för mig själv på det sätt jag gjort idag om det inte vore för Buke (samt det stöd jag fått från sambo, vänner och gudföräldrar såklart). :heart
Vad skönt :heart

Tillägg: Bra gjort av dig!
 
Skickade det lååånga meddelandet till min bror i eftermiddags och var alldeles skakig av oro i ungefär en halvtimme (eventuellt gick hjärnan i spinn liiite väl mycket där :angel:) tills jag fick ett svar där han tackar för att jag förklarar utförligt hur jag tänker & känner och att han inser att det inte är okej att det har blivit som det blivit. Han återkommer senare med ett längre svar men bara att veta att allt fortfarande är okej mellan oss och att han tar till sig vad jag säger är värt så fantastiskt mycket. Det återstår fortfarande att se hur det blir med själva bröllopet, men jag kan nog vara rätt säker på att min och storebrors relation kommer ur det här relativt intakt. :love:

Jag vill tacka ännu en gång för all pepp och alla kloka tankar jag har fått här. Jag överdriver inte det minsta när jag säger att jag förmodligen aldrig vågat sätta ner foten och stå upp för mig själv på det sätt jag gjort idag om det inte vore för Buke (samt det stöd jag fått från sambo, vänner och gudföräldrar såklart). :heart
Så skönt att höra! Och så bra gjort av dig att du inte körde över den delen av dig som inte ville åka utan skrev ett meddelande till din bror :heart
 
Skickade det lååånga meddelandet till min bror i eftermiddags och var alldeles skakig av oro i ungefär en halvtimme (eventuellt gick hjärnan i spinn liiite väl mycket där :angel:) tills jag fick ett svar där han tackar för att jag förklarar utförligt hur jag tänker & känner och att han inser att det inte är okej att det har blivit som det blivit. Han återkommer senare med ett längre svar men bara att veta att allt fortfarande är okej mellan oss och att han tar till sig vad jag säger är värt så fantastiskt mycket. Det återstår fortfarande att se hur det blir med själva bröllopet, men jag kan nog vara rätt säker på att min och storebrors relation kommer ur det här relativt intakt. :love:

Jag vill tacka ännu en gång för all pepp och alla kloka tankar jag har fått här. Jag överdriver inte det minsta när jag säger att jag förmodligen aldrig vågat sätta ner foten och stå upp för mig själv på det sätt jag gjort idag om det inte vore för Buke (samt det stöd jag fått från sambo, vänner och gudföräldrar såklart). :heart
Vad skönt att han ev verkar förstå allvaret i situationen.
Och tycker du resonerar helt rätt!!
 
Så skönt att höra! Och så bra gjort av dig att du inte körde över den delen av dig som inte ville åka utan skrev ett meddelande till din bror :heart
Vad skönt att han ev verkar förstå allvaret i situationen.
Och tycker du resonerar helt rätt!!
Ja, jag känner mig faktiskt riktigt nöjd och lite stolt över att jag vågade "vara besvärlig". Det kommer inte ett dugg naturligt för mig tyvärr, jag är nog lite konflikträdd på det sättet, så det är verkligen något jag måste jobba på för att undvika att bli överkörd i div. situationer.

Så fort jag nu tänker "men gud, vad har jag sagt egentligen och var det verkligen rätt gjort" så försöker jag intala mig att jag gjorde både mig själv massor av andra människor en tjänst genom att säga precis hur jag (och säkert flera andra inbjudna) tycker och känner, och därmed förhoppningsvis fick brudparet att tänka till ordentligt.
 
Ja, jag känner mig faktiskt riktigt nöjd och lite stolt över att jag vågade "vara besvärlig". Det kommer inte ett dugg naturligt för mig tyvärr, jag är nog lite konflikträdd på det sättet, så det är verkligen något jag måste jobba på för att undvika att bli överkörd i div. situationer.

Så fort jag nu tänker "men gud, vad har jag sagt egentligen och var det verkligen rätt gjort" så försöker jag intala mig att jag gjorde både mig själv massor av andra människor en tjänst genom att säga precis hur jag (och säkert flera andra inbjudna) tycker och känner, och därmed förhoppningsvis fick brudparet att tänka till ordentligt.

Klappa dig själv på axeln nu! Du har dels vågat utmana egna demoner i form av konflikträdslan. Dels kan det vara nån därute som nu kommer klara sig från att dö i covid-19. Nån bröllopsgäst som inte åker och därför inte utsätts för smitta eller inte smittar ner någon annan.
 
Så bra gjort @Mineur ! Och ad skönt att han tog det bra och verkligen förstod dig nu. Det kan kännas jobbigt och tufft att stå på sig men för varje gång man göra det så brukar det kännas lite enklare. Du har tagit ansvar både för dig och själv och andra, jag tycker du ska känna dig stolt och sträcka på dig.❤ Det är jobbigt att gå i konflikt med någon man tycker mycket om och som dessutom är släkting men ibland är det nödvändigt. Jag har inte kontakt med flera i min släkt och visst saknar jag dem men relationen var inte värd priset om du förstår hur jag menar. Jag hoppas dock att din och din brors relation kommer att vara fortsatt bra även efter detta.
 
Jag har nu fått besked om att de kommer att genomföra bröllopet som planerat i augusti oavsett om jag kommer eller ej. Sämsta möjliga utkomst för min del, jag hade verkligen hoppats (något naivt kanske) att de skulle flytta på det för min skull, men det ser ut som att dårskapet fortsätter. Nu ligger i alla fall inte pressen på mig längre.

Vi får se hur saker utvecklar sig de närmsta veckorna och vad jag beslutar i slutändan, men oavsett vad som händer så har jag i alla fall gjort allt jag kan för att stoppa det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min första dagbokstråd! Jag och sambon ska gifta oss, om en månad och några dagar :heart Vi firar 10 år i höst och det känns så fint...
Svar
19
· Visningar
2 061
Senast: McFlurry
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig velat gifta mig. Jag har aldrig varit den där tjejen som drömt om Prince Charming, bläddrat i bröllopstidningar, spanat...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 228
Senast: Thomasine
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp