Min "drömhingst"?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men.
Jag är ju som kanske inte helt obekant inte något vidare "up to date" på nyare hingstar. Goldlöwe, Krevad, Maraton, Napoleon, Pontus, Ravell, Stanford m.fl. är "moderna" hingstar för mig, för att jag minsann träffat avkommor E: dem i mitt liv. Sen att dem (avkommorna) var födda på 80- och 90-talen var en annan femma. :grin:

Självklart vet jag att stoet spelar in till minst 50% också, men om man (ifall det ens går?) ska försöka utgå från hingsten så mycket som möjligt, vilken är då min drömhingst (halvblod)?

Avkomman ska vara följande:
- 155-165 cm i mkh.
- Gärna inte superlätt och jättesportig i typ.
- Helst inte allt för stora fullblodsinslag, iaf inte i de närmaste leden.
- Stabilt psyke. Hästen ska inte få 10 nervösa sammanbrott bara på de 100 m mellan stallet och ridhuset, och man ska kunna rida ut på den själv utan att den fullkomligen bryter samman så fort man lämnar stallplanen.
- Dressyrinriktad men ändå med mjuka gångarter. De kan absolut vara stora (gångarterna), men bara inte hårda och stötiga.
- Även om hingsten bör vara dressyr eller möjligen allroundinriktad, så bör den ha sådana "hoppgener" att avkomman kanske t.om. kan ta sig över en lokal LD (90 cm) hoppning. 70-75 cm i vart fall.

Ett plus om hingsten är SWB också.

Spontant tänker jag avkommor till ovan nämnda gamla hingstarna... Men den enda av ovanstående som jag ens vet har några godkända avkommor är Maraton. Den första jag kommer att tänka på är hans son-son Briar. Men om jag inte missuppfattat det hela är han både stor, och något lite "skarp" i psyket...
 
Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men.
Jag är ju som kanske inte helt obekant inte något vidare "up to date" på nyare hingstar. Goldlöwe, Krevad, Maraton, Napoleon, Pontus, Ravell, Stanford m.fl. är "moderna" hingstar för mig, för att jag minsann träffat avkommor E: dem i mitt liv. Sen att dem (avkommorna) var födda på 80- och 90-talen var en annan femma. :grin:

Självklart vet jag att stoet spelar in till minst 50% också, men om man (ifall det ens går?) ska försöka utgå från hingsten så mycket som möjligt, vilken är då min drömhingst (halvblod)?

Avkomman ska vara följande:
- 155-165 cm i mkh.
- Gärna inte superlätt och jättesportig i typ.
- Helst inte allt för stora fullblodsinslag, iaf inte i de närmaste leden.
- Stabilt psyke. Hästen ska inte få 10 nervösa sammanbrott bara på de 100 m mellan stallet och ridhuset, och man ska kunna rida ut på den själv utan att den fullkomligen bryter samman så fort man lämnar stallplanen.
- Dressyrinriktad men ändå med mjuka gångarter. De kan absolut vara stora (gångarterna), men bara inte hårda och stötiga.
- Även om hingsten bör vara dressyr eller möjligen allroundinriktad, så bör den ha sådana "hoppgener" att avkomman kanske t.om. kan ta sig över en lokal LD (90 cm) hoppning. 70-75 cm i vart fall.

Ett plus om hingsten är SWB också.

Spontant tänker jag avkommor till ovan nämnda gamla hingstarna... Men den enda av ovanstående som jag ens vet har några godkända avkommor är Maraton. Den första jag kommer att tänka på är hans son-son Briar. Men om jag inte missuppfattat det hela är han både stor, och något lite "skarp" i psyket...

Briar är inte efter Maraton. Han är efter Magini (som är e. Maraton)
 
Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men.
Jag är ju som kanske inte helt obekant inte något vidare "up to date" på nyare hingstar. Goldlöwe, Krevad, Maraton, Napoleon, Pontus, Ravell, Stanford m.fl. är "moderna" hingstar för mig, för att jag minsann träffat avkommor E: dem i mitt liv. Sen att dem (avkommorna) var födda på 80- och 90-talen var en annan femma. :grin:

Självklart vet jag att stoet spelar in till minst 50% också, men om man (ifall det ens går?) ska försöka utgå från hingsten så mycket som möjligt, vilken är då min drömhingst (halvblod)?

Avkomman ska vara följande:
- 155-165 cm i mkh.
- Gärna inte superlätt och jättesportig i typ.
- Helst inte allt för stora fullblodsinslag, iaf inte i de närmaste leden.
- Stabilt psyke. Hästen ska inte få 10 nervösa sammanbrott bara på de 100 m mellan stallet och ridhuset, och man ska kunna rida ut på den själv utan att den fullkomligen bryter samman så fort man lämnar stallplanen.
- Dressyrinriktad men ändå med mjuka gångarter. De kan absolut vara stora (gångarterna), men bara inte hårda och stötiga.
- Även om hingsten bör vara dressyr eller möjligen allroundinriktad, så bör den ha sådana "hoppgener" att avkomman kanske t.om. kan ta sig över en lokal LD (90 cm) hoppning. 70-75 cm i vart fall.

Ett plus om hingsten är SWB också.

Spontant tänker jag avkommor till ovan nämnda gamla hingstarna... Men den enda av ovanstående som jag ens vet har några godkända avkommor är Maraton. Den första jag kommer att tänka på är hans son-son Briar. Men om jag inte missuppfattat det hela är han både stor, och något lite "skarp" i psyket...

Jag vet att folk här tipsat om några små, trevliga hingstar innan. Rambo, t.ex?
Spontant låter det dock svårt att få tag på de kraven hos ett modernt SWB. De är ofta större, ofta sportigare, och ganska höga i blod. Utvecklingen går ju åt det hållet. (Tyvärr, tycker jag som är 155 cm kort och gärna vill ha en stabil häst. Jag har valt en annan ras, och hade jag börjat med dressyr igen hade jag nog också valt en alternativ ras, eller letat efter en specifik SWB individ.)
 
Lambourgini 1028:love:
Uppfyller dina önskemål förutom typen. De blir oftast ädla och modernare i typen, men lagd på ett Kalibersto kan du nog få det du önskar;)
 
Lambourgini tillhör Sveriges näst äldsta hingstlinje, Kyffhäuser, som kom hit i den Hartzka importen 1929.

Chirlon är mer åt det rejälare håller, som du vill ha, men däremot blir de kanske inte så små. Han tillhör Sveriges äldsta hingstlinje Printonan xx som importerades till Sverige 1906.

Min Celia för några år sedan e Lambo - Ceylon som kan trava fint och är en välbalanserad liten gummiboll
 
Ha ha, jo det skrev du! Och jag kunde uppenbarligen inte läsa ordentligt :laugh:

Briar tycker jag inte du ska tänka på eftersom han ger stort.

Kolla på tex Hermes eller Luxus. Görel har förstås redan föreslagit Lambo :laugh:
Ja, Hermes tänkte jag på! Han är väl både liten och trevlig?
 
@Görel Lambo verkar ju vara en fantastiskt snygg hingst! :love: Chirlon verkar ju också läcker, om än lite stor...
Och din Celia var ju verkligen riktigt wow! Vilken trav på en sån liten! :d

@cirkus Hermes och Luxus verkar ju också väldigt fina! Och nu är ju detta visserligen bara helt hypotetiskt men... har inte Luxus, åtminstone tidvis, haft något sämre dräktighetsprocent?

@Muninn Håller absolut med dig om att många halvblod är så stora och med högt blod! Gillas inte av mig som bara är 162 cm och också vill ha något mer rejält och stabilt... :down:
 
Sibelius skulle kanske också kunna passa in, han verkar väldigt trevlig som individ men har inte hunnit få några avkommor ännu.
 
  • Gilla
Reactions: Boe
@Görel Lambo verkar ju vara en fantastiskt snygg hingst! :love: Chirlon verkar ju också läcker, om än lite stor...
Och din Celia var ju verkligen riktigt wow! Vilken trav på en sån liten! :d

@cirkus Hermes och Luxus verkar ju också väldigt fina! Och nu är ju detta visserligen bara helt hypotetiskt men... har inte Luxus, åtminstone tidvis, haft något sämre dräktighetsprocent?

@Muninn Håller absolut med dig om att många halvblod är så stora och med högt blod! Gillas inte av mig som bara är 162 cm och också vill ha något mer rejält och stabilt... :down:
Luxus har tyvärr år efter år haft väldigt låg dräktighet. Vill du betäcka med honom rekommenderar jag verkligen att du ställer stoet på hans hemmastation.
Annars är Lambo ett bra val. HOPP-stammade hingstar som dock ger allt du vill ha inkluderar dock Hip Hop, Contendro I & Diarado.
 
Luxus har tyvärr år efter år haft väldigt låg dräktighet. Vill du betäcka med honom rekommenderar jag verkligen att du ställer stoet på hans hemmastation.
Annars är Lambo ett bra val. HOPP-stammade hingstar som dock ger allt du vill ha inkluderar dock Hip Hop, Contendro I & Diarado.

Lyckligtvis är detta bara hypotetiskt.... Men vad tråkigt att Luxus har haft såna problem, han som är så fin :(
 
Kom på en till (om han är i avel), Black Coffee!

Vi har en avkomma i stallet, världens snällaste häst. Ca 157cm, viktbärande, trevliga gångarter. Fortfarande unghäst men från det att han blev inriden skulle man kunna sätta upp vem som helst på honom. Även folk som aldrig sett en häst förut. Ingen stjärna på att hoppa men tycker det är kul och upp till 1m är nog inga problem alls.
 

Liknande trådar

Avel Nästan ingen här i Sverige kan väl undgått att någon gång träffa på ett SWB. Men till vilka hingstar känner just du en avkomma? Kanske...
Svar
13
· Visningar
1 665
H
Avel Jag behöver kreativ hjälp med val av hingst till detta 4-åriga sto för en eventuell betäckning. Hon är e.Akribori-Maistic-Koncerz xx...
Svar
10
· Visningar
1 643
Senast: Helan
·
S
Avel Berätta om era tankar och erfarenheter! Jag har nästan bestämt mig för att betäcka ett sto f. -96 nästa år. Det kommer isåfall bli...
Svar
15
· Visningar
1 552
Senast: sundance
·
W
Avel Någon avelskunnig som kan tipsa mig om bra hingstval till ett Quite Easy sto? Hopphingst....:) Hon hade 9:a på typ som föl (klass 1)...
2
Svar
22
· Visningar
4 148
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp