Min dvärgschnauzer krafsar!

Bexton

Trådstartare
Jag har en dvärgschnauzer, 11 år. För ca 4 år sedan började hon krafsa i mattor, soffa och parkett. Då och då. Det ökade stegvis och beslutade oss för att kastrera henne för vi trodde det berodde på skendräktighet. Men det har snarare blivit värre. Nu krafsar hon flera gånger varje kväll. Och efter att ha försökt att avleda och locka osv så tröttnar jag tillslut och blir arg. Och det känns så fel såklart men jag orkar inte detta längre.
Det ska sägas att vi varje morgon på väg till hunddagis gömmer godis i trädstammar, vi kör små hoppövningar på den 40 min långa promenaden hem från dagis och vi leker "gömma godis" hemma lite på kvällarna. Vad kan jag göra för att bryta krafs-helvetet?
 
Helt ur det blå, men kan det vara allergi? Alltså att hon egentligen vill klia sig men 'krafsar' istället? Eller demens? Låter tidigt för det, men....
Jag antar att ni har pratat med veterinären?
 
Vad menas med krafsa. Krafsa för att bara krafsa eller krafsa för att bädda (som då t ex skendräktiga tikar kan göra).
 
Jag har en dvärgschnauzer, 11 år. För ca 4 år sedan började hon krafsa i mattor, soffa och parkett. Då och då. Det ökade stegvis och beslutade oss för att kastrera henne för vi trodde det berodde på skendräktighet. Men det har snarare blivit värre. Nu krafsar hon flera gånger varje kväll. Och efter att ha försökt att avleda och locka osv så tröttnar jag tillslut och blir arg. Och det känns så fel såklart men jag orkar inte detta längre.
Det ska sägas att vi varje morgon på väg till hunddagis gömmer godis i trädstammar, vi kör små hoppövningar på den 40 min långa promenaden hem från dagis och vi leker "gömma godis" hemma lite på kvällarna. Vad kan jag göra för att bryta krafs-helvetet?
Krafsar hon för att få fram godis när hon letar godis? Kan det helt enkelt vara så att det är hennes sätt att få "belöning" godis och/eller uppmärksamhet?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 124
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp