Min foderstat - vad ändra?

Magica

Trådstartare
Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader nu och tappat alla muskler då vi bara får skritta rakt fram.

Har analyserat ensilaget och det är följande:
Ts 69%
Smbrp /kg foder: 30
Energi per kg foder; 6,5

Mineralerna har jag också värdena på men räknar ut/justerar dem när det andra sitter.

Idag får han:
går på fri tillgång på grovfoder och petar i sig 19 kg ca.
1 kg krafft groov 125
1 dl soja mjöl för att få upp kvoten smbrp/mj
2 dl betfor för att få i honom glucosamin och sojamjölen.

Han blir gallig i bakbenen vilket jag tror är pga för mkt protein? stämmer detta?

Värdena blir dessa:
Mj: 136,9 (nej han är inte pigg pigg utan som vanligt, framåt men ser inga spöken ute osv.) har laggt på sig lite i vikt.
Smbrp: 745,4

Kvoten ca/p blir ca 1,8.

Kan jag ändra på något här för att få bort gallorna som jag tror beror på den höga protein summan. eller är jag fel ute?
Han gick på sämre värden innan och mindre hösilage (var begränsat på förra stallet) och hade då inga gallor.
Jag vill samtidigt få upp honom i hull.

Vad kan jag som sagt ändra på?
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

Kvoten mellan protein och energi är låg, 5.4. Är hästen för mager så skulle jag öst på med lucern,
och om den inte orkar äta lucern pga att den äter så mycket grovfoder så skulle jag ta bort en del
silage och mata med lucern istället.
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

ja den är låg. men tänker inte hänga upp mig helt och hållet på den.
De har bal ute så han äter minst 12 kg då. frågan är vad jag ska ge inne istället för de 7 kg silage han får. Han verkar ju vara känslig för för mkt protein därav gallorna. det blir ju mer protein om han får lucern istället? då blir det fel på det hållet..?
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

Men det gör inte lika mycket om ett eventuellt proteinöverskott kommer från grovfoder, det blir sällan samma negativa reaktioner.
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

ok ja det är ju sant. ja jag får testa.

Vad sägs om:
16 kg ensilage (12 ute ca och 4 inne). vill inte plocka bort tuggtiden...
1 kg lucern pellets (kvarnbyfoder mj 8 , smbrp 150) han äter ej hackat strå men däremot pelletsen
1 kg krafft groov

= kvot 6,2

Mj 122
Smbrp 755

?
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

Ah okej, blev kanske lite för mkt sänkning där ja...

får räkna om på det. men är jag på rätt spår? nåt tips om hur öka energin igen utan att proteinet brakar iväg för mkt men ändå få en bra kvot? hmm eller det går nog inte nä...
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

Okej följande:

18 kg silage
1,5 kg lucern pellets (hur jag nu ska få i honom det...)
0,75 kg krafft groov

Mj 136,5
Smbrp 858,8

= kvot 6,3

men känns som ett ermormt överskott av protein...= stor risk för gallor då han är protein känslig oavsett vart det kommer ifrån...:crazy:
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

Om han behöver öka på hullet så hade jag inte fokuserat så mycket på protein/energi-kvoten utan försökt bestämma proteinbehovet och sedan ge energi tills du ser effekt. Det går åt energi för att göra av med proteinöverskott och det känns ju onödigt på en redan tunn häst. Det är inte omöjligt att det optimala för din häst är en lägre kvot än 6.

Lite linfröolja och/eller mer betfor kan göra susen.
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

Jag tror att det kan vara sojan eller färdigfodret som ger gallorna. Min förra var jättekänslig för det. Så försök med grovfoder för att få i mer smrp, typ lusernHACK som även förlänger tuggtid om du är orolig för det :)
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

Precis så jag också tänker! Jag vill inte hänga upp mig på en kvot.
Jag tänker minska protein intaget med att plocka bort sojamjölet. och minska på grooven lite. så får jag ner proteinet. och behövs med energi ökan jag upp med betfor. glömde skriva att han får linfröolja redan. men den ju också ökas då.

jag kör på det. Tack för ditt svar!
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

som jag skrev i inlägg 5 får jag inte i honom hackat strå...
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

jag hade nog lagt på lite olja också - och träckprov/avmaskning om inte det redan är gjort.

Jag har också en häst som magrat av över revbenen och tappat överlinje under en lång period som avställd och med tandproblem. Han har dock tagit sig jättefint på

hösilage (56% TS, 5,8 J, 37 g smrp)
fri tillgång, äter ca 20 kg/dygn
samt
1,5 kg krafft groov sensitive
0,5 kg hel havre
0,5 kg betfor
2 dl linfröolja
2 kg lusernpellets

pga tänderna blöter jag upp hans foder så att havren mjukar upp och det är lite som en gröt när han äter det (inte pga att han inte kan tugga - utan för att det inte ska fastna i fickor). Jag delar upp givan av kraftfoder + lusern på tre mål/dag. Soja tål han dock inte.
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

Träckprov gjort = 0
Tänderna raspade

Jag tror han är protein känslig. han har alltid reagerat på för mkt protein gneom att bli enormt gallig i benen. det är först nu jag förstått sambandet då jag alltid kämpat med kvoter mm.

Denna gången ska jag inte kämpa med kvoterna utan lägga honom bara lite över hans behov av protein och mer över MJ då han behöver lägga på sig.

Linfröolja ska han få ca 25 ml av nu till en början.
 
Sv: Min foderstat - vad ändra?

Ok jag kommer att köra på följande nu: (häng inte upp er på kvoten för det tänker inte jag göra just nu)

Morgon:
0,5 kg krafft lucern pellets till att börja med. upp till 0,8 kg sen
0,25 kg krafft groov (för att han ska äta lucernen)

Ute: ca 12 kg ensilage

Kväll:
7 kg ensilage
0,25 kg krafft groov (för att det är lugnast så)

=

Mj 135,3
Smbrp 716,5

Nu är proteinet sänkt lite. kanske inte så stor skillnad det kommer att ge? men det mesta kommer fårn grovfodret nu pga lucernpelletsen.

eller hålla kvar på 0,5 kg lucernpellets

=

Mj 132,8 (kan ju öka energin med ex olja)
Smbrp 685 (kanske är en bättre minskning så att han inte har ett för stort överintag. ?)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
960
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp