Min förlossningsberättelse *snitt*

Calazirya

Trådstartare
Sådär, nu har vi landat här hemma med våran lilla Groda och jag har äntligen kommit mig för att slita blicken från skruttan och plita ner hur jag upplevde min förlossning.

Som sagt så beviljades jag kejsarsnitt eftersom jag ( som ni alla säkert vet ) var med om en olycka för 3½ år sedan ..

Sista operationen av ryggen var allt annat än trevlig, väldigt traumatisk både fysisk och psykiskt.
Vaknade för tidigt = fortfarande intuberad och för dåligt smärtlindrad, drog på mig hjärnhinneinflamation och allt var allmänt nattsvart ( jag var riktigt riktigt dålig )

Pga av detta så har jag mått rätt dåligt inför studande kejsarsnitt eftersom jag skulle helsövas ( man får inte sticka mig i ryggen ).

På inskrivningen 30/3-09 (dagen innan snittet) gick vi igenom mina rädslor jättegrundligt, jag blev lovad att inte behöva vara ensam en enda sekund.

Jag lämnade mitt förlossningsbrev, fick träffa kirurgen och narkosläkaren och samtalade igenom allt och det kändes mycket bättre när jag hade full koll på hur allt skulle gå till.

Sedan åkte vi hem för att försöka varva ner och sova ( yeah right ).

31/3-2009 Grodans födelsedag

På fastande mage klev jag upp kl 6.00 och klev in i duschen för att återigen kleta in min kropp med DesCutan.

Klockan 06.30 satte vi oss i bilen : Jag och min sambo samt mina föräldrar och styrde mot Mölndals förlossning. Vid denna stund hade jag nog slutat prata helt ( ni som känner mig vet att det är högst ovanligt ) ..

Kom dit och blev hänvisade att vänta i ett allrum ( det hade kommit in ett akutsnitt ). När klockan slog 08.00 så kom äntligen barnmorskan som skulle göra mig iordning inför snittet.
Vi fick följa med in i ett rum, klä mig i vackra sjukhussärken och så tvättades magen återigen med DesCutan ..
26989793.jpg

Sedan emblade dom varenda infart jag hade på både händer och i armvecken, satte in en kateter :eek:, fy fan vad hemskt och obehagligt det var och sedan rullades jag iväg mot förlossningen och op-salen.

Jag var fortfarande rätt lugn, kände enormt stöd från all personal som fanns kring mig och min sambo vek inte från min sida. Mina föräldrar fick vänta utanför op-salen..

När jag sedan låg inne på op-bordet och väntade på att kirurgteamet skulle samlas började jag bli rejält rädd, när jag sedan skulle andas i masken så trillade många tårar både av rädsla och av spänd förväntan..

Tillslut hade hela teamet samlats, nu var det dags att låta mig sova en stund. Klockan 09.01 fick jag sömnmedel via nålen i handen och 09.06 är våran älskade dotter född.
Lägger in den som länk eftersom Skruttan är lite geggig och så..

Hon bars ut till den väntande pappan och mina föräldrar fick tom komma in och träffa sitt barnbarn, dom filmade och knäppte massor av kort under den tid som jag fortfarande blev sydd/sov vilket betyder otroligt mycket då jag ändå kan känna mig delaktig i min dotters första tid utan för min mage.

Efter 30 min var dom klara och jag väcktes omgående.

Så fick jag träffa min älskade, underbara dotter direkt och det slår ALLT, tårarna trillar nu när jag skriver om det :cry:
Det är en obeskrivlig känsla, men ni som blivit mamma känner säkert igen er. Jag är så tacksam för att jag fick träffa henne så snabbt efter förlossningen, det betyder så otroligt mycket.
26989795.jpg


Hon var den allra finaste lilla bebis och jag är så stolt.

Sedan rullades jag iväg till uppvaket medan min sambo fick ta med sig våran dotter till vårat rum på BB.
Under denna tid fick mina föräldrar också delta och det betyder så otroligt mycket. Pappa följde med min sambo som stöd, medan mamma fick sitta med mig på uppvaket.

Jag mådde hur bra som helst efter narkosen, så tiden på uppvaket var otroligt tråkigt. Tillslut ( kändes som en evighet ) fick jag äntligen komma upp till vårat rum på BB.
Då trillade tårarna återigen när jag fick hålla min älskade underbara dotter.

Jag var ändå rätt smärtpåvärkad, inte bara av snittsåret utan i ryggen, så man kopplade in en morfinpump som jag kunde kontrollera själv. Den var guldvärd för då kunde jag koncentrera mig på mitt barn.

Vi stannade på BB två nätter, kände mig okej direkt från dag ett så det kändes helt ok.

Nu har Skruttungen redan blivit över en vecka gammal och dagarna bara försvinner.

Jag är så tacksam för att min förlossning blev till en positiv upplevelse, personalen på både förlossning och BB var helt underbara...

Att få barn, det är det största jag någonsin har och kommer uppleva och jag är så otroligt tacksam för att jag ( efter allt som hänt ) ändå fick chansen att bli mamma..

Nu blev det en lång förlossningsberättelse, men tack till er som ändå orkat läsa ända till slutet :laugh:


Lilla Ella Emilia föddes den 31/3-2009 kl 09.06. Hon var 49 cm lång och vägde 3315 gram
26886513.jpg
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Jätte fint, jag började gråta ungefär vid:
och min sambo samt mina föräldrar och styrde mot Mölndals förlossning.

Det man upplever när ens barn föds, det går inte riktigt att beskriva i ord, och försöker man så slutar det med att ingen förstår och man bara står där och störttjuter!

Hon är supersöt, och så mycket hår! Jättefint att de filmade också. De önskar jag att min förlossning också blev eftersom det gick så himla snabbt och jag inte riktigt hängde med.
Din mage ser mycket större ut i sjukhusrocken än i magbilder-tråden!
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

För det första, ett jättegrattis till er jättefina dotter!

Jag sitter med tårar i ögonen när jag läser din berättelse, och det är verkligen helt fantastiskt att du, efter allt du gått igenom, får bli mamma!
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Jag som precis sminkat mig!!
*Bölar vidare*

En helt fantastisk berättelse, jag är så otroligt glad för eran skull!
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Jag sitter oxå här med tårar som trillar. Så fint skrivet. Vad roligt att läsa om att det blev en sån positiv upplevelse, trots din rädsla. Kunde liksom känna med dig i det jag läste (även om inte jag blivit snittad, men skulle vara liiiivrädd om jag var tvungen :D).

Jättesöt dotter, grattis igen!
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Jättefin berättelse! Mina ögon var inte heller helt torra när jag läste den =)

Att få barn är det häftigaste och mest omtumlande man kan uppleva, det är jag helt övertygad om! Säg den känsla som går upp mot att få sitt nyfödda barn på bröstet liksom? Det går ju inte!

Ella är helt underbart fin!!

//Julia
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Tack alla för era ord :)

Nu trillar ju tårarna igen, sambon flinar lite åt mig för jag gråter som för allt nu förtiden ...
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Hon är verkligen hur söt som helst! Skönt att allt gick bra.
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Grattis! Vad härligt att du fick en så bra förlossning.:) Kan bara instämma i kören att tårarna trillade.
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Ska tillägga också att Ella föddes på en hektisk dag.

Både Mölndal och Östra fick stänga förlossningen och hänvisa vidare till andra landsting, bara på Mölndal föddes 6 barn med snitt. Dom har 2 planerade snitt per dag :)

På förlossningsintrot veckan före sa barnmorskan som svar på frågan om det ofta blir fullbelagt.

- Nej det är högst ovanligt och har inte hänt på väldigt väldigt länge ;)



Trots detta fick vi bästa tänkbara vård..
 
Senast ändrad:
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Åååh grattis än en gång till eran fantastiskt fina lilla dotter! :love:

Känner mig så oerhört berörd av din historia, och även om jag inte känner dig så väl eller så, så känns det så underbart att du fått bli mamma och att du fick en så positiv förlossning! :)
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

JÄTTEGRATTIS!! Även jag började småsnyfta när jag läste din fina berättelse!! Lillgrodan är jättesöt- om än mer som en bäbi än en groda ;). O passa dig vad fort det går - jag tyckte vi nyss kom hem med Ludvig från BB, och i dag klädde jag på honom strl 74- body för första gången, o han både hoppar hoppgunga o kombinerar amningen med pure o gröt, samt "snackar" o skrattar dagarna i ända.

Stora grattiskramar!!!
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Oh grattis till lillan! Blir lite avis faktist, har längtat efter liten i snart två år!

Jättesöt liten tjej :love:
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Helt underbar berättelse, så himla skönt att det gick så bra trots att du var rädd och orolig! Jag gråter också!
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Kan säga att jag nästan började gråta! Vilken underbar berättelse!
Och den där känslan, alla mammor vet nog vad du menar, det går inte att beskriva. Det är den mest underbaraste känslan som finns, att äntligen få se sitt vackra barn som man så längtat efter!

GRATTIS!
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Grattis! Grattis! Grattis!

Vilken underbar liten bebis!

(och ännu mer underbart att just Du fått komma hit i livet, trots olyckan och konsekvenserna av den!)
 
Sv: Min förlossningsberättelse *snitt*

Tack alla som läst & svarat, era ord värmer i hjärtat..

:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Pratsch
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 070
Senast: Crossline
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp