Min första egna islandshäst, vad ska jag tänka på?

Jullsam

Trådstartare
Jag har tidigare ägt halvblod och haft häst i många år. Har dragit på mig en knäskada för ett år sedan som gör att jag nu sadlar om till islandshäst. Jag har erfarenhet till viss del av islandshästar sedan tidigare men inte så pass mycket att jag kan säga att jag är erfaren.

Min fråga är finns det något särskilt jag ska tänka på när jag letar islandshäst? Jag är något åt det tyngre hållet( ej lång, 163), ska jag då fokusera på att leta efter 140+ i mankhöjd? Finns det någon särskild hingst som man vet lämnar extra trygga och stabila hästar? Åldern har den stor roll, eller kan jag köpa en 15 åring som ändå är fräsh nog för kurser och tävlingar?

Jag vill helt enkelt veta allt.
 
Fokusera inte på mankhöjden, det är så mycket annat som spelar in när det gäller vad hästen kan bära. Sen är det få hästar som är professionellt mätta och folk är generellt rätt dåliga på att uppskatta mankhöjd. Plus att i många fall är det bara just manken som är högre på en häst som är högre i mankhöjd, så rygghöjden behöver inte nödvändigtvis vara högre.

En välriden, välmusklad häst är ju en fördel, kanske inte alltför nätt byggd (men en lite nättare, välbyggd och musklad häst kan antagligen i regel bära mer än en grövre, dåligt byggd häst som har svårare att bära upp en ryttare korrekt).

15 år är ingen ålder för en islandshäst, de brukar kunna vara pigga och fräscha en bra bit över 20! Stam skulle jag inte kolla så mycket på, utan fokusera på individen, när det är en vuxen häst du letar efter. Den kan ju likagärna ha ärvt allt temperament från stoet.
 
Hej
Som med vanliga ridhästar skulle jag råda dig att kolla in exteriören som helhet

Hur ser halsen, ryggen, korset ut och överlinjen

Hur ser hästen ut framifrån, ser huvudet proportionellt ut, hur ser benställningen ut fram o bak, ser hovarna hårda och torra ut dvs INTE som fullblodens platta veka hovar

Är lynnet trevligt verkar den pigg vaken och intresserad ut, trevlig att hantera både klappad, borstad, lyfta hovarna

Hur reagerar den när den ska tränsas o sadlas, låter den sig tränsas sadlas o sitta upp utan problem eller lider den av sk sadeltvång.

Foder tål hästen både hösilage o torrhö
Har den haft fång lr fångbenägen?

Har den eksem, hur pass allvarlig eksem har den och är du beredd att sköta eksemet från låt säga att du måste börja med eksemtäcke i april kan behöva behandlas med benzylbenzoat från maj plus täcke fram till oktober.

Sen är en islandshäst som är 15år inte lastgammal så länge den är frisk o skadefri.

Islandshästar är oftast fullt ridbara fram tills de börjar bli över 25 år.

Hoppas att lite av det jag skrev var till nytta

Har du fler funderingar så får du gärna höra av dig jag har haft islandshäst sedan 1990 o även tävlat i gångarts ridning.

Jag har nu ett sto som blir 8år i maj men som är utlånad på foder fram till oktober sen ska hon säljas för jag ska återgå till storhäst swb eller Fullblod då jag o dottern vill ut på banorna o tävla i dressyr och hoppning 😊
 
Hej
Som med vanliga ridhästar skulle jag råda dig att kolla in exteriören som helhet

Hur ser halsen, ryggen, korset ut och överlinjen

Hur ser hästen ut framifrån, ser huvudet proportionellt ut, hur ser benställningen ut fram o bak, ser hovarna hårda och torra ut dvs INTE som fullblodens platta veka hovar

Är lynnet trevligt verkar den pigg vaken och intresserad ut, trevlig att hantera både klappad, borstad, lyfta hovarna

Hur reagerar den när den ska tränsas o sadlas, låter den sig tränsas sadlas o sitta upp utan problem eller lider den av sk sadeltvång.

Foder tål hästen både hösilage o torrhö
Har den haft fång lr fångbenägen?

Har den eksem, hur pass allvarlig eksem har den och är du beredd att sköta eksemet från låt säga att du måste börja med eksemtäcke i april kan behöva behandlas med benzylbenzoat från maj plus täcke fram till oktober.

Sen är en islandshäst som är 15år inte lastgammal så länge den är frisk o skadefri.

Islandshästar är oftast fullt ridbara fram tills de börjar bli över 25 år.

Hoppas att lite av det jag skrev var till nytta

Har du fler funderingar så får du gärna höra av dig jag har haft islandshäst sedan 1990 o även tävlat i gångarts ridning.

Jag har nu ett sto som blir 8år i maj men som är utlånad på foder fram till oktober sen ska hon säljas för jag ska återgå till storhäst swb eller Fullblod då jag o dottern vill ut på banorna o tävla i dressyr och hoppning 😊

Tack för den utförliga infon!! 😃 jag avvaktar med köp då jag fortf går i skolan. Har insett att ekonomin inte kommer hålla. Har 2 år kvar på högskolan och sen slår jag till 😉
 
Jag hakar på denna tråd då jag också är på väg att köpa min första islandshäst.

Har hittat en jag är intresserad av som kostar 120 000 kr och är 8 år. Hade ni röntgat vid köp? Och vad hade ni röntgat i så fall?
 
Jag hakar på denna tråd då jag också är på väg att köpa min första islandshäst.

Har hittat en jag är intresserad av som kostar 120 000 kr och är 8 år. Hade ni röntgat vid köp? Och vad hade ni röntgat i så fall?
Ja, jag hade röntgat. Haslederna för att se så den inte hade spattförändringar. Det har blivit mycket mindre vanligt eftersom man varit noga med både export och avel att inte använda hästar med spatt. Men när hästen är så pass dyr blir det en billig försäkring att den är frisk.
 
Vad du ska tänka på beror också på vad du ska använda den till. Ska du rida i skogen och kanske vara med på någon mindre klubbtävling så spelar det ju inte så stor roll om den har lätt för höga benlyft i tölten eller inte... Men de femgångare som har lätt för att falla i pass kan vara för svåra för islandshästnybörjare. Min första hade lätt för något som kallas grisepass, det är oren passgång. Men hon var intelligent och hade inget emot dressyr så det var lika mycket matte som behövde "dresseras" och lära sig lyssna på takten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp