Min första häst!

K

kjelin01

Jag har köpt en alldeles egen häst, och undrar över några saker:

hur gör man när man anländer med hästen till stallet, ska man in i boxen med den, eller ska den ut i hagen, eller ska man gå en vända?


När kan man börja rida lite lätt på det nya stället?

Är det något annat man ska tänka på?

:confused:
 
Hej! :)

Lite är det ju vad hästen är van vid, kan den vara ensam i stall/hage.
Jag brukar stalla in hästen över natten så den får bekanta sig med sina polare innan de släpps ut i hagen.När man sedan släpper ihop är det bra om man är några stycken om komplikationen skulle uppstå....
Jag brukar vänta med att rida några dagar, bekanta mig med hästen, borsta pyssla, kanske leda den en runda.Det är alltid en omställning för nya pollen att byta miljö och det gäller att ha lite tålamod och ge det sin tid. Det kanske inte funkar toppen bra direk, han/hon kanske testar dig lite för att kolla läget.Ta gärna med dig en ridkompis första turerna eller bekanta dig på ridbanan, det är skönt att vara två i början.
Allt detta beror ju natuligtvis på vad det är för häst, vad den är van vid/temprament osv.Man får anpassa sig efter individen samtidigt som man stätter upp egna regler för hur man vill att den ska vara/lyda.Det ä'r en liten balansgång.
Var konsekvent och ha tålamod.Det tar ett tag att lära känna varandra!

Lycka till!!
:)
 
Hej!

Du har inte hämtat hem hästen än alltså?
Grattis till den stora äran att vara hästägare :bow:

En sak att tänka på är att be att få/få köpa med lite av det fodret hästen äter nu, för hästens mage är känslig och behöver en övergång om/när den ska byta foder. Helst även hö, men åtminstone kraftfodret.

Med en ny häst som anländer till sitt nya hem skulle jag först gå en liten vända så den får röra på benen, men sen in i boxen. En del hästar kan vara väldigt stirriga och spända när de kommer ur transporten på ett nytt ställe om de inte är vana att åka mycket och se många platser. Bättre att hästen får stå i boxen än att den kanske råkar rymma. Låt den "landa" och komma till ro i boxen, med lite mumsigt hö.

När du kan börja rida lite finns det många olika tankar om. Viktigast är nog att se till din häst hur han/hon verkar reagera på flytten. Samma dag ska du ju inte rida. Vissa hästar behöver kanske en vecka för att först vänja sig vid miljön, dig och nya polarna. Men om hästen är cool till psyket hade jag nog skrittat en vända ihop med en stallkompis efter några dagar. Viktigast är ju att ni får lära känna varandra ordentligt, om du inte känner hästen från förr?

Annars är det väl bara sväva på de där rosa molnen och njuta så mycket du bara kan, det är en underbar känsla första egna hästen! :love:
 
Jag brukar gå med honom en vända runt stallet och kanske en vända i hagen om det finns möjlighet. Är det en lång resa föredrar jag att komma ungefär till nattning så att hästen får stå i box över natten och sedan släppas ut först inför ihopsläppet. Sedan vill jag släppa de han står bredvid i stallet en och en. Det beror på vad det är för häst.

Jag vet att min häst har ett väldigt sunt flockbeteende och att han mycket sällan råkar i trubbel, så jag är inte särskilt orolig inför släpp med andra hästar. Om jag hade en annan typ av häst kanske jag skulle låta den gå själv i en hage så att den ser de andra en dag eller två. Detta för att den skulle få bekanta sig lite mer med omgivningar, rutiner och stallkamrater.

Jag har låtit min häst vara helt (utöver vanlig visitation) i minst en vecka. Nån promenad vid hand bara (han är 2 år). Då har jag aldrig stött på några problem och han verkar vara tillfreds med det förfarandet.

Annat att tänka på, tja... Det är ganks vanlig att hästar testar när de kommer till nya ställen. Om det dessutom är en ny ägare kan det också bli testning. Känner du dig det minsta osäker på ridningen: Rid inte! Gå istället promenader, logera/löslongera, löshoppa och pyssla så att du lär känna hästen och vet hur den fungerar på ett ungefär. Då får du en skönare start än om du råkar ställa för höga krav vid ridning. Om du rider ut, så se till att ha sällskap.
 
Det vettigaste du kan göra så fort du kommit hem, lastat ur hästen och plockat av transportskydden är att gå en runda på 30 minuter med den.

Detta hjälper till att lugna ner den, torka svetten och låta den ta sig en titt på sin nya omgivning, samt att det bara är bra att den får stretcha lite på benen efter att ha stått och balanserat i en gungande transport.

Sen kan du med all fördel plocka in den i boxen och ge den vatten och hö (det är bra om du tar med lite hö från det gamla stallet så att inte foderbytet blir så tvärt) och låta den slappna av och vila.

Det som rekommenderas att göra de första dagarna är att först och främst bekanta dig med hästen, lära dig känna den och låta den lära känna dig, samt att den ska få ta sig en titt på sin omgivning, stallet, ridbanan, ridhuset, hagen etc.

Jag personligen skulle nog låtit hästen vara ifred i hagen andra dagen, longera lite i grimma tredje dagen och om allt gått bra hittils kanske sitta upp och ta en skrittur den fjärde dagen, men det gäller att läsa och känna av hästen exakt för att veta när det är dags.

Något annat att tänka på - ta dig tid att lära känna hästen ordentligt, stressa inte fram någonting och ta det lugnt, ställ inga krav på ridningen första dagarna utan ha det bara mysigt ihop. Uppkommer problem - var inte rädd att be någon om hjälp eller råd, det är mycket enklare när man är fler som tänker.

Och för all del - Grattis och lycka till!
 
Vad roligt!
Jag har presics köpt häst - 4-årigt halvblod. Så här gjorde jag:
hästen anlände på morgonen efter en 12timmars transport. Fick stå i boxen ett par timmar, sen ut i hage ensam (kompisar i hagarna bredivd). Fick gå själv ett par dagar med blivande hagkompisen i hagen bredvid, sen släpptes dem ihop. Släppte honom i ridhuset och löslongerade lite efter ngn dag. Sen har jag gått massor av promenader, hanterat och lärt känna honom. Satt på honom ett par varv i skritt i ridhuset efter 3-4 dagar, annars tagit det lugnt med ridningen men nu (efter 5 veckor) känns det som han är aklicmitiserad och han ska få börja jobba lite mer på "allvar". Han är inriden i våras först vilket gjort att jag tagit det extra lugnt.
 
Man gör olika men jag tycker att man första dagen låter hästen stå i sin box eller i ensam hage. Den har ju ingeting som den känner sig trygg med(arken omgivning, hästar, lukter eller människor) så det är viktigt att den får känna in en sak i taget.
Andra dagen tycker jag att man kan släppa hästen med sina nya hagkompisar. Alla tillsammans såklart. Och verkar hästen lugn och nöjd kanske man kan ta en liten tur och titta på omgivningarna.
Man märker ju på hästen om den verkar redo att ridas. Men man kan ju ta de lugnt första veckan iaf. Låta er känna in varandra.

Tänk på att inte ge hästen för mycket nya saker att tänka på. Kör med ganska fasta rutiner och pyssla mycket. Rid mest slappt så att hästen får chansen att känna sig trygg. Inga krav i början.

Lycka Till! :)
 
P kom mitt i natten så hon fick promenera av sig stelheten från resan och sen in och sova i box. På morgonen släpptes hon i hagen med resten av flocken, inga problem.
 
Några punkter som jag tycker är viktiga:
- Att man gör foderbytet försiktigt, som vanligt.
- Att hästen får träffa nya kompisar, så fort som möjligt. Börja med att han /hon får träffa ledarhästen, så dom kan göra upp, sen brukar ju resten funka bra.
- Innan man börjar rida tycker jag hästen ska få bli lite hemmastadd. Dvs när hästen inte skyggar för sadelkammardörren längre! :D
- Led hästen mycket åt samma håll i början, så hästen blir lite trött på den vägen innan du går åt andra hållet. ta en kompis med dig med en annan häst!
- Det är nog bäst att ha hästen i hagen först, om hästen är lugn. Om den är väldigt nervig av sig kan du ha den inne iaf första dagen/dagarna.

MVH Anna
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 973
Senast: SiZo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 915
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp