Min första tid som biodlare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som bekant så skaffade jag mig två bisamhällen i första halvan av juni förra året. Jag hade bara en topplistkupa som det ena samhället fick flytta in i, och det andra samhället fick bo in sig i en vanlig frigolitkupa.

Under sommaren fick jag ungefär 8 liter honung totalt. Mest blev det från samhället i frigolitkupan. Det var väntat att de skulle vara mer produktiva. Jag köpte mig en slunga och även kakorna från topplistkupan kördes i slungan.

Jag gick så klart även med i biodlingsföreningen. Med medlemskapet så får jag också föreningens tidning och jag sitter mest och känner mig matt över allt jobb det tycks vara med ramar och vax. Den delen av biodlingen känner jag mig spontant inte så intresserad av.

Jag har ju funderat lite fram och tillbaka om jag ska gå över helt till topplistkupa eller bara ha frigolitkupor. Det känns ju en aning splittrat att ha två helt olika typer av kupor. Min känsla hittills är att den vanliga kupan kräver mer jobb och stök. I gengäld ger det mer honung. Kanske kan den skillnaden bli mindre nu när jag kan köra honungskakorna i slungan så bina slipper bygga nytt hela tiden eftersom de får tillbaka sitt vax när jag slungat färdigt. Och frågan är om jag är så intresserad av att hålla på och knöla med ramar och vax att det är värt den större skörden.

Jag får nog köra som jag har gjort i en säsong till tror jag, innan jag tar ett beslut om hur jag ska göra. Haken är väl att jag nog ändå skulle behöva bygga en eller ett par topplistkupor till. Det är inte gjort i en handvändning precis. Så det är ju en nackdel med topplistkupan. Tillverkningen av nya kupor tar tid och kostar mer än en frigolitkupa. Men det är en sak jag borde ta tag i redan nu innan säsongen kommer igång.
 

Vad gör du med honungen? Hinner du konsumera den själv, eller säljer du?
Jag har gett bort enstaka burkar som tack för hjälpen. Annars räknar jag med att det jag fick är till mig själv. Det är möjligt att jag inte hinner förbruka allt innan det är dags att slunga nästa gång. I så fall kan jag börja sälja lite. Det vore bra om jag kan göra det för det har liksom inte varit gratis att starta upp med biodling.
 
Har blandade känslor beträffande honung. Tycker att det är fantastiskt att det går att få insekter att arbeta åt människor. Att bina gör en enorm nytta som pollinatörer är uppenbart.

Mitt problem är att jag egentligen inte gillar honung trots att jag älskar sötsaker. Vad gör man med den? Te dricker jag sällan, och osötat i så fall. Grekisk yogurt med honung är gott ett par gånger om året, men den honungen flyter ju och är inte fast som svensk honung. Går det att göra flytande svensk honung?
 
Har blandade känslor beträffande honung. Tycker att det är fantastiskt att det går att få insekter att arbeta åt människor. Att bina gör en enorm nytta som pollinatörer är uppenbart.

Mitt problem är att jag egentligen inte gillar honung trots att jag älskar sötsaker. Vad gör man med den? Te dricker jag sällan, och osötat i så fall. Grekisk yogurt med honung är gott ett par gånger om året, men den honungen flyter ju och är inte fast som svensk honung. Går det att göra flytande svensk honung?
Honung är flytande från början. Så småningom kristalliserar den. Man brukar röra honungen tills den har rätt konsistens eller så ympar man den färska honungen med färdigkristalliserad honung. Jag har inte full koll på hur länge honung håller sig flytande eller hur den beter sig om man inte rör eller ympar den.
 
Oj, 8 liter på två kupor låter väldigt lite. Jag hade en kupa LN och fick första sommaren över 50 kg. Tyvärr dog mitt samhälle pga snöras och trots goda föresatser har det inte blivit att jag köpt in något nytt även om jag varit sugen många gånger.
 
Har blandade känslor beträffande honung. Tycker att det är fantastiskt att det går att få insekter att arbeta åt människor. Att bina gör en enorm nytta som pollinatörer är uppenbart.

Mitt problem är att jag egentligen inte gillar honung trots att jag älskar sötsaker. Vad gör man med den? Te dricker jag sällan, och osötat i så fall. Grekisk yogurt med honung är gott ett par gånger om året, men den honungen flyter ju och är inte fast som svensk honung. Går det att göra flytande svensk honung?
Det är bara att värma lite snabbt på spisen eller i mikron så blir honungen flytande :)
 
Honung är flytande från början. Så småningom kristalliserar den. Man brukar röra honungen tills den har rätt konsistens eller så ympar man den färska honungen med färdigkristalliserad honung. Jag har inte full koll på hur länge honung håller sig flytande eller hur den beter sig om man inte rör eller ympar den.
Hur länge honungen förblir flytande beror på vilka sorters blommor bina har varit på. Och om man inte ympar eller rör honungen så blir det bara större kristaller i honungen, så den känns lite mer grynig. Men lika god ändå :)
 
Har blandade känslor beträffande honung. Tycker att det är fantastiskt att det går att få insekter att arbeta åt människor. Att bina gör en enorm nytta som pollinatörer är uppenbart.

Mitt problem är att jag egentligen inte gillar honung trots att jag älskar sötsaker. Vad gör man med den? Te dricker jag sällan, och osötat i så fall. Grekisk yogurt med honung är gott ett par gånger om året, men den honungen flyter ju och är inte fast som svensk honung. Går det att göra flytande svensk honung?
Värm några sekunder i mikron. Så länge man inte värmer över 38 (?) grader så finns alla nyttiga ämnen kvar.
 
Oj, 8 liter på två kupor låter väldigt lite. Jag hade en kupa LN och fick första sommaren över 50 kg. Tyvärr dog mitt samhälle pga snöras och trots goda föresatser har det inte blivit att jag köpt in något nytt även om jag varit sugen många gånger.
Jag hade inte förväntat mig något alls faktiskt. Det var två svärmar jag köpte så det var inte fullstora samhällen.
 
Jag vet INGET om biodling (mer än att jag skulle vilja lära mig) men några tankar
Kommer dina samhällen bli tillräckligt stora för att dela i år? Hur är det med åldern på drottningarna, det är väl den vuxna drottningen som svärmar?
Helt enkelt måste du utöka antalet samhällen i år eller kan det vara värt att köra en säsong och känna efter vilken kupa du trivs bäst med och sedan utöka nästa år? Då kan du ju ta ett mer väl underbyggt beslut och slipper stressa fram något nu som du sedan går och funderar över om det blev rätt vilket kan spä på både ångesten och depressionen.
 
Jag vet INGET om biodling (mer än att jag skulle vilja lära mig) men några tankar
Kommer dina samhällen bli tillräckligt stora för att dela i år? Hur är det med åldern på drottningarna, det är väl den vuxna drottningen som svärmar?
Helt enkelt måste du utöka antalet samhällen i år eller kan det vara värt att köra en säsong och känna efter vilken kupa du trivs bäst med och sedan utöka nästa år? Då kan du ju ta ett mer väl underbyggt beslut och slipper stressa fram något nu som du sedan går och funderar över om det blev rätt vilket kan spä på både ångesten och depressionen.
Drottningarna blir 3 år i år så de är gamla. Jag hoppas på ett stilla byte i samhällena.

Jag vet ju inte än hur pass svärmvilliga de kommer att vara i år. Om de vill svärma så kommer jag att vilja göra avläggare.

Jag är inte direkt orolig för att ta fel beslut angående vilken kupa jag väljer. Det behöver inte vara ett definitivt beslut.
 
Drottningarna blir 3 år i år så de är gamla. Jag hoppas på ett stilla byte i samhällena.

Jag vet ju inte än hur pass svärmvilliga de kommer att vara i år. Om de vill svärma så kommer jag att vilja göra avläggare.

Jag är inte direkt orolig för att ta fel beslut angående vilken kupa jag väljer. Det behöver inte vara ett definitivt beslut.
Jag ställde frågan i en bigrupp på FB om hur pass troligt det är att de kommer att vilja svärma i år. Det första svaret sa att det är 100% risk för det.

Så tja, jag lär behöva fler kupor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sen mina bin dog så har jag lagt biodlingen på is. Förra året tänkte jag att jag inte ville börja om då, men kanske sen. Och jag är...
Svar
13
· Visningar
917
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft lite olika sorters husdjur genom åren. Samtliga har varit pälsbeklädda däggdjur. Nu var det tydligen dags att skaffa...
2
Svar
20
· Visningar
3 248
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat på det här med att skaffa bin i rätt många år. För cirka tre år sedan gick jag en biodlingskurs, men kom inte igång då...
2
Svar
32
· Visningar
2 852
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I helgen har jag varit på kurs. Det var 2 dagar med biodling i topplistkupor. Den kursen anmälde jag mig till redan i vintras innan jag...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp