Min gamla livsnjutare

weasel_

Trådstartare
Som rubriken lyder, jag har en 11 år gammal livsnjutare.
Det är en helt vanlig, kastrerad bondkatt.

Denna herre mår kalasbra, äter exakt så mycket som rekommenderas av kvalitetsfoder (Royal Canin Sterilised +7).
Eftersom han är lite äldre så tog vi honom till veterinären för en "allmänundersökning" för att sedan putsa till hans tänder lite.
Allt såg bra ut och så även blodproverna.. Men, han hade lite lågt fosfat och då rekommenderades kattmjölk.
Till mitt problem är att denna livsnjutare (som inte verkar vara en sådan) inte gillar något annat än sina Royal kulor.. Det går inte att få i honom nått alls (inte heller godsaker som räkor, tonfisk, godis).

Finns det någon slags vitamin/multivitamin som är smaklöst och kanske går att droppa i vattenskålen?
Det tror jag skulle funka till min kräsna katt-gubbe :)
 
Sv: Min gamla livsnjutare

För det första är inte fosfor en vitamin och för det andra har jag aldrig hört om att det skulle finnas smaklösa vitaminer. Kattmjölk och laktosfri mjölk avsedd för människor är samma sak fast den förstnämnda kostar mycket mer. Om du blöter upp torrmatskulorna i mjölk, kan han tänka sig att smaka då? Om du väntar en dag så han blir riktigt hungrig? Kanske inte så snällt.... men inte farligt. Elva år är ingen hög ålder. Väldigt många hänger med tills dom är femton och några ännu längre. Min älskade Såfin blev över nitton.
 
Senast ändrad:
Sv: Min gamla livsnjutare

Att det skulle finnas smaklösa vitaminer har jag heller aldrig hört, därför jag frågade.

Han skulle rata sitt foder om det var uppblött med mjölk.

Att katter ofta blir mycket äldre än 11 år är jag medveten om, jag ville bara kolla igenom min katt så att han mår bra. Sen så får man inte söva katten för att fixa tänderna om man inte fört gör en allmänundersökning.
Och ja, jag vet varför man måste göra undersökning innan sövning.

Jag vet inte vad i kattmjölk som gör att han skulle få i sig fosfat men det jag undrade var väl om det finns i annan form? (Då helst smaklöst)

Att vänta tills han blir riktigt hungrig verkar inge vidare.. Då lär jag ju göra så varje dag och det är inte aktuellt.
 
Sv: Min gamla livsnjutare

Din kisse har fått för sig att bara en enda sorts mat är just mat, det är därför han inte äter något annat. Om han bryter den fixeringen bara för att han blir riktigt hungrig så kanske han börjar äta annat också. Men blöt upp med väldigt lite mjölk, annars får han kanske ont i magen och då är det kört.
 
Sv: Min gamla livsnjutare

Det har hänt någon gång att han har fått äta någon annan sorts torrfoder och det kan gå två dagar och han ratar det fortfarande.. Han matvägrar och gråter.
Har testar blötmat men då slickar han i sig det blöta, smakar en bit och sedan vill han inte ha.

Ska fråga veterinären när vi ska in för att putsa graddarna vad de kan rekommendera förutom mjölk (och allt annat som verkar gott..).
 
Sv: Min gamla livsnjutare

Nej.. Det går inte att få i honom kött av någon sort. Han är hopplös.
Han går fram, nosar läääänge, kanske tar en slick och sedan går han.
Han gillar ingenting.. :yuck:
 
Sv: Min gamla livsnjutare

Äter han något annat RC-torrfoder om du byter till ett med högre fosforhalt?
 
Sv: Min gamla livsnjutare

Det skulle ju faktiskt vara värt att testa.. Det är typ det enda jag kan tänka mig att han äter.
 
Sv: Min gamla livsnjutare

Det är visst farligt att svälta en katt. Redan efter 24 timmar kan de få skador på sina inre organ så att ens skriva att någon ska svälta sin katt är riktigt okunnigt och väldigt dumt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp