Min häst är inte sig själv längre

Horsesm

Trådstartare
Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och skogsridning, vilket var perfekt för mig. Han har tyvärr flyttat lite överallt under sina år och en period precis innan jag köpte honom gick han som ridskolehäst. Så han har ett väldigt lugnt och tryggt temperament och beskrevs alltid som den snällaste hästen i stallet, och det tycker verkligen jag med när jag köpte honom, men allt oftare på sistone har jag åkte gråtandes ifrån stallet flera gånger. Vi flyttade till ett litet och lugnt stall ute på landet där det inte fanns ridbana utan bara skog och mark att rida på, vilket var perfekt och han älskar sitt nya hem och sina kompisar. I början kunde vi rida ut lite var som helst och han tyckte det både var kul och spännande och var alltid positivt. Sen som det vände över en natt försvann det. Nu kan jag nästan inte alls rida ut länge. Vi kommer en liten bit ifrån stallet sen tvärstannar han och verkligen VÄGRAR gå framåt, spelar ingen roll om man mutar med godis eller beröm, han ska inte fortsätta vidare utan vill genast vända hemåt. Och då har vi ändå ridit den rundan flera flera gånger innan det. Jag är snäll men bestämd och blir aldrig elak eller våldsam men det slutar ändå alltid med att jag får hoppa av och leda honom resten utav vägen eller att jag måste vända hemåt, trots jag vet att man inte ska ge upp, men verkligen ingenting fungerar längre. När jag är ute och promenerar med honom så kliver han på, han kan fortfarande va lite att han inte vill gå framåt men jag får alltid runt honom rundan utan att behöva stå fastklistrad i marken i 20 minuter. Jag är verkligen så ledsen över detta då det känns som jag aldrig mer kommer kunna rida min häst igen. Jag har köpt horsemanships böcker och sitter och läser igenom dom nu men ville fråga här med. Jag vill verkligen inte ge upp då jag älskar honom med hela mitt hjärta. Men idag kände jag att det var droppen och jag måste söka hjälp när han börjar beter sig stressat och annorlunda när han stod inne i stallet själv i någon timme medans kompisarna var i hagen, vilket han ALDRIG har gjort innan, varken i hagen eller stallet. Kan även tilläga att han är inte farlig eller gör ”dumma” saker när vi rider ut som att kasta av mig eller skena hemåt, utan han vägrar bara gå framåt, så jag känner ingen rädsla för honom. Skulle vara jätte tacksam för hjälp!!:crazy:
 
Fick samma problem med min häst när jag hade ägt honom i någon månad eller två. Han hade alltid varit världens snällaste hela livet, kunnat ridas ut själv av barn osv, och var verkligen hur snäll som helst första tiden jag hade honom. Ungefär samtidigt som han hade börjat landa ordentlig i sitt nya hem och fungerade bra i flocken så började det krångla. Han var stressad i stallet när han inte kunde se sina kompisar, och vägrade gå fram på uteritter. Ville bara vända hem hela tiden och blev riktig svårhanterad både uppsuttet och på promenader.
Jag kämpade på själv ett tag tills en dag då han tvärvände under en uteritt och skenade hem och jag flög av och skadade mig rätt illa. Då tog jag hjälp av min instruktör och efter att vi hade fått lite strategier och träningshjälp var det aldrig några problem igen under åren jag hade honom. Ta hjälp av någon som kan skulle jag tipsa om! Tror absolut att det går att få ordning på men är nog bra med någon kunnig som är med :)
 
Hästar är ju levande varelser och beter sig inte likadant på samma sätt hela tiden i alla situationer. De reagerar på omgivningen, hantering, träning, utrustning med mera. Hästen behöver också börja lita på nya människor och känna sig trygg med dig.
För mig låter det du beskriver som en häst som behöver få landa i sin nya situation. Jag tror som många andra att det absolut går att få ordning på med lite tid och bra strategier att hantera olika situationer som uppkommer. Försök att få hjälp av någon som ser vad som händer och kan hjälpa dig hitta de rätta strategierna.
 
Som de andra skrivit det är en häst som helt enkelt reagerar på sin nya omgivning, flytt, hantering, rutiner m.m. Reagerar hästen likadant om du rider ut med någon så att han har sällskap av en kompis? Har du provat att låta någon annan rida honom för att se om han är likadan även med andra ryttare? Du får nog räkna med att du behöver ta hjälp av någon på plats som de andra skrivit. Sen kanske jobba från marken en period tills du kan få hjälp uppsuttet om inte ridningen fungerar just nu.
 
När du får lokal hjälp som hjälper dig så börja efteråt med att promenera med hästen ut och rid hem. Då får du lite hjälp med viljan. Alla har stått vid en typ järnvägsövergång och standard är då ” sådär gör hästen aldrig för mig” som någon flinande typ säger och det är bara att sucka, inse sina begränsningar i hästkunskap och jobba vidare. Det är en häst , inte en moped.
 
Det du upplever är att smekmånaden är slut. Det händer nästintill alla förstagångshästägare (för endel är det alltid så oavsett hur många hästar de än har haft) och är alltså otroligt vanligt och infaller vanligtvis 6-8 veckor efter att hästen har kommit i någons vård. Det som har hänt är att hans kapital från tidigare hem är slut och ditt har inte tagit vid. Det du måste göra är att vara tydlig med vad du vill, visa att här är din gräns men du måste också lära dig att se hans gräns och lyssna på honom och du måste ha rutiner som alltid följs oavsett vad och som han kan lära sig att lita på. Det här är svårt att läsa sig till eller genom tips på buke få ordning på och det bästa är om du hittar någon duktig och erfaren hästmänniska med tänk liknande ditt eget som kan hjälpa dig. Både att se vad han faktiskt gör när han traskar över din gräns för att du inte visar var den går men lika viktigt är det att du ser och respekterar hans gräns. En häst precis som alla andra levande varelser behöver veta vad som gäller och en häst som inte vet det blir vilsen och tar egna beslut för att hen inte vet om hen kan lita på sin människa.
Det handlar absolut inte om att bli hård men att vara tydlig och att lyssna. Det gäller alltså inte bara när du rider. Att han inte vill gå är ett symptom på att du inte har varit tillräckligt tydlig i alla andra sammanhang.
 
Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och skogsridning, vilket var perfekt för mig. Han har tyvärr flyttat lite överallt under sina år och en period precis innan jag köpte honom gick han som ridskolehäst. Så han har ett väldigt lugnt och tryggt temperament och beskrevs alltid som den snällaste hästen i stallet, och det tycker verkligen jag med när jag köpte honom, men allt oftare på sistone har jag åkte gråtandes ifrån stallet flera gånger. Vi flyttade till ett litet och lugnt stall ute på landet där det inte fanns ridbana utan bara skog och mark att rida på, vilket var perfekt och han älskar sitt nya hem och sina kompisar. I början kunde vi rida ut lite var som helst och han tyckte det både var kul och spännande och var alltid positivt. Sen som det vände över en natt försvann det. Nu kan jag nästan inte alls rida ut länge. Vi kommer en liten bit ifrån stallet sen tvärstannar han och verkligen VÄGRAR gå framåt, spelar ingen roll om man mutar med godis eller beröm, han ska inte fortsätta vidare utan vill genast vända hemåt. Och då har vi ändå ridit den rundan flera flera gånger innan det. Jag är snäll men bestämd och blir aldrig elak eller våldsam men det slutar ändå alltid med att jag får hoppa av och leda honom resten utav vägen eller att jag måste vända hemåt, trots jag vet att man inte ska ge upp, men verkligen ingenting fungerar längre. När jag är ute och promenerar med honom så kliver han på, han kan fortfarande va lite att han inte vill gå framåt men jag får alltid runt honom rundan utan att behöva stå fastklistrad i marken i 20 minuter. Jag är verkligen så ledsen över detta då det känns som jag aldrig mer kommer kunna rida min häst igen. Jag har köpt horsemanships böcker och sitter och läser igenom dom nu men ville fråga här med. Jag vill verkligen inte ge upp då jag älskar honom med hela mitt hjärta. Men idag kände jag att det var droppen och jag måste söka hjälp när han börjar beter sig stressat och annorlunda när han stod inne i stallet själv i någon timme medans kompisarna var i hagen, vilket han ALDRIG har gjort innan, varken i hagen eller stallet. Kan även tilläga att han är inte farlig eller gör ”dumma” saker när vi rider ut som att kasta av mig eller skena hemåt, utan han vägrar bara gå framåt, så jag känner ingen rädsla för honom. Skulle vara jätte tacksam för hjälp!!:crazy:

Innan han kom till dig var han på ridskolan?
Vad händer om du hoppar av och leder honom när han stannar?

Hade som några innan nämnt, tagit hjälp av tränare :)
 
Låter som ett helt normalt hästbeteende när den hamnar i nytt hem med osäker ägare.
Lugn och bestämd från dag ett från ägarens sida är jätteviktigt. Hästen har gett dig signaler från dag ett som du inte märkt utan du har fogat dig och gjort hästen till viljes, vilket gör den väldigt osäker. Detta kommer att eskalera tills ni får hjälp. Gör om och gör rätt så löser det sig. Börja i stallet gå rak i ryggen axlar lite bakåt och var mjuk men bestämd i dina rörelser. När du ber den flytta sig ett steg så gör den det om din kroppshållning och attityd är rätt. Gå ut och led den löst kort grimskaft, gå med rätt hållning. När du stannar ska hästen stanna. Det ska gå mjukt och behagligt men med attityden att det är du som har kontrollen. Det är normal hantering så man ska inte belöna med godis. Allt runt hästen bestämmer du på ett lugnt och för hästen tryggt sätt. Visa att den kan lita på dig.
 
Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och skogsridning, vilket var perfekt för mig. Han har tyvärr flyttat lite överallt under sina år och en period precis innan jag köpte honom gick han som ridskolehäst. Så han har ett väldigt lugnt och tryggt temperament och beskrevs alltid som den snällaste hästen i stallet, och det tycker verkligen jag med när jag köpte honom, men allt oftare på sistone har jag åkte gråtandes ifrån stallet flera gånger. Vi flyttade till ett litet och lugnt stall ute på landet där det inte fanns ridbana utan bara skog och mark att rida på, vilket var perfekt och han älskar sitt nya hem och sina kompisar. I början kunde vi rida ut lite var som helst och han tyckte det både var kul och spännande och var alltid positivt. Sen som det vände över en natt försvann det. Nu kan jag nästan inte alls rida ut länge. Vi kommer en liten bit ifrån stallet sen tvärstannar han och verkligen VÄGRAR gå framåt, spelar ingen roll om man mutar med godis eller beröm, han ska inte fortsätta vidare utan vill genast vända hemåt. Och då har vi ändå ridit den rundan flera flera gånger innan det. Jag är snäll men bestämd och blir aldrig elak eller våldsam men det slutar ändå alltid med att jag får hoppa av och leda honom resten utav vägen eller att jag måste vända hemåt, trots jag vet att man inte ska ge upp, men verkligen ingenting fungerar längre. När jag är ute och promenerar med honom så kliver han på, han kan fortfarande va lite att han inte vill gå framåt men jag får alltid runt honom rundan utan att behöva stå fastklistrad i marken i 20 minuter. Jag är verkligen så ledsen över detta då det känns som jag aldrig mer kommer kunna rida min häst igen. Jag har köpt horsemanships böcker och sitter och läser igenom dom nu men ville fråga här med. Jag vill verkligen inte ge upp då jag älskar honom med hela mitt hjärta. Men idag kände jag att det var droppen och jag måste söka hjälp när han börjar beter sig stressat och annorlunda när han stod inne i stallet själv i någon timme medans kompisarna var i hagen, vilket han ALDRIG har gjort innan, varken i hagen eller stallet. Kan även tilläga att han är inte farlig eller gör ”dumma” saker när vi rider ut som att kasta av mig eller skena hemåt, utan han vägrar bara gå framåt, så jag känner ingen rädsla för honom. Skulle vara jätte tacksam för hjälp!!:crazy:

Smärta? Passar utrustning?

Många ridskolehästar tappar sugen och självförtroende när de blir enmanshästar pga att tryggheten och rutinerna försvinner. Du kanske ska rida ut med sällskap?

Han är förmodligen van vid lite ”slit och släng snabba rutiner” med trygga och stabila ridlärare/stallarbetare.
Och är du då osäker så får han bära hela lasset själv.
 
Många hästar kan "testa" nya ryttare efter ett tag. Det är inget konstigt och ingen katastrof, men om du känner dig osäker kring hur du ska göra så är det en bra ide att ta hjälp.
Det är också vanligt att hästarna går fram utan problem när man leder dem men inte när man sitter på, det kan man behöva träna på.

Har du testat att hoppa av och leda hästen framåt en bit när den stannar? Och sen sitta upp igen?
Eller om du har någon som promenerar med dig som kan leda hästen och hjälpa dig att få fram den när det tar stopp?

Personligen hade jag blivit rätt sur på hästen och varit väldigt envis med att den SKA gå framåt, men då behöver man ju också vara säker på att man inte blir rädd om hästen skulle sura tillbaka lite..
 
Håller med ovanstående: detta är helt normalt. Var inte ledsen, det löser sig! :)
Eftersom du dessutom inte är rädd (vilket också är jättevanligt i dessa sammanhang och då gör allt ännu svårare) så får du det enklare att reda ut situationen.

Det bästa är alltid att ta hjälp av någon kunnig. När jag körde fast med mitt sto (som blev farlig) tog jag hjälp av en unghästutbildare. Så du behöver inte googla fram någon cowboy du inte vet något om, bara någon som är kunnig och kan hjälpa dig IRL.

Lycka till!
 
Jag tror det är ovanligare att de inte hamnar i detta läge som du upplever.

Den hästen jag har nu är en häst som tagit mycket tid på sig att landa. Ett år, för att visa hur lång tiden kan vara. Det kommer ta minst ett år till innan vi kan vara nöjda med honom och hans trygghet i sig själv.
Dock var det vissa saker redan från början. Ingen smekmånad alls.
Han hade helt enkelt inte ens ett kapital från början (mycket bra beskrivet av @TinyWiny tycker jag) då han flyttat runt ett år och blivit kastrerad under samma tid.

Med tanke på din hästs startkapital tror jag att det kommer gå lättare och snabbare bara du får hjälp. Alla behöver hjälp ibland och det är viktigt att du får känna trygghet i att någon kan dela detta med dig och med erfarenhet hjälpa på ett bra sätt.
 
Alla har stått vid en typ järnvägsövergång och standard är då ” sådär gör hästen aldrig för mig” som någon flinande typ säger Det är en häst , inte en moped.
Alla har varit med om det, alla hästar, hundar och ungar gör lika emellanåt. De som påstår något annat är bara ute efter att skrävla och är ingat att bry sig om. Sen kan det vara i olika grad, men det är så ibland.

Bråka inte med hästen utan ta lite tid att bara vara så brukar det släppa med lite tålamod.
 
Jag köpte den jättesnälla ridskolehästen (tryggheten själv) när denne pensionerades från ridskolan. Aldrig hittat på NÅGOT, gick fram överallt - själv och i sällskap.

Två veckor efter flytten tog det hus i helsike när vi skulle rida iväg från stallet, hästkräket bestämde sig för att asfalten var livsfarlig och det tog 20 minuters hård övertalning att komma vidare. Jag höll på att skratta ihjäl mig under tiden, jag hade väl undermedvetet väntat på någon omställningsprotest förr eller senare. Men det var vilda stegringar (högt), 180 gradersvändningar, tvärvägeran, bocksprång - hela agendan. Jisses kors säger jag bara!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 371
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp