Min häst är inte sig själv längre

Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och skogsridning, vilket var perfekt för mig. Han har tyvärr flyttat lite överallt under sina år och en period precis innan jag köpte honom gick han som ridskolehäst. Så han har ett väldigt lugnt och tryggt temperament och beskrevs alltid som den snällaste hästen i stallet, och det tycker verkligen jag med när jag köpte honom, men allt oftare på sistone har jag åkte gråtandes ifrån stallet flera gånger. Vi flyttade till ett litet och lugnt stall ute på landet där det inte fanns ridbana utan bara skog och mark att rida på, vilket var perfekt och han älskar sitt nya hem och sina kompisar. I början kunde vi rida ut lite var som helst och han tyckte det både var kul och spännande och var alltid positivt. Sen som det vände över en natt försvann det. Nu kan jag nästan inte alls rida ut länge. Vi kommer en liten bit ifrån stallet sen tvärstannar han och verkligen VÄGRAR gå framåt, spelar ingen roll om man mutar med godis eller beröm, han ska inte fortsätta vidare utan vill genast vända hemåt. Och då har vi ändå ridit den rundan flera flera gånger innan det. Jag är snäll men bestämd och blir aldrig elak eller våldsam men det slutar ändå alltid med att jag får hoppa av och leda honom resten utav vägen eller att jag måste vända hemåt, trots jag vet att man inte ska ge upp, men verkligen ingenting fungerar längre. När jag är ute och promenerar med honom så kliver han på, han kan fortfarande va lite att han inte vill gå framåt men jag får alltid runt honom rundan utan att behöva stå fastklistrad i marken i 20 minuter. Jag är verkligen så ledsen över detta då det känns som jag aldrig mer kommer kunna rida min häst igen. Jag har köpt horsemanships böcker och sitter och läser igenom dom nu men ville fråga här med. Jag vill verkligen inte ge upp då jag älskar honom med hela mitt hjärta. Men idag kände jag att det var droppen och jag måste söka hjälp när han börjar beter sig stressat och annorlunda när han stod inne i stallet själv i någon timme medans kompisarna var i hagen, vilket han ALDRIG har gjort innan, varken i hagen eller stallet. Kan även tilläga att han är inte farlig eller gör ”dumma” saker när vi rider ut som att kasta av mig eller skena hemåt, utan han vägrar bara gå framåt, så jag känner ingen rädsla för honom. Skulle vara jätte tacksam för hjälp!!:crazy:


Smekmånaden är över. Du själv måste vara trygg i dig själv annars känner hästen din osäkerhet.


Du nämner ridturen med rundan. Går ni samma väg hela tiden?

Ta hjälp av någon instruktör så ridningens problem minskar men hela hanteringen av hästen spelar stor roll. Det är bättre att ta hjälp än att det blir fel och något händer. Alla kan vi behöva hjälp i bland på ett eller annat vis.

Det är alltid bra att kunna hantera sin häst från marken också. Det är inte bara att leda till och från stall till hage.
Ha longerlinan eller ett långt grimmskaft på 3-4 meter gärna en grimma som är rätt anpassad.
Och gå rundan men tag hjälp av någon som är van med att hantera häst från mark, så du kan få tipps och idéer. Finns även klicker träning för häst. Det är bra träning för människan också.

Gå slalom, finns koner eller billiga plasthinkar ( ta bort handtaget så ingen hov fastnar) att gå slalom på ex stallplan, skogsväg.
Ställa frambenen i en rockring.
Små lätta saker att ta fram och faktiskt ökar kommunikationen med dig och din häst.

Gör inte det till nått stort utan ha som första mål att du och hästen går slalom till samnans. Sen kan man minska mellanrummet mellan koner, hinkarna.

Börja ha roligt och känn dig trygg.
Hoppas du hittar glädjen igen med din häst.
 
Gå bort och rid hem. Dvs du går halva rundan, hoppar upp o rider när ni är på väg hem. Efter ett tag så hoppar du upp tidigare o tidigare o tidigare...till slut rider du hela rundan utan problem. När man inte är så rutinerad så får man ta till de enkla knepen och kan du inte rida ut med sällskap så är detta ett lätt sätt att lösa ditt problem.
 
Säger som andra smekmånaden är över.
Nu behöver du vinna din häst förtroende det är inget farligt att lämna kompisarna på ridturen eller stå själv i boxen. Ta det lugnt var bestämt (envis) så kommer du fixa det och få tillbaka samma mysiga häst.
Finns det möjlighet att ha med en rid kompis så utnyttja det ett tag, annars hjälper det med många hästar om någon går eller cyklar vid sidan om till ni kommer över trösklen igen.
 
Min första häst hade ganska tidigt sin period där vi hade svårt att komma överens. Den kom redan 1 vecka efter hon anlänt hos mig. Hon gick då ÖVER mig, trampade mig och stirrade runt som en tok. Detta var min första egna häst och jag grät för jag började verkligen tvivla.
Sen kom vi igenom det genom att lirka lite, ibland inte utmana ödet och ibland faktiskt tas oss igenom prövningarna men nöjja oss då efter vi kom igenom ett utbrott t.ex.
Detta var ett speciellt sto så det var så vi byggde upp tilliten. Fördelen att de kom snabbt var att vi även ganska fort kom samman och vilken dröm hon var :heart
Det blev verkligen hon och jag
 
Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och skogsridning, vilket var perfekt för mig. Han har tyvärr flyttat lite överallt under sina år och en period precis innan jag köpte honom gick han som ridskolehäst. Så han har ett väldigt lugnt och tryggt temperament och beskrevs alltid som den snällaste hästen i stallet, och det tycker verkligen jag med när jag köpte honom, men allt oftare på sistone har jag åkte gråtandes ifrån stallet flera gånger. Vi flyttade till ett litet och lugnt stall ute på landet där det inte fanns ridbana utan bara skog och mark att rida på, vilket var perfekt och han älskar sitt nya hem och sina kompisar. I början kunde vi rida ut lite var som helst och han tyckte det både var kul och spännande och var alltid positivt. Sen som det vände över en natt försvann det. Nu kan jag nästan inte alls rida ut länge. Vi kommer en liten bit ifrån stallet sen tvärstannar han och verkligen VÄGRAR gå framåt, spelar ingen roll om man mutar med godis eller beröm, han ska inte fortsätta vidare utan vill genast vända hemåt. Och då har vi ändå ridit den rundan flera flera gånger innan det. Jag är snäll men bestämd och blir aldrig elak eller våldsam men det slutar ändå alltid med att jag får hoppa av och leda honom resten utav vägen eller att jag måste vända hemåt, trots jag vet att man inte ska ge upp, men verkligen ingenting fungerar längre. När jag är ute och promenerar med honom så kliver han på, han kan fortfarande va lite att han inte vill gå framåt men jag får alltid runt honom rundan utan att behöva stå fastklistrad i marken i 20 minuter. Jag är verkligen så ledsen över detta då det känns som jag aldrig mer kommer kunna rida min häst igen. Jag har köpt horsemanships böcker och sitter och läser igenom dom nu men ville fråga här med. Jag vill verkligen inte ge upp då jag älskar honom med hela mitt hjärta. Men idag kände jag att det var droppen och jag måste söka hjälp när han börjar beter sig stressat och annorlunda när han stod inne i stallet själv i någon timme medans kompisarna var i hagen, vilket han ALDRIG har gjort innan, varken i hagen eller stallet. Kan även tilläga att han är inte farlig eller gör ”dumma” saker när vi rider ut som att kasta av mig eller skena hemåt, utan han vägrar bara gå framåt, så jag känner ingen rädsla för honom. Skulle vara jätte tacksam för hjälp!!:crazy:
Min upplevelse är att det kan bli så när hästen håller på att knyta an till sin nya flock. Flocken blir det viktigaste i hans liv på det nya stället där han inte känner till något. Flocken är hans trygghet. Kan du inte få sällskap när du är i stallet med någon annan hästägare så han slipper vara ensam, så kan du sedan långsamt trappa upp ensamvaron igen tills han känner sig trygg med stallet, dig och omgivningarna? Min häst som är ett sto blir dessutom extra flockbunden när hon brunstar, när stona brunstar i stallet är det fullt drama med skriande hästar och allmänt uppjagad stämning även hos den stackars valacken som inte verkar begripa vad som pågår.
 
Mitt fullblod jag ägde trivdes inte riktigt i litet stall, blev stressad och vävde. När han fick stå i större stall och fick stå från entren blev han väldigt lugn. Han tyckte det var jobbigt i det lilla stallet när han såg de andra gå ut och in osv.
En annan häst jag hade på foder fick jag backa med ut i skogen några tillfällen. Efter det blev han from som ett lamm att rida ut på. Han stannade också och vägrade gå och hade haft samma problem hos ägaren.
 
Det du upplever är att smekmånaden är slut. Det händer nästintill alla förstagångshästägare (för endel är det alltid så oavsett hur många hästar de än har haft) och är alltså otroligt vanligt och infaller vanligtvis 6-8 veckor efter att hästen har kommit i någons vård.

Det som har hänt är att hans kapital från tidigare hem är slut och ditt har inte tagit vid. Det du måste göra är att vara tydlig med vad du vill, visa att här är din gräns men du måste också lära dig att se hans gräns och lyssna på honom och du måste ha rutiner som alltid följs oavsett vad och som han kan lära sig att lita på. Det här är svårt att läsa sig till eller genom tips på buke få ordning på och det bästa är om du hittar någon duktig och erfaren hästmänniska med tänk liknande ditt eget som kan hjälpa dig. Både att se vad han faktiskt gör när han traskar över din gräns för att du inte visar var den går men lika viktigt är det att du ser och respekterar hans gräns.

En häst precis som alla andra levande varelser behöver veta vad som gäller och en häst som inte vet det blir vilsen och tar egna beslut för att hen inte vet om hen kan lita på sin människa.
Det handlar absolut inte om att bli hård men att vara tydlig och att lyssna. Det gäller alltså inte bara när du rider. Att han inte vill gå är ett symptom på att du inte har varit tillräckligt tydlig i alla andra sammanhang.

Åh så klokt! :bow:

Jag tror många känner igen sig utifrån din beskrivning!

Vi hade en ponny som, tyvärr, blivit missförstådd i 10 månader. Ägaren hade hamnat där ts var och det slutade med att ponnyn stack i full galopp och ryttaren blev livrädd.

Hela situationen var väldigt skör och det krävdes mycket timing och en stor portion erfarenhet och hästkunnighet för att han skulle förstå vad som förväntades av honom och få den tillit som ju raserats innan.

I ts fall, så är de just nu i fasen att hästen måste lita på ryttaren och då måste ryttaren även lita på sig själv och sina kunskaper.

Så jag instämmer med övriga, tag hjälp! Man löser det inte själv utan en hel del kunskap. Det som är bra i det här fallet är att hästen inte verkar vara unghäst och han verkar också fungerat tidigare på ridskola (?).

Jag tycker @Rialavargen satte huvudet på spiken, först och främst, rid inte hur ensam.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 915
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp