Min häst är svårmutad och dricker inte

Malinnee

Trådstartare
Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik.
Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation.
Vi ringde veterinären som kom och kände i tarmen på henne och sa att det är väldigt mycket gas och inte så mycket avföring där inne.
Veterinären slangade henne med vatten och parafinolja, hon fick också smärtstillande.
Sedan sa veterinären att vi skulle gå med henne 5-10 minuter varje timme hela natten för att hon skulle fisa, det var också superviktigt att hon skulle börja dricka.
Hon får inte äta någonting fören hon börjar dricka ordentligt igen.
Natten gick och vi gick med henne men hon ville inte dricka alls.
Vi provade äppelbitar, morotsbitar, betfor, äppeljuice, vetekli, ingenting funkade.
På morgonen ringde vi veterinären igen och berättade hur det hade gått.
Precis då bajsade hon, väldigt löst, rätt mycket.
Veterinären sa att då brukar det inte dröja så länge tills hon börjar dricka igen.
När jag hade gått med henne runt 13-tiden och kom tillbaka till stallet, utanför stallet står en blå hink som vi har vatten i.
Då började hon dricka ur den, hon drack väl kanske lite drygt 3 liter, max.
Lite senare ringde veterinären och frågade om vi ville att hon skulle komma igen, det ville jag för hon hade inte druckit något mer än det, endast slabbat lite i vattnet.
Veterinären kom och kände henne i tarmen igen, nu hade hon inte alls så mycket gas som hon hade dagen innan, men hon hade väldigt mycket avföring nu.
Veterinären gjorde om det hon gjorde dagen innan med att ge henne smärtstillande, slanga henne och hälla i henne vatten och olja.
Medans veterinären var där så bajsade hon faktiskt en stor hög.
Sen skulle vi fortsätta som vi gjort innan..
På kvällen natten (Mellan igår och idag) så har hon druckit vid två tillfällen, ungefär 1-2 liter per gång.
Hon bajsade också en gång till, runt klockan 10 på kvällen.
Nu när jag sitter och skriver detta så har hon inte druckit sedan inatt, inte bajsat sedan igår kväll.
Hon är piggare och väldigt hungrig.
Men jag är väldigt orolig för henne för hon brukar i normala fall dricka minst en hink (20 liter) per natt.
Har ni några tips på vad jag kan göra?
Jag har gett henne en liten tuss hö som jag doppade ner i vattnet så att hon typ blev tvungen till att dricka för att kunna äta upp den.
Det stora problemet är ju att hon är extremt kräsen och misstänksam mot allt vi försökt gett henne för att dricka, och nu har jag slut på idéer.
 
Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik.
Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation.
Vi ringde veterinären som kom och kände i tarmen på henne och sa att det är väldigt mycket gas och inte så mycket avföring där inne.
Veterinären slangade henne med vatten och parafinolja, hon fick också smärtstillande.
Sedan sa veterinären att vi skulle gå med henne 5-10 minuter varje timme hela natten för att hon skulle fisa, det var också superviktigt att hon skulle börja dricka.
Hon får inte äta någonting fören hon börjar dricka ordentligt igen.
Natten gick och vi gick med henne men hon ville inte dricka alls.
Vi provade äppelbitar, morotsbitar, betfor, äppeljuice, vetekli, ingenting funkade.
På morgonen ringde vi veterinären igen och berättade hur det hade gått.
Precis då bajsade hon, väldigt löst, rätt mycket.
Veterinären sa att då brukar det inte dröja så länge tills hon börjar dricka igen.
När jag hade gått med henne runt 13-tiden och kom tillbaka till stallet, utanför stallet står en blå hink som vi har vatten i.
Då började hon dricka ur den, hon drack väl kanske lite drygt 3 liter, max.
Lite senare ringde veterinären och frågade om vi ville att hon skulle komma igen, det ville jag för hon hade inte druckit något mer än det, endast slabbat lite i vattnet.
Veterinären kom och kände henne i tarmen igen, nu hade hon inte alls så mycket gas som hon hade dagen innan, men hon hade väldigt mycket avföring nu.
Veterinären gjorde om det hon gjorde dagen innan med att ge henne smärtstillande, slanga henne och hälla i henne vatten och olja.
Medans veterinären var där så bajsade hon faktiskt en stor hög.
Sen skulle vi fortsätta som vi gjort innan..
På kvällen natten (Mellan igår och idag) så har hon druckit vid två tillfällen, ungefär 1-2 liter per gång.
Hon bajsade också en gång till, runt klockan 10 på kvällen.
Nu när jag sitter och skriver detta så har hon inte druckit sedan inatt, inte bajsat sedan igår kväll.
Hon är piggare och väldigt hungrig.
Men jag är väldigt orolig för henne för hon brukar i normala fall dricka minst en hink (20 liter) per natt.
Har ni några tips på vad jag kan göra?
Jag har gett henne en liten tuss hö som jag doppade ner i vattnet så att hon typ blev tvungen till att dricka för att kunna äta upp den.
Det stora problemet är ju att hon är extremt kräsen och misstänksam mot allt vi försökt gett henne för att dricka, och nu har jag slut på idéer.

Dags att ringa veterinären igen och/eller fundera på att åka till klinik. Det kan vara så att hon behöver vätskas upp med dropp och kanske undersökas grundligare.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
642
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 206
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp