Min häst avskyr bettet

Shaggy

Trådstartare
Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara väldigt bra att kunna använda bett på hästen och där uppstår problemet. Min lille gosse hatar bettet. Han är aldrig riden med bett utan han har haft det i munnen vid longering i repgrimma samt att jag några gånger spänt in honom lätt med en gummisnodd i ca 5 minuter under longeringen.
Sist jag skulle tränsa hade vi totalt krig på gången vilket förvånade mig eftersom han gången innan äntligen börjat söka lite stöd på bettet vid inspänningen.
Jag har testat rakt med fasta ringar, mycket tunt 3-delat med fasta ringar och 2-delat half cheek. Det är endast det sista jag använt inspänning på. Det raka gick han och gapade konstant med, det 3-delade verkade han inte bekväm med och med tanke på hur känslig han är så vågade jag inte testa att lägga något tryck alls i det. Half cheeket har han verkat rätt bekväm med fram tills nu även om han aldrig tagit det frivilligt.
Han är kollad i munnen och alla fyra vargtänderna är bortplockade.
Vad kan man göra? Är det bara att ge upp. Han är så otroligt osäker och försiktig av sig i alla lägen. En sadel på ryggen är ok, likaså ryttare, men longeringsgjorden orsakar panik då den läggs på. Han är mycket osäker på/ rädd för människor som han inte känner (nej inget har hänt jag har fött upp honom så jag vet).
Jag kliar mig så ofta i huvudet över den där lille hästen och han har varit på väg ut på annons så många gånger men han är en så vänlig och trevlig individ så han har blivit kvar.

TILLÄGG Hans mamma var rätt besvärlig i munnen men inte alls på det här sättet
 
Senast ändrad:
Jag har funderat på det men jag kollade tänderna när de kom ut och de såg hela ut och hade an mycket kompetent veterinär som drog dem så nej jag har inte gjort mer än så. Hur kollar man en sådan sak? Känna i munnen på honom är nog kört för han lär stå rätt upp då. Just nu är han mycket känslig för att man petar annat än utanpå hans läppar.
 
Jag har funderat på det men jag kollade tänderna när de kom ut och de såg hela ut och hade an mycket kompetent veterinär som drog dem så nej jag har inte gjort mer än så. Hur kollar man en sådan sak? Känna i munnen på honom är nog kört för han lär stå rätt upp då. Just nu är han mycket känslig för att man petar annat än utanpå hans läppar.
Jag vet inte riktigt men det borde ett samtal till någon vet kunna svara på. Annars är det väl bara att traggla vad gäller bett. Kanske ett mjukt nova om han ballar ur mentalt av metallbett? Eller annat gummiklätt? Så låta honom ha men inte ta i, även när du rider och se om han kan vänja sig vid känslan?
 
Novabett eller annat mjukt gummibett kanske?
Ha bettet i munnen men använda sidpullet ändå en tid, skulle han tycka det vore okej kanske?
Är han kollad i munnen nyss? Annars hade jag nog åkt in och gjort en check. Kan hända så mycket på kort tid.
Kanske ömsat tänder?
 
Jag har funderat på det men jag kollade tänderna när de kom ut och de såg hela ut och hade an mycket kompetent veterinär som drog dem så nej jag har inte gjort mer än så. Hur kollar man en sådan sak? Känna i munnen på honom är nog kört för han lär stå rätt upp då. Just nu är han mycket känslig för att man petar annat än utanpå hans läppar.
Man kan röntga och kolla, då borde man ju se. Det gjorde vi på Fille, då veterinären inte hittade några vargtänder på honom, men tandköttet såg ändå lite "skumt" ut. Så vi tog bilder, och nä, där fanns inget.

Ett annat tips, det finns tredelade bett som blir som ett rakt om man tar i det. Hästen kan alltså suga upp det om han vill, men det kan aldrig gå upp i gommen när man tar i det, vilket ju både tredelade och tvådelade kan göra. Fille uppskattar det väldigt mkt och kan ta mkt mer stöd på det än vanligt tredelat. På vanligt tredelat fick jag vara glad om jag fick 2 gram i handen innan han började backa av. Tror att det är ett Stubben bett om jag inte minns fel.
 
Det kanske bara är att göra det till en vanesak. Dvs alltid använda bet och se till att tränsa varje dag även om du inte ska rida eller longera. Bara tränsa låta hästen stå en stund/ gå in ut ur stallet tränsa av.
 
Ett annat tips, det finns tredelade bett som blir som ett rakt om man tar i det. Hästen kan alltså suga upp det om han vill, men det kan aldrig gå upp i gommen när man tar i det, vilket ju både tredelade och tvådelade kan göra. Fille uppskattar det väldigt mkt och kan ta mkt mer stöd på det än vanligt tredelat. På vanligt tredelat fick jag vara glad om jag fick 2 gram i handen innan han började backa av. Tror att det är ett Stubben bett om jag inte minns fel.
Eftersom han har problem med det tredelade redan när han har det i munnen så tvivlar jag på att det hjälper. Han har altså aldrig haft mer tryck av det än det tryck som blir av bettet i sig själv.
 
Det kanske bara är att göra det till en vanesak. Dvs alltid använda bet och se till att tränsa varje dag även om du inte ska rida eller longera. Bara tränsa låta hästen stå en stund/ gå in ut ur stallet tränsa av.
Jag har tänkt tanken men vet inte hur jag ska lösa det. Vi gick från nivån 'tycker inte om men matte envisas' till nivån 'jag ska fan inte ha den där saken i munnen' omedelbart. Han kastade sig, slängde med huvudet så han nockade sig själv med bettet, försökte fly ut genom dörren, försökte klämma sig in genom sadelkammardörren osv. Han stod inte på bakbenen och han sparkade inte men det var där gränsen gick. Jag vet faktiskt inte hur och om jag kommer få på honom ett bett igen eftersom det är förenat med fara både för mig och hästen.
 
Novabett eller annat mjukt gummibett kanske?
Ha bettet i munnen men använda sidpullet ändå en tid, skulle han tycka det vore okej kanske?
Är han kollad i munnen nyss? Annars hade jag nog åkt in och gjort en check. Kan hända så mycket på kort tid.
Kanske ömsat tänder?
Kollade munnen i mitten på oktober och då var han jättefin. Ett par minimala vassa kanter långt in i munnern som togs ner. Inga tandbyten på gång, jag frågade speciellt om det.
 
Jag skulle testa novabett, bombers med ordentlig tungfrihet. Samt nedanstående.

Jag hade en känslig häst förut som inte gillade alla bett.
Till slut hittade jag ett ganska tunnt, svagt svängt, tvådelat bett i sötmalm som hon gillade.
 
Eftersom han har problem med det tredelade redan när han har det i munnen så tvivlar jag på att det hjälper. Han har altså aldrig haft mer tryck av det än det tryck som blir av bettet i sig själv.
Kan han äta med bett? Isf kanske det kunde bli en lösning att du sätter på bett när han ska få sin krubbmat. Och då tänker jag att du nog får sätta på bettet genom att ta loss det från tränset, lägga nackstycke och allt över nacken, och sedan försöka få dit bettet.

Men innan det så hade jag helt klart röntgat munnen på honom. Det kan ju sitta nån flisa av något, eller något som är fel.
 
Kan han äta med bett? Isf kanske det kunde bli en lösning att du sätter på bett när han ska få sin krubbmat. Och då tänker jag att du nog får sätta på bettet genom att ta loss det från tränset, lägga nackstycke och allt över nacken, och sedan försöka få dit bettet.

Men innan det så hade jag helt klart röntgat munnen på honom. Det kan ju sitta nån flisa av något, eller något som är fel.
Tyvärr kan han inte det. Det ärju lite teknik i det och han har inte kommit på det än
 
Jag skulle testa novabett, bombers med ordentlig tungfrihet. Samt nedanstående.

Jag hade en känslig häst förut som inte gillade alla bett.
Till slut hittade jag ett ganska tunnt, svagt svängt, tvådelat bett i sötmalm som hon gillade.
Jag har funderat på att testa ett tredelat koppar/sötmalm som jag köpte til lhans syster men som hon hatade. Orsaken till att jag inte testat är pga hur obekväm han var med det tredelade han fått testa. Å andra sidan så är situationen sådan att det knappast kan bli värre :crazy:
 
Tyvärr kan han inte det. Det ärju lite teknik i det och han har inte kommit på det än

Hur ser hans gom ut? Pselma kunde inte det heller, och lärde sig aldrig. Hennes gom var liksom inte svängd, utan snarare rak. Så jag tror att det helt enkelt var tvärfullt i munnen med bett, och inget gick att få vidare. Filles gom är lite mer svängd och han kan utan problem äta ordentligt med bett, vilket är en pain in the ass när vi rider ut :p

Har han inte sån gom som Pselma så kanske han kan lära sig efter några ggr.
 
Jag har funderat på att testa ett tredelat koppar/sötmalm som jag köpte til lhans syster men som hon hatade. Orsaken till att jag inte testat är pga hur obekväm han var med det tredelade han fått testa. Å andra sidan så är situationen sådan att det knappast kan bli värre :crazy:
Vissa hästar gillar tvådelat bättre än tredelat :)
Min nuvarande häst blir oroligare i munnen av tredelat, han vill ha det stabilt och så lite meck som möjligt. Till honom passar ett tvådelat, format, smalt bett med fasta ringar bäst. Gärna i koppar eller sötmalm.
 
Han är rätt liten i munnen 75% arab om än inte med någon numera rastypsik dish. En anings anging antydan till svängd nosrygg men inte mer än så. Hans syster lärde sig äta med bett efter några gånger och även hon har rätt liten mun men är å andra sidan inte lika försiktig av sig.
Jag har ju trott att han gillar det tvådelade bättre iom att det är det som legat mest still i munnen på honom. Nu funderar jag dock på att testa det där koppar/sötmalmsbettet jag har. Det får dock vänta ett tag med tanke på den mycket otrevliga reaktioon jag fick sist. Ska även försöka känna i lanerna om jag känner något konstigt där.
 
En del hästar gillar läderbett, man kan blöta dom innan, kanske prova i lite betforvatten? Äppelbett?

Om den fungerar bra på sidepull/hackamore, måste du rida med bett då? Är du ute efter att tävla dressyr?
 
Alltså, jag tänker ju att man kanske skulle backa tillbaka till lite basics?
Menar du att du inte kan få känna på hästens laner utan att han freakar ut? Att du inte kan peta alls i munnen? Att du inte kan lägga på longeringsgjorden utan att han får panik?
Där tänker jag att man måste börja, han behöver ju lära sig att såna grejer är inget konstigt. Desensibilisera honom för sånt, han kan ju inte mår bra av att vara freakad hela tiden?
Först när han är lugnare skulle jag börja testa med bett. Typ alla hästar bör kunna acceptera alla sorters "vanliga" bett om det bara handlar om att ha dem i munnen. Sen när man börjar arbeta med bettet så kan man se vilken sort de gillar bättre, men den här är ju inte trygg med att ha något alls i munnen?
 
En sån häst hade jag börjat med att få trygg och lugn, som skuggi säger.
Det är ju orimligt på så många sätt att de ska reagera så överdrivet. Dels är det jobbigt för dem att känna de känslorna, dels blir det farligt för oss båda och dels blir det ju svårt att kunna arbeta med något.

Sen hade jag börjat vänja hästen vid att man bara vidrör den i munnen, på lanor och tunga. Och att man gör det tills spott/tugg-reflex slutar gå igång sas och den både är lugn mentalt och still fysiskt.

Utöver det hade jag velat vara säker på att den är korrekt i truten i vinklar. Har man använt en tandis/vet som ”bara tagit bort lite vasst” är det inte sällan så att vinklarna inte är helt korrekta och hästarna kan ha spänningar och smärtor iom det och därför balla ur så extremt vid bett. Brukar vara ärftligt med.
Ta en hand över nosryggen och en om underkäken när du står framför hästen. Nu ska du med lätthet kunna röra käkarna ca 4 cm i sidled med munnen stängd. Det ska gå lika lätt som ett curlingklot på is.
Går inte det är det oftast tänderna som inte är biomekaniskt gjorda. Då kan de inte mala maten korrekt, inte ställa i nacken korrekt etc. och med bett blir det då ev smärtreaktioner. Det är tyvärr väldigt vanligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 822
Senast: villhöver
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 270
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 898
Senast: user19728
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 929
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp