Min häst blir nervig med andra hästar

Liiindah

Trådstartare
Hej! Jag har en valack på 7 år och haft honom 1 år ca, det är så att om jag rider med andra så blir han så nervig och spänd, sparkar mot andra hästar om de kommer nära eller helt plötsligt kastar sig och sparkar bak ut eller liknande, ni som haft samma problem, hur jobbar ni med detta? Mvh linda
 
Hej! Jag har en valack på 7 år och haft honom 1 år ca, det är så att om jag rider med andra så blir han så nervig och spänd, sparkar mot andra hästar om de kommer nära eller helt plötsligt kastar sig och sparkar bak ut eller liknande, ni som haft samma problem, hur jobbar ni med detta? Mvh linda
Vad gör ni när ni rider tillsammans?
Är det på uteritt eller på ridbana blir den lika nervig både och?

Är det uteritt så börja att rida ut och enbart i skritt och på rad, inte bredvid. När det fungerar i skritt, gå över i trav osv...

Måste man rida bredvid varandra eller hur kommer din häst ens åt att sparka/attackera de andra? Håll avstånd.

Låt det ta tid.
 
Är det rädsla eller aggressivitet? Reagerar han likadant om det är hans kompisar ni rider samtidigt som eller om det är för honom okända hästar?
 
Steg 1 är att släppa alla mål med träningen förutom att pålle ska bli trygg.

Informera de du rider med att din häst behöver utrymme.
Röd rosett i svansen kan hjälpa även till vardags om du rider på en stor anläggning
För min gick det inte att galoppera samtidigt som de andra utan då skrittade vi innanför och sedan galopperade vi när alla andra skrittade.
Sätt honom aldrig i en situation där han blir så trängd att han måste försvara sig. Är det annat folk på ridbanan får du ägna passet åt att svänga rymligt runt dem.
Jag red mest i höger varv till att börja med för att själv kunna välja vägen. Folk rider så onödigt nära när man själv går längs väggen i vänster varv.
Min häst gillar att få Skritta på lång tygel när det är rörigt runt omkring så han själv kan hålla koll.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
245
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 926
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp