Min häst börjar falla ur!

S

Suuz

Jag har en stor donna på 700 kg som är svår att få upp i vikt, men så länge man praktiskt taget vräker på med foder så går hon att hålla rund efter sommarbetet :D Vi har nyligen (1½månad) bytt stall, och det har gått över förväntan! Hästen har en uträknad foderstat och äter så mycket hösilage hon orkar. Tyvärr går det inte att fodra i hagen. Idag när jag tömkörde tyckte jag att hästen ser tunn ut, när jag kände på hullet är revbenen lättkännbara (men inte synliga). Frågade en i stallet och fick kommentaren att hon börjar se ut som en hopphäst :eek: ;) (rider bara dressyr).

Hästen är som ett svart hål när det gäller utfodring, speciellt nu när det är kallt, snö upp till magen och allmännt pissigt. Jag vill lägga till ett foder för att förhindra ytterligare avmagring, men vad? Funderade på lusern, men hästen blir gallig av för mycket protein. Men det är kanske nått jag ska strunta i för tillfället!

Tacksam för råd :bow:
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

Om hon redan äter så mycket grovfoder det går att få i henne skulle jag välja ett kraftfoder av typen "vilket som" som är prisvärt. Har du någon koll på grovfodret (analys)? Om proteinbehovet täcks av grovfodret behöver man inte begränsa urvalet till endast proteinrika kraftfoder utan har större valfrihet.
Vilka mängder kraftfoder pratar vi om? Om det är kilovis som brukar behövas är lusern inget dumt alternativ, alltför stora spannmålsgivor är ingen höjdare.

Lätt kännbara men inte synliga revben är det hull man brukar eftersträva, men om hästen fortsätter tappa i vikt förstår jag att du vill bromsa upp förloppet. Jag skulle dock inte ha någon panik med att vräka på med mer foder utan avvakta lite och se om hon håller sig i det nuvarande hullet.
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

Problemet jag har haft med min häst att när hon börjar tappa vikt går det fort, och det går inte att få upp henne igen! Att ha is i magen är något som åren har lärt mig att man inte ska ha med denna häst... Tyvärr!

Grovfodret är analyserat (har inte siffrorna här) och hon äter 1½kg havre, proteinbehovet är täckt. Mer spannmål känns inte som någon höjdare för hon är redan pigg och glad som det är :angel:

För några år sedan fick hon krafft rehab, och det var kanon! Men då fick hon 4kg/dag, vilket hon definitivt inte behöver nu... Kanske en mindre giva? Ska åka till butiken och kolla imorgon, vet ju inte ens vad för foder som finns att köpa :rofl: (älska att vara nyinflyttad....:grin:)
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

Kornkross + havrekross är superbra på svårfödda likaså Mustang Protein + , Sedan finns ju groov 125 och massa massa mer. Men vi kör på några av våra hästar kornkross + havrekross = resultat väldigt fort ;o :D:D
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

1,5 kg havre låter inte så mycket, min svårfödda häst på 550 kg får 3 kg Hippo Grow Alfa, och så mycket grovfoder han äter, samt betfor och olja. Jag skulle gärna ge Luzern, men det ratar han. Svårfödda hästar brukar funka på Hippo Grow Alfa, Krafft Rehab har också många fans. Och olja funkar ju också att komplettera med, så länge man kan hålla uppe proteinvärdena med något annat.

Jag har samma problem att om de väl börjar falla ur så tar det lååång tid att få upp dem igen, så jag håller med om att inte chansa...
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

Det är kanske där problemet är? Enligt foderstatsprogrammet så har kusen allt hon behöver, tom för mycket (står att hon kommer gå upp i vikt, jo tjena!). Det är kanske min subjektiva mening men jag tycker hon blir fliprig av för mycket havre. Men å andra sidan är det hårt arbete att vara ute i hagen just nu. Önskar att man kunde ploga åt hästarna också!

Idag tänkte jag köpa både rehab och lusern. Ska man blötlägga dessa? Under hur lång tid skulle invänjningen vara av nytt foder? (Det vara ett tag sedan sist) Eller var det lusern som man inte behövde smyga in.. :confused:

Ibland önskar jag att jag hade en lättfödd ponny, att stå och packa 16kg hösilage varje dag kräver ett stort mått tålamod och en grym teknik med ikeakassarna :rofl:
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

hårt arbete ute i hage :confused: Hårt arbete räknar man på elithäst ?
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

Foderstatsprogrammen tycker min häst får orimligt mycket mat... Men tänderna fixas regelbundet, och kolla masken/avmaskning med, så det är bara för mig att gilla läget verkar det som.

Lusern kan du ge som hackat strå, eller som pellets. Pellets bör blötas, de fabrikat jag känner till sväller mycket. Rehab behöver inte blötas.

Vad gäller invänjning så är väl kraftfodret en ganska liten del av den totala mängden foder om hon får 16 kg hösilage, så min häst som verkar ha plåtmage har jag gett 3 kg nytt foder per dag, när foderbutiken hade slut så att det krisade. Om hästen har känslig mage och reagerar mycket på foderbyten så kanske 1 kg nytt foder per dag? Lusern räknas som grovfoder så det kan du nog ge rejäla mängder på en gång.

Olja är bra att ge med, kommer inte ihåg invänjningstiden, 1 dl per dag? 3 dl olja motsvarar väl ca 1 kg havre har jag för mig.
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

Jag uttrycker mig klumpigt, det var mer ett resonemang att hästarna pulsar i djupsnö hela utevistelsen. Det är inte öppna ytor, men det kanske inte räknas?

Tack för alla svar, förhoppningsvis kommer jag att göra rätt nu så att hon inte blir mager!
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

om du menar i beräkning så är hårt arbete= elithästar i träning så det beräknar man ju inte , hagarbete är ju en stor skillnad.
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

3kg nytt foder? Fattar inte varför vad du menar med att foderbutiken
hade slut och du då var tvungen att ge det?

Skulle inte börja på 1 kg med kraftfoder.
Lucern borde gå men skulle ändå vänja hästen vid det över några dagar.
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

Är det andra hästägare som motsätter sig mat i hagen?

Korkat!
Det är där ute i kylan som de behöver det- inte inne i värmen.

Din häst är på gränsen menar du väl:confused:

Prova med lucern o sen kanske Hestekraft.
På min räckte det med ngt kilo.
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

Jo, tyvärr är det så att det är jag som vill utfodra hästen i hagen, tom så att jag kan fixa eget hö och lägga ut det MEN nej... Alternativet är att hästen går in från hagen i tolv och det vill jag inte (snarare, hästen vill inte!)

Hästen nollar alla maskprov och gjort det de senaste 2 åren. Finns det risk för maskspridning i vintern? Är det ens värt att skicka in träckprov nu?

Nu har jag köpt lusern iaf och ger 600g till att börja med. Hästen är inte mager men min erfarenhet av henne är att när hon väl börjar tappa vikt går det FORT! :cry:

Förra stallägaren kallade henne för ett svart hål, det spelade ingen roll hur mycket som man gav henne hon går ÄNDÅ inte upp i vikt! Det är under några få veckor i början på betet som hon är rund. Det går att hålla henne i vikt men aldrig upp i vikt sas. Uppfödaren sa till mig "tänk dig den största mängd du någonsin skulle ge en häst, dubbla det och lite till DÅ har du Ambra". Hon såg ut som ett staket i växtfaser, trots fri tillgång på bra hösilage, enorma mängder lusern, krafft och havre. Testat allt tror jag. Det enda som var bra för hennes hull är att hon blev äldre och slutade växa... När hon är 9 tror jag att hon kanske blir lättare med maten. Bara 2½år kvar :bump:
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

Just nu är ju den klassiska tappa-hull-perioden. De har gått med ett måttligt underskott fram till våren, och då faller de ur snabbt.

Fullblodet vi har kräver kopiösa mängder mat, man skäms när han får 3-4,5 kg Alfa, olja och betfor i vila, och fri tillgång på både hösilage och Lusern Strå. Måste man så måste man, dyrt är det dessutom!
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

Just nu är ju den klassiska tappa-hull-perioden. De har gått med ett måttligt underskott fram till våren, och då faller de ur snabbt.

Håler verkligen med.
Man ser verkligen vilka som har haft taskiga värden på hö/silage, eller gett för lite under hösten. dessa hästar faller just ur nu.

min erfarenhet är att alltid vara på reservsidan om marginalen under julen. ifall att. man hinner slimma ned djuren till tävlingsfigur till sommaren.

till TS.
öka MJ o protein och titta inte så mkt på foderprogrammen.
om hästen behöver mkt så är det så helt enkelt!
har själv en svårfödd fullblodskorsning. hippocampus står det att den får mkt mer än den behöver både i protein och i Mj. dock blir min vild av tex. havre.
men den går på 15kg hö tex. det är knappt han får i sig det. det är som att han skulle få fri tillgång.
Jag har kört med groov 125 sista tiden men har just gått över på grund och grön pluss.
kraffts protein är mkt bra att få hästa runda med!
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

Rekomenderar kalvfodret Talang, väldigt bra protein och energi-värden, samt smakligt. Är åxå betydligt bättre i pris även om man köper i säck i stället för som vi gör, på bulk.

Att sedan hästarna inte får mat i hagen/mitt på dagen tycker jag är vansinnigt. Var jag du skulle jag byta stall.

Kicki :laugh:
 
Sv: Min häst börjar falla ur!

Var jag du skulle jag byta stall.[/QUOTE skrev:
Det kanske inte är så enkelt. Finns kanske inte så många stall runt om där hon bor, och detta stall hon står i kanske är det vettigaste av dem.

Men jag undrar, vad ger de för skäl till att ni inte får ge hö i hagen?
Och sen; Krafft Rehab har jag också hört ska vara bra för svårfödda/svårhullade hästar. Har aldrig provat det själv dock. Däremot använde jag D&H Build up och Stay power till min ena tunna travare, och detta rundade på honom fint. Var ju kanske lite dyrt dock, men eftersom jag bara hade honom, brydde jag mig inte om det! Men har man fler hästar, tänker man lite mer på ekonomin, jag vet.

Och sen är ju inte alla hästar normal-värde hästar. En del kräver mindre än vad tabellerna säger och en del mer. Sen finns det vissa som kräver MYCKET mer. Detta har jag själv varit med om. Så bry dig inte om vad tabellerna säger, så länge hon inte får för lite, utan fodra på efter eget huvud du!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu i höst vill jag ha lite framförhållning och hindra min 20-åriga holsteinervalack från att förvandlas till ett skelett. Jag har haft...
Svar
19
· Visningar
2 253
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 911
Senast: axel
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 792
Senast: Cut3Leo
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp