Min häst får kolik utan anledning???

hinderhopparen

Trådstartare
Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra åsikter som inte hör till ämnet så håll det till en god ton.

Min 18 åriga valack har ett flertal gånger fått kolik utan direkt anledning. Juldagen 2020 hade han ett svårt kolikanfall där veterinären kom och fick bukt på den och han blev återställd snabbt. Sedan dess har han haft kolikkänningar ofta, vissa perioder 1 gång i veckan och dom släpper efter lite promenad och en bajs. Veterinären har inte behövt komma ut för att hjälpa till under dessa gånger, men hen blir informerad om dom. Tid på dygn och längd på känning varierar. Ibland feber, ibland inte.

Sedan jul har vi inte bytt kraftfoder, grovfoder, gräset har inte vuxit märkbart men dom pillar mer på backen nu, han går på lösdrift med fri tillgång på uppvärmt och kallt vatten, ligghall och portionerat hö 4ggr/dag. Motionen har ökat och han är i idealvikt. Har dock något dåliga framtänder men äter med god aptit allt han får. Han får kraftfoder med mycket vatten och olja om han nu inte dricker ordentligt.
Vi kan inte komma fram till vad det är som triggar hans kolik, men vi har nu börjat kika på om det kan vara något gastronomiskt...

Haft honom i strax över 5 år och han hade kolik en gång sommaren 2019, men det var troligtvis pga stress efter flytt till nytt stall och kraftigt bete. Men innan och efter detta fram till jul 2020 har han inte uppvisat symtom eller haft kolik eller magproblem.

Någon som har erfarenhet av detta? Vad gjorde ni för utredning? Vad hade ni för förhindrande åtgärder?
 
En bekantshäst hade tumörer i magen, upptäcktes till slut på klinik efter flera års kolikanfall x flera per år.
Avlivades kort efter tumörerna hittades.

Magsår?
Alltid tillgång på bra grovfoder samt vatten, ev krafft med mycket vatten.

Hoppas ni finner ett problem som går att åtgärda!
 
Vi hade också en med återkommande mystiska koliker. Så lindriga anfall att de snarast kallades magknip och veterinär behövde sällan tillkallas. Det kom ofta som i skov för att sedan vara rätt så symptomfritt i perioder. I hennes fall verkade en tarminflammation ligga bakom men helt säkert vet vi inte eftersom hon bara undersökts i fält.
 
Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra åsikter som inte hör till ämnet så håll det till en god ton.

Min 18 åriga valack har ett flertal gånger fått kolik utan direkt anledning. Juldagen 2020 hade han ett svårt kolikanfall där veterinären kom och fick bukt på den och han blev återställd snabbt. Sedan dess har han haft kolikkänningar ofta, vissa perioder 1 gång i veckan och dom släpper efter lite promenad och en bajs. Veterinären har inte behövt komma ut för att hjälpa till under dessa gånger, men hen blir informerad om dom. Tid på dygn och längd på känning varierar. Ibland feber, ibland inte.

Sedan jul har vi inte bytt kraftfoder, grovfoder, gräset har inte vuxit märkbart men dom pillar mer på backen nu, han går på lösdrift med fri tillgång på uppvärmt och kallt vatten, ligghall och portionerat hö 4ggr/dag. Motionen har ökat och han är i idealvikt. Har dock något dåliga framtänder men äter med god aptit allt han får. Han får kraftfoder med mycket vatten och olja om han nu inte dricker ordentligt.
Vi kan inte komma fram till vad det är som triggar hans kolik, men vi har nu börjat kika på om det kan vara något gastronomiskt...

Haft honom i strax över 5 år och han hade kolik en gång sommaren 2019, men det var troligtvis pga stress efter flytt till nytt stall och kraftigt bete. Men innan och efter detta fram till jul 2020 har han inte uppvisat symtom eller haft kolik eller magproblem.

Någon som har erfarenhet av detta? Vad gjorde ni för utredning? Vad hade ni för förhindrande åtgärder?
För mig är det en av nackdelarna med lösdrift (finns såklart många positiva fördelar också) att man inte har full koll på vad hästen äter, dricker och hur mycket den bajsar.

Att få i dem vätska är A och O. Jag skulle gissa på att för lite vätska är orsaken speciellt om ni fodrar med torrhö.
 
Jag skulle lätt be att få avmaska mot bandmask som kan ge upprepade koliker. Provet visar tyvärr inte alltid positivt även om hästen har det.
 
Min gamla foderhäst fick kolik av hösilage. Det började med ett som inte var bra hygieniskt (det går att kolla) och sen utvecklade det sig till att gälla allt hösilage. Andra orsaker är sandkolik eller liknande där hästen får i sig sand och jord vilket gör att matsmältningen inte riktigt funkar och tarmen kan bli inflammerad. Min gamla häst fick magsår av vissa spannmål och hade en väldigt känslig mage så det kan också ge kolikkänningar. Det kan alltså vara lite vad som, tyvärr. En av ovan nämnda hästar fick till och med bo hemma hos veterinären som jobbar på kliniken under någon månad för att undersöka honom närmare men ha en så "normal" situation som möjligt.
 
Är den kall? Eftersom den börjar bli äldre kanske han fryser vilket kan göra att energin går till att hålla värmen istället för till tarmrörelse. Kan låta flummigt, men är enkelt att lägga på ett tjockare täcke och se om det blir bättre.
 
Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra åsikter som inte hör till ämnet så håll det till en god ton.

Min 18 åriga valack har ett flertal gånger fått kolik utan direkt anledning. Juldagen 2020 hade han ett svårt kolikanfall där veterinären kom och fick bukt på den och han blev återställd snabbt. Sedan dess har han haft kolikkänningar ofta, vissa perioder 1 gång i veckan och dom släpper efter lite promenad och en bajs. Veterinären har inte behövt komma ut för att hjälpa till under dessa gånger, men hen blir informerad om dom. Tid på dygn och längd på känning varierar. Ibland feber, ibland inte.

Sedan jul har vi inte bytt kraftfoder, grovfoder, gräset har inte vuxit märkbart men dom pillar mer på backen nu, han går på lösdrift med fri tillgång på uppvärmt och kallt vatten, ligghall och portionerat hö 4ggr/dag. Motionen har ökat och han är i idealvikt. Har dock något dåliga framtänder men äter med god aptit allt han får. Han får kraftfoder med mycket vatten och olja om han nu inte dricker ordentligt.
Vi kan inte komma fram till vad det är som triggar hans kolik, men vi har nu börjat kika på om det kan vara något gastronomiskt...

Haft honom i strax över 5 år och han hade kolik en gång sommaren 2019, men det var troligtvis pga stress efter flytt till nytt stall och kraftigt bete. Men innan och efter detta fram till jul 2020 har han inte uppvisat symtom eller haft kolik eller magproblem.

Någon som har erfarenhet av detta? Vad gjorde ni för utredning? Vad hade ni för förhindrande åtgärder?
Kan det vara något åt magsårhållet? Tänkte om han har varit såpass stressad att han ev fick kolik pga det så kan det vara något sådant som ställer till det.

Hur har han varit innan du fick honom? Har han haft mycket kolik innan i livet. När en häst här fick kolik så sa veterinären att det inte alls är ovanligt att om dom börja få kolik att tarmen skadas och det blir ärrvävnad osv som gör att dom blir mer och mer känsliga för anfall. Det blir en ond cirkel som blir svår att bryta.
 
Mitt sto har blivit diagnostiserad med IBD eller Inflammatory bowel disease, efter många år av återkommande koliker till synes utan anledning...
Vi har gjort allt utom att öppna upp henne (massa scans, kameror i båda ändar osv).
Hon har i princip en kroniskt inflammerad grov tarm, och det krävs bara något extra (brunst, konstig väder, stress, gräs...), och så blir det för mycket för systemet och hon får kolik, ofta med någon form av tarmvred.
Det är ett helvete, men vi kämpar på. Och så länge hon visar mig att hon vill kämpa vidare så gör vi det.
Det senaste året har vi bara haft 3 svåra attacker, men åren innan dess var hon som din med kolik var eller varannan vecka...!
 
Haft en häst som ca 2,5-3 månader efter inköp började få kolik/känningar. Hon hade mask, försvann efter preparat spec mot den masken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 216
Senast: QueenLilith
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 585
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 158
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 362
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp