Min häst har blivit en tjockis

A

AnnikaH

Min häst har blivit på tok för rund om magen på senaste tiden :smirk: Det beror säkert till stor del på att han inte längre kan motioneras något utan bara kan gå i hagen (strålbenshälta). :cry:

Han äter gräs hela dagarna i hagen (ca 9.00 - 19.00) och får hö när han är inne. Jag ger honom minsta möjliga kraftfoder för att blanda bioglucomin, mineraler etc i. Jag har dragit ner på höet successivt nu när det blivit mer och mer gräs så nu får han 4 kg hö per dag (åt 8 kg i vintras, det gick inte att få honom att äta mer, tyvärr).

MEN inte blir han något smalare om magen...

Vad tycker ni att jag ska göra? Kan jag dra ner mer på höet? Är det gräset som gör honom så rund om magen eller har han lärt sig att omvandla luft till mat? ;)
Han går i samma hage som i vintras och jag tycker inte att det är något bra bete i den hagen direkt. Ännu är han inte så tjock att man inte känner revbenen och han har en riktigt fin överlinje men den där magen, vad gör man åt den??? :crazy:
 
Sv: Min häst har blivit en tjockis

Kan det vara så att han är bukig pga proteinunderskott? (Om nu betet inte är bra) Vad har du för värden på höet?
 
Sv: Min häst har blivit en tjockis

Proteinunderskott tror jag verkligen inte på, även om betet kanske inte är så bra, i princip så är allt gräs kraftigt just nu och särskilt kort nerbetat gräs där hästarna hela tiden betar nyvuxet gräs. Magen är nog bara full av gräs, och sen i kombination med mindre motion lär han bli lite tjockare under sommarn.

Vad du ska ta bort är lite svårt att säga ner man varken ser hästen eller hagen och dessutom inte vet värderna på höt.
 
Sv: Min häst har blivit en tjockis

Höet har en kvot på 5.7 alltså lite lågt, men jag räknar ändå med att han får i sig resten av proteinet genom gräset, så proteinunderskott tror inte jag heller på. Han har en riktigt fin överlinje. Ryggen är platt och rumpan är rund och trots att han inte rids så har en en snyggt musklad hals. Jag kan ju försöka ta några bilder i helgen så kanske det är lättare för er att ge goda råd.
Frågan är om jag vågar minska mer på höet? Han får 1 kg på morgonen och 3 kg på kvällen till natten. Hagen är nerbetad på många ställen men absolut inte överallt. Han går tillsammans med en b-ponny i en hage på knappt 1 hektar.

Kanske det bara är att acceptera att han kommer att vara lite tjockare i sommar....
 
Sv: Min häst har blivit en tjockis

Om han åt 8 kg hö i vintras och du tyckte det var för litet, varför tyckte du det? Gör det något isåfall om han bygger upp ett litet överhull nu under sommaren till nästa vinter?

och nej, proteinbrist blir det _inte_ nu när han betar, så det behöver du inte bekymra dig över.

När dom betar blir dom rätt "uppblåsta", så så tjocka som dom är när dom kommer in på kvällen är dom inte på morgonen :) Hur ser han ut på morgonen innan utsläpp tycker du?
 
Sv: Min häst har blivit en tjockis

Enda anledningen till att jag tycker att 8 kg hö känns lite är ju att det är minimigivan till en halvblodshäst på 550 kg (1.5 kg/100 kg häst).
Jag har faktiskt inte tänkt på att kolla om det är någon skillnad mellan morgon och kväll! Ska kolla ikväll och imorgon bitti och se om jag ser någon skillnad.
 
Sv: Min häst har blivit en tjockis

ta gärna en morgon och kväll bild på han och lägg in här i din tråd.
 
Sv: Min häst har blivit en tjockis

Så var det med mitt kallblod ^^ :smirk: Han var TJOCK precis när jag tagit in honom från hagen men efter han varit inne & inte ätit på kanske 4-5 timmar så var han BETYDLIGT mycket smalare :o Så det kan ju bro på det. Dem blåser upp sig ;) Verkar lite konstigt men det är ju samma sak med oss människor :rofl:

Kram
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 599
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp