Min häst har blivit ensam i stallet

terrific

Trådstartare
Jag vet, att det enligt lag inte är tillåtet att ha sin häst ensam. Men vad gör jag, när min hästs kompis blivit såld? Jag har annonserat efter sällskap i någon form, men hittills har ingen svarat.
Min häst verkar ändå må bra och får mer uppmärksamhet nu samt tillräcklig motion. Han verkar förstå situationen och finner sig i att vara ensam. Jag tycker ändå synd om honom, för han trivs ju med sällskap och är en vänlig själ.

Jag har stora beten, eget stall med två boxar, stor sadelkammare, stor ligghall. Nära till belyst ridbana med hinderpark.
Problemet är kanske, att vi finns ca 1,5 mil från en större tätort, så man måste ha tillgång till bil för att ta sig hit.

Är någon annan i samma situation, och hur har ni i så fall löst det?
 
Ta en foderhäst, köp en häst till eller erbjud gratis bete så någon kommer över sommaren och så annonsera under tiden. Eller ring bekanta och be att få låna en häst tills det löst sig alternativt skicka iväg din på bete ovh försök lösa det under tiden.
 
Detta löser sig nog till hösten, då min medryttare planerar att köpa egen häst och stalla in här.
Jag har erbjudit gratis bete över sommaren, men ingen har nappat än så länge.
Min häst är tyvärr fångkänslig och får bara gå med betesreducerare några timmar om dagen. Går annars i grushage och står inomhus nattetid. Det komplicerar ju det hela förstås.
 
Det är ju inte okej att hästen går ensam ända till hösten och det här är ju ett av problemen när man bara har en egen häst och eget stall. Jag har löst det så att jag har två egna.

Om du har en fångkänslig häst kanske du kan erbjuda någon annan fånghäst plats över sommaren?
 
Jag vet, att det enligt lag inte är tillåtet att ha sin häst ensam. Men vad gör jag, när min hästs kompis blivit såld? Jag har annonserat efter sällskap i någon form, men hittills har ingen svarat.
Min häst verkar ändå må bra och får mer uppmärksamhet nu samt tillräcklig motion. Han verkar förstå situationen och finner sig i att vara ensam. Jag tycker ändå synd om honom, för han trivs ju med sällskap och är en vänlig själ.

Jag har stora beten, eget stall med två boxar, stor sadelkammare, stor ligghall. Nära till belyst ridbana med hinderpark.
Problemet är kanske, att vi finns ca 1,5 mil från en större tätort, så man måste ha tillgång till bil för att ta sig hit.

Är någon annan i samma situation, och hur har ni i så fall löst det?

En situation man måste ha beredskap för omgående om en har eget stall. Vi köpte en shettis.
 
Kan du erbjuda bete till några unghästar, typ 2-3 två-åringar? Det vore kalas för dem att gå på dina stora beten och din häst får sällskap den tiden den går i gräshagen.
 
Jag vet, att det enligt lag inte är tillåtet att ha sin häst ensam. Men vad gör jag, när min hästs kompis blivit såld? Jag har annonserat efter sällskap i någon form, men hittills har ingen svarat.
Min häst verkar ändå må bra och får mer uppmärksamhet nu samt tillräcklig motion. Han verkar förstå situationen och finner sig i att vara ensam. Jag tycker ändå synd om honom, för han trivs ju med sällskap och är en vänlig själ.

Jag har stora beten, eget stall med två boxar, stor sadelkammare, stor ligghall. Nära till belyst ridbana med hinderpark.
Problemet är kanske, att vi finns ca 1,5 mil från en större tätort, så man måste ha tillgång till bil för att ta sig hit.

Är någon annan i samma situation, och hur har ni i så fall löst det?
Du skriver att du annonserat och inget napp så kanse dags nu då att ringa på annonser också. Tycker i och för sig att folk som lägger ut annonser om att köpa sällskap brukar få massa svar.
 
Har du annonserat även om att ta häst på foder? Jag tycker jag läser hela tiden här på buke och på Facebook om folk som har en häst de inte vill sälja men inte vet var de ska göra av pga barn, tid etc.
Annars skulle jag ha kollat på möjligheten att hyra in sig hos någon annan.
 
Sök akut sällskap, på din Facebook, Instagram, i grupper, kontakter, tränare, ridskola, bland hästvänner, bekanta.

Annars får man helt enkelt inackordera sej tills man hittar nåt. Ridskolan kanske har en plats över? Nån bekant kanske vill förbarma sej?

Ser från och till erbjudande om stallplatser för fångkänsliga hästar över sommaren så de slipper gå ensam när resten av flocken går på bete i hagen brevid eller som har en själv och söker sällskap. Man får lusläsa nätet helt enkelt.
Och göra sej synlig med sin önskan.
 
Om du inte kan lösa det per omgående så att en häst kommer till dig så får du flytta din häst tillfälligt, tills du kan ordna sällskap hemma. Ett tips är att höra med ridskolor om de har någon häst som ska gå i pension.
 
Jag vet, att det enligt lag inte är tillåtet att ha sin häst ensam. Men vad gör jag, när min hästs kompis blivit såld? Jag har annonserat efter sällskap i någon form, men hittills har ingen svarat.
Min häst verkar ändå må bra och får mer uppmärksamhet nu samt tillräcklig motion. Han verkar förstå situationen och finner sig i att vara ensam. Jag tycker ändå synd om honom, för han trivs ju med sällskap och är en vänlig själ.

Jag har stora beten, eget stall med två boxar, stor sadelkammare, stor ligghall. Nära till belyst ridbana med hinderpark.
Problemet är kanske, att vi finns ca 1,5 mil från en större tätort, så man måste ha tillgång till bil för att ta sig hit.

Är någon annan i samma situation, och hur har ni i så fall löst det?

Som alla andra har skrivit så om du inte kan få dit ngn nu i sommar eller köpa en till så flytta hästen till ett ställe. Jag bor i hästtätt område så har aldrig haft samma problem som du men jag tänker att det borde väl vara någon som har en häst de kan eller vill ställa hos dig under sommaren men upplever att inte jättemånga släpper på bete längre. Hade du bott nära mig hade du kunnat få låna en häst eller två :)
 
Har man bara en häst av olika anledningar så får man se till att fixa kompis.
Jag har alltid sett till att ha minst två hästar av den anledningen :)
 
Jag vet, att det enligt lag inte är tillåtet att ha sin häst ensam. Men vad gör jag, när min hästs kompis blivit såld? Jag har annonserat efter sällskap i någon form, men hittills har ingen svarat.
Min häst verkar ändå må bra och får mer uppmärksamhet nu samt tillräcklig motion. Han verkar förstå situationen och finner sig i att vara ensam. Jag tycker ändå synd om honom, för han trivs ju med sällskap och är en vänlig själ.

Jag har stora beten, eget stall med två boxar, stor sadelkammare, stor ligghall. Nära till belyst ridbana med hinderpark.
Problemet är kanske, att vi finns ca 1,5 mil från en större tätort, så man måste ha tillgång till bil för att ta sig hit.

Är någon annan i samma situation, och hur har ni i så fall löst det?
Vilken landsända finns du? Du kan pm:a vilken stad det gäller för jag vet några som vill låna ut fångshettisar. Jag har själv annonserat efter det och fick svar jag inte använt mig av.

det finns en grupp som heter ”ingen häst ska dö av fång” på fb och där kan man annonsera efter sällskap också.
 
Detta löser sig nog till hösten, då min medryttare planerar att köpa egen häst och stalla in här.
Jag har erbjudit gratis bete över sommaren, men ingen har nappat än så länge.
Min häst är tyvärr fångkänslig och får bara gå med betesreducerare några timmar om dagen. Går annars i grushage och står inomhus nattetid. Det komplicerar ju det hela förstås.

Kan du inte ordna sällskap får du ju stalla upp hästen någonstans med sällskap tills du ordnat det.
Det är inte ok eller lagligt att ha hästen själv så länge.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 705
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 531
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp