Min häst har blivit ensam i stallet

Finns det inte någon ridskola i närheten som har nån häst som ska ta det lugnt över sommaren och som du skulle kunna ta emot? Ring och fråga! Vet att ridskolan här vid flera tillfällen haft hästar som varit i behov av konvalescens och som då temporärt stallats upp i olika privatstall.
 
Min häst är tyvärr fångkänslig och får bara gå med betesreducerare några timmar om dagen. Går annars i grushage och står inomhus nattetid. Det komplicerar ju det hela förstås.
Erbjud plats för just fånghäst.
Det är jättesvårt att få en bra sommarplats för häst som inte kan gå på bete. Någon stackare som inte har varit ledig från sin sjuka häst blir nog jätteglad.
 
Jag vet, att det enligt lag inte är tillåtet att ha sin häst ensam. Men vad gör jag, när min hästs kompis blivit såld? Jag har annonserat efter sällskap i någon form, men hittills har ingen svarat.
Min häst verkar ändå må bra och får mer uppmärksamhet nu samt tillräcklig motion. Han verkar förstå situationen och finner sig i att vara ensam. Jag tycker ändå synd om honom, för han trivs ju med sällskap och är en vänlig själ.

Jag har stora beten, eget stall med två boxar, stor sadelkammare, stor ligghall. Nära till belyst ridbana med hinderpark.
Problemet är kanske, att vi finns ca 1,5 mil från en större tätort, så man måste ha tillgång till bil för att ta sig hit.

Är någon annan i samma situation, och hur har ni i så fall löst det?
Hur går det med sällskap? Hittar du något?
 
Jag vet, att det enligt lag inte är tillåtet att ha sin häst ensam. Men vad gör jag, när min hästs kompis blivit såld? Jag har annonserat efter sällskap i någon form, men hittills har ingen svarat.
Min häst verkar ändå må bra och får mer uppmärksamhet nu samt tillräcklig motion. Han verkar förstå situationen och finner sig i att vara ensam. Jag tycker ändå synd om honom, för han trivs ju med sällskap och är en vänlig själ.

Jag har stora beten, eget stall med två boxar, stor sadelkammare, stor ligghall. Nära till belyst ridbana med hinderpark.
Problemet är kanske, att vi finns ca 1,5 mil från en större tätort, så man måste ha tillgång till bil för att ta sig hit.

Är någon annan i samma situation, och hur har ni i så fall löst det?
Men den här situationen kan ju inte ha trillat över dig över en natt? Du måste ju ha haft tid på dig att fundera över lösningar innan köparna hämtade kompisen?

Alternativen såsom jag ser det är att stalla upp hästen någon annan stans eller omgående fixa sällskap (låna in en ridskoleponny någon stans ifrån kanske?) - inte att låta den gå själv.
 
Finns det inte någon ridskola i närheten som har nån häst som ska ta det lugnt över sommaren och som du skulle kunna ta emot? Ring och fråga! Vet att ridskolan här vid flera tillfällen haft hästar som varit i behov av konvalescens och som då temporärt stallats upp i olika privatstall.
 
Men den här situationen kan ju inte ha trillat över dig över en natt? Du måste ju ha haft tid på dig att fundera över lösningar innan köparna hämtade kompisen?

Alternativen såsom jag ser det är att stalla upp hästen någon annan stans eller omgående fixa sällskap (låna in en ridskoleponny någon stans ifrån kanske?) - inte att låta den gå själv.
Jag fick veta att hästen skulle säljas, och det tog bara 14 dagar innan den var såld och hämtad. Så, jag hade inte så lång tid på mig. Det verkar rätt omöjligt att få hit någon annan häst trots goda referenser.
 
Jag fick veta att hästen skulle säljas, och det tog bara 14 dagar innan den var såld och hämtad. Så, jag hade inte så lång tid på mig. Det verkar rätt omöjligt att få hit någon annan häst trots goda referenser.
Det är nog inte särskilt svårt att hitta en häst på den tiden. Sen kan det innebära att du behöver köpa en, men det finns sällskapshästar som inte kostar mycket. Finns även foderhästar, men det kan nog vara lite svårare att få tag på.
 
Jag fick veta att hästen skulle säljas, och det tog bara 14 dagar innan den var såld och hämtad. Så, jag hade inte så lång tid på mig. Det verkar rätt omöjligt att få hit någon annan häst trots goda referenser.
Men nu har det ju gått ännu mer tid. Det har gått över en vecka sen du startade tråden. Du kan inte bara låta hästen gå ensam!
Köp en sällskapshäst eller hyr en plats i annat stall/på annat bete!
 
Jag fick veta att hästen skulle säljas, och det tog bara 14 dagar innan den var såld och hämtad. Så, jag hade inte så lång tid på mig. Det verkar rätt omöjligt att få hit någon annan häst trots goda referenser.

Jag fick veta att stallkompisens häst skulle säljas och det tog bara 3 dagar innan den var såld och hämtad. Så jag hade heller inte så lång tid på mig...

Jag hade bokat trotjänaravlivning planerat fem veckor framåt, men jag fick ringa och tidigarelägga det och min 29 år unga häst gick... eh... stod på bakbenen och for runt i caprioler i 3.5 dag ensam innan de hade tid att komma. Stallägaren och jag försökte schemalägga vak, då vi var rädda att hon skulle bryta nacken alldeles själv innan... :(

Så jag hoppas sannerligen att du tar tag i det där NU att hitta sällskap och inte hitta på dåliga ursäkter att bryta mot lagen och ha den ensam. För då är det snart någon god vän, som går bakom ryggen och anmäler dig och det kan jag säga. Det är tyvärr inte roligare det.
 
Senast ändrad:
Jag hade ju tänkt boka in trotjänaravlivning, detta att kompisen skulle sälja sin häst gjorde ju att jag var tvungen att bestämma mig. Därför satte jag 5 veckor framåt, då det inte alltid är att bara knäppa med fingrarna att få hästen såld. Men det var det i det här fallet.

Jag ringde djurskyddsinspektörerna direkt, då jag hade varit jagad ett par år tack vare någon "god vän". De bara suckade, när jag talade om läget. De förstod varför jag hade ringt och sa att det var helt OK, i och med att jag hade stoppdatum.
 
Jag tycker det är väldigt olika från individ till individ hur flockberoende de är. När vi bara hade ett sto i avel så gick hon själv månaden innan fölning efter att unghästarna åkt iväg på bete och det märktes att hon var ganska nöjd med att bli av med dem och jag kan inte säga att det var någon skillnad mot när vi hade två avelsston.
 
Jag tycker det är väldigt olika från individ till individ hur flockberoende de är. När vi bara hade ett sto i avel så gick hon själv månaden innan fölning efter att unghästarna åkt iväg på bete och det märktes att hon var ganska nöjd med att bli av med dem och jag kan inte säga att det var någon skillnad mot när vi hade två avelsston.
Det handlar ju inte om huruvida hästar verkar fungera ensamma eller inte, dom ska se andra hästar och ha sällskap helt enkelt. Svårare än så är det inte. Är inte försvarbar att ha dom ensamma. Om det är så att en häst inte trivs med andra hästar så är det säkerligen till största del beroende på att det var fel sällskap till hästen och i sådana lägen så ja, då kan en häst "trivas" bättre ensam än med en individ dom inte klickar med.
 
Det handlar ju inte om huruvida hästar verkar fungera ensamma eller inte, dom ska se andra hästar och ha sällskap helt enkelt. Svårare än så är det inte. Är inte försvarbar att ha dom ensamma. Om det är så att en häst inte trivs med andra hästar så är det säkerligen till största del beroende på att det var fel sällskap till hästen och i sådana lägen så ja, då kan en häst "trivas" bättre ensam än med en individ dom inte klickar med.
Jo, det är betydligt svårare än så. Hästar är individer och hur de reagerar är väldigt olika och det är också långt ifrån säkert att det räcker med hästar i hagen intill eller att släppa två ihop även om det är enligt reglerna. Man måste som djurägare vara observant på hur hästarna faktiskt mår och inte bara gå efter stelbenta regler.
 
Jo, det är betydligt svårare än så. Hästar är individer och hur de reagerar är väldigt olika och det är också långt ifrån säkert att det räcker med hästar i hagen intill eller att släppa två ihop även om det är enligt reglerna. Man måste som djurägare vara observant på hur hästarna faktiskt mår och inte bara gå efter stelbenta regler.
Spelar ingen roll, hästar är flockdjur och ska ha sällskap på ett eller annat sätt. Inget flockdjur mår bra ensamma. Sen om det är med hästar i hagar bredvid eller kompisar i hagen, det gör man ju så gott man kan men ingen häst ska stå ensam, det är så det är och är ingen "stelbent regel".
 
Det är ju det som är nackdelen att ha eget stall med bara två hästar...Min gamla blev ensam några dagar efter att vi akutavlivade foderhästen i hagen, min bästa kompis ställde upp med sin ena häst men tyvärr fungerade det inte med min. Köpte några dagar senare min då unghäst som det funkade med. Men när min gamla fick tas bort lite tidigare än planerat så flyttade jag henne samma kväll till dåvarande hyresvärd, 1.5 år senare flyttade vi dit vi står idag. Känns lite i hjärtat att ladugården står tom hos mamma men så länge jag bara har en häst är det inget alternativ, det bara är så!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 530
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 886
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp