Min häst har haft kolik!

the_connemara

Trådstartare
Har ett connemarasto född 4/7 2001 som tidiagre aldrig haft kolik. Nu har hon haft två mindre "kolikanfall", ett i torsdags och ett idag. Torsdagen trodde vi berodde på att hon motionerades för snabbt efter att hon fått kraftfodergivan på morgonen, det var det enda vi kunde komma på. Idag vet vi inte och troligtvis så var det inte pga kraftfodret i torsdags heller.. Vill ha lite ideér på vad det kan vara... Ska kolla slamma upp kvällens bajshög och se om det kan vara sandkolik. Annars är det väl ngt hon ätit (men vi har haft samma vinterhage till våra två (ena hästen samma alltid den andra har varierat med min längd typ;) ) hästar sedan 1990 och ingen har varit dålig innan) eller att hon gnagt mkt på staketet... Är det ngn som haft kolikhäst pga att de ätit på staketet innan? Hästens ägare trodde inte på det nämligen...

Kan ju ge lite bakgrundsfakta så ni kanske kan utesluta vissa grejer iaf...

Var tjällossning för typ en vecka sedan så det blev mjukt i marken ungefär när hon blev dålig första gången - letat upp rötter kanske? Hon får mat 4 gånger, kraftfoder tre första och morötter sista, hö alla gånger och de äter och dricker (druckit normalt) inne alla gånger. Får mat 8-9 12,30-13,30 5-6 9 släckning 10 och är alltså ute 9-12,30 13,30-5 6-9. Har inget vatten ute än (utom efter ridning om de skulle vilja dricka innan de ska in) eftersom de är inne så ofta och dricker då. Tror därför inte det kan beror på för lite vatten, tror ni? När det är varmare (vilket det inte är än) så har de vatten i hagen oxå (sommarhagen alltid vatten såklart men där går de ju inte nu). Har ingen sandjord i hagen (ska kolla bajset iaf) utan bara fin jord och de två områdena är de nästan aldrig och pillar på, är mest upp i skogen där det aldrig blir upptrampat. Hon får en balanserad foderstat som bla innehåller både betfor, linfrö, morötter och nu vid fällning foderjäst vilket ju alla fyra tipsats om av div hästfolk i närheten. Hon motineras inte mkt och ganska oregelbundet eftersom hon är så ung, dvs går ngn gång varannan dag/var tredje dag och går alltid så bra att hon brukar få vila uppemot en vecka osv. Eftersom jag dessutom är ganska stor till henne (ska bara utbilda henne tills hon säljs) så blir det inga hårda/långa pass. Är inte nervös/stressad, äter alltid bra, pigg och glad osv.

Enda gemensamma är att hon på torsdagen innan hon blev dålig motinerades lös i skogen tillsammans med mammas häst (som jag red) och att hon idag reds två timmar efter att hon ätit lunch och blev dålig en timma senare. I helgen motinerades hon inte alls. Båda "anfallen" varade 3 h ganska exakt. Sedan är hon pigg och glad och vill äta, är precis som vanligt.

På torsdagen var jag inte hemme så jag vet inte exakt var hon hader ont men idag var det på höger sidan, där var nästan helt tyst - grovtarmsförstoppning trodde ägaren. Hon får va ute och gå lite grann, ligga lite i boxen, gå lite, stå lite osv. Hon tvingas inte marscheras omkring men verkar inte så oroad när hon ligger dvs ligger inte och slår mot magen eller så. Piskar med svansen lite och tittar mot magen o så, dvs inga allvarligare fall. Ingen feber och normal puls. Avmaskad enligt alla regler (dock restriktivt men enl veterinär och så, ägaren är mkt bra på foder o avmaskning oxå och tror inte på parasitangrepp).

Tips å tankar, har som sagt aldrig tidigare haft kolikhästar...
 
Sv: Min häst har haft kolik!

När raspade hon tänderna sist? Ett sto i stallet fick två kolik anfall, vi förstod snabbt att det berodde på att hon inte raspats på ett tag... så efter hon blev raspad har hon inte haft ett enda...

Om det inte är tänderna har jag inte så många förslag på vad det kan vara... tills ni hittat problemet tänk då på detta...

innan hon får kraftfodret borde hon få äta lite hö först... det minskar risken för foderstrupförstoppning (heter det så?) och kolik...

sedan om hon inte får betfor kan du börja ge henne det, det håller igång tarmarna...olja är också bra tror det är majs olja man kan ge till hästar...
 
Sv: Min häst har haft kolik!

olja för bara smörjande effekt är paraffin olja
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Svarar på båda... Hon får betfor, hel havre, linfrö pellets, krossat korn, mineraler, morötter och hö. Nu oxå foderjäst för att hon fäller. Allting i en balanserad foderstat och det är hög hygienisk kvalitet på allt foder. tycker inte hon behöver får ngt "smörjande" får ju redan linfrö som blöts tillsammans med betforen.

Får alltid hö först på morgonen (det var det som hände i torsdags, hon ficxk kraftfodret lite senare än vanligt och hade ätit upp nästan allt hö och blev motinerade efter att hon ätit upp) och kraftfoder minst en halvtimme senare. lunch och middag tas de ju in till och äter då kraftfodret först även om höet ligger där.. Men då har de ju varit utan hö bara några timmar (absolut max 5 h om man ridit sent lr så) och gått och pillat i hagen där det alltid finns ngt att äta (skogshage).

Tänderna hade hon problem med innan, började tugga långsamt så vi kollade henne i höstas hos en riktig hästtandläkare och han fick dra ut lite mjölktänder som inte vill lossa. Annars inga problem. Ska med den äldre hästen dit om ngra veckor och händer detta igen så tänkte vi höra med honom om det kan va ngt konstigt, han sa dock att hon borde klara sig uppemot 10 månader om inte fler tänder krånglade. Kan dock inte se ngt hemma (har munstege och _numera_ snäll liten pålla ;) )... Har inte närkt ngt på äthastighet eller illaluktande mun heller men det kan ju vara värt att tänka på.

Ska ut å kolla henne nu igen, hon borde ha bajsat ;)
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Hur stora är spannmålsgivorna? Hur mkt hö får hästen i sig?
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Just nu får hon för lite arbete och jag har ingen riktigt koll :crazy: Men det har min kära mor ;) Står uppskrivet i stallet men nu sover de. Men hon får inte ens ett halvt kilo kraftfoder per gång, tror det är 300 morgon och middag, 100 lr 150 på lunchen. 1 kg morötter på kvällen. 4,5-5 kg hö per dag uppdelat på 4 gånger, mest på kvällen. Kan kolla exakta givorna om du vill.
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Och eftersom hon äter inne så får hon i sig allt hö och alltid vägs noggrannt. Kraftfoder innefattar betfor och linfrö.
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Den bästa försäkringen mot kolik är mycket grovfoder. Ju mer grovfoder ju högre tröskel för att få störningar i grovtarmen för att de snälla bakterierna då är många och trivs bra och tarmen hela tiden har foder att arbeta med. Skulle nog ge mer hö. Däremot verkar inte spannmålsgivan vara ngn bov i dramat om den inte är större.
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Kan hända att hon får mer hö, har inte hittat foderstaterna i datorn men jag ska kolla i stallet;) Men det är ju inte bara "att ge mer hö", strävar ju efter att tillfredsställa hennes behov med så mkt grovfoder som möjligt och höet har enl mamma bra värden men hon behöver ju oxå sitt kraftfoder... Får hon mer hö blir det ju "fel" i foderstaten. Står på spån men har alltid halm att tugga på och går ju inte i ngn upptrampad sandhage 10 h i sträck...
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Hästar kan få kolik om de får för lite vatten i sig. Hon kanske hade druckit för lite några dagar. För att göra vattnet attraktivare kan du ha i lite, lite betfor.
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Kan hon ha druckit mkt kallt vatten hastigt?
Mask?
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Exakt foderstat:
Morgon:
1 kg hö
200 g havre
100 g betfor

Lunch:
1 kg hö
100 g korn

Middag:
1 kg hö
200 g havre
100 g betfor
100 g linfrö
50 g mineraler

Kväll:
1,5 kg hö
1 kg morötter
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Hon har druckit precis som vanligt hela tiden förutom igår (efter andra kolikanfallet). Då drack hon INGET på ett dygn (drack på lunchen tis och hade inte druckit ngt förrän idag lunch trots vatten i hagen). Så NU borde hon verkligen få kolik.... Eller ja, i eftermiddags.. Knashäst.. Vi har hinkar så vi vet vad hon dricker och det är inga plötsliga stora mängder...

Mask borde hon inte ha, inte enl mamma o ägaren iaf som kan de mkt bra (och tusen gånger bättre än jag eftersom jag alltid haft min mor ;) ) men maskades av i morse iaf eftersom de alltid ber en maska här om man frågar vet, oavsett... så då kan vi ju iaf säga d om det händer igen...
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Till dagens händelse... Lade en bajshög i blöt,delat på två hinkar för vi visste inte ruktigt hur man skulle slamma upp d bäst... I den ena hinken som vi blandade ganska väl fick vi kanske ut en hal tesked grus/sand... Är det normalt lr hur ska det vara? Är det nolltolerans? Ska ta en hel bajshög i en hink och blanda jättenoga tills imon för att se hur mkt det är totalt i en hög...

Vert någon var man kan få tag i loppfrö? Sägs vara bra för att få ut sanden... OM det nu är detta... Men sen kan man ju eliminera den orsaken iaf...
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Hej!
Min unghäst född -02, alltså ett år yngre än din har också haft kolik i måndags natt (givetvis det var ju röd dag...)

Jag tog ut vet. eftersom jag är höggravid och inte såg fram emot en natt med motion av häst en gång i kvarten etc. Hon fick det sedvanliga, dvs. Retalgin (kramplösande), Finadyne (smärtstillande), B-vitamin samt blev sondad och fick en liter paraffinolja. Hon var inte så jättedålig med det som var skumt tyckte vet. var att när man luktade i sonden på magvätskan så luktade det konstigt enl. honom. Jag som inte har någon erfarenhet av hur det ska lukta (men har superluktsinne eftersom jag är gravid) luktade också och tyckte det luktade terpentin. Han blev jätteförvånade eftersom han precis tänkt säga sågspån själv. Hon blev dock bra nästan direkt, återfick matlusten etc.

Dagen efter var hon som vanligt igen men nu i eftermiddag ville hon inte äta igen. Hon rullar sig inte och håller på, men då kom jag på en grej och började klämma längs kindtänderna. Hon regerade ganska mycket - som hon hade ont, och jag gick in och konsulterade en hästbok där det mycket riktigt står att de vid denna ålder (och även vid din hästs ålder) byter + får nya permanenta kindtänder. Har inte kunnat kolla i munnen då hon bråkar rätt mycket (gör väl ont), men det låter ju helt rimligt.

Så min egen lilla teori är följande:
Hon har ont i munnen pga tänderna. Går runt och gnager på trä, äter jord etc. Får kolik. Vet. sprutar Finadyne som tar bort smärtan i 10-12 timmar varför hon också verkar vara som vanligt på sen-natten och dagen efter. Sen återkommer den igen (idag).

Kan inte detta vara samma sak som hänt din häst? Frågan är bara vad man bör göra? Vet inte om jag ska ta in henne eller om det är lika bra att hon går ute. Inne finns ju också trä att gnaga på...

Tja detta blev långt, vill gärna ha kommentarer från er som är duktiga på unghästar och tänder!!

Vildvittra
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Alldeles för lite hö om du frågar mig. Höet är inte bara till för näringens skull utan för att hålla magen igång. Beställ gärna häftet från SLU, där står en hel del bra att veta om utfodring och förslag på foderstater.

Jag hade ökat högivan till åtminstone 7 kg och SEN justerat resten med kraftfoder (om det behövs).
Kom ihåg att hästar är gräsätare! Detta poängterar SLU's foderrådgivare om och om igen, och ändå så får massvis med hästar alldeles för dåligt med hö. :(
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Mmmm.... Men hon käkar ju "hela tiden". Hon är inte så stor heller trots rasen, kommer troligen förbli B-ponny. Är 129.8 nu och ser väldigt färdig ut i kroppen enl alla som sett henne. Ska hon ändå har mer hö? Har ju som sagt halm att tugga på inne oxå men visst ska höet fylla tarmen, mitt projektarbete handlade om foder och utfodring och hästens ägare var handledare;) Tänker på alla dessa häatar som får nåt kg på morgonen och gå ute på sin plätt 10 h och sedan får ngra kg till... Så illa är det ju inte...
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Loppfrö finns i större förpackningar hos Stenebergs hästeri. Gå in på deras hemsida och se om dom har någon återförsäljare närmare dig.

www.steneberg.se
 
Sv: Min häst har haft kolik!

Jo vi tror att träaätandet på staketet beror på att hon håller på med tänderna. Hon har inge uppenbara problem just nu (svullen i käken o så) som påverkar ättiden men visst "kliar" det säkert i dem. Frågan är bara om hon får kolik av staketätandet, jordätande eller ngt annat...
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp