Min häst har högt huvud i galoppen

Fedadahl

Trådstartare
Hej! Jag har en ponny som springer med huvudet högt upp i galoppen. Hennes galopp är fin och hon galopperar från bakbenen. Hon har en luftig och jämn galopp där tempot är reglerbart och hon orkar bära sig i lugnt kontrollerat tempo. Inga skador, smärtor, sträckningar eller annat som kan påverka. Min tränare och jag har sagt att med ställning samt böjning så faller det mer på plats med huvudets höjd efter ett tag, men tänkte kolla om ni har några tips på vad jag som sitter på kan göra för att hon inte ska gå så högt upp😊 tack på förhand 🥰
 
Men om du rider för en tränare så måste ju denne kunna hjälpa dig med det? Mycket bättre än vad vi kan som inte sett dig och hästen.
 
Tyvärr är det svårt å säga utan å ha sett er. men man ska inte lägga mkt fokus på huvudet. form å samling sitter inte hästens huvud, vart huvudet. utan de handlar om att hästen ska jobba rätt bakifrån- vinkla sitt bäcken, använd magmusklerna å böja på haserna med mer.

man inte påverka hästen huvud med hjälp av tyglarna. böjning å ställning sker med sits. tyglarna är mer för att visa hästen vägen å ge ett mjukt stöd. :)

sen kanske andra tkr annorlunda å de fine. :)
 
Tyvärr är det svårt å säga utan å ha sett er. men man ska inte lägga mkt fokus på huvudet. form å samling sitter inte hästens huvud, vart huvudet. utan de handlar om att hästen ska jobba rätt bakifrån- vinkla sitt bäcken, använd magmusklerna å böja på haserna med mer.

man inte påverka hästen huvud med hjälp av tyglarna. böjning å ställning sker med sits. tyglarna är mer för att visa hästen vägen å ge ett mjukt stöd. :)

sen kanske andra tkr annorlunda å de fine. :)
Hur i hela friden tänker du att man ställer en häst med sitsen? 😅
 
Man formar hästen med hjälp av sistsen, det sker inte genom tygeln. Tygeln är mer en vägledning för hästen.
Men formning och ställning är inte samma sak och det var ställning som diskuterades, och jo ställningen sköts av handen hur mkt beror på den formning som är önskad för det ex böjda spåret.
 
Men formning och ställning är inte samma sak och det var ställning som diskuterades, och jo ställningen sköts av handen hur mkt beror på den formning som är önskad för det ex böjda spåret.
Jodå, det går allt att ställa och böja och rida hästar utan träns och tyglar.
Den här fantastiska hästmänniskan tycker jag visa hur faktiskt lite utrustningen egentligen betyder om man kan. Tyglar ska fungera som vägledning och inget annat.

Tycker denna människa är superbra inspiration, sen är han ju lite speciell överlag men ridning och hästar är han duktig på.

 
Senast ändrad:
Har hon huvudet högt kan hon inte jobba korrekt eftersom ryggen då automatiskt blir sänk, så aktivera bakbenen, mjukgörande i kroppen och få henne att höja ryggen och jobba igenom hela kroppen så kommer huvudet sänkas.
En annan ide kan vara att jobba ifrån marken för att bygga upp muskler så hästen orkar bära sig korrekt under ridning :)
 
Jodå, det går allt att ställa och böja och rida hästar utan träns och tyglar.
Den här fantastiska hästmänniskan tycker jag visa hur faktiskt lite utrustningen egentligen betyder om man kan. Tyglar ska fungera som vägledning och inget annat.




Men hästen går ju skit. Sänkt i ryggen, hög nacke och ställningen, ja den är lite felställd både här och där, och inte ens fast han sitter på så kan han forma hästen korrekt med innerskänkel, hästen är rak och eftersom ryggen är sänkt jobbar den inte genom kroppen och är ostadig i sin form- lite typ cirkuskonst över det hela, inget mer.
 
Jodå, det går allt att ställa och böja och rida hästar utan träns och tyglar.
Den här fantastiska hästmänniskan tycker jag visa hur faktiskt lite utrustningen egentligen betyder om man kan. Tyglar ska fungera som vägledning och inget annat.

Tycker denna människa är superbra inspiration, sen är han ju lite speciell överlag men ridning och hästar är han duktig på.

Köper INTE att det går att ställa en häst korrekt i nacken utan tygel.
 
Men hästen går ju skit. Sänkt i ryggen, hög nacke och ställningen, ja den är lite felställd både här och där, och inte ens fast han sitter på så kan han forma hästen korrekt med innerskänkel, hästen är rak och eftersom ryggen är sänkt jobbar den inte genom kroppen och är ostadig i sin form- lite typ cirkuskonst över det hela, inget mer.
Jösses vad du kan döma mycket på små snuttar film. Måste vara kämpigt att vara så perfekt själv.
 
Men formning och ställning är inte samma sak och det var ställning som diskuterades, och jo ställningen sköts av handen hur mkt beror på den formning som är önskad för det ex böjda spåret.
Jag håller inte med men okej, vi säger så. Jag är inte för ridning på det sättet. När jag ställer hästen så drar jag tillbaka ytterskänkeln något, och kontrollerar att hästen är inramad mellan innerskänkel och ytterskänkel.

Tygeln är en vägledning och inget annat. Rider man korrekt med sätet så behövs inte tygeln till något annat heller.
 
Jag håller inte med men okej, vi säger så. Jag är inte för ridning på det sättet. När jag ställer hästen så drar jag tillbaka ytterskänkeln något, och kontrollerar att hästen är inramad mellan innerskänkel och ytterskänkel.

Tygeln är en vägledning och inget annat. Rider man korrekt med sätet så behövs inte tygeln till något annat heller.
Men ridning är ridning, ställning är i nacken och inte i bålen där formas hästen. Och man ställer nacken med en vägledning med tygeln det ska ju inte vara någon grov hjälp, utan beroende på kan man exakt ställa nacke det som ska. Ingen kan ställa nacken med sätet- det är bara o titta på alla som menar sig göra det, hästarna är i bästa fall bara raka, i värsta felställda. Som på din film. Bedrövligt om man ska se till det som diskuterades, ställning.
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
2 869
Senast: Elzaa
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 170
Senast: Lala
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·
O
Träning Vi behöver hjälp med vår nya ponny. Hon är 8 år, vi har nyligen köpt henne. Problemet är att hon är lite för hetsig! När vi travar vill...
Svar
17
· Visningar
2 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp