Min häst kan helt plötsligt stanna och vägra att gå fram

Hastarbast2000

Trådstartare
Köpte en ny häst för ett par månader sen (ca 4), en mycket fin hopphäst med meriter upp till 140. När jag köpte honom var jag väl medveten om att kunde stanna och backa men efter en par veckors träning var det som bortblåst. Nu de senaste veckorna har han börjat stanna i rindningen (backar dock inte så mycket) och vill inte riktigt gå fram, han har även börjat bocka mycket framförallt de första minuterna i galopparbetet och upplever att han strävar emot hjälperna.
Han är en mycket känslig häst och har ett ganska hett temprament och vet därför inte riktigt hur jag ska bege mig åt i dessa situationer, han fungerar inte alls bra på "bestraffning".
Han beter sig endast såhär vid arbetet på marken, inte alls vid hoppningen. Det kan ibland vara svårt att få fram honom igen när man inväntat annat ekipage på träning eller gett pause när man hoppat själv men så fort man är igång så finns det inte några tendenser på att han kommer att stanna som det kan vara vid arbetet på marken, oftast är det vid hörnen som han håller på.
Han har aldrig stannat med mig i hoppningen varken på hinder eller annars och hoppar fortfarande luftiga runda språng med inkopplad rygg och märker ingen skillnad på den normala språngkurvan dvs att jag inte lägger märket till någon slags förändring i verken elevering, accelerering eller baskulering.
Han är i övrigt pigg och glad, släpper man honom löst i ridhuset galopperar han på och bockar även där mycket.
Har någon haft liknande problem? har ni några tips på hur man tar sig vidare? eller kan det bara vara att han testar mig?
Tack på förhand!
 
Jag säger som alltid, är hästen inte ordentligt(!) genomkollad av veterinär så börja där. Jag tror inte på såna saker som att de testar eller beter sig dåligt av ren tjurighet, det finns alltid en grundorsak och skrämmande ofta är det att hästen har ont någonstans. Se även över utrustningen, det krävs t ex inte många millimeters ändring i hästens kroppsform för att många sadlar ska få fel passform och orsaka obehag.
 

Liknande trådar

Hoppning Som många kanske redan vet har jag nyligen köpt en 6-åring e. Lansing, ue. Contender som har startat 140 hoppning, jag importerade den...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 273
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp