Min häst kan inte vara själv!

aliciaortstad

Trådstartare
Jag har precis flyttat hem mina två hästar där dom går på lösdrift. Mitt ena sto 18 år, har en senskada och ska endast skritta men hon klarar verkligen inte av att vara själv. När jag tar in min andra och lämnar henne i hagen springer hon runt som en tok och är genomsvettig vilket inte funkar med skadan.
Tar jag in henne och ställer i en box får hon också panik och kastar sig runt, sparkar och gnäggar.
Jag börja träna med att gå ut på stallplan med den andra hästen och tillbaka in igen men hon får panik så fort vi börjar gå ut. Det här leder till att jag inte kan rida min andra häst istället då jag inte kan lämna kompisen.
Är så rädd att hon ska skada sig ytterligare och det känns inte alls hållbart.
Hur tränar man en häst att vara själv? Vad hade ni gjort?
 
Det är inte så lätt att träna just under skadeperioder då de ofta är lite extra lättstressade pga understimulans.
Kan du låna hem ytterligare en häst som sällskap?
Eller kolla med veterinären om du kan få recept på lugnande som du ger inför att hon ska lämnas ensam i boxen?
 
Kan du börja med att borsta den andra utanför hagen, i nära synhåll? Kan du ha en plats du rider på nära hagen?

Och en till häst är bästa lösningen... Men det kan ju ta ett tag att hitta.
 
Jag hade inte börjat träna så länge hästen är skadad. Alldeles för stor risk att någonting förvärras. Så antingen inte rida den andra hästen på ett tag eller försöka hitta en till häst. Så hade jag tänkt.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 322
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
932
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp