Min häst lägger sig ner i transporten!:(

L

LoweBylowa

Hejsan allihopa! Jag har då ett litet problem...Jag kan inte transportera min häst(ett arabsto på 18 år)..
:(Hon lägger sig nämligen ner i transporten...
Hon kan liksom gå upp i transporten efter lite om och men,men sen när man börjar köra,så lägger hon sig nästan ner direkt efter max 5 min.Hon liksom sitter först på baken,innan hon riktigt lägger sig ner... Jag tävlade henne för ca ett år sen och den första tävlingen vi åkte på,så stod hon stilla hela tiden och och då åkte vi i nästan 70 hela tiden.(vi var lite stressade dit"/) då hade hon sällskap av en liten shettis.
Sedan efter det så körde en annan i stallet som kört nästan lika länge som den första kvinnan.Och då la hon sig ner efter knappt 5 min.Då hade hon sällskap av ett lite stressigt varmblod. Sedan efter det så körde min mamma(som är lite oerfaren när det gäller att köra hästar) några gånger,och då la hon sig också ner.Sedan sista gången vi tävlade,la hon sig ner på hemvägen och då körde Camillas(den första kvinnan)man med den lilla shettisen igen,och då la hon sig ner också...
Så jag undrar liksom vad jag ska göra för att hon inte ska lägga sig ner? Beror det på vem som kör,och vad det är för kärra? För Camillas kärra är en boggy,men inte den andra vi kört henne i. Sedan kan jag också berätta att när hon var ett föl(ca 6 månader) så var hon med om en olycka i transporten med sin mamma och blev då klämd under mamman. Och det kan ju också vara en orsak till att hon gör som hon gör..
Men jag undrar liksom vad jag ska göra???"/ för jag vill ju tävla med henne. Men tycker ni att jag ska försöka träna med henne,eller ska jag strunta i det och bara låta henne ta det lignt,eftersom hon är 18 år gammal...
Men svara gärna om ni orkar,hehe:) tacksam för allt svar!:)
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Men hur uppför hon sig då? Är hon stressad, nervös, orolig eller reser hon sig bara upp och knatar ut?
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Åker hon brett eller "vanligt"? Hon kanske behöver mycket plats för benen?
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Sedan kan jag också berätta att när hon var ett föl(ca 6 månader) så var hon med om en olycka i transporten med sin mamma och blev då klämd under mamman. Och det kan ju också vara en orsak till att hon gör som hon gör..

Detta är säkert orsaken.
Hur ofta har hon åkt transport innan du köpte henne? Har hon gjort detta sen hon va föl?
Vet du eller kan du ta reda på detta...

Ligger hon så det är farligt/kan bli farligt.

Hur är hon före och efter resan?
När du lastar på och av?

När du lastar... Hur mycket om och men är det? Är hon nervös o rädd eller är det lite flant pga att det är tråkigt? Svårt att avgöra kanske men anar du åt nåt håll?
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

min tränare hade en häst som gjorde som din, hon körde upp i 60 och bromsade HÅRT, nästan tvärstopp, sen dess har han stått som ett ljus!

de tävlade ju ganska så mkt så hon hade inte tid att stanna helatiden, då fick hon det tipset... det tog ett tag innan hon genomförde det, och första gången bromsade hon för lite... men när hon väl hade gjort det så räckte det med en gång, och hon ångrar det inte!
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

*hade inte tid....så hon tvärbromsade* :eek: Det var det värsta jag har hört måste jag säga... jag hoppas det inte är sant, så GÖR man inte helt enkelt. Var rädd om din lilla 18 åriga arabtant du!
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Jaa asså hon är väldigt stressad,och hon är så uppjagad,och det kan vara svårt att få ute henne,för vissa gånger har hon legat lite krångligt:/ Men när hon kommer ur så är hon lite orolig och så,men blir lugn ocg slappnar av ganksa lätt,då hon känner typ att "nu är det hemska över"....men jaa..
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Jaa,hon har åkt vanligt..Vi har flyttat mellan väggen,men då la hon sg ned också. Men jag vet inte om man ska ta bort mellanväggen eller nått?:S
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Jaa hon har åkt transport efter det ganksa mkt. Hennes förra ägare,har tävlat ganksa mycket med henne. Och vi har fått reda på att vissa t.o.m har använt olika medel så att hon inte ska lägga sig ned. En ägare,"hängde" upp henne i en gunga typ,så att hon inte skulle lägga sig ned:(:S...Och jaa det är ju väldigt farligt,vi har haft tur än så länge,för hon har bara fått småsår som läker lätt,men jaa..
När vi lastar på,så är hon lite olika. när vi ska åka nånstans brukar hon trassal lite och inte vilja gå in,hon går liksom av rampen,som om hon vet att det kommer att bli hemskt liksom:/.Men när vi är på väg hem,går hon in på några sekunder själv typ.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Jaa,jag är otroligt rädd om henne!:) vill bara att hon inte ska utsättas för sån himla stress,det är hemskt när man ser henne ligga ner och är helt förvirrad:'(..
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Bussigast mot hästen vore kanske att hon slapp åka transport om sanningen ska fram, det måste vara jobbigt som bara den för henne...
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

*hade inte tid....så hon tvärbromsade* :eek: Det var det värsta jag har hört måste jag säga... jag hoppas det inte är sant, så GÖR man inte helt enkelt. Var rädd om din lilla 18 åriga arabtant du!

så det är bättre att låta hästen lägga sig ner och kvävas till döds? du och jag har nog väldigt olika prioriteringer, jag prioriterar hästens välbefinnande!

det är väl klart att man inte har tid att stanna var 5 e minut när man åker genom hela landet med en tävlingshäst?! herregud, det är ju inget konstigt!

och nej, hästen skadades inte av det.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Ja Kimmis vi har nog olika syn på saker och ting du och jag
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Det va bland det värsta jag hört.......:eek: Sådant folk ska inte ha häst:mad:!!!! Hade min tränare kläckt ur sej nå dylikt så skulle jag avsluta all bekanskap.......

Hoppas TS inte tar till sej något liknande knep på sin häst som redan har tråkiga erfarenheter!:mad:

Finns bättre metoder mer bättre folk!!!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Jag föreslår att du kontaktar en tränare att ta itu med problemet... Någon som kan ta detta på hästens villkor och reda ut det från grunden....

Eller så låter ni hästen stå i transporten utan att åka. Sen åka korta stunder då o då.. Åka med sjlv kanske o se till så hästen inte lägger sej.. Nu är det olagligt att åka transport. Men tänker krypfart hemma på gården...
Bara en tanke.

Men tror nog mest på att kontakta en tränare.

Ger ni hästen nån mat? I transporten alltså? Under resan..
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

varför är det så farligt då? för att det funkade? för att hon nu inte behöver oroa sig för att hästen ska kvävas ihjäl?

jag personligen tycker det är ett mkt enkelt sätt att rätta till en sak som kan bli otroligt fel! för hästen kan faktiskt dö om den lägger sig ner, och det är just därför som man måste stanna varje gång den gör det... hur gör ni på motorvägen? där får man inte stanna.

vad är det som är så hemskt? jag förstår inte det! förklara om det nu är så hemskt!
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

prova att bygga om transporten så att ni gör som en liten "fålla" eller hur jag nu ska förklara det..så att hon står i mitten hela tiden och inte kan lägga sig ner, ha kort grimskaft max nån dm, det borde hindra henne från att lägga sig ner..samt lägg in lite hö exempelvis som får henne på andra tankar, om det inte finns risk för transportsjuka vill säga..är det varmt skippa täcket..finns hästar som lagt sig ner för att de nästan känt att de håller på att svimma av värmen

och lastträna ofta, gör det till en vana så ska du se att hennes bekymmer o nervositet försvinner sakta men säkert
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

min tränare hade en häst som gjorde som din, hon körde upp i 60 och bromsade HÅRT, nästan tvärstopp, sen dess har han stått som ett ljus!

de tävlade ju ganska så mkt så hon hade inte tid att stanna helatiden, då fick hon det tipset... det tog ett tag innan hon genomförde det, och första gången bromsade hon för lite... men när hon väl hade gjort det så räckte det med en gång, och hon ångrar det inte!

Det man kan göra om hästen sparkar mm i transporten är att köra lätt sick sack på vägen, för då måste hästen fokusera på sin balans, men jag skulle inte utsätta en häst för stress när den antagligen redan är super stressad. Ett sånt stopp kan ju få hela hästens vikt att smälla i något. NH före oförstånd.

Till TS:
Kan du inte bara lasta hästen och köra i max 1-2 minuter och sedan stanna och lasta ur, berömma ge mat och försöka med samma sak i några dagar. Så att du hinner få ut henne innan hon lägger sig.
Då kanske hon tillslut skulle kunna finna det trevligt i transporten :)
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Ur säkta min dumma fråga. Men varför är det farligt att hästen lägger sej i transporten?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Coras star
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 732
Senast: Ava22
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 193
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp