Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

har jag skrivit någonstans att man ska bromsa upprepade ggr? nej, jag skrev 1 gång. inte fasen ska man bara göra livet surt för hästen därbak, vad vinner man på det :confused:


sen kan jag inte hålla med att det skulle vara ett straff att jag säger nej till hästen! nej är inte ett straff, nej är en uppmaning, ett förklarande ja vad du nu vill kalla det, men straff är det inte.

Ett straff för mig är tex, när man var liten och kom hem senare än man skulle så fick man stanna hemma nästa dag... sånt fungerar överhuvudtaget inte på djur.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

straff o uppmaning är nästintill samma sak,att vi formulerar oss olika är en sak.

Ett nej är ett sorts "straff",tillrättning,kalla d vad du vill för ett djur.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

har jag någonstans sakt att det är OK för hästen o lägga sig i transporten?
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

ett straff är nåt som kommer efteråt, straff en en påföljd, så du formulerar dig fel i så fall.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Japp d gjorde jag,för det var så jag menade. Inte lätt alla gånger.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

nej det är det inte... framförallt inte på ett forum när allt framförs i text och man har ingen anning om vilken sinnestämning den andra är i överhuvudtaget! men då vet jag vad du menar iaf :D
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Jag har en häst som också lagt sig ner i transporten och fortfarande ibland kan visa tendenser till att vilja lägga sig ner. Min häst är nämligen mörkrädd. Så lampan måste vara tänd i transporten om det är mörkt. Det har hänt ett par gånger att jag råkat stänga av bilen utan att slå på parkeringsljuset när det är mörkt och genast är hon på väg att lägga sig.

Viktig är också i alla fall med min häst att köra mjukt och lugnt i svängarna och inte bromsa häftigt. Någon gång har jag varit lite stressad och tagit en kurva lite för fort och genast blir det oroligt i släpet.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

det märks att du inte har varit med om detta...

idioterna ligger precis bakom när de inser att shit det är ju slut nu! och då kastar de sig på gasen och bara ska om, tvärnita är det enda man kan göra annars kraschar de in i transporten och det vill vi inte!!
Jo jag har varit med om detta (dock har jag som sagt alltid haft koll så själva idiotomkörningen har aldrig kunnat hända!) och jag säger ju att man måste ju ha koll ordentligt. Ligger någon och trycker i röven på dig när du har transport så förstår du väl själv att den vill om?!!
Och med tanke på att det finns så mkt idioter i trafiken så bör du som transportförare bromsa in i god tid om du har en tryckandes där bak så du inte hamnar i en sådan situation.

Min häst stannar utan för transporten och börjar gå runt och trampa sig själv på fötterna...
Men då 'r det ju ännu viktigate med transportskydd/boots. :crazy:

Sen förstår jag inte hur det skulle kunna bli nackskador på hästen, det är ju bogen som tar i, så där är jag helt lost, men du får gärna förklara :idea:
Jag skrev hals/nackskador. Beroende på hur hästen står så är det inte nödvändigtvis så att den hamnar med trycket jämnt fördelat över bogen. Gör det det så har man bara tur.
Om hästen v någon anledning kollar bakåt i exakt samma stund som nu tvärbromsar, eller har huvudet ngt lågt så kan det bli skador högre än bogen.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Jag skrev hals/nackskador. Beroende på hur hästen står så är det inte nödvändigtvis så att den hamnar med trycket jämnt fördelat över bogen. Gör det det så har man bara tur.
Om hästen v någon anledning kollar bakåt i exakt samma stund som nu tvärbromsar, eller har huvudet ngt lågt så kan det bli skador högre än bogen.


Nejmen precis :bow:. Inte direkt rocket science.
Whiplash skador på folk är inte direkt orsakade av att det är våra nackar/halsar som tar i ngt före ngt annat heller, vid inbromsning : ) Snarare är det ju så att bromsen sker vid en annan kroppsdel, dvs bältet över bröstkorgen och kraftigt slungande framåt osv - men nacken hänger inte med och knäcks till. Skulle det vara själva nacken som faktiskt tog I något så skulle det vara mindre nackskada, - för då tar det som tar i, stöd. Skadan uppstår ju just precis för att det tar stopp på en annan del av kroppen, men nacken skakas till kraftigt och hänger inte med.
Nackar/halsar är känsliga saker.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

han stannar och gör så när han har skydd, när han inte har dem går han rakt in.

självklart måste man hålla koll, men inte fasen ska man behöva stanna för att släppa förbi folk! Och nej de brukar inte trycka i röven, inte mer än vanligt.
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 878
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Ava22
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp