Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

jag tycker inte du behöver komentera min transportkörning, för den vet du INGET om!

Jag kör lungt, rondeller är det krypkörning, och på vägar med mkt svängar sänker man hastigheten ännu mer! Mina hästar åker inte ryckigt överhuvudtaget.

Mina hästar kan bredda hur mkt de vill eftersom nederdelen av mellanväggen bara är ett plastskynke.Vi beräknar helatiden våran körning, men det vi inte kan beräkna är andra människor, och en transport är byggd för att klara hårda inbromsningar eftersom olyckor händer, tyvärr. Jag har aldrig behövt bromsa hårt med häst i, däremot med tom transport har det hänt.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

skriver inte att du inte kör bra..men att skriva som om de är vanligt att man behöver tvärnita tycker inte ja är rätt för så ska de inte vara.

hästen ska kunna lita på att man kör och planerar körningen såpass att den inte beöhver oroa sej för tvärnitar..för dom går att undvika.
man måste tänka ut i förväg hur människor kommer att köra och då slipper man oroa sej för sånt.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

du menar att du alltid till 100% kan räkna ut vad andra människor kommer att ta sig till?

antingen så ljuger du eller så är du synsk.

just i de där 2-1 filerna är det ganska vanligt att folk försöker pressa sig förbi, men man lär sig att när det smalnar av så lägger man sig i mitten så försöker ingen, men vi har behövt tvärbromsa 2 ggr, båda utan häst i dock.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

just i de där 2-1 filerna är det ganska vanligt att folk försöker pressa sig förbi, men man lär sig att när det smalnar av så lägger man sig i mitten så försöker ingen, men vi har behövt tvärbromsa 2 ggr, båda utan häst i dock.

jag kör aldrig så att folk behöver pressa sej förbi, ser jag att bilar ligger vid sidan eller strax bakom så saktar jag ner så dom kan komma emellan eller vad dom nu vill, eller om dom då saktar ner så gasar ja lite men har långt fram till bilen framför så de inte riskerar att bli tvärnit.

jag har aldrig behövt direkt tvärnita ens utan transport och jag kör i princip genom stan i rusningstrafik varje dag och de händer faktikst aldrig om man planerar och ser de ett tag innan.

kör man planerat och har bra koll så dyker inte bilar upp ur tomma intet direkt och man kan faktiskt tänka ut lite hur dom kör så de inte blir massa missförstånd, man ser om dom är sånna som tänker backa av eller köra förbi.

sen kör ja aldrig heller ut och kör i två filer för de retar upp andra nåt grymt och de finns dom som ger igen så de hade jag inte vågat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

av din text så förstår jag att du inte har greppat vad jag menar alls!

Det är absolut inte pga en bil framför som jag har behövt nita, och det hade du fattat om du hade läst, så läs en gång till är du snäll om du ska komentera det.

Pressa sig förbi gör de för att när det är 2 filer så kanske det bara är det 2 km eller nåt, och de får ju panik för man vill ju inte ligga bakom en transport, så då hoppas de att de hinner förbi precis när 2 filer blir 1, resultatet blir att de kör in i oss om vi inte nitar, det får helt enkelt inte plats 2 bilar på bredd i 1 fil!

det enda jag kan göra om jag ska släppa förbi alla är att stanna, och det är ännu farligare, så det kommer inte på frågan!

Kör i 2 filer gör jag bara när det går ihop, inte för att retas, utan bara för att visa här kommer ni inte förbi så håll inte på o träng er helt enkelt, jag gör det inte när pilarna kommer, utan när väger faktiskt går ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

om dom nu får panik och inte vill ligga bakom en transport så saktar man ner så dom hinner om.
och nej ja menar inte att man stannar och släppa förbi dom andra utan man lättar på gasen lite bara långt innan filerna går ihop.
de är de jag menar att man faktikst kan lista ut när dom ligger kanske snett bakom eller brevid än..då brukar man se om dom tänker backa undan eller gasa före.

ja förstår precis hur du menar och nej ja håller inte med om att de är något vanligt eller att de är något man får räkna med när man är ute och kör, man kan planera de mesta om man är ute i god tid.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

sakta ner när de börjar åka om när filerna går ihop :confused:

nä du, det räcker inte! då kraschar man.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Mer ostabilt? det har jag inte märkt, sen har jag galler för mitt fönster, låter ju inte direkt hälsosamt att slå huvet i bommen om de är lösa och ligger/vrider/vänder sig...:crasy: Eller?
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

sakta ner när de börjar åka om när filerna går ihop :confused:

nä du, det räcker inte! då kraschar man.

som ja skrev så dyker inte bilar upp från tomma intet, man ser om bilarna kör fort och inte har någon tendens till att sakta ner samtidigt som man ser om man hinner eller inte och då kan man gasa på lite istället..då lättar man lite på gasen långt innan så man inte hamnar i den situationen att man måste tvärnita.
förstår faktikst inte hur man kan hamna i sånna situationer..man ser ju på ganska långa avstånd hur folk kör..likadant som när man inte har nån transport med sej..man ser vilka som är på och inte tänker sakta ner.

de har iallafall alltid funkat för mej och ja har aldrig kraschat vad ja vet, och hästarna har fått åka mjukt o behagligt i transporten utan oväntade stopp som dom inte ska behöva räkna med.
hemska tanke om man behöver tvärnita och hästen står lite fel och den kan tappa balansen, de finns inget försvar för de.

sen bromsar jag väldigt sällan med transporter, ja motorbromsar i princip jämt..de hinner man göra om man planerar sin körning och ser långt framför sej och långt bakom sej så man inte riskerar att hamna så med galna bilister.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Tidigare inlägg med tvärnitning. Jag antar att gör du en tvärnitning med en redan rädd,osäker häst,kommer den sannerligen aldrig mer gå in i en transport..

Att berätta att ens tränare gjort det är en sak,men att typ rekomendera det till andra, är förskräckligt..

Den personen tyckte säkert d var en bra lösning ist för o ta hand om problemet, hästen lärde sig nog inget av det och växlade inte det till att det hade med dens läggande i transporten o göra. Man vinner inget på och göra djuren RÄDDA för saker o ting. Han vart nog bara rädd,ist för uppmärksam. Men d är hennes val.

Hurvida disskutionen om din körning,vet jag inget om o lägger mig således inte i det.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

har du läst alla inlägg?

hennes häst var inte rädd för 5 öre, han hade helt enkelt lärt sig att om man lägger sig ner så får man uppmärksamhet. Och detta hjälpte för han har inte lagt sig ner efter det.

Så nej det handlar inte om att göra en häst rädd, jag förstår helt ärligt inte vad ni har för hästar om de skulle bli rädda för en sån händelse?! en häst som är trygg med transporten blir inte rädd för en händelse om de har bra psyke, vilket jag bedömmer att mina hästar har.

Uddatyp:


Ang körningen så undrar jag fortfarande hur du kan garantera att alla bilar hinner köra om på den korta sträckan?! om du inte stannar och släpper förbi alla, för fakta är att ibland är det MÅNGA bilar bakom, alla hinner inte om och sen är det ibland nån som bara ska om till varje pris, jag tror fortfarande inte du förstår scenariot, det handlar inte om nån bil som dyker upp ur tomma intet, det har jag aldrig skrivit, det har bara du skrivit! varför du har skrivit så har jag ingen anning om, men sluta med det för det handlar inte om det!

Det handlar om att alla bilar hinner inte om på den korta sträckan, och ibland så är det nån som försöker komma förbi, ofta så bestämmer de sig i sista sekunden för att köra om och växlar då ner, hur fasen ska jag veta vilken bilförare som har lust att riskera livet för att komma om och vilken som inte vill det? de börjar alltså köra om när filerna går ihop till 1!
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

då får dom bilarna som inte hinner om bromsa isåfall..ja tvärnitar aldrig vare sej med eller utan transport, ligger jag före dom och vägen tar slut så får dom backa av och de har alla gjort i den situationen...folk är inte så dumma att dom riskerar att krascha sina bilar för att dom vill om.

kanske nån men de är då inte många och inte direkt ofta man riskerar att möta dom.
visst vill dom flesta om men dom flesta bromsar också in när de blir trångt.

jag menar fortfarande att hästen ska inte behöva räkna med tvärnitar, de finns bara inte..de kan bli väldigt farligt om hästen skulle stå lite fel eller vara väldigt oförberedd..som om dom nånsin kan vara förberedda på de.

sen så tycker inte ja heller att man skriver de som tips på ett forum med en häst som är rädd och nervös att man ska tvärnita så hästen inte lägger sej för de är inget man ska rekomendera någon.
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

det flesta ja! men vi har mött 2 idioter som verkligen verkade tycka att det var värt att riskera livet... både dessa gånger har transporten varit tom! Hade vi haft häst i så är jag inte säker på att morsan hade bromsat, inte lika hårt iaf...

i sånna situationer så undrar man verkligen vad folk tänker med :confused:

utöver det, en rädd häst kan man inte göra nåt med... inte förens den inte är rädd längre! Men jag upplever att det bästa är inte att åka korta sträckor som en del gör utan faktiskt tvärt om, för då hinner hästen lära sig att transporten är inte farlig... tex min unghäst åkte transport 6 timmar första gången hon åkte, och hon är 100% trygg, jag kan gå bak till henne och lyfta hovar o sånt... när hon åker så leker hon oxå, brukar lägga grimskaftet i hörnet längst ifrån henne, man känner tydligt när hon börjar skrapa efter det med hoven och när man stannar ligger det under magen på henne :p

eller en gång så låg det en höbal på andra sidan mellanväggen, den hittade vi under magen på henne... då stod hon dock lös för hon stod där på en utställning medans vi gick o köpte korv med bröd :D


Sen har jag varit med om rädda hästar med... min förra valack stod och skakade som ett asplöv när han var där... han blev inte helt bra, främst för att vi åkte mkt till veterinärer på slutet...
tror det är viktigt att vänja dem TIDIGT!

Självklart ska man inte tvärnita varje gång man kör, men man ska ändå ha med i beräkningen att det kan hända, därav tycker jag det är direkt olämpigt att köra dem lösa i transporten. själv har jag aldrig behövt nita med häst i transporten, och då har vi kört ganska mkt, men man vet ju aldrig... det händer ju att transporter välter oxå liksom, och jag tror inte man planerade att det skulle hända
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Tror du hästen slutade lägga sig ner för att den fick respekt för transporten/henne pga inbromsningen? Visst,han lärde sig säkert av inbromsningen, men är inget jag skulle rekomendera andra folk o göra. Spec inte över ett forum.

Jag har inga nervösa hästar,aldrig haft problem vare sig med lastningar,körningar,eller hantering. Och då har jag ändå haft hästar som klassats som svåra,varv en la sig ner, men d löste sig med mkt tid och kom senare på att han inte la sig när kompis var med,bara sj.

Ska du "bestraffa" häst,ska bestraffningen komma omedelbart när den har gjort fel,att "bestraffa" hästen vid olika tidpunkter osv då den uppenbarligen inte gjort ngt fel, blir bara fel i slutändan. Hade hon tvärnitat o gått ut o rest upp hästen (ETT exempel bara) och talat om då för han att detta var inte ok,hade jag kanske hållit med.
Inbromsningar kan man bli tvungen o göra närsomhelst,var som helst, antingen med häst el utan,men när man börjar gå in för att nu j**lar ska han lära sig att det är obehagligt o lägga sig, ja då har det gått fel tycker jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Inte rädd? Jo inte tror jag han vann nån respekt för henne el liknade,eller associerade det hela med att tvärniten var straffet för att han brukar lägga sig. Om hon i detta läge hade fortsatt att tvärnita upprepade gånger,varje gång han åkte transport,skulle han snart sluta gå in...


TS!

Och ang rädd,till trådskaparen var det menat till,att TVÄRNITA för sjutton inte i syfte att med en rädd häst lära den vett o etikett,måste börjas om fr grunden och kanske prova med en kompis som inte tycker det är så otäckt och åka? Kan också rekomendera tränare...
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

det handlar om att hästen ska lära sig att den måste stå bra i transporten, annars tappar den balansen. det lär sig de flesta hästar ganska fort.


inte skrämma eller tillrättvisa på något sätt, inte heller handlar det om respekt. hon är ju inte där så det är nåt hästen måste lära sig, har inget med en eventuell ledare att göra överhuvudtaget.

och ja det fungerade ju uppenbarligen. Jag straffar inte mina hästar, jag talar om att det är fel, men med ett straff förstår jag inte vad hästen skulle vinna på, och inte jag heller :confused:
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

"Ang att en människa bara kan hålla emot 7 km/h med armarna så går det inte att jämföra, för hästen tar inte emot sig mer armarna och r byggd helt annorlunda, så det går inte att jämför."

Jag skrev aldrig att det är armarna man håller imot med, det är kroppen som bara klarar av 7km/h utan att kastas framåt!
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

ok, men jag har hört när polisen var i skolan och pratade att det var när man höll emot med armarna... men då var det tvärstopp det gällde, och hur mkt man än tvärbromsar så blir det inte tvärstopp, framförallt inte med transport bakom;)
 
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Ett straff är inte o slå hästen i min värld, att ständigt eller upprepade gånger åka och bromsa så hästen ska lära sig att stå i transporten är inget jag skulle göra, säger min mening,men är det så/ni gör så är det upp till er, men d är inget jag skulle rekomendera till andra att göra. Ett straff för hästen är ju när du säger till ngt som den inte får göra! Motsvarande till belöning. Hästen lär sig oftast med tiden att stå bra i transporten, det blir inte hjälpt av tvärnitar.

Ledarskapet tycker jag d till viss mån har med o göra, här stänger vi in hästen i,för dem ett trång återvändsgränd med ingen flyktmöjlighet och åker o tvärbromsar,klart dem funderar på vad som händer!
Men att den associerar det till att inte lägga sig ner mer, det tror jag inte på.

Skönt att d funkade för henne iaf. Lämnar denna disskution nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst lägger sig ner i transporten!:(

Jag hade en häst som ville åka liggande. Hur jag löste det? Tog bort mellanvägg och bom och bäddade tjockt.

*Ja va f*n, kan vi åka liggande på tåg, båt, osv. så kan väl hästarna få åka förstaklass.*:cool:
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 885
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Ava22
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp