Min häst måste slå alla andra.

D

dressyrryttare

I att vara kräsen då.

Om maten inte skulle smaka gott enligt han, kan han lätta bara at några tuggor av varje mål i flera dagar. Och detta kan vara vanlig mat som vilken VANLIG häst skulle glufsa i sig glatt.

Han äter definitivt inte socker och knäckebröd. Och det finns knappt inget hästgodis som han gillar. Skulle det vara något han tyckte smaka så gör det bara i bland.

Men detta är ändå det värsta. I princip alltid så äter han alltid äpplen. Men om det skulle vara så att äpplet är lite ruttet, mjöligt, stött eller inte smaka som "vanliga" äpplen så spottar han ut det!!

Den enda sak som till 99,9% går ner i morot, men inte alltid det. Naturligtvis så äter han alltid saker man inte bör äta, som tex grimskaft.

Ska jag tillägga att det är ett fullblod?!

Någon mer som har en sådan fruktansvärt kräsen häst?
 
Jag har något så ovanligt som en kräsen shettis. Han äter inga mineraler, inte ens blandade i annat, då lämnar han det andra också. Han äter inte foder med örter i. Han äter minimalt med halm och då bara havrehalm. Han äter inte höet om det är för fint eller för grovt, och inte om det är det minsta dammigt eller dåligt (vilket ju är bra!). Morötter och äpplen äter han dock och sockerbitar förstås, nånstans går gränsen när man är shettis!
mvh Maria
 
En häst i stallet vägrar äta mineraler, men, hon silar (det måste vara så hon gör, eller?) ut mineralerna, så all annan mat är uppäten. Spelar ingen roll om det är uppblött eller vad det innehåller.
Dessutom ratar hon allt vad hästgodis heter och nästan fnös åt mig när jag erbjöd henne Mc Donalds minimorötter här om dan! Knäpp tant
 
Kräsen vet jag inte, han är ganska okräsen egentligen. men klart knäppa matvanor.

Han har havre som favoritmat, tätt följt av korn. Äter dock även lucern, soja, betfor, krafft:s sortiment och allt annat jag provat ge i normal hästfoderväg, så så är han okomplicerad.

Han ÄLSKAR hösilage dock. Finns INGENTING som slår hösilage i hans värld, inte ens havre. Tyvärr ger jag inte hösilage nu, men from nästa år ska han få det igen =)

Äter äpplen, morötter och knäckebröd. Men INTE sockerbitar, han tycker inte så mkt om sött godis (socker, människogodis etc), med ett undantag - hallonbåtar. (Minns när han stod på djursjukhuset och jag skulle hälsa på honom och min mamma skickade med en påse hallonbåtar till honom. Djursjukvårdarna tyckte det var så sött när de fick veta vem soms kickat med hallonbåtarna *s*)


Däremot äter han gärna BESKA saker. han äter glatt butta, han äter medicintabletter ur handen, han äter djävulsklo (som är det mest beska jag någonsin smakat, jag spottade fort som fan) direkt ur handen, som godis.

Så han verkar ha felkonstruerade smaklökar ;) Fast han är inte svår att få i medicin iaf, om den inte är söt.... ;)

Att få i honom en människogodisbit, en clementin eller apelsin etc är omöjligt - han tvärvägrar. Men en massa andra saker som normala hästar skulle vägra äta glufsar han glatt i sig.

Mineraler i grusform silar han, i pelletsform äter ALLA hästarna det rent som godis!
 
Vi hade en häst i "mitt" stall som fick ganska lite hö och mycket krafftfoder (ca 3-4 kg hö till 5-6 kg krafft) och efter ett tag slutade denna häst att äta... Verkade som om den blev trött på kraften eller vad man ska säga, speciellt som den inte fick vad grovfoder den behövde heller så var väl magen i väldig obalans och då kanske det var en ren självbevarensedrift att den inte åt snarare än att den var kräsen.
Vet inte, men har funderat i de banorna.

Hörde för övrigt att va 80% av alla hästar har blödande magsår. *ryser*
 

Liknande trådar

Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 775
Senast: Guldaskig
·
Foder & Strö Skulle vilja veta om det är fler här som har en sån petfis som jag har? ;) Min kuse har alltid varit väldigt kräsen med sin mat, äter...
Svar
13
· Visningar
1 685
Senast: Soffan74
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 210
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
4 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp