Min häst ”smackar” på bettet

Lkhorse

Trådstartare
Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har är att han fixar en hel del med bettet i munnen. Han liksom snackar på det, han biter inte tag och jag känner inte tänder mot metallen men man kan ofta höra hur han liksom snackar på det med läpparna. När jag ger honom långa tyglar börjar han ofta smacka och fixa med bettet mer. Kan han tycka att det är skönt eller kan det vara ett sätt att det släpper på anspänning? Han visar inte alls att han skulle ha något ont, går fint i form osv. Jag rider på ett vanligt tredelat bett, kan det vara värt att byta till ett rakt..?
vet inte ens om detta är ett problem, det stör inte mig. Dock undrar jag vad domarna på dressyrtävlingar kommer tycka..?
någon som har tips på hur man får bort ett sånt här beteende eller förslag på något bra bett?
Ps. Han är ingen unghäst utan 14😅 vet att tuggande på bett kan vara vanligt hos unga hästar men så är inte fallet😆
 
Min häst grejar en del med bettet om det är för långt. Det behöver vara så kort att det ligger rakt i munnen även fast det är ledat.
Sen grejar hon också med bettet när hon är spänd, det är ganska vanligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 133
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 938
Senast: Kristall10
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Utrustning Jag har för ca 3 månader sedan börjat använda ett Novabett och är otroligt nöjd med den inverkan bettet har. MEN, jag har problem med...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp