Min häst står inte stilla.....

B

**BORTTAGEN**

:banana:Hej ! Jag har ett problem :(min häst står inte stilla. Han går omkring i boxen när jag ska rykta,han tycker inte om att stå uppbunden i stallgången. Han tvärstannar ibland när vi ska från hagen till stallet,efter lite "dra i grimskaftet" följer han med. Han går iväg när man ska sitta upp.Han har inte ont i rygg eller manke,det har jag kollat,har bytt till W-sadel. Jag vill börja med NH men vet inte hur och vad man ska börja med. Skulle vara glad om jag kunde få kontakt med någon för till exempel privat mailande. Jag råkade ut för en olycka -94 och är fortfarande rädd när jag sitter på hans rygg. Jag vågar bara skritta när någon longerar mig. Detta är ett jättproblem för mig :( HJÄLP !!!!
 
Hej! Du skrev att du är rädd när du sitter på hans rygg. Är du rädd/osäker vid övrig hantering också. En del hästar är ju väldigt lyhörda för människors rädsla o osäkerhet. Kanske känner han på sig att du är lite rädd vilket antingen ger honom en känsla av att han kan göra "lite som han vill" eller kanske han själv blir osäker på dig och inte riktigt vet hur han skall agera. HUr länge har du haft honom? Känner ni varandra väl och det inte är ngn tvekan om att du är hans ledare, för ngn av er? Om svaret är nej på sista frågan kan en tanke vara att ni kanske skall lära känna varandra fr mark ordentligt innan du rider. Jobba på att han skall stå still när du ryktar innan du sitter upp. Varför tycker han ej om att stå bunden? Vet du om det hänt ngt. Är han kittlig? Ngn kanske kan hålla honom medan du ryktar honom i gången.
Att "få ordning" på en häst och försöka förstå dess beteende har jag nu lärt mig tar låååång tid o kräver tååålanmod. Kanske skall du börja med din egen rädsla och tänka på hur du agerar i olika situationer tillsammans med hästen.
Detta är lite tankar o idéer från en som absolut ej han ngn form av utbildning el 20 års hästvana. Är det ngn som opponerar sig mot ngt jag skrivit el tycker det är uppåt väggarna fel är ni välkommna att skriva det.
Lycka till!
 
Nej jag är inte rädd det minsta vid annan hantering.Bara på ryggen. Nej han är inte kittlig och jag är till 99% säker på att inget har hänt honom tidigare. Jag har haft honom ca en månad,han är inte min första häst. Han är 21 år. Det är nog fråga om ledarskapet. Det är jag nästan säker på. Hur ska jag få honom att stå stilla?? Och hur påbörjar jag att ta ledarskapet??? Jag ser honom aldrig i ögonen,vänder sidan till för att inte vara hotfull samt slingrar mig fram i hagen,går inte rakt på honom när jag ska ta in honom. :confused:
 
Jag har ett lite liknande problem, men eftersom det är en ridskolehäst som jag bara rider någon gång ibland vet jag inte riktigt hur jag ska bete mig. Han är lugn och trygg, och ridningen går super. Det är främst i boxen han kan börja "kuta runt" och vänder rumpan till, vilket är lite obehagligt. När man leder in honom i ridhuset har han också fått för sig att han ska stanna på gången på ett visst ställe varje gång, och vägra gå framåt i någon minut, men sen går allt bra. Börjar bli lite irriterad på dessa egenheter och undrar hur man ska bete sig när han gör såhär. Eller ska man acceptera det bara för att det är en ridskolehäst? Tacksam för svar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 630
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 742
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp