Min häst vägrar arbeta, stretar emot

Problemet med utbildningsskalan är -tycker jag- att den faktiskt inte är så tydlig med form eller överlinje.

TS häst går med för hög nacke. Då blir överlinjen för kort och hästen kan till slut inte gå i en lägre eller låg form.
Sätts hjälptyglar på kommer nacken och överlinjen fortfarande vara för hög/kort även om nosen kan dras ner, blir en fulform av det hela.

Jag kan hålla med dig om att den lämnar lite för mycket rum för egen tolkning.
Vet man och kan och förstår varför är den ju utmärkt.
Men vet och förstår man inte riktigt vad de olika stegen faktiskt innebär och hur man når dem så är den ju rätt menlös.

Jag kan också tycka att det generellt finns en rätt dålig kunskap om lösgjordhet och formgivning. Man tjatar bara om att fronten kommer när bakdelen gör rätt. Och ja, det stämmer ju. Men bakdelen kan inte göra rätt om fronten blockerar.
Och att lösa just den biten tycker jag kunskapen brister hos många, även tränare. Och då tas hjälptyglar till iom att man inte har ett språk där en given signal betyder "ta ner huvudet och sök dig framåt/nedåt utan stret/i eftergift".
Lär man in en sån hjälp är det ju rätt enkelt att formge.

Och då kan man på hjälpen få hästen lösgjord etc och behöver inte hoppas på lottovinst genom bommar, terräng etc. Utan man får en garanterad effekt på hjälpen.
För mig är det ju något jag alltid vill ha i all hantering och ridning: respons på en hjälp.
 
Jag kan också tycka att det generellt finns en rätt dålig kunskap om lösgjordhet och formgivning. Man tjatar bara om att fronten kommer när bakdelen gör rätt. Och ja, det stämmer ju. Men bakdelen kan inte göra rätt om fronten blockerar.
Och att lösa just den biten tycker jag kunskapen brister hos många, även tränare. Och då tas hjälptyglar till iom att man inte har ett språk där en given signal betyder "ta ner huvudet och sök dig framåt/nedåt utan stret/i eftergift".

Jamen jag håller med dig, det många inte förstår och precis som du säger skumt nog många tränare, är att felaktig form med för hög nacke ( det finns fler felaktigheter som kommer med det bla oförmåga att sänka halsen från manken)ex) bromsar det som produceras i bakbenen mao det spelar ingen roll hur mkt ryttaren försöker tagga bakbenen, det blir liksom bara skit av det om formen bromsar ryggens genomsläpplighet ( ryggen blir kort , sänkt o dras ihop ja du fattar fast det är slarvigt uttryckt)

Och när ryttaren väl gått i fällan så är det oerhört mkt jobb att rätta till det.
Tillägger att det finns faktiskt vissa individer som aldrig blir höga i nacken eller får den fulformen och andra som föds in exteriört i den benägenheten och det är klart de sistnämnda kräver rätt arbete från början så de inte kommer fel.
 
Problemet med utbildningsskalan är -tycker jag- att den faktiskt inte är så tydlig med form eller överlinje.

TS häst går med för hög nacke. Då blir överlinjen för kort och hästen kan till slut inte gå i en lägre eller låg form.
Sätts hjälptyglar på kommer nacken och överlinjen fortfarande vara för hög/kort även om nosen kan dras ner, blir en fulform av det hela.

Fast utbildningsskalan ekvivalerar förhoppningsvis inte hjälptyglar för de flesta . Jag tycker @Whirlie har en bra poäng som jag tolkar som ”backa bandet, reflektera, var befinner sig min häst just här och nu”. Men ja - absolut så förutsätter det ju att ryttaren har en viss kompetens /grundkunskap osv 😄
 
Svårt att förklara i rubriken så de blev inte så bra men iallafall. Jag har en häst som sträcker fram hela halsen o huvudet med liksom nosen i vädret när jag rider henne. Hon är omöjlig att få i form och liksom stretar i mot genom o sträcka på halsen om ni förstår vad jag menar. Jag har funderat på att använda martingal eller halsförängare på henne men vet ej rikigt vad jag tycket om halsförlängare. Är det värt att pröva eller är det något som ryttaren kan göra?

Fråga gärna om något blev oklart :)

Vet inte om du redan tränar för tränare om inte....ta hjälp av en duktigt tränare som kan hjälpa dig komma vidare vad det än är du kan behöva hjälp med.
 
Utbildingsskalan är dessutom avsedd med tanke på att hästen arbetas korrekt från grunden av. Den går absolut att använda även på felridna hästar, men då krävs det oftast lite mer, i form av korrektionsridning om den lärt sig fel tidigare.
 

Liknande trådar

Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
5 994
Senast: Squie
·
Ridning Alltså. Världens fulaste rubrik, men det är så det är. Jag red fler år som barn, slutade sedan, återupptog efter några år, och har nu...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 952
Hästhantering Många ville höra hur det går/gick med lastträningen av denna häst (se tråden om dominanta hästen bland mina trådar). Denna unge (2år)...
2
Svar
25
· Visningar
3 054
Senast: lundborg
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
18 670
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp