Min häst vägrar arbeta, stretar emot

Hästälskaren

Trådstartare
Svårt att förklara i rubriken så de blev inte så bra men iallafall. Jag har en häst som sträcker fram hela halsen o huvudet med liksom nosen i vädret när jag rider henne. Hon är omöjlig att få i form och liksom stretar i mot genom o sträcka på halsen om ni förstår vad jag menar. Jag har funderat på att använda martingal eller halsförängare på henne men vet ej rikigt vad jag tycket om halsförlängare. Är det värt att pröva eller är det något som ryttaren kan göra?

Fråga gärna om något blev oklart :)
 
Svårt att förklara i rubriken så de blev inte så bra men iallafall. Jag har en häst som sträcker fram hela halsen o huvudet med liksom nosen i vädret när jag rider henne. Hon är omöjlig att få i form och liksom stretar i mot genom o sträcka på halsen om ni förstår vad jag menar. Jag har funderat på att använda martingal eller halsförängare på henne men vet ej rikigt vad jag tycket om halsförlängare. Är det värt att pröva eller är det något som ryttaren kan göra?

Fråga gärna om något blev oklart :)

Standardfrågor som vi måste ha svar på först.

1 Passar sadeln?
2 Är tänderna kollade?
3 Passar bettet?
4 Är hästen grundligt undersökt av veterinär?
5 Förstår hästen vad som förväntas av den?
 
Det låter som en häst som försöker skydda sig själv. Att göra så eller att krulla ihop sig är det vanligaste hos hästar som är vana vid hårda tygeltag. Det kan bero på annat med, smärta av skador, snedbelastning eller annat. Beroende på hur länge du har haft hästen så är antingen tränare eller veterinär nästa steg. Är det något nytt beteende hade jag konsulterat veterinär i första hand. Hästen kan ha fått en skada på en tand eller ha hakar eller annat som gör ont. Är hästen helt ny för dig kan en tränare, en bra tränare, hjälpa er att hitta rätt väg.
 
Svårt att förklara i rubriken så de blev inte så bra men iallafall. Jag har en häst som sträcker fram hela halsen o huvudet med liksom nosen i vädret när jag rider henne. Hon är omöjlig att få i form och liksom stretar i mot genom o sträcka på halsen om ni förstår vad jag menar. Jag har funderat på att använda martingal eller halsförängare på henne men vet ej rikigt vad jag tycket om halsförlängare. Är det värt att pröva eller är det något som ryttaren kan göra?

Fråga gärna om något blev oklart :)
Ta reda på varför hästen inte är med på noterna. Du kan tvinga den att gå "fint" men det bättrar inte på ert samarbete och är grundorsaken smärta är det djurplågeri.

Hur fungerar hästen om en skicklig ryttare rider? ( har ingen aning om din kunskap)
Har det alltid varit problem?
Vad säger din tränare, och om du inte har det skaffa dig en.
Har du kollat upp hästen?
Och passar utrustningen.
 
Standardfrågor som vi måste ha svar på först.

1 Passar sadeln?
2 Är tänderna kollade?
3 Passar bettet?
4 Är hästen grundligt undersökt av veterinär?
5 Förstår hästen vad som förväntas av den?
1Sadeln passar
2Tänder kollade
3Osäker på bettet, hon går på vanligt tvådelat bett just nu. Inte provat många bett men kan ju vara värt att pröva
4Japp
5 hon har varit mestadels skogsmulle innan jag fick henne. Har haft henne i ca 6 månader. Förra ägaren red bara ut i skogen och hobby red mest
 
Ta reda på varför hästen inte är med på noterna. Du kan tvinga den att gå "fint" men det bättrar inte på ert samarbete och är grundorsaken smärta är det djurplågeri.

Hur fungerar hästen om en skicklig ryttare rider? ( har ingen aning om din kunskap)
Har det alltid varit problem?
Vad säger din tränare, och om du inte har det skaffa dig en.
Har du kollat upp hästen?
Och passar utrustningen.

Har ridit ca 10 år och min hopptränare jag brukar rida för får henne att sammarbeta stundvis. Ena sekunden går hon jättefint o andra sekunden gör hon likadant igen. Så länge jag har haft henne (6 månader har det alltid varit ett problem) min tränare har sagt att jag ska driva på och tänka på att inte ha hård hand, samt hålla jämn kontakt
 
1Sadeln passar
2Tänder kollade
3Osäker på bettet, hon går på vanligt tvådelat bett just nu. Inte provat många bett men kan ju vara värt att pröva
4Japp
5 hon har varit mestadels skogsmulle innan jag fick henne. Har haft henne i ca 6 månader. Förra ägaren red bara ut i skogen och hobby red mest
Prova ett rakt bett och ta kontakt med en bra tränare.
Sätt inte på en massa inspänningstyglar, lär hästen att jobba rätt OCH tycka att det är kul!

Har du någon video så kanske vi här kan se något som din tränare har missat. Kunskapen är stor på forumet.
 
Det låter som en häst som försöker skydda sig själv. Att göra så eller att krulla ihop sig är det vanligaste hos hästar som är vana vid hårda tygeltag. Det kan bero på annat med, smärta av skador, snedbelastning eller annat. Beroende på hur länge du har haft hästen så är antingen tränare eller veterinär nästa steg. Är det något nytt beteende hade jag konsulterat veterinär i första hand. Hästen kan ha fått en skada på en tand eller ha hakar eller annat som gör ont. Är hästen helt ny för dig kan en tränare, en bra tränare, hjälpa er att hitta rätt väg.
Hon har varit så sen jag köpte henne (6 månader sen) vi har nyligen börjat träna för tränare, både dressyr och hoppning så vi får hoppas att det löser sig såsmåning om
 
Prova ett rakt bett och ta kontakt med en bra tränare.
Sätt inte på en massa inspänningstyglar, lär hästen att jobba rätt OCH tycka att det är kul!

Har du någon video så kanske vi här kan se något som din tränare har missat. Kunskapen är stor på forumet.
Har funderat på Nova bett, har tyväre ingen video :/
 
Om hästen är kollad och inte har ont så är den troligtvis svag och orkar inte jobba korrekt. Fortsätt att träna för tränare som kan hjälpa dig och sätt inte på en massa hjälptyglar. Det finns ingen genväg.
 
.
Har du bara haft hästen i sex månader så kanske den är sämre muskeltränad än du tror eller har skäl att tro. Ut och klättra och rid styrka och kondition i skogen ett halvår och fortsätt träna för din tränare. Det blir lagom vinterträning med satsning till nästa sommars tävlande.
 
När hästen jobbar med bakdelen på korrekt sätt, kommer hästen att kännas eftergiven och följsam i framdelen. Om hästen inte jobbar korrekt bakifrån och fram kan det inte hända. Överlinjen måste kunna arbeta för att korrekt bära upp ryttaren. För att kunna ge instruktioner till hästen hur vi vill att det ska gå till (ta in ett bakben, mer energi, korta steget, läng steget etc) har vi olika kommunikationsmedel. T ex handen (via huvudlaget vi valt) och skänkel och bål.

Om något felar kan vi inte få hästen att arbeta. Nu är frågan varför hästen stretar emot. Så starka protester som beskrivs här gör mig nyfiken på vad man kräver när hästen protesterar genom att dra upp huvudet och vägra utföra. Där borde ju en stor del av pusselbiten ligga - vad är jobbigt/gör ont på hästen? Och varför? Är det jobbigt för att ryttaren sitter fel och hindrar rörelse och/eller energi? Är det jobbigt för att hästen inte har styrkan att utföra det ryttaren vill? Gör det ont för att utrustningen inte passar i ett visst moment?
 
Vad är det för typ av häst? Vissa raser/typer exteriör har svårare för att arbeta i korrekt form än andra.

Om den är mest skogsmulleriden och inte dressyrtränad alls förut så kanske den har blivit felaktigt musklad, t.ex. byggd underhals. Någon bild på hästen med eller utan ryttare vore interessant.
 
Om hästen gått i den här "formen" medan tidigare ägare skogsmullat i flera år har den byggt muskler där den inte ska ha dem och inte byggt dem där de behövs. Klart det blir jättejobbigt för den!

Är det så behövs en massa arbete, både lösgörande och uppbyggande. Det kommer att ta tid! Och du behöver helt annat stöd från din tränare än "driva på och tänka på att inte ha hård hand, samt hålla jämn kontakt ."
 
Jag tror, om hästen är frisk, att det är en utbildningsfråga mer än en styrkefråga.
Man får så ofta höra att hästen inte är stark nog. Det kräver ingen jättestyrka att lulla runt i låg form. Vilket bör vara prio ett med en häst som går i så osund form nu.
Det går att ganska direkt göra det på en häst som stått länge, är oskolad etc. Det krävs inte så mkt styrka till sånt basic.
Men en häst som inte är utbildad vet inte vilken form vi vill att en ska gå i. Om ryttaren inte vet hur man ska få till ett språk med hästen så är det ju där problemet ligger.
Utan språk kan vi inte prata med och förstå varann. Det gäller även för hästarna. De har inte läst ridhandboken och vet vad de ska göra.
De behöver ett språk och sen en tydlig förklaring gällande vad vi vill.

En tränare ska kunna ge dig verktyg att påverka hästen till ett sundare rörelsemönster. Tränaren ska ge dig och hästen ett språk.
En häst som går och stretar som din häst kräver mer än bara lätt tygelkontakt som är liksidig etc.
Smartast med såna är att arbeta med böjning för att få dem att släppa spänningar i överlinjen.
Kanske behöver du en annan tränare?
 
Jag tror, om hästen är frisk, att det är en utbildningsfråga mer än en styrkefråga.
Man får så ofta höra att hästen inte är stark nog. Det kräver ingen jättestyrka att lulla runt i låg form. Vilket bör vara prio ett med en häst som går i så osund form nu.
Det går att ganska direkt göra det på en häst som stått länge, är oskolad etc. Det krävs inte så mkt styrka till sånt basic.
Men en häst som inte är utbildad vet inte vilken form vi vill att en ska gå i. Om ryttaren inte vet hur man ska få till ett språk med hästen så är det ju där problemet ligger.
Utan språk kan vi inte prata med och förstå varann. Det gäller även för hästarna. De har inte läst ridhandboken och vet vad de ska göra.
De behöver ett språk och sen en tydlig förklaring gällande vad vi vill.

En tränare ska kunna ge dig verktyg att påverka hästen till ett sundare rörelsemönster. Tränaren ska ge dig och hästen ett språk.
En häst som går och stretar som din häst kräver mer än bara lätt tygelkontakt som är liksidig etc.
Smartast med såna är att arbeta med böjning för att få dem att släppa spänningar i överlinjen.
Kanske behöver du en annan tränare?
Som vanligt ett helt fenomenalt inlägg!
Jag håller med i varenda stavelse.

Hästar som har haft ryttare 10 ggr har jag kunnat rida i hyfsat stadig form i skritt och trav. Galoppen har varit lite svårare, mest troligt för att fattningarna inte blir något vidare för mig eftersom jag lätt spänner mig i början då.
 
Vad är det för typ av häst? Vissa raser/typer exteriör har svårare för att arbeta i korrekt form än andra.

Om den är mest skogsmulleriden och inte dressyrtränad alls förut så kanske den har blivit felaktigt musklad, t.ex. byggd underhals. Någon bild på hästen med eller utan ryttare vore interessant.
Det är en svensk ridponny, dock är hon 155 cm.
 
När det blir problem, och hästen är frisk, tycker jag det är bra att påminna sig om utbildningsskalan, och fundera var på skalan hästen respektive ryttaren befinner sig. Framförallt när det är funderingar gällande hästens ”form”.

Problemet med utbildningsskalan är -tycker jag- att den faktiskt inte är så tydlig med form eller överlinje.

TS häst går med för hög nacke. Då blir överlinjen för kort och hästen kan till slut inte gå i en lägre eller låg form.
Sätts hjälptyglar på kommer nacken och överlinjen fortfarande vara för hög/kort även om nosen kan dras ner, blir en fulform av det hela.
 

Liknande trådar

Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
5 994
Senast: Squie
·
Ridning Alltså. Världens fulaste rubrik, men det är så det är. Jag red fler år som barn, slutade sedan, återupptog efter några år, och har nu...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 952
Hästhantering Många ville höra hur det går/gick med lastträningen av denna häst (se tråden om dominanta hästen bland mina trådar). Denna unge (2år)...
2
Svar
25
· Visningar
3 054
Senast: lundborg
·
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
18 668
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp