Min häst vill inte gå framåt

Suzette

Trådstartare
Under det år som jag haft min häst har hon aldrig stannat, hon har alltid varit framåt, pigg och velat springa, har aldrig behövt använda spö på henne. Hon är 7 år gammal. Dock har hon de senaste tre gångerna som jag ridit henne stannat när jag börjat mana på henne. Istället för att komma fram i trav eller galopp så tvärnitar hon och bara står där, vägrar att ens skritta framåt. Detta har nu hänt två gånger i skogen och en gång i paddocken. För att få henne att gå framåt i skogen har det krävts att jag tagit en pinne som spö och petat på henne med. I paddocken kunde jag de flesta gånger lägga en liten volt så började hon i alla fall skritta, men traven kom bara efter flera varv med skritt då jag manat på henne med yttepyttesmå hjälper, knappt nuddat henne. Så fort jag börjar skänkla på som vanligt så stannar hon. Berömmer och berömmer hela tiden, så fort hon tar ett steg framåt. När hon väl travar och galopperar går hon så kontrollerat och fint som hon brukar utan tendenser till att ha ont eller liknande, men så fort man saktat av och ska göra en ny fattning så stannar hon. Hon lägger inte öronen bakåt, stampar inte, sparkar inte, försöker inte sticka eller kasta av mig.

Har känt igenom benen och ryggen flera gånger nu, men hon reagerar inte på någonting. Något som jag la märke till under ridningen var däremot att hon några gånger när jag ställde henne så ville hon sträcka ut och ner halsen, vilket hon inte gjort innan. Hon var i början också väldigt svår att få ner i form, hon gick med huvudet högt och trippade på stället istället.

Börjar fundera på om det kan vara sadeln som klämmer så ska rida utan imorgon och se om det gör någon skillnad. Om det inte gör det, vad tror ni att det kan vara? Kan det vara trots? Tycker ni att jag borde ta ut en veterinär? Tycker det är konstigt att de hänt så plötsligt, red som vanligt dagen innan och då gick hon kanon. Hon hade sadeltvång förra sommaren men har bytt koppjärn till det näst vidaste så jag tycker inte hon borde ha det nu när hon gått ett år utan problem.. hon reagerar dessutom inte på sadeln när man lägger på den eller spänner åt.

Är ytterst tacksam för alla råd och tips jag kan få!
/Suz
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Min häst hållde oxå på så fast hon backade istället.

Ett bra knep som funkade på henne var att bara låta henne stå tills hon tröttnar vill hon börja gå fram så e det bara å hålla emot och stoppa henne.På det sättet visar du att det är du som bästemmer.

Eller backa henne,stanna försöka gå fram vill hon inte så backa lite till sen stanna liten stund osv osv bara å fortsätta tills hon börjar gå fram.

Lycka till! :D
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Under det år som jag haft min häst har hon aldrig stannat, hon har alltid varit framåt, pigg och velat springa, har aldrig behövt använda spö på henne. Hon är 7 år gammal. Dock har hon de senaste tre gångerna som jag ridit henne stannat när jag börjat mana på henne. Istället för att komma fram i trav eller galopp så tvärnitar hon och bara står där, vägrar att ens skritta framåt. Detta har nu hänt två gånger i skogen och en gång i paddocken. För att få henne att gå framåt i skogen har det krävts att jag tagit en pinne som spö och petat på henne med. I paddocken kunde jag de flesta gånger lägga en liten volt så började hon i alla fall skritta, men traven kom bara efter flera varv med skritt då jag manat på henne med yttepyttesmå hjälper, knappt nuddat henne. Så fort jag börjar skänkla på som vanligt så stannar hon. Berömmer och berömmer hela tiden, så fort hon tar ett steg framåt. När hon väl travar och galopperar går hon så kontrollerat och fint som hon brukar utan tendenser till att ha ont eller liknande, men så fort man saktat av och ska göra en ny fattning så stannar hon. Hon lägger inte öronen bakåt, stampar inte, sparkar inte, försöker inte sticka eller kasta av mig.

Har känt igenom benen och ryggen flera gånger nu, men hon reagerar inte på någonting. Något som jag la märke till under ridningen var däremot att hon några gånger när jag ställde henne så ville hon sträcka ut och ner halsen, vilket hon inte gjort innan. Hon var i början också väldigt svår att få ner i form, hon gick med huvudet högt och trippade på stället istället.

Börjar fundera på om det kan vara sadeln som klämmer så ska rida utan imorgon och se om det gör någon skillnad. Om det inte gör det, vad tror ni att det kan vara? Kan det vara trots? Tycker ni att jag borde ta ut en veterinär? Tycker det är konstigt att de hänt så plötsligt, red som vanligt dagen innan och då gick hon kanon. Hon hade sadeltvång förra sommaren men har bytt koppjärn till det näst vidaste så jag tycker inte hon borde ha det nu när hon gått ett år utan problem.. hon reagerar dessutom inte på sadeln när man lägger på den eller spänner åt.

Är ytterst tacksam för alla råd och tips jag kan få!
/Suz

När är tänderna kollade senast? Min häst gjorde så och det var ingen trevlig syn i munnen, trots att föregående tandkoll av distriktare sagt att det såg så fint ut. :cry:
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Är hästen skodd? Oskodda hästar som är ömma misstas ofta för lata när dom inte vill gå fram.
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

min häst stannade en gång idag, och då lät jag henne bara stå där tills hon tröttnade och ville gå framåt. Då gjorde jag som du sa, backade henne. Dock så kändes ändå något fel, hon ville inte ta ner huvudet och gå i form riktigt så känns som något skumt ändå. Red utan sadel idag men det var inga större svårigheter att få henne i trav så länge hon gick i form och jag inte använde skänklarna för mycket. Ska testa med sadel imorgon igen.
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Tänderna är förresten kollade senast i somras då två vargtänder drogs ut. Hon är också helskodd, skoddes för ca två veckor sedan, så ömfotad är hon inte. Har kollat efter hovböld idag, tagit temp, böjt benen och känt igenom henne men finner inget fel :(
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Först ska du göra en ordentlig koll och utesluta smärta någonstans. OM det visar sig enbart vara betende, så skulle jag rekomendera sporrar. Om du rider utan sporrar nu, så betyder det att hon kanske kommit på att det händer inte så mycket om hon vägrar gå , man har ju ändå inte så mycket kraft i skänkeln. Men om du sätter på dig sporrar så börjar du med att skänkla med vaden och svarar hon inte, så använder du sporren lite löst, händer inget då heller så använder du sporren kraftigt. Hon har säkert lärt sig att det inte gör något om hon stannar.
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Kolla tänderna som alla andra råder om det nu är så.

Men fortsätt så.Skulle först pröva å bara stå still tills hon tröttnar och om hon vill gå så e det bara å hindra henne.Backa kan påverka ryggen och bena i det fallet.
Ta ett steg i taget och ge inte upp.:D
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Om du rider utan sporrar nu, så betyder det att hon kanske kommit på att det händer inte så mycket om hon vägrar gå , man har ju ändå inte så mycket kraft i skänkeln. Men om du sätter på dig sporrar så börjar du med att skänkla med vaden och svarar hon inte, så använder du sporren lite löst, händer inget då heller så använder du sporren kraftigt. Hon har säkert lärt sig att det inte gör något om hon stannar.

För mig låter det väldigt taskigt då det gör ont å få en hård metall sak i revbena.Hon ska inte lyda och vara rädd samtidigt.Min åsikt bara (ingen tjafs pga det snälla)

En tränare sa till mig när min häst hållde på så "Låt henne backa men styr mot ett elstängsel.":eek:
Jag bad henne genast å dra åt helvette hästen ska inte behövas "skadas"
Lite tålamod så löser det sig :D
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

På vilket vis menar du att hästen skulle bli sugen på att gå framåt om den istället hindras och backas?
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

min häst stannade en gång idag, och då lät jag henne bara stå där tills hon tröttnade och ville gå framåt. Då gjorde jag som du sa, backade henne. Dock så kändes ändå något fel, hon ville inte ta ner huvudet och gå i form riktigt så känns som något skumt ändå. Red utan sadel idag men det var inga större svårigheter att få henne i trav så länge hon gick i form och jag inte använde skänklarna för mycket. Ska testa med sadel imorgon igen.

Din magkänsla säger att nåt är fel, lyssna då och boka tid för en koll på klinik. Börja där innan du går vidare. Rid inte, möjligen tömkör för att hålla igång.
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Ja det gör ont att få en metallpinne i revbenen, men om hon går framåt så slipper hon, kommer behövas max en,två gånger innan hon fattar galoppen.

och nej jag tror inte att tålamod i sånt här läge tar en någonstans. Hon kommer bara befästa beteendet ännu mer ju längre hon får hålla på.

(förutsatt att det inte är något fysiskt fel)
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Min hade spatt . Ville inte gå fram endast skritta, inte använda bakbenen rätt. Inget som syntes men jag förstod att det inte stod rätt till med detta för min häst ovanliga beteende.
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Det kan vara så enkelt som att hon är brunstig.

Tänkte också på det, många ston blir som förbytta under brunsten, min är ett praktexempel när det gäller ridningen. När du går på henne med skänkeln liksom kryper hon ihop och stutsar eller stannar. Mycket röst och bara använda överskänkel är då metoden på henne. Gärna ett spö som jag kan visa lite för henne (rör henne aldrig med det, räcker att vinkla ut det så hon ser det)...

Mvh Domino_s
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Skulle ta in ett sto på träning som bara tvärnitade. Ägaren kollade upp stot innan hon skulle åka till mig, (ifall om det var något annat), hon bokade tid hos vet och kiropraktor och det slutade med att kiropraktorn knäckte 6 ryggkotor, någon halskota, och ja, på flera ställen och hästen blev sedan ordinerad 4 dagars boxvila och sedan sjukhage och sen fler behandlingar.

Så kan skulle kunna vara att hon har ont någon stanns?
Ägarna hade också känt igenom själva men inte hittat något speciellt.
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

ja har det bara varit de senaste dagarna så kan det absolut vara brunst som är problemet... fast... kan det komma bara så där? (inte brunsten alltså, utan att stoet plötsligt är så besvärad under den tiden?)
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Det kan vara så enkelt som att hon är brunstig.

Har också tänkt på om det kan vara brunst. När jag red henne igår var det inga problem med varken trav, galopp eller att gå i form, förrän hon kom till en korsning i skogen och insåg att vi skulle rida en längre runda. Då tvärstannade hon. Dock så satt jag bara där och väntade. Hon fick inte vända, gå åt höger eller vänster, utan enda hållet hon fick gå åt var rakt fram. Detta resulterade i att hon till slut "gav upp" och började gå framåt utan problem.

Dock har jag inte uteslutit andra problem helt än. Får se hur hon sköter sig i paddocken senare ikväll, ska börja med att värma upp henne från marken och se hur hon rör sig först och så.
 
Sv: Min häst vill inte gå framåt

Det låter lite som förra medishäst. Det visade sig vara knäledsinflamation på bägge bak. Jag skulle ta hästen till klinik för utredning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 924
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
2 974
Senast: SiZo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp