Min häst vill inte in från hagen...

P

peppelina

Min häst går på bete nu i jättemysig hage. Problemet är att hon inte vill tas in när man försöker hämta henne, hon går undan så fort man kommer nära, inte så att hon springer men det är stört omöjligt att fånga henne :(

Någon som har tips?
(locka med godis funkar inte...)
 
Sv: Min häst vill inte in från hagen...

Hej!

Jag hade samma problem med min häst förra året, hon sprang heller inte undan, men så fort jag kom nära flyttade hon sig och ignorerade mig totalt. Gick några steg bort, fortsatte beta osv. Så kunde man hålla på hur länge som helst. Visserligen gick det att locka henne med en spann med havre el liknande men problemet då blev att ALLA hästar kom och jag var därför alltid tvungen att ha med mig en medhjälpare.

Sen fick jag tipset att ignorera henne. Att försöka sikta in mig på en annan häst istället, gärna en som stod nära henne. Så då gjorde jag det. Tittade inte på henne, gick inte emot henne utan riktade helt in mig på en annan häst, klappade den andra hästen och stod med ryggen mot min egen. Till min stora förvåning tog det bara någon minut innan min egen häst stod bakom ryggen på mig och undrade vad som försigick och då kunde jag snabbt haka fast grimskaftet. Extra bra var det att ge henne en morot eller något för då fick jag några extra sekunder på mig innan hon fattade att hon höll på att bli infångad.

Det funkade inte alla gånger men säkert sju av tio. Det gäller ju bara att det finns andra hästar i hagen som man kan fånga in och stå och klappa på:)

Hoppas du hittar en lösning!
Lycka till
 
Sv: Min häst vill inte in från hagen...

Hej! Det här har funkat hos mig, på en häst som hos tidigare ägare var svår att ta i hagen, men nu står stilla, eller t.o.m. kommer själv!

Tänk på att inte går direkt på, rör Dig i kringelikrokar som en annan häst skulle närma sig! Klappa gärna andra hästar lite och gör ärenden i hagen även när Du inte ska "ta" Din häst.

Varierad träning, så att hästen inte alltid vet vad som väntar!

Sist men det viktigaste, gå efter och låt inte hästen beta. Det tar ett tag, men till slut har den lärt sig att det spelar ingen roll hur länge jag går undan, till slut vinner matte ändå! Det är helt klart värt att lägga lite tid på detta för till slut lär sig hästen att stå still, eftersom den inte får äta så länge Du följer efter, alltså lika bra att låta matte få som hon vill, så får jag äta sen! Den tiden Du lägger på det här har Du mångfalt igen när Du slipper jaga Din häst i hagen resten av sommaren, och alla andra år!

Lycka till!
 
Sv: Min häst vill inte in från hagen...

Förutom det som de andra tipsat om skulle jag hälsa på i hagen så ofta jag kunde utan att ta med hästen ut. In och gosa och mysa alltså, och sedan ut igen - utan häst. Passa på att mocka hagen eller kolla stolpar eller vad du nu kan roa dig med ;)
 
Sv: Min häst vill inte in från hagen...

Var med om exakt samma sak i går när jag skulle ta in Ellen. Alla andra hästar kom fram och hälsade och skulle kela, Ellen gick iväg. Blev ingen skillnad när jag hämtade godis.

Däremot när jag började plocka blommor (som Ellen sedan åt upp, glupska häst :D ) Då kom hon nyfiket fram och undrade vad jag höll på med.
 
Sv: Min häst vill inte in från hagen...

Ja, dom kan läsa oss som en öpen bok dom små liven. Min häst är mycket social och brukar alltid komma när jag kommer fram till hagen eller om jag och min sambo går förbi utanför. OM jag däremot är stressad och ska ta in henne så går hon iväg till andra änden av hagen...

SaraXX
 
Sv: Min häst vill inte in från hagen...

Jag diggar följande metod, för hästar som inte är rädda eller istadiga direkt, utan bara "inte vill" gå in utan vara ute och äta i stället.

Gå sakta emot hästen, när hästen börjar gå ifrån dig så vänder du helt om och går åt andra hållet. Snegla åt hästen, så att du märker när den stannar för att titta efter vart du tog vägen. När den stannar, vänder du igen och går sakta emot den. Upprepa tills hästen låter dig komma fram.

På våra hästar räcker det ofta att man sätter sig på huk och pillar lite med något på marken, eller sätter sig på en sten med ryggen mot dem. Då kan dom inte hålla sig utan bara måååååååste komma fram och se vad du håller på med :D Hästar är ju så jädrans nyfikna.
 
Sv: Min häst vill inte in från hagen...

lånar tråden lite...om det inte gör ngt...
min häst vill inte heller in MEN det beror på att han är sjukt betuttad i ett annat sto...hon är en häst som aldrg vill in...på 2 veckor har ägaren fått in henne 2 ggr...så hon går givetvis iväg när man ska få tag i sin egna...han äter inte godis...hjälper inte att gå efter dem för hagen är 20 hektar stor och de springer iväg om man går för mkt efter dem...kommer aldrig närmre än 5 meter...ska köpa morötter idag och se om han kommer då, men betvivlar det stark att de fungerar mer än 1 gång tyvärr.......något råd?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp