min hästs mj behov?

Ö

Örement

Jag är superdålig i matte och undrar om någon kan hjälpa mig att räkna ut energibehovet till min häst. Man tar ju 0,5 x hästens vikt(som e 500) upphöjt i 0,75 och det är nog där jag räknar fel. Vad blir det? Jag får det till 187,5 men det kan väl inte stämma för sen tar jag 187,5 x 0,05 = 9,4 och sen 187,5 x 0,25= 47 och lägger jag då ihopa dessa sen så får jag en summa på 243,9 och så högt mj behov... nja knappast!
 
52,8 ska det bli...fast är det en ponny eller kallblod du har ? För om din häst hör till gruppen varmblod/kallblodstravare så är behovet 5% högre än för ponny/kallblod. Energibehovet delas in i 3 olika grupper. Grupp 1: kallblod/oförädlade ponnier, Grupp 2: Varmblodiga hästar/kallblodstravare och grupp 3: Fullblodshästar. Grupp 3 har 10% högre behov.
 
Glömde...du ska räkna upphöjt...inte gånger. Räknar man 0,5 x 500 x 0,75 så blir det 187,5...men tar man 0,5 x 500 UPPHÖJT till 0,75 så blir det rätt.
 
Misstänkte att det var där felet var. Men hur räknar man ut 0,5 x 500 upphöjt till 0,75? (förlåt att jag e så trög)
 
På min miniräknare finns då en knapp som heter yx...där räknar då jag upphöjt. Hur man gör för hand det vet jag inte :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 482
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 824
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Vår bonde har råkat ta en analys för nöt istället för till häst. Kan någon hjälpa mig att räkna om analysen till häst? Har försökt...
Svar
2
· Visningar
878
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp