Min hamster beter sig annorlunda!

Danecool4

Trådstartare
Min roboviski dvärghamster har börjat gräva ner sig i buren, som han aldrig har gjort innan och han drack ofta i vattenfallen innan, nu har vi ställt en vattenstånd där också, för vi misstänkte att han inte fick i sig så mycket vatten från vattenflaskan, så nu funkar det bättre. På djuraffären när vi köpte honom sa de att det var en hane, men det är ju inte säkert. Han är ganska gammal, ca 2 år tror jag. Hjälp!!
 
Vår guldhamster älskar att sova i ett bo långt nere (har ett 15 cm lager spån i ena delen av buren som hon kan gräva i).
Hamstrar blir inte så gamla, kan det vara så att han börjar bli gammal och vill dra sig undan?
 
Den troliga teorin är väl att hamstern börjar bli gammal, hamstrar blir inte äldre än 2-3 år. Andra teorin (även i kombination med den första) är om du har för kall temperatur där hamsterns bur står, så att han tycker att det är dags att gå i ide.
 
Hur mycket strö har du? Hamstrar gräver gärna. Mina har 30 cm spånlager och de som gillar att gräva har stora gångsystem i sina burar. Min robo kom ur dåliga förhållanden med bara lite strö och hon började gräva gångar först efter ett år. Så ibland tar det ett tag innan de kommer på grejen. Och en del gör det aldrig. Har några som inte gräver ett dugg trots mycket spån.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 411
Senast: Dopy
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 409
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 442
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 872
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp