Min häst är beroende av sina kompisar..

meowth

Trådstartare
Hej! Jag har ett litet problem. Min häst har alltid varit väldigt snäll och lätt att hantera. Han är förvisso fortfarande relativt enkel, men problemet är att han verkar ha blivit så sjukt bra vän med sina hagkompisar, så att så fort jag tar ut honom från hagen så börjar han skrika efter dem. Ibland gnäggar han flera gånger per minut, allt för att han vill vara med dem. Det har aldrig tidigare varit några problem att ha honom själv, oavsett om det gäller ridning, borstning eller att jag är ute och betar honom eller går en promenad. Det är BRA att de är bra vänner, men jag känner att det finns en gräns, jag kan inte ens jobba honom ordentligt. När vi rider, tömkör eller longerar, slår han ofta upp huvudet för att spana efter dem och gnägga efter dem, och detta är faktiskt ett problem när man försöker få till en seriös dressyrträning _i form_. Har aldrig tidigare varit drabbad av detta, så jag vet inte vad eller om jag kan göra något åt det? Har ni tips på bra övningar eller hur jag ska bete mig för att försöka få bukt med detta, för att han ska förstå att när han är med mig, så är han med mig och inte ska gapa efter sina vänner? Eller måste jag bara gilla läget..?
 
Min häst blev likadan, hon fick seperationsångest. Dock hann hon inte tänka när jag satte henne i arbete.
Jag vet jag tyckte set var sjukt frustrerande när vi gick promenader, för det kändes precis som om hon inte litade på mitt sällskap och hellre ville tillbaka till sina hagkompisar.
Jag hade planer på att ta hjälp för att få bukt på problemet, men vi kom aldrig så långt av olika anledningar. Dels bytte vi stall och då blev det inte alls så.

Jag hoppas du finner en lösning som fungerar.
 
Hur gammal är din häst?
Min var lite så som unghäst.
Dock är han lite sämre nu när han bara har en hagkompis. Han gnäggar inte men springer en bra stund om jag tar in den andra.
Lösningen är att ta in honom i boxen så han slipper vara ensam ute när jag tar in den andra. Men tvärt om går bra, att lämna sin kompis i hagen.

Övningar. Ta från hagen, gå en kort bit som sedan blir längre och längre.
Försöka ignorera gnäggandet och distrahera?
Alternativt försöka säga NEJ och berömma när hästen är tyst.

Om du är ute tillsammans med en hagkompis och rider, prova gå ifrån runt en kurva och sedan gå tillbaka?
Helt enkelt försöka lära in att kompisen inte försvinner för att man inte ser den på en minut. Sen två minuter, sedan fem osv.
Göra toleransträning för allt möjligt läskigt för att stärka ert band och tillit borde också kunna hjälpa.
 
Hej! Jag har ett litet problem. Min häst har alltid varit väldigt snäll och lätt att hantera. Han är förvisso fortfarande relativt enkel, men problemet är att han verkar ha blivit så sjukt bra vän med sina hagkompisar, så att så fort jag tar ut honom från hagen så börjar han skrika efter dem. Ibland gnäggar han flera gånger per minut, allt för att han vill vara med dem. Det har aldrig tidigare varit några problem att ha honom själv, oavsett om det gäller ridning, borstning eller att jag är ute och betar honom eller går en promenad. Det är BRA att de är bra vänner, men jag känner att det finns en gräns, jag kan inte ens jobba honom ordentligt. När vi rider, tömkör eller longerar, slår han ofta upp huvudet för att spana efter dem och gnägga efter dem, och detta är faktiskt ett problem när man försöker få till en seriös dressyrträning _i form_. Har aldrig tidigare varit drabbad av detta, så jag vet inte vad eller om jag kan göra något åt det? Har ni tips på bra övningar eller hur jag ska bete mig för att försöka få bukt med detta, för att han ska förstå att när han är med mig, så är han med mig och inte ska gapa efter sina vänner? Eller måste jag bara gilla läget..?
Min häst kunde bli sådan när han hade nya hagkompisar, då ville han inte gärna lämna flocken på ett par dagar. Jag tycker metoden att ignorera beteendet och köra på som vanligt med hästen fungerar bra, beteendet kommer att avta om du inte bryr dig om det och gör det du ska med hästen. Speciellt om hästen har varit lätt att hantera innan. Strunt i om hästen går dåligt under ridpasset, strunt i om den slår upp huvudet sålänge ni genomför det du har tänkt och inte avbryter pga beteendet.

Gränser får man ju dock sätta om hästen blir så blind att den börjar knö sig och gå på en för att komma till kompisarna, då får man ju säga ifrån.
 
Min var likadan när det kom ett avvänjt föl till gården. Hon blev blixtförälskad och vägrade släppa fölet med blicken. Det gick inte att göra något alls de första dagarna. Eftersom de inte gick i samma hage så lugnade hon ner sig efter några dagar och beteendet försvann av sig självt.

När jag i vintras bytte stall tillsammans med en annan tjej och häst i stallet så blev våra dittills inte alls kärvänliga hästar plötsligt helt fästa vid varandra och skrek efter varandra så fort de inte såg varandra. Jag valde att separera dem så att de gick i separata hagar så långt ifrån varandra som möjligt, men att de ändå kunde se/höra varandra. Det tog ca 14 dagar så var det problemet löst.

För mig har alltså löningen kommit av sig själv när hästarna inte gått i samma hage, och inte haft möjlighet att "gadda ihop sig" på det sättet.
 
Tack för era svar! Han är nu 18 år gammal, och har aldrig betett sig såhär under de 13 år jag haft honom. Vi har dessvärre inte hagar för att jag skulle ha honom i en annan hage än de andra två hästarna, och då blir han dessutom ensam, och det vill jag inte.. Han har inte dålig respekt i övrigt och han brukar veta om att det är jag som är ledaren. Tänker på det du skrev om "Göra toleransträning för allt möjligt läskigt för att stärka ert band och tillit borde också kunna hjälpa". Han är inte lättskrämd, han tycker inte NÅGOT är läskigt, vi har mycket tillit och ett starkt band egentligen, skulle jag vilja säga. Verkar bara som han fått någon knäpp idé på sistone! Han har varit så här kanske ett halvår? Vet inte exakt. Vi har inga problem att t.ex gå ut och gå lös dvs jag håller inte i honom, han följer efter mig, stannar på kommando. Han ÄR ju lydig och sådär, men ja, jag har ingen aning hur man kan få bukt med detta.... Tänkte också om det kan finnas någon typ av träning för att slippa det. Orkar inte riktigt med detta, att han helt plötsligt beter sig lite "illa" som han inte tidigare gjort.. Det blir ju som så att jag blir irriterad på honom för att han skriker efter sina vänner och tappar fokus, och så ska det ju inte behöva vara! :(
 
Tack för era svar! Han är nu 18 år gammal, och har aldrig betett sig såhär under de 13 år jag haft honom. Vi har dessvärre inte hagar för att jag skulle ha honom i en annan hage än de andra två hästarna, och då blir han dessutom ensam, och det vill jag inte.. Han har inte dålig respekt i övrigt och han brukar veta om att det är jag som är ledaren. Tänker på det du skrev om "Göra toleransträning för allt möjligt läskigt för att stärka ert band och tillit borde också kunna hjälpa". Han är inte lättskrämd, han tycker inte NÅGOT är läskigt, vi har mycket tillit och ett starkt band egentligen, skulle jag vilja säga. Verkar bara som han fått någon knäpp idé på sistone! Han har varit så här kanske ett halvår? Vet inte exakt. Vi har inga problem att t.ex gå ut och gå lös dvs jag håller inte i honom, han följer efter mig, stannar på kommando. Han ÄR ju lydig och sådär, men ja, jag har ingen aning hur man kan få bukt med detta.... Tänkte också om det kan finnas någon typ av träning för att slippa det. Orkar inte riktigt med detta, att han helt plötsligt beter sig lite "illa" som han inte tidigare gjort.. Det blir ju som så att jag blir irriterad på honom för att han skriker efter sina vänner och tappar fokus, och så ska det ju inte behöva vara! :(
Repetera, repeterar och repetera. Har du möjlighet att ta ut honom tre eller två gånger om dagen? Kan räcka ta in i stallet och borsta lite osv. Tills beteendet svalnar av, borde gå på två, tre dagar
 
Hej! Jag har ett litet problem. Min häst har alltid varit väldigt snäll och lätt att hantera. Han är förvisso fortfarande relativt enkel, men problemet är att han verkar ha blivit så sjukt bra vän med sina hagkompisar, så att så fort jag tar ut honom från hagen så börjar han skrika efter dem. Ibland gnäggar han flera gånger per minut, allt för att han vill vara med dem. Det har aldrig tidigare varit några problem att ha honom själv, oavsett om det gäller ridning, borstning eller att jag är ute och betar honom eller går en promenad. Det är BRA att de är bra vänner, men jag känner att det finns en gräns, jag kan inte ens jobba honom ordentligt. När vi rider, tömkör eller longerar, slår han ofta upp huvudet för att spana efter dem och gnägga efter dem, och detta är faktiskt ett problem när man försöker få till en seriös dressyrträning _i form_. Har aldrig tidigare varit drabbad av detta, så jag vet inte vad eller om jag kan göra något åt det? Har ni tips på bra övningar eller hur jag ska bete mig för att försöka få bukt med detta, för att han ska förstå att när han är med mig, så är han med mig och inte ska gapa efter sina vänner? Eller måste jag bara gilla läget..?
Eftersom du beskriver att ni har en bra grund och detta är ett problem som uppstått nu så tänker jag att du absolut skall kunna få tillbaka den goda kommunikationen som ni har haft.

Finns det någon bra tränare i ditt område som kan komma till ditt stall och hjälpa dig? Någon som är bra på övningar fran marken och kommunikation.

Mitt sto är väldigt speciellt och jag har en tränare som kommer hem till mig var sjätte vecka, då tränar vi övningar från marken, lastning, trafik, tolerans, bommar, kommunikation i stallet etc. Om jag åker iväg med mitt sto till en tränare så uppför hon sig som ett ljus, för då blir hon lite osäker och tyr sig till mig, men hemma är det helt annat....Jag rekommenderar att ta hjälp av någon som du har hört är vettig, som kan guida dig i hur du skall göra i olika situationer.
 
@meowth förstår jag rätt att din häst alltså inte flyttat/bytt miljö/hagkompisar utan ändå beter sig så senaste halvåret trots inga sådana problem tidigare ?
 
@meowth förstår jag rätt att din häst alltså inte flyttat/bytt miljö/hagkompisar utan ändå beter sig så senaste halvåret trots inga sådana problem tidigare ?
Han är värre nu, skillnaden är att han går på bete (dvs ej är hemma) men han har fortfarande samma kompisar. Och han har varit på detta betet förra året också utan att bete sig så här. Hemma kan han gnägga en gång eller två, sen är det bra. Men nu har han varit värre, ibland gnäggar han verkligen hela tiden.
 
Eftersom du beskriver att ni har en bra grund och detta är ett problem som uppstått nu så tänker jag att du absolut skall kunna få tillbaka den goda kommunikationen som ni har haft.

Finns det någon bra tränare i ditt område som kan komma till ditt stall och hjälpa dig? Någon som är bra på övningar fran marken och kommunikation.

Mitt sto är väldigt speciellt och jag har en tränare som kommer hem till mig var sjätte vecka, då tränar vi övningar från marken, lastning, trafik, tolerans, bommar, kommunikation i stallet etc. Om jag åker iväg med mitt sto till en tränare så uppför hon sig som ett ljus, för då blir hon lite osäker och tyr sig till mig, men hemma är det helt annat....Jag rekommenderar att ta hjälp av någon som du har hört är vettig, som kan guida dig i hur du skall göra i olika situationer.
Tack! Ska kika på det. :)
 
Jag hade kollat synen ordentligt. En häst som förändras så bör man kolla upp
.
Hmm, har inte tänkt på det. Har bara tänkt att han är sådan för att han är typ beroende av sina vänner. Men absolut kan ett djur förändras mycket om synen spökar. Får kolla upp det. :)
 
Han är värre nu, skillnaden är att han går på bete (dvs ej är hemma) men han har fortfarande samma kompisar. Och han har varit på detta betet förra året också utan att bete sig så här. Hemma kan han gnägga en gång eller två, sen är det bra. Men nu har han varit värre, ibland gnäggar han verkligen hela tiden.

Ok jag förstår ! 😄
Våra hästar blir alltid mer flockbunda och gnäggiga efter varandra efter flytt till sommardagarna några dagar. Samma varje år. Då går de ändå i olika hagar dvs inte alla ihop utan alla går med samma kompisar som i vinterdagarna. Min tolkning är att de reagerar på förändringen och då vill knyta an till varandra/ha koll på vara dra mera i samband med ändringarna i rutiner.

Det kanske kan vara så att din häst blivit äldre och av någon anledning känner sig endera osäkrare utan sin flock, eller har ett större ”kontrollbehov” gentemot flocken ?
Tänker bara rent spontant att det torde vara något som ändrats i hur hästen känner sig/relaterar till kompisarna... (funderar ”högt” bara)...
 
Ok jag förstår ! 😄
Våra hästar blir alltid mer flockbunda och gnäggiga efter varandra efter flytt till sommardagarna några dagar. Samma varje år. Då går de ändå i olika hagar dvs inte alla ihop utan alla går med samma kompisar som i vinterdagarna. Min tolkning är att de reagerar på förändringen och då vill knyta an till varandra/ha koll på vara dra mera i samband med ändringarna i rutiner.

Det kanske kan vara så att din häst blivit äldre och av någon anledning känner sig endera osäkrare utan sin flock, eller har ett större ”kontrollbehov” gentemot flocken ?
Tänker bara rent spontant att det torde vara något som ändrats i hur hästen känner sig/relaterar till kompisarna... (funderar ”högt” bara)...
Känns ändå som det kan vara rimligt! De flyttade hem nu igen, då de ändå inte finns NÅGOT gräs alls på sommarbetet p.g.a torkan, så jag får se om han blir som vanligt igen snart! Hoppas! :D
 
Uppdatera gärna hur det går ! :)
Absolut, det ska jag nog kunna komma ihåg! Borde märka skillnad typ direkt i och med att han var SÅ intensiv innan haha! Men redan idag kändes han lugnare faktiskt, när vi lastade av honom (de andra rids tillbaka så han var ensam ett tag). Var som att han fick ett lugn i sig typ, så tror verkligen din teori stämmer. :bow:
 
Jag har ett väldigt litet stall och mina blir otroligt flockbunda.

rutiner, rutiner, rutiner är det enda jag kan rekommendera. Är det halv storm ute och alla hästar är på tårna så tar jag bin allihop (har 3st) medans jag rider en.

Mycket sysselsättning under ryttare att nu är det jobb och jag är roligare.


Skönt att höra att det redan verkar blivit bättre. Lycka till!
 
Jag har ett väldigt litet stall och mina blir otroligt flockbunda.

rutiner, rutiner, rutiner är det enda jag kan rekommendera. Är det halv storm ute och alla hästar är på tårna så tar jag bin allihop (har 3st) medans jag rider en.

Mycket sysselsättning under ryttare att nu är det jobb och jag är roligare.


Skönt att höra att det redan verkar blivit bättre. Lycka till!
Tack för tipset! Min häst har en skada i djupa böjsenan så vi får se om det någonsin blir sysselsättning under ryttare igen... :) De är verkligen flockbundna, men har gått bra under typ två år, fram tills några månader sen, så känns som det borde kommit tidigare, men aja, vi får se hur det går nu hemma i vanliga stallet! :D
 
Hej alla! Uppdateringen som ni önskade: hästen har nu bytt stall, går i en egen hage med mycket kompisar runt i kring. Han äter mer än tidigare, verkar mycket gladare och mer till freds med livet. Utan sina gamla kompisar att leka med, har även hans skada i djupa böjsenan getts en ärlig chans att läka och han är nästan helt återställd. Nästa vecka väntar första galoppen på ett halvår. Så himla skönt med en nöjd, glad häst som är tillfreds med sin tillvaro. Bara en sån sak att han äter MYCKET mer hö än tidigare gör mig så glad! Han gnäggar inte och är inte galen längre, vi har det nu såå bra!!!! Ha det bra alla! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 068
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp