Min häst blev medvetslös

Krystalline

Trådstartare
Min häst stod uppbunden när hennes huvud sjönk, hon gick ner på knä och föll på sidan.
Hon var medvetslös i ca fem minuter. Ögonen helt tomma, hon klipptes loss ur grimman och de som var med henne höll hennes huvud och masserade tungan (som då rörde sig, hon var alltså inte helt slapp) för att väcka henne.
Fick det förklarat för mig att hon var "Unconscious but responsive". Tjejen som var med henne har jobbat som ambulanssjukvårdare, därav beskrivningen.

Efter fem evighetslånga minuter vaknar hästen, reser sig upp och är sedan helt som vanligt. De gick tillbaka till stallet, och hon rörde sig normalt. Kollade hjärtfrekvens och andning samt färg i slemhinnorna, helt utan anmärkning.

Åker dit nu medan veterinär kontaktas av min vän som var där.
Har ni någon susning av vad som kan ha hänt?
Blodpropp? Stroke? Känns inte så då hon inte blev vinglig eller så...
 
Jag skulle gissa på ep-anfall. Stroke/propp borde inte blivit bra bara sådär efter 5 min tycker jag.. Möjligen en TIA-attack, en propp som fastnar och sen släpper.
Jobbigt, det blir antagligen svårt att fastställa vad det var, hoppas veterinären hittar något.
 
Har tid på klinik kl 13. Hon vinglar när hon går, korsar frambenen och "stönar". Är alltså inte okej längre, även om hon verkade ok enligt utsago direkt efter händelsen. Känns inte bra att transportera, men å andra sidan kan inte en distriktare göra något.
 
Fy vad jobbigt :( Hoppas att veterinären hittar något. Det är så himla jobbigt att inte veta vad som har orsakat anfallet, och inte veta om/när/hur det kommer igen. Tankar till er :o
 
Tack för era tankar. Vi har spenderat 19 år ihop, och jag tänkte nog få några till.
Jag hoppas att hon kan rehabiliteras ifall det var en stroke hon fick :(
 
Obehagligt! :( Har aldrig hört om något liknande.. Hur gammal är hästen? Håller tummarna att allt ordnar sig för er!
 
Enda gången jag hört om en häst som "tuppat" av var när några tjejer råkade spola vatten i öronen på en häst, den föll som en fura, hängandes i kedjorna.

Håller tummarna att allt går bra.
 
Min gammelman fick ett par sådana liknande "attacker" och det konstaterades att det var hjärtat, d.v.s. flimmer och att hjärtat helt enkelt inte orkade pumpa runt blodet som det skulle. Han piggnade dock till på typ 30 sekunder och var helt som vanligt mellan dessa tillfällen, om än trött och medtagen.

Hoppas ni hittar orsaken på din häst och att det är något behandlingsbart!
 
Älsklingen blev kvar på kliniken, jag kom just hem.
Hon har höga levervärden, och ett extraslag noterades på EKG. Hon ska stå med dropp och EKG över natten. Förhoppningsvis blir det inga fler extraslag, och förhoppningsvis hittar de vad det är som felas med levern.

Hon är 27 år ung.

13664468_10153665802472483_688445871_n.jpg
 
Älsklingen blev kvar på kliniken, jag kom just hem.
Hon har höga levervärden, och ett extraslag noterades på EKG. Hon ska stå med dropp och EKG över natten. Förhoppningsvis blir det inga fler extraslag, och förhoppningsvis hittar de vad det är som felas med levern.

Hon är 27 år ung.

13664468_10153665802472483_688445871_n.jpg
En sån vacker dam. Håller tummarna för er :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 583
G
Hästvård Hejsan! Det finn säket en tråd för denna men hittade den inte, har lite bråttom med att få svar då jag ligge ri strid med veterinären...
Svar
7
· Visningar
1 194
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp