Min himla hopprädsla...

D

Dreamweaver

Vad ska man göra åt hopprädsla ? På hoppningen skakar jag alltid som ett asplöv (speciellt när det är nummerordning på dom som ska hoppa och man vet att det är snart ens egen tur) . Det började med att jag red en ponny på ridskolan . Då var jag tuff och älskade att hoppa och jag red ju min sköthäst . Jag skänklade på mot hindret som var ungefär 80 cm . Hästen galopperade framåt men vinglade mkt . Jag försökte parera med skänkeln , men det gick inte . Vi kom snett på , hästen stannade förnuftigt nog . Jag flög ner i hindret bland bommarna och efter det har jag varit hopprädd .Jag kom nästan över rädslan , när jag red en snäll och lugn häst och det gick bra , men så när jag red den igen på ridskolan så hoppade den inte alls , inte en millimeter .Jag var nu inte lika nervös och skänklade på , men hästen sänkte mitt förtroende mer och mer . Är nu rädd för att komma tillbaks till ridskolan och inte våga hoppa ett enda hinder . Vad ska jag göra ! ?
unsure.png
cry.png
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Låta bli att hoppa. Det är väl ingen mening med att göra något man inte tycker är kul.
 
vill du itne säga till ridläraren att du är hopprädd?
det finns ALLTDI hästar som är snäla och hoppar oavsett hur rytteren beter sig
 
Jag är också ganska hopprädd. har t.om hänt att jag nästan börjat gråta en lektion, och då skulle vi bara hoppa låga hinder på en volt. Men då hade jag också en ganska "opålitlig" häst som bara kunde slänga sig förbi hindrerna utan förvarning.
tongue.png

Men jag tycker det är roligt om jag får rida en häst som en pigg, framåt och som inte stannar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Har du möjlighet att få träna hoppning enskilt nån gång med en trygg stadig häst som hoppar bra? Antingen på ridskolan eller privat? Jag är ingen vidare hoppare, men när jag red en gudagod pålle som alltid hoppade lika snällt, rakt och villigt, så hann jag bygga upp balans och självförtroende, så att jag numera vågar lite mera. Är dock inte förtjust i hästar som gärna vägrar eller bryter ut just framför hindret, behöver mera träning på att rida såna...

Kanske skulle vara värt att satsa lite tid och pengar på det, så du fick bygga upp självförtroende, balansen och hoppvanan? Och naturligtvis med en instruktör som du vet är bra, och som du vågar berätta för hur det är. Om du är ensam så slipper du också att stå och vänta och att jämföra dig med de andra. Du får hålla igång mera och hinner inte ladda upp lika mycket spänning och nervositet.
 
Om du vill få bort din räddsla, som mig, ta en lugn och säker häst och börja med små hinder och öka varefter du känner dig mogen för det.

Jag har hållit på i snart 2 år med min häst och försökt hoppa, men tyvär så vet han inte hur och det har varit nära att jag åker av, men jag har suttit kvar
eek.png


Men om du inte vill komma över din rädsla så låt bli att hoppa!
 
Senast ändrad av en moderator:
jamen herrejösses..är ni rädd så LÅT BLI för guds skull...
be ridläraren ta ner bommen på marken så att ni får SKRITTA över den istället.Låter er ridlärare inte er att göra det är hon dum, ni har lika mkt rätt att få ut nåt av er ridlektion somd e andra - även om ridläraren tycker det är jobbigt att lyfta/sänka bommarna.
 
hej, var inte orolig för det finns en massa hopprädda människor därute! Jag har blivit vettskrämd för att hoppa i olika sammanhang och med vissa hästar ( HALVBLOD ) och nu när jag går ett på ett hästgymnasium MÅSTE man ta en kurs i hoppning...så jag valde a kursen (100p) och jag avskyr bara tanken på det *darrar*

Förut älskade jag hoppning och gärna på "svårare hästar" och jag var himla tuff! Men sen har jag gått omkull och varit med om olyckliga hopp så nu avskyr jag det. Min egna häst(som jag litar på till 110%) kan jag hoppa på och vissa andra. Händer att jag hoppar svåra hästar fortfarande men bara om jag känner att jag har kontrollen. och då är det ofta av raser som islandshäst lr nordisar lr liknande)

På våra lektioner får vi godkänt om vi fullföljer det vi ska göra...alltså höjd spelar ingen roll. (Men förhoppningsvis inte fart heller
blush.png
) Jag säger hellre IG i hela ämnet än att bryta ihjäl mig ute på banan för att hästen blir osäker pga av mig och att jag blir ännu mera rädd.

Kanske borde gå i terapi för att slippa denna ängslan
unsure.png
Man lider ´ju av det så mycket.

Om bara dessa människor på min gymnasieskola kunde FATTA att det faktiskt finns dom som är hopprädda...dom fattar ingenting!

Men lycka till med dejj iallafall! Jag vet hur det känns och rid MYCKET säkra hästar och hoppa inte för högt utan gör hoppningen rolig genom att hästen tar fina, mjuka hopp i den takt du själv vill ha. Det gäller att bygga ett självförtroende!

KRAM
idea.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag förstår hur du känner - jag är också rädd, i synnerhet när det börjar bli sådär 80-90 cm. Det känns ungefär som om att blunda och cykla i full fart på en smal väg och hoppas att man stannar på den..... I mitt fall har det varit så att hästen gärna stannat för att jag styrt mot hindret och bara suttit där och väntat på vad som ska hända - vissa hästar hoppar bara på styrning medan andra behöver drivning för att fatta att de verkligen ska hoppa - och ofta har det blivit ett stopp förstås. Jag är rädd för att hästen ska stanna och jag ska ramla in i hindret, inte så mycket för själva hoppet. Och en häst som stannar när du slutat driva behöver ju inte vara dum på något vis - den gör ju som du säger.....
Vad är det egentligen du är rädd för? Vilka signaler ger du hästen? En bra ridlärare tycker jag ska kunna hjälpa dig vidare men det krävs ju att du berättar hur det känns. Be att få rida en trygg häst som i regel hoppar och rid på höjder du känner är ok för att få lite självförtroende. Vilken typ av hinder är läbbigast? Min rädsla går i vågor, men i regel tycker jag att oxrar är läskigast för de ser så himla stora ut när det blir lite högre. En favorit jag fått är att alltid ha galoppbom när jag tycker att hindret börjar se högt ut, då kommer man ju rätt och det är skönt. Man kan ju flytta bommen också när man ridit på några gånger - kanske två språng före? Analysera din rädsla och dian signaler och ta hjälp av bommar och andra hjälpmedel samt en lärare du faktiskt litar på. I kombination med en snäll häst som kanske inte hoppar i så stor rörelse kan säkert hjälpa dig att våga hoppa. Lycka till!
 
Förstår hur du känner dej.
För ca. två år sedan nu så var jag med om en olycka då jag hoppade. På den tiden var jag stentuff, och hoppade allt, med vilken häst som helst. Detta tog slut då hästen jag red tvärnitade framför ett 120 hinder. Jag flög rätt ner i hindret, bröt benet, och fick en rejäl smäll i rygg och höfter. Och jag blev hopprödd till på köpet.....
Vad göra? Hoppning e mitt liv, men jag var livrädd. Jag bestämde mej för att komma över rädslan, och när jag hade hoppträning så krävde jag att få rida en genomsnäll häst som hoppar allt. Det hjälpte.
Nu är jag tillbaka där jag slutade för två år sedan, men kanske inte riktigt så dumdristig som förut. Jag har kommit på att det är inget fel att vara rädd, det är när ,man inte är det som det händer olyckor. Man måste ha vissa spärrar, jag har dem nu...
Lycka till
 
Det är klart jag vill hoppa... Alltså våra ridlektioner är på 4 block (dressyr , dressyr , markarbete , hopp) . Jag vill så himla mycket men vågar inte..
 
Efter en avåkning i samband med hoppning för några år sedan tycker jag inte om att hoppa, brukar be om en bom på backen när vi har förberedande då jag har svårt med avståndet.
Nu när vi hoppade sist på ridskolan så lurade min ridlärare mig med jag fick hoppa sist så skulle hon sänka.
Jag trodde det var ett hinder jag fick travhoppa över men hon sänkte hela banan 6 hinder och den fick jag travhoppa medans alla andra tittade på men jag gjorde det
bounce.gif
bounce.gif
bounce.gif

Har talat om att jag inte vill hoppa men lite grann så där är OK.
Tyvärr är inga av mina säkra hästar kvar, åkt till de gröna ängarna och skadade men jag får kämpa på
Vi har ett stort ridhus numer också så jag kan vara i ett hörn och rida och de andra hoppa och min häst längtans fullt tittar mot hindren
 
Senast ändrad av en moderator:
jag åkte av 3 gånger på en o samma hopplektion.
innan det var mitt hoppsjälvförtroende rätt bra.
efter det fanns det inte längre.

resten av den terminen fick jag hoppa dom snälla hästarna. läraren sparade dom åt mig.

sen så hade jag tur och fick favvishopphästen nästan varje hopplektion hela våren. hon äääälskar att hoppa o skulle aldrig få för sig att stanna (det var pga stopp jag åkt av). så även om det gick lite fort ibland, så var det bara att hänga med.

och nu, snart 2 år senare, är jag nog tillbaka där jag var innan avåkningarna om man ser till självförtroendet. om inte lite bättre. min balans och allt är ju bättre iaf.
smile.png



så mitt tips:
prata med ridläraren och säg som det är och fråga om du kan få hoppa lite snällare hästar ett tag. eller iaf "stoppfria" hästar.
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Säg till din lärare att du är rädd, det är inget att skämas för!

I stället för att hoppa så kan du väll få rida över bommar på marken.
Om de har en häst som hoppar oavsätt om den känner att ryttaren är rädd eller inte vore super för dig. Men se till att hinderna är på DIN nivå.

Det tar kanske tid men det löser sig nog. Lycka till!
 
När jag fick min första ponny som va 1.13 mi mnkh å våra hoppträningar var som ett enda stort skämt men vi hoppade nästan 90 en oxer som va rätts så bred.Tror du att jag var lungn som f*n ? ;)..nej jag skaka men jag tänkte över,under eller igenom skulle jag å då skrek hon "hoppa eller dö"..ganska rolig ridlärare va?! :D..jaja men som sagt så hoppade vi över men båda vi kom fel så jag flög av å landade med en dunst på huvudet å hästen på knä *ajjj* :crazy:..men men upp på ponnyn igen å raka vägen imot hindret å vi hoppa de de å klara de ..då va jag nöjd..sen nu har jag växt ur honom å för ett år sen så fick jag min nya C-ponny valack å han var rädd för bommar å allt men hur som hellst fick min kompis rida en av våra saluhästar å då fick vi båda en hopplektion tillsammans.då hoppade vi 80 å jag kan säja att jag ramlat av minst 7 grr men aja upp å rid igen fast man tjöt nång gång ibland.. :cry:..men nu hoppar han 1 meter med mig å vi har kämpat å de..jag tycker du ska ha en säker häst som hoppar allt så du får upp ditt själv förtroende de är mitt tips å ha en bestämd tränare.. eller liknande.. :banana:

-----------------
The mouse POWER!!
 
Jag har varit hopprädd sedan barnsben (nu 25). En oxer på 90 cm känns som ett hus! Men nu har jag börjat rida en jättesnäll privathäst som hoppar allt och tycker det är roligt. Så ibland när jag känner för det bygger jag upp något/några småhinder på banan när jag rider. Hoppar lite studs och galopperar över bommar. Har aldrig varit rädd någon gång nu, jag bestämmer själv om jag vill hoppa, vad jag vill hoppa och hur högt jag vill hoppa. När man rider på ridskola har man inte "makten" att bestämma så mycket, utan får hoppa när ridläraren tycker att det passar, och ofta känner iaf jag trycket från de andra att hoppa lika högt. Så mitt tips till alla hopprädda är att hoppa eller galoppera över bommar så mycket som möjligt, men alltid på en höjd/nivå som känns trygg och säker. För när 50 cm känns tryggt höjer man till 60 osv. Och så får man in avståndskänslan och hoppsitsen och klarar av kluriga hopp och ev. stopp bättre när man hoppar ofta.
 
Jag är i precis samma sits som dig! och jag undrar detsamma... Rider på ridskola (sedan 11 år tillbaka..) och bytte från storhäst till ponny ("va kul o rida ponny igen!") och då sket sig allt.... ramlat av på hoppningen varenda gång (!) och slagit mig illa flera gånger.. och är livrädd jämt nu. Och med tanke på att vi hoppar hinder på 80-120cm gör ju inte saken bättre.. Så du är inte ensam i allafall! :crazy:
 
jag har svarat om det här på Gnägg, orkar inte skriva det igen utan du får läsa mina tips där... :p
 
Jag har egen häst, världens coolaste med mig på ryggen. Hon är stoor så även 90 cm hinder borde kännas små. MEN jag är precis som du, att gå in och hoppa en bana går bara inte, jag skakar som ett asplöv (hon hoppar ändå).

Vi brukar klara det här genom att vi har sk cavalettiträning. Bommar på mark, plastbockar och hinderstöd. Från början är alla på marken och jag är lugn. När vi är klara brukar bommarna ligga på höjder från 40 cm till 80 cm och JAG HAR KLARAT DET :banana: men det svåra är just att vänta på sin tur. Då är lektioner svårt!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 744
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp