Min höanalys!

B

**BORTTAGEN**

Nu har analysen på mitt hö kommit, och det verkar bra!

Torrsubstans 84%
smältbart protein 53
energi foder 7,6
kalcium 2,8
fosfor 1,6
magnesium 1,3
kalium 9,7

råprotein 101
smältbart protein 64
energi 9,1

är inte xpert inom analysområdet, men nån som kan tipsa om foderstat, vad den kan innehålla?
ska räkna ut egna fopderstater.
kan musli foder fungera bra ihop med detta höet?
Våra hästar är arab 23år, arab 16, nordsvensk 19, shettis 26.
 
DU har ungefär samma värden som jag har på mitt hö =)

Höet i sig kan räcka för att täcka behoven, beror lite på vad resp häst har för behov. Men höet räcker långt i sammanhanget, och du har en bra kvot i det.

Om muslifoder passar eller ej beror HELT på vad analysvärdena för muslin är, och vad det är du behöver lägga på.

Men, om jag jämför med min arabvalack, så kräver han 70 MJ för LÄTT arbete. Och 10 kg hö (jag har 53 gr SRP och 7.7 MJ) ger 69.3 MJ och 477 SRP. Kvot 6,88. Färdig med andra ord, inget kraftfoder behövs övht. 50 gra Krafft Miner grön ger behovet av mineraler täckt, och okej kvoter avseende mineraler (pratar fort mitt hö)

Arabstoet har lägre behov, där täcker 8 kg hö hennes behov, kvot 6.88. Lite mineral och mineralerna är täckta och kvoten bra.

(Fölet är en annan historia, men du har inga föl så det beh du inte bry dig om)

Så, du ska inte behöva kraftfoder om det inte är någon häst som inte vill äta så mycket hö, eller som kräver en högre SRP/MJ-kvot än ditt hö ger. Då är det protein du ska lägga på för att öka kvoten, och då lär musli tyvärr passa dåligt, vad du då söker är mer ett rent proteinfoder som soja eller krafft protein. Muslifoder överlag brukar ligga för högt i MJ och för lågt i protein för att göra annat än försämra foderstaten eftersom man får sänka höet för att få det att passa ihop, och så brukar man sänka SRP/MJ-kvoten.

men som sagt, du kommer LÅNGT på hö, och efter en snabbtitt på vad för hästar du har så kan jag INTE se att du ska behöva ge kraftfoder alls om du inte har någon som vägrar äta tillräckligt med hö.

Så glöm dyrt muslifoder, du behöver det inte =)
 
Åh vad avis jag blir! Du har jättebra balans i höet! Kvoter på 7 och 1,75.

Det du bör tänka på är att få upp kalciumet så mkt att inte magnesiumkvoten blir för låg, den ska vara minst 2,7. Kvoten i ditt hö är 2,1.

Du kan välja och vraka i krafftfoder du. Ska vi byta hö? :cool: Ditt hö är väldigt likt det som jag hade förra året, då hade jag 7,3 MJ och 53 SMRP.

Men välj ett foder som är billigt och bra, och sen får du se vilket mineralfoder du kanske bör använda. Håll koll på Ca, P och Mg! :)
 
Ja, jag är jättenöjd :)
Köpt av samma några år nu, alltid fint hö, fast detta är första analysen så jag blev verkligen glad!

Jag ska ge mig på att räkna lite foderstater nu i helgen.
Men en sak jag undrar över, hur definierar man lätt/normalt arbete?
Araberna rids flera ggr/vecka 1tim/gång i skogen och ibland rids de i en hage.
Ska jag räkna detta som lätt eller normalt arbete?

Kraftfodret vi har nu är Eggersmans Classic Mix kraftfoder, musli utan havre. Analysgarantin på det är:
77,0 g/kg smältbart protein
13,8 MJ/kg smältbar energi
Råprotein 10.5%
Råfett 3,5%
Växttråd 4,0%
Råaska 8,0%
Kalcium 1,5%
Fosfor 0,5%
Na 0,3%
Magnesium 0,25%

Vad tros om detta fodret ihop med höet? Ska jag ge mig på att räkna foderstater med detta fodret, eller passar det inte alls?
Det var ju inte så mkt magnesium i :confused:

Hehe, vi kan nog inte byta hö ;)
 
Om araberna bara rids med krav på normal form, normalt tempo med nån busgalopp nån gång, så räkna på lätt arbete. Om du dock konditionstränar i en timme, rider på banan ganska hårt 1 timme, intervallstränar etc.. då får du plussa på. Men annars är det promenadridning. :)

Din müsli kan bli rätt bra, 2,5 g magnesium är iof lite lite men mer än vissa andra foder. Och det finns ett rent magnesiumtillskott man kan ge om man hamnar på minus, det ska jag göra, det är ett billigt tillskott, 35 kr/månad. Men räkna du med det krafftfodret och se om du täcker mineralbehoven, eller om du behöver mineralfoder, o isf vilket..
 
Jag har räknat lite nu, och det är för lite Mg.
Men Eggersman säljer ett rent magnesiumtillskott i pulverform som jag tänker köpa till.

En sak jag funderar på innan jag ränkar igen.
På analysen står smältbart protein och energi två gånger med olika värden.
ska man räkna med de värdena som det står g/kg/MJ/kg foder efter eller de som det står Torrsubstans efter?
Och man räknar inte med råproteinet väl, utan bara med det smältbara?

Tacksam för hjälp!
Jag räknar m.h.a. Christina Plancks bok.
 
På min sida står svaret på det där. :p Gram per kg foder är det, och alltid smältbara proteinet...

Vad kostar Eggersmans tillskott då? Eclipse biofarmab har ett Mg tillskott för 70 kr, 600 g, de har större burkar också och det håller hur länge som helst bara du har det svalt och torrt. Jag ringde och frågade dem om detta alltså, och 1 dosmått ger 3,3 g Mg och 0,5 g P. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 857
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
942
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp