Min höna får inte ut ägget!

L

Linkoso

Hej!

En utav våra bruna Lohman hönor har sett lite halvhängid ut på sista tiden och idag när jag kollade henne så blev jag förskräckt!

Hennes kam var blålila!

Jag började känna på henne runt omkring kloakparierna och lite längre bak under magen. Tillslut hittade jag det jag letade efter!

Man kunde tydligt känna ett ägg ligga där inne lite längre bak... Men... Det satt väldigt konstigt till och som pekade ut åt fel håll. Man kunde alltså känna att ägget låg på tvären där inne och jag vet inte... Hon kan ju mycket väl ha flera ägg som fastnat där inne. :cry:

Jag tog lite olja och smörjde in hennes kloak och ut kom lite äggrester... Jag masserade hennes mage... Går det att göra något mer eller är det bara att vänta och se för tillfället? :(

Som sagt så är detta en Lohman brun höna, en hybridhöna. Hon har värpt väldigt mycket på sista tiden och vi har varit med om förut att sådana hönor har fått problem med äggledarna... Då har det handlat om en lindrig äggledarinflammation. Kan det vara så att hon fått det och att det är detta som orsakat att hon inte får ut äggen? Den sura lukten tyder i alla fall på att någon form av infektion måste hon ha fått...

Jag tänker avvakta under dagen och om inget hänt eller om ingen här kommer med något annat som kan hjälpa så får hon flyga till hönshimmlen.

Tänker då också öppna henne och se hur det ser ut där inne... :(

Tacksam för svar...
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Jag skulle nacka hönan.

Man kan/ veterinärt,klinik/ tydligen fixa till ägg som fastnat men du är nog alldelesför sent ute.
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Hej!

Ser ljust ut just nu.

Jag spolade med koksaltlösning och det kom ut en massa jocks.

Var ute för en stund sedan, hönan börjar se piggare ut och kammen börjar återfå sin normala färg igen. :)
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Där ser man.
Jag trodde det var kört när ett ägg fastnat, satt sig på tvären och man fått ut antagligen bara delrester.Risk för om inte andra skador.

Så din höna hade tur-om inte annat tur med ägare-hos mig, med din beskrivning på hennes hängighet, hade det antagligen blivit enkel biljett till kubben och en enkel begravning vid rävlyan.:d:d
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Hihi!

Idag så la hon ett ägg igen! Hon är helt normal och spräter omkring och är glad! :D

Här försöker jag alltid ge hönan en chans på något sätt (om det itne är något riktigt allvarligt) att pigga på sig.
Hade en höna en gång som såg lite vinglig ut.. MAREK! Tänkte jag... Men jag hejdade mig... För vi hade vårat utbrott för flera år sedan och har sedan avlat bort sjukdommen... Visst, den kan ju dyka upp på något enstaka djur har man hört talas om men.. Jag ville ge henne en chans.

Det visade sig att hon hade fått i sig för lite vätska. Efter lite vatten var hon stadig och bra igen. :)
(Mamma var fruktansvärt magsjuk och kunde knappt röra sig för då hände det en olycka.. Så hon hade väntat på att jag skulle komma hem och ta hand om hönorna och tydligen räckte den tiden för att en höna skulle bli lite skranglig av att vattnet hade tagit slut... =/
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Inget fel på det, jga hade en höna som fick ögonsalva i ett år, olika sorter för att komma till rätta med hennes klamydia hon hade i ögat.
Sen hade jag en som förfrös sina fötter, efter lång behandling så tappade han dem, tränade upp stumparna och levde många år som stolt tupp i hönsgården och kunde allt som andra kunde, dock en sitta på pinne.;)
25254031.jpg

Inget fel på att ta väl hand om sina djur, borde vara stolta över det i stället.
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Jösses!:eek:


Men jag är nyfiken och undrar hur fötterna på en, som här, tupp kan förfrysa?

Ja, jag fattar att det varit kallt:idea:, men hur kallt och på vilket sätt?
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Dumhuvud ( älskade honom) satte sig ute när han var liten ( innan jag tog över honom. var mina föräldrars) Troligtvis har han suttit på något olämpligt och kallt. ( de går lös på stor gård) Jag såg att han hade konstig färg på "fötterna" och att han gick konstigt. Fångade honom och kände att han var totalt iskall på den. Tog in honom, värmde honom lite och de var missfärgade och jag började ana att det var illa. Han fick sin lilla mysfilt i en hörna i ett rum och en värmelampa över sig och där låg han några dagar och mös. Sen blev de mer missfärgade och det började dyka upp blåsor, han hade ont när han gick och jag började bada hans fötter morgon och kväll med varm jodopax som han fick stå i ett par minuter, han älskade det. Snart kom han springande när man kom in med hand fotbad. Fötterna började lukta illa och svartna och hårdna till. Jag började tvivla på om jag skulle lyckas men gav mig inte för han hade livsgnistan kvar. Vi höll på i ca två månader och man såg en tydlig gräns mellan friskt och dålig hus. SÅ en dag då jag kom och han hoppade upp glad och sprang till mig, så stannade fötterna kvar i hans mysbo..... usch.
Han var nog lika förvånad som jag, hade problem med balansen. Var bara lite sår osv, fortsatte tvätta och snart var det läkt. Han tränade och fick förhårdnad på "fötterna " som gjorde att han faktiskt kunde balansera. Ett par månader efter så var han ute i hönsgården som stolt tupp och flörtade med flickorna.
Vi hade en miljöinspektör på besök och jag tvingade henne att kolla på honom. Just då flörtade han med en snygg höna och fick sig ett....... ja han lyckades. Frågade inspektören om det var fel att låta honom få leva. Hon skrattade och sa att han verkade må bra och bevisade det tydligt.....
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Det här låter helt klart som bukes bästa hönsveterinär, ska rådfråga dig nästa gång någon höna hemma blir sjuk.:)
Gör du hembesök?:p
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Nej tyvärr inga hembesök, men jag svarar gärna på frågor om jag kan. Har varit utsatt för de mesta då det gäller djur...... så frågor är välkommna....
:)
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Hej Nepita. Då har jag en fråga till dej.Jag har dvärgkochin 2 hönor 2 tuppar.Dom senaste 4 äggen dom lagt har varit utan skal. Dom får helfoder och snäckskal.Vad kan det vara då?
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Hahah herregud, tappa fötterna... det var en historia som hette duga ;D Roligt att det gick så bra för Dumhuvud tillslut!

TS: Och vad skönt för dn höna att det gick bra också ^^
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Jag hade testat att köpa kalk i smulform eller pulverform och blanda i deras mat dagligen. Oftast är det kalkbrist som gör att ägen kommerut som en geleklump.
 
Sv: Min höna får inte ut ägget!

Nej tyvärr inga hembesök, men jag svarar gärna på frågor om jag kan. Har varit utsatt för de mesta då det gäller djur...... så frågor är välkommna....
:)
Hej, jag är ny här men hittade denna tråd på google😊 det är längesedan den las ut nu men chansar att få tag i dig angående ett hönsproblem. Hoppas du ser det här och återkopplar☀️
 
Hej, jag är ny här men hittade denna tråd på google😊 det är längesedan den las ut nu men chansar att få tag i dig angående ett hönsproblem. Hoppas du ser det här och återkopplar☀️

Användaren finns inte längre kvar. Det finns en hönstråd dit du säkert kan vända dig med dina frågor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 585
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 667
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Senast: Lipperta
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp