Min hund är livrädd!..

Carla

Trådstartare
när vi ska klippa hans naglar..

Jag har en söt två-årig mops som får panik när vi ska försöka klippa hans naglar..

Det går helt ok när vi är hos vetrinären, men även där behövs två personer som håller fast honom. :/
Vi har i snart två år tagit på hans tassar för att han ska vänja sig vid att vi kan ta på dom och låta oss röra dom när det väl är dags att klippa..

Han springer ner dom ganska bra, men ändså inte alltid tillräckligt. Att fila går bättre än att klippa, men han tycker fortfarande att det inte är så kul.

Några tips på hur vi ska kunna underlätta det här? Det är verkligen inte kul fär någon av oss, jag får stora rivmärken och han fäller så enormt för han blir så rädd. :(
 
Sv: Min hund är livrädd!..

Om det går bra att fila så kan ni kanske fortsätta att fila? Fila en liten stund varje dag tills det inte är en sådan stor sak av det och så går ni vidare.

I Eva Bodfälts bok så hade de tränat in kloklippning med klicker för en hund som var mycket rädd, men det tar ju rätt så lång tid så hunden hinner väl få 1 meter långa klor tills dess :) Men om ni kan fila under tiden så kan ju tillvänjningen med klicket tar hur lång tid som helst!
 
Sv: Min hund är livrädd!..

Jo, vi får nog fortsätta med filningen.. Det är väl det mest lyckade hittils :smirk:


Men som sagt, vill ju kunna klippa, lättare och smidigare. Men en av hans klor gick av i förrigår, ser läskigt ut, men han verkar inte bry sig :/
 
Sv: Min hund är livrädd!..

Min dobbistik är också jätterädd. Har alltid var lite nervös för det, men det betydligt mycket värre sedan en veterinär klippte henne i pulpan. Bakklorna klipper jag aldrig, hon sliter ner dem så bra och det sa jag tiull veterinären också, men hon skulle ändå klippa dem och då gick det som det gick. "Lilla" Enya blir jätterädd bara vi tar fram tängen och vi får vara två, en som håller och en som klipper. Tyvärr drar man sig för att klippa för att det är så jobbigt. Precis när man ska klippa så rycker hon till. Jättejobbigt, men om jag har tur ¨så ger det med sig så smått nu när en bekant klipper och jag håller. Hoppas på det i alla fall.
 
Sv: Min hund är livrädd!..

jag har tränat bort min tiks rädsla. innan skrek hon som en stucken gris bara man petade på klorna men nu kan jag klippa allihop utan minsta knyst. så här gjorde jag:

1. håll inte fast hunden. lägg den på sidan eller på ryggen. vissa föredrar att vara stående. prova dig fram! men, inget tvång och inga hårda tag!

2. ha en näve godis och utöva byteshandel. får du peta på klon så får hunden en godisbit (ha små bitar, de går åt i mängder). får du hålla i klon så får hunden godis. gå långsamt fram, träna kortkorta pass. gå inte vidare förän hunden är lugn. blir den rädd så får du backa. var lugn själv och varva med att bara klappa och mysa.

3. klipp pyttepyttelite och fila resten. på så sätt är risken för att klippa i pulpan minimal. skulle oturen ändå vara framme får du inte bli hispig. ha blodstoppande medel framme och låtsas som det regnar.

hinner klorna växa fortare än du hinner klippa ner under träningen så ta hunden till vet och låt dem söva hunden och klippa ner rejält. det kostar en slant, men det kan det vara värt.
 
Sv: Min hund är livrädd!..

SKulle gjort ungefär som CillaMuffin. Man kan även klicka in kloklipparen och kloklippningen. Gör det till en rolig träning.
 
Sv: Min hund är livrädd!..

Vad kostar det att låta vet göra det när hon sövs? Det är jättetrist att klippa klorna på henne, hon visar ju att det är jobbigt.
 
Sv: Min hund är livrädd!..

Visar hon bara att det är jobbigt, eller är hon ett nervvrak?
Labben säger "döda mig bara!" och ser allmänt lidande ut när hon ligger på rygg och man klipper klorna på henne. Men det är inte värre än så.
Lillvalpen (4 månader) brukar sova när jag klipper klorna!! :love: Jätteskönt! Vi har inte bråkat om det en enda gång.
 
Sv: Min hund är livrädd!..

Ja snudd på nervvrak är hon. Varför? Hari ngen aning själv. Hon har alltid varit lite rädd för det, men det gick jättelätt att klippa dem när hon var valp, men det som hände när hon var hos vet har nog utlöst hennes enorma rädsal. Vi mutar ändå med bitar av korv eller något annat jättegott.
 
Sv: Min hund är livrädd!..

det är helt olika från klinik till klinik. den veten jag var hos är billig och tog 670 kr (har kvar kvittot ;)) för undersökning, sövning och kloklippning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 880
Senast: Mkb
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 635
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Hästhantering Jag har precis flyttat hem mina två hästar där dom går på lösdrift. Mitt ena sto 18 år, har en senskada och ska endast skritta men hon...
Svar
3
· Visningar
1 044
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp