Min hund är som förbytt

Bapelsin

Trådstartare
I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det är för hund jag fått med mig hem. Inte min hund iaf. Hon är som förbytt!

Jag tror inte att hon har blivit illa behandlad på något sätt, så ingen skugga ska falla över kenneln. Jag tror snarare att det beror på omställningen från att vara familjehund med allt vad det innebär till att bo hos kenneln tillsammans med sex andra vuxna hundar och sina egna plus två andra tikars valpar, och sedan omställningen till att komma hem till lugnet igen.

Men jag känner verkligen inte igen min fina, lugna, mjuka, lyhörda hund. I andra änden av kopplet har jag istället en hund som skäller på allt och alla, som reser ragg från öronen till svanstippen så fort hon ser någon människa eller hund, en hund som vill jaga grannens katt som tidigare varit hennes kompis, en hund som gör utfall mot andra hundar 😳.
Dessutom är hon inte längre uppmärksam på mig och hon verkar ha glömt sina kommandon som stop, stanna och kissa.
Hon som alltid varit lös överallt, även i vår icke inhägnade trädgård. Nu vågar jag inte ha henne lös alls för jag litar ärligt talat inte på att hon skulle lyssna på mig. Och hennes skällande och raggresande, och hennes utfall 😔, hon skällde t.o.m. ut lillhusse efter noter när han kom hem. Hon som tidigare har älskat allt och alla och varit världens lugnaste och enklaste hund.

Dessutom är hon i fysiskt tvivelaktigt skick. Hon är lite halt i fram, hennes päls är alldeles ruggig och tufsig, hennes operationsärr (kejsarsnitt) har inte riktigt läkt och vätskar lite och hon är röd i ena örat som kliar lite. Kennelmamman menar att hon varken varit halt eller att operationsärret vätskat hos dem, men det känns ju helt orimligt att det skulle komma från ingenstans efter en bilresa på en timme 🤷‍♀️

Jag vet att det bara har gått några dagar sedan hon kom hem och att hon behöver tid att landa, men snälla säg att detta är en omställningsfas som kommer gå över. Känner mig så ledsen för det är som att gå runt med ett monster i andra änden av kopplet 😔😔

Vad kan jag göra för att hjälpa henne? ❤️
 
Det purkna humöret kan bero på hormoner.
De flesta tikar blir "valpvaktiga" under de första 4-5 veckorna. I normala fall släpper det sen men är de i en miljö de inte känner sig trygga och avslappnande i håller det i sig längre än annars så där hade jag bara avvaktat och inte gjort nog big deal av det. Behandla henne som vanligt bara i väntan på att hormonstormen lagt sig och påminn om vad som är ok och inte.

Att hon är i dålig form/päls är heller inget konstigt och att op-såret inte läkt bättre beror förmodligen på valparnas trampande och rivande med klor när de diat, så jag hade nog mest funderat över det kliande örat och i övrigt duschat av henne och fixat till pälsen om det är sån ras att det går.
 
Det purkna humöret kan bero på hormoner.
De flesta tikar blir "valpvaktiga" under de första 4-5 veckorna. I normala fall släpper det sen men är de i en miljö de inte känner sig trygga och avslappnande i håller det i sig längre än annars så där hade jag bara avvaktat och inte gjort nog big deal av det. Behandla henne som vanligt bara i väntan på att hormonstormen lagt sig och påminn om vad som är ok och inte.

Att hon är i dålig form/päls är heller inget konstigt och att op-såret inte läkt bättre beror förmodligen på valparnas trampande och rivande med klor när de diat, så jag hade nog mest funderat över det kliande örat och i övrigt duschat av henne och fixat till pälsen om det är sån ras att det går.

Tack för ditt svar, det inger hopp! :bow:
 
Min mamma hade en fodervärdstik när jag var yngre. Hon fick ett par kullar. Hon var som förbytt varje gång hon kom hem, kissade inne, skällde och var osocial. Det tog henne några veckor att landa i sitt vanliga jag varje gång. Kommer ihåg hur ledsna vi barn blev när hon kom hem och inte var sig själv - hoppas att er tik landar i ert hem snart nog igen.
 
Min (tidigare) fodervärdstik har varit precis som vanligt när hon kommit hem, men hon kände också uppfödaren väldigt väl då vi umgicks mycket, bodde ihop vissa perioder och hon passade henne mycket. Var även och hälsade på min tik minst en gång i veckan och ibland var tiken plus valparna även hemma hos mig. Tror det gjorde stor skillnad.

Låt henne landa ordentligt, jag är säker på att hon kommer bli sitt gamla jag igen om ett tag och att olaterna försvinner. Speciellt om du jobbar med henne nu så att hon lär sig att utfall och så vidare inte är okej längre nu när hon är tillbaka hemma igen.
 
Att hon är ur kondition pälsmässigt och muskelmässigt är inte så konstigt. All energi och näring har gått till att mata valparna. Det drabbas alla tikar av. Brukar bara ta några veckor innan hon är i fin kondition igen. Min ras brukar bli jättefina när pälsen börjar växa igen efter att valparna flyttat.

Däremot har jag aldrig hört att någon fodertik som varit här och haft valpar varit personlighetsförändrad när hon flyttat hem igen. Det låter inte riktigt som det ska tycker jag. Ska hon ha någon mer kull hos uppfödaren? Skulle i sånt fall överväga att ha hunden hemma hos dig tillsammans med valparna om du har möjlighet och uppfödaren tycker att det är ok.
 
Senast ändrad:
Antingen är hon trött och påverkad av allt. Och behöver bra tid och lugn och ro att landa.

Eller så kan det bero på att hon inte mår bra. Tycker du ska boka en veterinär tid för att kolla hältan + att efter 8 veckor borde operations såret varit läkt inte vätska.
 
Hur har det gått, har hon lugnat sig och kommit hem lite mer nu? :heart Angående ful i pälsen och ur kondition - yupp, tikar kan se förjävliga ut efter dräktighet. Det ordnar sig.
 
Har inte så mycket att säga eftersom jag inte har några erfarenheter av detta, men det är för att det var just detta scenario jag var rädd för när det var dags för min fodertik att få valpar. Hon hade inte mått bra av att bo hos uppfödaren med massor med andra hundar. Så vi kom överens om att hon skulle få valparna hemma, så både första och andra kullen fick hon hemma i trygg miljö.

Däremot så var hon väldigt ofokuserad vid träning några veckor efter att valparna flyttat. T.o.m. min tränare reagerade på hur ofokuserad hon var. Men det gav med sig, men det tog några veckor. Man får ge dem lite tid. Hoppas din tik snart är sig själv igen!
 
Min tik var också allmänpåverkad efter sina kullar hos uppfödaren. Pälsen ÄR ful efter att de gett di, all näring går till mjölken.

I vårt fall landade hon efter ett par veckor första gången, andra gången var hon inte lika påverkad beteendemässigt.
 
Även min tik var stressad och inte riktigt sig själv när hon kom hem efter valparna. Då älskar hon ändå uppfödaren och känner sig väl hemma där. Pälsen ska vi inte prata om! 😅🙈

Nu har hon varit hemma över en månad och börjar bli sig själv igen! ❤️
 
Uppdatering 🌼

Nora är sig själv igen. Hon är fortfarande lite skällig och ser spöken ibland, men på det stora hela är hon som sig själv igen. Glad, sprallig och lyhörd. Hon kan vara lös i trädgården och är avslappnad på promenaderna.

Vi fick åka in till veterinär med hennes sår. Det visade sig att änden på ett stygn från den inre snittet hade perforerat huden inifrån och där hade det också kapslats in några hårstrån. Vet. klippte av änden på stygnet och plockade bort hårstråna, och såret läkte ihop fint. Tyvärr fick hon en hudreaktion på det bakteriedödande medlet så hela buken blev ilsket röd och kliade, men det la sig snabbt när vi på vet. inrådan slutade med medlet.
Örat ser bra ut igen efter tvättande i någon vecka.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 284
Senast: Milosari
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 229
Senast: Vassi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp