Min hund attacerar oprovoserat andra vissa hundar.

Toril

Trådstartare
Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid har skällt hysteriskt varje gång han gått förbi, förutom nu dom 3-4 sista månader. Hon var lös inträdgården när dom kom förbi. Hann inte se det i tid. Hon for ut på gatan och pinnar fast honom i asfalten tills jag fick bort henne. Hon blev även attackerat av en tik i hundgården och efter det är det problematiskt att träffa tikar. Men nu är det inte bara tikar Hon attackerar. Och med vissa hundar är det inte det minsta problem med. Jag ser när hon börjar stelna till och sträcka på sig, vissa gånger darrar hon av upphätsning. Och ibland står hon bara och tittar, men jag märker en liten skillnad på henne så jag försöker börja avleda henne men då smäller det. Hon blev lite vilse när jag fick ta bort min andra hund som var hennes klippa. Det blev nog för mycket för henne just då. Hon hade presis genomgått sitt första löp. Blev 1 år. Förlorade sin trygghet allt på en gång. Hon rasade 8 kg. Hon var 55kg, tappade pälsen och bara ylade. Men hon lugnade sig blev mer stabil igen men hon kändes ensam så jag tog in en valp, halvbror till henne. Hon älskar denne kille. Men jag tror hon börjat vakta för mycket efter han kom till oss. Men överlag har hon blivit sitt glada, busiga, keliga, själv igen förutom dessa attacker. Jag har börjat misstro henne så jag kan göra saken värre ute. Men hon är så även hemma när hundar går förbi på gatan. Så där är inte jag och drar i koppel eller stelnar till. Vad kan jag göra. Känner mig så uppgiven för jag har inte haft hundar som blivit som hon innan, bara glada säkra och älskvärda hundar.
 
Du tar henne först och främst till en veterinär och kollar igenom och ev röntgar höfter och armbågar då det är en tung hund. Jag har varit med om ett par hundar som gjort oprovocerade utfall som visat sig ha grav smärtproblematik, den ena togs bort direkt vid HD röntgen då höfterna var så fasansfulla att veterinären inte ens tyckte det var lönt att väcka hunden.

Om hunden visar sig vara fysiskt ok så tar du hjälp av en duktig tränare med erfarenhet av hundmötesproblematik men kolla som sagt upp hunden fysiskt innan.
 
Hon har blivit en vuxen hund som inte vill ha främmande hundar på sitt revir lika vanligt som hundmötesproblem i koppel.
skvallerträna och ha henne inte lös så hon kan läxa upp fler hundar hemma på gården :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 729
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 193
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
661
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 009
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp