Min hund biter sig själv =(

M

maarina_91

Min hund håller på o biter sig själv, alltså riktigt gnager, på överdelen av frambenen:crazy:
Hon höll på förut också men det gick över ganska fort, men nu har hon börjat igen. Ibland känns det en liten bula där, ibland inte.
Självklart blir det veterinärbesök snart, men tänkte man kan ju alltid fråga bland bukes kunniga folk om de vet vad det är först :bow:

y8.jpg


PICT0114g.jpg
 
Sv: Min hund biter sig själv =(

jag vet inte vad det är men min hund håller också på så ibland...:crazy:
 
Sv: Min hund biter sig själv =(

myggbett? Min hund gnager på tassarna hela sommrarna för att han har myggbett, och vi vet ju själv att det kan bli en liten bula där myggen bitit oss...
 
Sv: Min hund biter sig själv =(

Hm, tror inte det är myggbett eftersom hon höll på i vintras.....
 
Sv: Min hund biter sig själv =(

De kan göra så om de har ont. Är det precis på samma ställe och kanske över en led eller något så kan det vara det.
 
Sv: Min hund biter sig själv =(

Min hund höll på så när han hade nån "skabbhistoria", men han kliade sig på fler ställen, öronen bland annat. Hoppas det inte är nåt allvarligt!
 
Sv: Min hund biter sig själv =(

Uttråkning, allergier, eller nått liknande? Svärmors labrador gngde/slickade sönder sina tassar då han hade exem i dem oh fortsatte sen när de var bra igen när han var uttråkad.
 
Sv: Min hund biter sig själv =(

Ett vanligt symptom på rävskabb är att hunden biter sig / kliar sig
på tassarna / frambenen.
Åk till veterinären, de tar ett prov och om det konstateras skabb får hunden behandling.
Den enklaste behandlingen är att spruta hunden med Ivomec, men det funkar inte på en collie. Finns dock andra preparat, t ex att bada hunden i.
En positiv biverkning (som jag märkt själv) med de där skabbpreparaten är att hunden slipper fästingar under en lång period oxå, fästingarna blir lika förgiftade som skabbdjuren, hehe!:devil:!
// Smirk
 
Sv: Min hund biter sig själv =(

Det KAN vara ett tecken på smärta någonstans i kroppen, eller att hunden haft smärta, börjat gnaga p g a detta och att det sedan blir ett invant beteende.

Min gamle schäfer la sig till med detta efter en skada i ländryggen.

Det gick sedan i perioder, vi provade med smärtstillande antiinflammatoriskt emellanåt men jag upplevde inte att detta gjorde någon större skillnad. Det kom lite i cykler ändå.

Börja med skrapprov och uteslutande av skabb eller annan ohyra förstås.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
622
Senast: Emmi
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp