Bukefalos 28 år!

Min hund blev biten idag

paradiset

Trådstartare
Gick ut vid 11 i förmiddags och tänkte ta en tur i de vindstilla underbara plusgraderna med sol! Ser en granne med sin amstaffmix som gnäller/skäller/ylar lika upphetsat/oroligt/unghundsaktigt som min typ betedde sigs om ung. Jag gick en omväg pga både min och hennes skull och vi hade 25 m gräsmatta och lekplats mellan oss när jag snappt stannar till och berättar snabbt om köttbullar och skvaller uppmuntrande ( känner dem inte sedan innan ) hon blir jätteglad! Så hände det som inte får hända. Hennes snakekedja går av!! Hunden rusar mot oss men jag ( tröga jag :cry: ) förstår inte hundens avsikter, inte min hund heller för han står lugnt kvar! Jag tror också att äve om jag hade kommit ihåg att försöka skrämma hunden så hade den inte brytt sig. Den tog direkt nacksving på min hund och ruskade och min hund skrek. Jag försökte men lyckades inte få loss den men matte lyckades till slut. Jag band upp min hund för att hjälpa matten att koppla sin hund med dkopplet. Hon orkade knappt hålla hunden som var helt rabiat och flåsade och lät. Hon hade noll koll och hunden kokade av adrealin. Hon bad mig gå så hennes kunde lugna sig. Jag såg bara saliv i min hunds päls. Hemma kammade jag ( min hund ville inte vara med om detta ) och hittade ett punkterat hål. Ut till matten och pratade. DÅ hasplar hon ur sig att det är en omplacerings vars fd ägare tränat till kamp! ( ingen annan på gården har heller uppfattat hunden som farlig snarare lugn och mysig ). Hon går på soc så jag erbjuder avbetalning för hon ska göra rätt för sig. Hon säger hon ska ha munkorg nu och nog ge den till brorsan. NU? Det skulle hon haft förr!

Vad är brukligt, ska hon betala mig självrisken ( 1500 ) eller vad det kostade mig efter direktreglering ( ca 2100 kr )?

Ska jag polisanmäla? Vad ? Att en hund bet min hund :crazy: Det låter ju som något polisen bryr sig om....not...

Jaja nu är jag äntligen hemkommen efter ytterligare drama då sonen som varit ensam hemma krasslig låst om sig men jag glömde i stressen nycklarna....Han vaknade inte!! Kontoret hade stängt, jag var redan sen att hämta barnen.....väntade 30 min på brorsan och dumpade hunden där. Hämtade barnen, väntade. MAkens chef var beredd åka från Kungsbacka med hans nycklar till mig när vi äntligen fick tag på sonen på telefon! Vi hade ringt som idioter på både hemtelefon och portelefon och på dörren!

Tillbaks på mån för att ta bort dränet. Det var 2 märken varav hål i det ena och det hade redan börjat vätska.

drn.jpg


nrbild.jpg
 
Sv: Min hund blev biten idag

Det är bra att ha det polisanmält för dokumentationens skull. Dels i händelse av att hon skulle få för sig att inte vilja betala (vilket jag har varit med om själv) och dels om det skulle hända igen.

Skönt att det inte blev värre skador på hunden!
 
Sv: Min hund blev biten idag

Polisanmäl nu på en gång! Jag har gjort en polisanmälan då min ena hund blev biten av en annan alldeles nyligen och polisen var väldigt tillmötesgående trots att jag inte visste vilka vare sig hund eller ägarevar. Och nu när du vet vem ägaren är så kommer polisen antagligen kontakta denna och besluta om ev munkorg eller koppeltvång.

Och du ska inte betala ett öre, strikt ägarnansvar gäller.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Vad upprörd jag blir när jag läser ditt inlägg, hur kunde människan i fråga inte tagit mer ansvar och vara mer försiktig och hon vetat att hunden har tränats till kamp?? SKA BÖRJA ANVÄNDA MUNKORG??!! Vafan förvarna andra människor om detta! Blir så jävla arg och tycker synd om din lilla hund......hon skall självklart betala allt, de är de minsta hon kan göra plus skulle jag nog polisanmält ifall detta händer igen.............själv här hemma har vi en tickande bomb i grannhuset (nyinflyttade) 70 kg rottweiler som de behöver byta riktning så fort de ser mig med min "stora hund" (har en liten dvärgpudel valp) eftersom han blir jätte agressiv med andra hundar har tydligen hört att han anföll någon annans hund för någon vecka sedan.....:angel:

Bamse kram till din lilla kämpe, tur att det inte blev värre skador!
 
Sv: Min hund blev biten idag

Japp nu vet jag mer. Hon ska kontakta sin hemförsäkring imorgon ( tog fram min och ser att även täcker skador mina husdjur gör på upp till 3000 kr ) så jag antar försäkringsbolaget sedan kommer kontakta min hundförsäkring. Men eftersom jag redan direktreglerat kommer detta då ändå påverka min försäkring i framtiden? Jag hade inget val, jag hade inte 3700 kr på något av mina konton tillsammans.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Usch va tråkigt :( stackars vovven!

Jag har märkt att de finns mer o mer hundar i samhället som inte fungerar som de ska.. förut kunde man låta hunden hälsa när man mötte en annan hund men nu går det knappt längre.
Det är inte bara amstaffmix heller utan bernesennen, gd, golden retriver mm
tråkigt, hoppas allt löser sig!
 
Sv: Min hund blev biten idag

Gör en polisanmnälan! Vad händer nästa gång hunden kommer lös??? Då kanske det inte blir ett bett som "bara" skadar! Hoppas att din hund inte får några men efter händelsen och att såren läker utan krångel.
Mvh
Pudlan
 
Sv: Min hund blev biten idag

Tycker otroligt synd om dig och din hund - fy tusan för att råka ut för sånt här!

Har själv råkat ut för att min - då unghund/valp - blev attackerad och biten i ansiktet. Nu är ju han en amstaff och det var en JR samt en Foxterrier, så skadorna blev ju inte så allvarliga rent fysiskt - rent psykiskt så har jag nu en hund som är rädd för andra hundar.. :(

Blir också fruktansvärt arg på hundägaren, det är just sådana som hon som gör att våra hundar får dåligt rykte! Har men en hund - oavsett ras - som är TRÄNAD FÖR KAMP så inte f*n ger man sig ut bland andra hundar - och framförallt inte utan att informera om läget och utan munkorg.
Fruktansvärt dåligt!:mad:
 
Sv: Min hund blev biten idag

Fy vilken hemsk händelse :( Givetvis ska du polisanmäla.
Polisen var väldigt tillmötesgående när jag anmälde överfallet på min gamla hund för det visade sig att det inte var första gången den hunden atackerade en annan hund.
De fick strikt koppeltvång, munkorg och eftersom ägaren inte klarade av att hålla hunden så fick hon inte heller gå ut med hunden ensam. (Detta hände för ca 12 år sedan så "straffet" de fick kan ju ha ändrat sig och att det är annat som gäller nu.)

Tack och lov klarade sig min hund med mindre skador än din så vi behövde inte uppsöka veterinären men det är strikt ägaransvar som gäller så hon ska betala alla dina kostnader, även för ev. återbesök.

Hoppas verkligen att din hund inte blir rädd för andra hundar och att du klarar av att vara lugn vid nästa hundmöte. Jag klarade det inte så vi hade en lång kämpig väg att gå innan min hund kunde möta andra hundar igen tack vare att jag reagerade med andan i halsen varje gång vi mötte en större hund.
Rädslan satte sig som en kniv i magen på mej och givetvis kände min hund min rädsla och reagerade på den genom att försöka förekomma och skälla och göra sig stor.

Hoppas såren läker utan komplikationer och gör en anmälan genast!
 
Sv: Min hund blev biten idag

ack för stödet alla!

Tiny:

Anmälan har jag beslutat mig för att göra så fort jag får fler uppgifter om henne. Känns dumt anmäla med förnamn och adress och mobnr och inget mer?? Eller?
Trots allt är hennes hund inte värre än andra tonårshanar i uppstressat läge. Varför skulle detta vara värre än när 2 hundar i det egna hemmet slåss om ett ben eller två kommer i bråk i en hage? Hade han varit ordentligt tränad i kamp hade han velat döda och inte bara tagit i nackskinnet och ruskat lite. Hålet i det ena av 2 märken var litet som från en nål så kraften i bettet var inte så stark heller. Problemet låg i att den kom lös, självklart borde hon ha haft bättre utrustning på hunden t ex kedja men det är inte alltid så lätt att tänka innan vilken kraft en hund har. Är hon bara beredd att stå för det att hon inte tänkte preventivt så. Min hund tog det ganska coolt ändå. Visst skrek han men han fick in en rispa tillbaka ( ytlig ) på hundens panna så helt mesig är ha ju inte. Vi skvallertränar vidare som vi gjort i 1½ år redan så jag kommer inte bete mig annorlunda. Vi har som tur är utvecklat en bra relation där min hund känner sig trygg med mig. Som tur är så är jag lugn och naiv och vill tro gott. Men lär inte stanna till mer när en hund är utåtagerande om jag inte känner dem. Min hund kommer vara samma som innan om jag är det dvs bete sig efter hur den andra hunden beter sig. SKäller gör han inte men spänner sig och stirrar. Jag brukar gå omvägar för hans skull i de jobbiga mötena. Han är ju inte osäker på alla hundar, han struntar i de balanserade.

Just nu är han låg, gömmer sig inomhus under fotöljen, i bur osv. Men det är klart han känner ju sig utsatt nu och vill gärna dölja det. Annars är dränet redan torrt idag och svullnaden är redan borta. Men vi båda längtar tills på mån när det ska tas bort!

Jag har erbjudit ägaren lite tips eftersom jag själv har en sådan lättstressad individ som inte visste hur man umgicks fint osv. Hon tänker kastrera, det gjorde ju jag med min för att slippa oroa mig iallafall för aggression som kommer ur rädsla, dvs den värsta sorten. Visst då blev min hund osäkrare istället men testestornruset försvann ju och han kunde börja tänka och jag kunde nå fram till honom och börja lära honom hans viktigaste läxa nämligen att bibehålla fokus och inte slå tilt i hjärnan. Hennes känns väldigt lik min som unghund. Dock hade och har min en hög bittröskel. Hon tänker ha munkorg och har kedja nu. Dessutom vet hon mer vad hon har i kopplet nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund blev biten idag

Jag visste bara var personen bodde och vad för hund hon hade, det räckte för den anmälan så du behöver inte mer information för att anmäla. Man kan ju anmäla trots att man inte vet något alls om personen.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Trots allt är hennes hund inte värre än andra tonårshanar i uppstressat läge. Varför skulle detta vara värre än när 2 hundar i det egna hemmet slåss om ett ben eller två kommer i bråk i en hage?

Skillnaden är att om mina hundar bråkar här hemma så är problemet mitt och ingen annans. Men drar min hund och skadar en annans så ska jag ha "smäll på fingrarna". Det är oacceptabelt på det vis som ni utsattes för och jag lider mer er :(
 
Sv: Min hund blev biten idag

Jag skulle göra anmälan bums och i så fall be att få återkomma med fler uppgifter när jag vet.

Om det var min hund som blivit biten av en amstaff-blandning så hade jag nog haft tankarna åt det mer morbida hållet.
 
Sv: Min hund blev biten idag

Men jag tänker mer logiskt. Sättet hunden bet på hade lika gärna kunnat vara schäfer, malle eller annan pudel av stor storlek, faktiskt. Man får ju inte bli rasist nu bara för att det var just den rasen. Men å andra sidan ska ju själva händelsen oavsett ras anmälas så det tänker jag göra för matte verkar inte riktigt klara av just den hunden oavsett vad för ras den är och inte riktigt tänka efter före heller. Jag hade nog inte vågat ha snakekedja på en stark hund som drar....
 
Sv: Min hund blev biten idag

Jag erkänner, jag visste inte ens vad snakekedja var förrän jag googlade = vanligt länkstryp alltså?

Du tänker klokt och realistiskt kring händelsen tycker jag! :)
 
Sv: Min hund blev biten idag

Men jag tänker mer logiskt. Sättet hunden bet på hade lika gärna kunnat vara schäfer, malle eller annan pudel av stor storlek, faktiskt. Man får ju inte bli rasist nu bara för att det var just den rasen. Men å andra sidan ska ju själva händelsen oavsett ras anmälas så det tänker jag göra för matte verkar inte riktigt klara av just den hunden oavsett vad för ras den är och inte riktigt tänka efter före heller. Jag hade nog inte vågat ha snakekedja på en stark hund som drar....


Ska man vara hård så handlar ju det här inte enbart om din hund, det handlar om alla hundar den här hunden kan stöta på. Hade det där varit en chihuahua som blev biten hade matte mycket möjligt fått gå hem med ett tomt koppel från vetten.

Jag ser inte heller kopplingen till två hundkompisar som bråkar om ett ben- hade mina hundar verkligen BITIT varann så det gått hål hade jag ansett mig ha problem i flocken. Låtsasbråka ja, men bita hål, då är något fel. Imho. Och där handlar det dessutom om hundar som känner varann som bråkar OM något, det här var en oprovocerad attack! Stooor skillnad tycker jag.

Har människan munkorg på hunden nu? Jag hade lagt en anmälan- en tyst sådan om man så vill, då görs inget åt det men det registreras- och om jag sett hunden en enda gång till utan korg hade jag gjort en vanlig anmälan.

Notera att jag hade gjort detsamma oavsett ras. Det handlar inte om att vara stafferasist, det handlar om att farliga hundar som handhas av ignoranta/okunniga människor är ett problem, sen må de vara staffar, schäfrar eller valfri annan ras, I dont care.

Sen tycker ju jag helt personligt att om man tar sig an en hund "tränad till kamp" är man förmodligen inte personen som inser öht vad man har i kopplet och det får mig osökt att tänka på alla som tycker hunden är ju sååå gosig där hemma och vi måste-ju-bara-rädda-den när en spruta kanske hade varit det bästa för alla inkl hunden själv. Men det är väl en parentes.

Jag beundrar iaf TS förmåga att vilja hjälpa och att ta det hela med ro. Önskar jag var lika storsint själv, men har ju varit med om att en av mina blev attackerad och då tänker jag tyvärr mer med hjärtat än hjärnan och blir urarg.
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund blev biten idag

Jag tycker du resonerar väldigt klokt och sansat, heder åt dig för det. Samtidigt är det möjligt att jag gjort en anmälan ändå om jag varit i ditt läge(och försökt lugnt berätta för ägaren varför), eftersom det ju faktiskt kan vara så att den här ägaren börjar slarva med hundhavandet och om det då inträffar ytterligare en incident kan det vara bra för hundägaren som råkar ut då om det redan ligger en anmälan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp