Min hund blir helt galen av andra hundar....

Domino_s

Trådstartare
Min tik som nu är snart 2 år gammal blir helt galen när vi möter andra hundar ute på promenader.

I all annan hantering är hon helt underbar, väluppfostrad och inga problem att hantera.

Hon har en 10 år gammal schäferhane som kompis hemma och i stallet, där jag tillbringar mest tid har hon Zeke, en 10 mån Grand danois som kompis.

Men när vi passerar andra hundar så blir det som att hon stänger av alt i huvet, det är inte det att hon direkt morrar. utan bara skäller helt besatt, låter hemskt som om hon nästan hade jätteont någonstans....ungefär ylar och skäller samtidigt, reser sej på bakbenen och håller på.

Har testat både med godis och boll och inget funkar.

Nån som har nåt tips på hur jag ska göra för att få henne att sluta med detta beetende....?

Mvh Domino_s
 
Sv: Min hund blir helt galen av andra hundar....

Hej
Min hund var lika dan förut, jag testade massa grejer men det enda som hjälpte för oss var kurs i vardagslydnad 1 och 2. Där tränade vi mycket på kontakt och hundmöten. Det rekomenderar jag absolut.
 
Sv: Min hund blir helt galen av andra hundar....

jag vet hur de är :cool: dock har hon blivit MYCKET bättre nu och tittar bara på den andra hunden. Min gör så för att hon är osäker, hon blev översprungen totalt av två stora lösa hundar en gång när vi va ute och gick. Hon har även blivit överraskad av en stor rottweilerhane som satt bakom en stor staty och reste sig upp mot min valp som blev skiträdd.

I början så skällde hon bara mot den andra hunden, då ignorerade jag de, sen började hon blåsa upp sig och stå på bakbenen och dra mot den andra hunden. då sa jag till henne ordentligt och nu går hon snällt förbi utan att säga ett ljud.

Dock är de på avstånd, hon kan fortfarande inte bete sig när hon får hälsa på en annan hund. då skäller hon som besatt...dock tror jag de är kopplet som gör detta för lös funkade de bra med en schäfer och andra dobermannar. hon ska få träffa en kompis hund i helgen, får vi hoppas hon kan lugna ner sig lite o inse att hon inte måste skälla.
 
Sv: Min hund blir helt galen av andra hundar....

Anmäl dig och din hund till "mannen som talar med hundar", nya offer tas nu emot enligt hans hemsida.:D

Nä, det klart att du ska ta hjälp, du måste ju ha nån att träna möten med, mer än bara de du råkar ut för i vardagen.
Kontakta brukshundsklubben där du bor.
 
Sv: Min hund blir helt galen av andra hundar....

hmm och så sitter man här och säger att hunden inte bryr sig så länge den andra hunden inte är nära...och vad gör hunden...jo den blir helt blockerad och ser ut att kunna döda en annan hund 40m längre bort.

har mailat BK nu och hoppas de finns någon som kan hjälpa mig för nu börjar jag bli trött :cool:
 
Sv: Min hund blir helt galen av andra hundar....

Min hund blev likadan efter att han blivit påhoppad bakifrån av ett stort monster till schäferkorsning (den hunden hade tydligen gjort så ett antal gånger tidigare, men det var inget ägaren tyckte att hon behövde berätta när jag frågade om jag kunde släppa ut min 7kgs unghund).

Om jag var du skulle jag försöka ta kontakt med en problemhundskonsult eller hundtränare som kan utreda varför din hund beter sig som den gör och hur du ska jobba vidare med det. Det gjorde vi och det gick jättebra, innan dess hade vi lyssnat på en massa "goda råd" från folk som egentligen inte visste något, och det funkade inte alls :crazy:
 
Sv: Min hund blir helt galen av andra hundar....

Hej
Min hund var lika dan förut, jag testade massa grejer men det enda som hjälpte för oss var kurs i vardagslydnad 1 och 2. Där tränade vi mycket på kontakt och hundmöten. Det rekomenderar jag absolut.

En risk med detta, som jag själv upplevt, är att ett sådant här problem inte passar in i kursplanen på BK, och därför inte hinns med.
Övning 1 i kurs 1 kanske heter, "Ta kontakt med hunden." Då ägnar man tre minuter åt det. Om en av hundarna gör rabiata utfall mot de andra, så blir det varken kontakt eller utfallsträning för den hunden. Det blir bara ett avbrott i planen som de andra måste "vänta på".

Jag röstar för privatinstruktör, kanske från BK, som tittar BARA på just det här problemet. (Självklart runt omkring också om lösningen finns där, men inte en massa korvslalom iaf.)
 
Sv: Min hund blir helt galen av andra hundar....

Ok, så kanske det är, jag går inte på BK utan hos en duktig privattjej och där var detta huvudträningen.
 
Sv: Min hund blir helt galen av andra hundar....

Ett mycket irriterande problem, jag en tik som är likadan, hon blir helt tokig och slänger sig i kopplet. Vi har tränat och tränat men det är inget som fungerar. Vi gick vardagslydnads kurs för ett tag sedan men hon blev nästan värre efter det då hon hade hundar som svarade upp när hon gick an så det resulterade bara i att hon blev mer taggad. Så jag är också väldigt nyfiken på om det finns några tipps man kan prova. Har både provat att locka med diverse leksaker, godis eller säga till på skarpen men inget når fram till henne när hon hunnit bli blockerad. På kursen hade man en liten chans att hinna "ta" henne innan det bröt ut och då i vissa fall få henne att ta kontakt med mig men på vanliga promenader hinner man inte denna lilla nanosekund

Oj det vart lite långt, ursäktar trådkapning:o
 
Sv: Min hund blir helt galen av andra hundar....

På min hund gick en tränare in ocxh slängde en skrammelpåse i baken på henne. Det är inte en metod som man kanske ska testa hur som helst, så därför tvekade jag lite innan jag skrev det här. Effektivt var det dock. Från att ha gapat och varit helt okontaktbar kunde hon gå förbi vad som helst efter tio minuter. Innan hade vi testat kontaktövningar, köttbullar, avledning, att sitta och titta på mig, att sitta passiv på BK varje vecka i två månader....

Sen dess har hon i stort sett inte skällt alls mot hundar, förutom om hon blivit överraskad av någon annan hunds utfall, men oftast inte då heller. Nu på senare tid tycker jag mig se att svansen gärna åker upp när hon ser en annan hund, men inget gap eller så. Vi jobbar vidare på kontakten dock..
 
Sv: Min hund blir helt galen av andra hundar....

Ja jag provar snart vad som helst:crazy: Men troligtvis så biter det inte på henne, jag tror marken skulle kunna rämna under henne utan att det bekymrar henne nämvärt. Ska ta kontakt med en privat tränare här upp och se om det går att jobba bort, det är inte kul att gå ut med henne tyvärr
 
Sv: Min hund blir helt galen av andra hundar....

På min hund gick en tränare in ocxh slängde en skrammelpåse i baken på henne. Det är inte en metod som man kanske ska testa hur som helst, så därför tvekade jag lite innan jag skrev det här. Effektivt var det dock. Från att ha gapat och varit helt okontaktbar kunde hon gå förbi vad som helst efter tio minuter. Innan hade vi testat kontaktövningar, köttbullar, avledning, att sitta och titta på mig, att sitta passiv på BK varje vecka i två månader....

*kl Jag kan ju berätta lite hur vi fick göra istället. Eftersom vår hunds aggressivitet bottnade i rädsla, så ville instruktören se till att göra ett hundmöte så positivt som möjligt, så vi fick börja träna med klicker, och sedan gå vidare till "skvallerträning".

Vi gick ut och tränade när vi visste att det var mycket hundar ute, och såg till att hålla låååångt avstånd till hunden han skulle få se, helst så långt att han knappt hade skällt ändå. Sedan, när han tittade på hunden utan att skälla i en sekund så fick han klick och belöning. Så småningom gjorde vi det svårare genom att dels gå närmre, och dels var han tvungen att titta först på hunden och sedan på matte, dvs "skvallra" innan han fick belöning och när han kunde det fick vi lägga in "vattenspruta" dvs vi sprutade en vattenstråle på honom om han trots allt skällde då han fattat att han inte skulle.

Det här har funkat bra för oss, numera ska det till en hund som skäller på honom eller är så nära att man kanske möts på samma trottoar. kanske är lite svårt att göra på egen hand, men jag vill bara säga att för den som inte vill prova hårda metoder så finns det andra sätt som inte är speciellt svåra de heller. jag tror t.ex. att jag hade skrämt slag på min hund totalt om jag börjat slänga saker, men det är naturligtvis individuellt..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 738
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 295
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej, Har en Grand Danois hanne på drygt ett år som är helt galen i min frus systers hund. Vi brukar vara på hundön bredvid drottningholm...
2
Svar
23
· Visningar
4 540
Senast: snorp
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 442
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp