Min hund har parat sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

JuniNatt

Trådstartare
Jag var och hälsade på hos en kompis idag och min papillontik parade sig med hennes chihuahuahane. Detta var givetvis inte planerat, jag visste inte ens att hon löpte nu!

Hur stor är risken att det blev nåt vid bara en parning?

Om hon ska ha valpar, hur löser man allt nu? Jag vill göra klart för alla att jag tänker inte ta bort några valpar (abort) om det visar sig att hon ska ha. Oavsett vad alla tycker om blandrasavel (jag håller med till viss del och skulle aldrig medvetet para min tik med en hane av annan ras) vill jag inte höra att hon borde få abortspruta eller hur man nu gör.

Min kompis började direkt prata om att hon ska ha ersättning och sånt. Ska hon det? Hur mycket brukar man betala? Tycker ni att man betalar parningsavgift i detta fallet eller ska hon ha en viss procent av vad man säljer valparna för? Hur gör man med utgifter? Undersökningar, vaccinationer mm, delar man på de kostnaderna?

När kan veterinären se på ultraljud om där är några valpar och isf hur många där är?
 
Sv: Min hund har parat sig.

En fråga: varför är du så anti abortspruta?
Det är ju lika bra att jag frågar nu eftersom den ändå lär ploppa upp förr eller senare :D.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Det är ju för tidigt att se några valpar än men om du får en kull så se till att ha löst med din kompis först!

Själv skulle jag aldrig kunna kräva någon på pengar om min hanhund (inte för att jag har en men ändå :p) för att denne parade sig med en annan hund utan att det var planerat. Prata med henne! Det är ändå du som får lägga ner tid och energi på mammahunden och valparna, hon kommer ju inte vara särskilt delaktig så varför hon skulle få pengar kan jag inte riktigt förstå... Är ni goda vänner kan ni säkert lösa det på något sätt!

Förresten, hade hennes hund någon stam?
 
Sv: Min hund har parat sig.

Det är inte just metoden jag ogillar men jag vill inte ta bort valparna om där är några och det beror delvis på att jag inte tycker att det känns rätt att ta bort dem endast på grund av att deras pappa är av fel ras.

Men jag vill verkligen inte ha den diskussionen här. Den har förts här på bukefalos så många gånger och jag tycker att vi klarar oss uten den då det inte är det jag undrar om.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Ja det kan mycket väl bli en normalstor kull av bara en parning.

Det är du som kommer att få stå för alla kostnader. Hanhundsägaren har inga skyldigheter i detta fall.
Hanhundsägaren kan kräva dig på både parningsavgift och valpavgift.

Tänk igenom detta noga, har du verkligen tid, råd och kunskap att föda upp en valpkull. Kunskap verkar du inte ha så mycket av om du inte ens visste att din tik löpte. Du måste vara hemma med valparna minst 8 veckor t ex, har du möjlighet till det?
Tänk på att dessa små raser har mer benägenhet att behöva snittas och det kostar runt 20.000 kr.

Just nu är det heller inte speciellt bra tid för att sälj valpar, många blir sittande med en massa osålda valpar, har du möjlighet att behålla alla då?.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Det är ju för tidigt att se några valpar än men om du får en kull så se till att ha löst med din kompis först!

Själv skulle jag aldrig kunna kräva någon på pengar om min hanhund (inte för att jag har en men ändå :p) för att denne parade sig med en annan hund utan att det var planerat. Prata med henne! Det är ändå du som får lägga ner tid och energi på mammahunden och valparna, hon kommer ju inte vara särskilt delaktig så varför hon skulle få pengar kan jag inte riktigt förstå... Är ni goda vänner kan ni säkert lösa det på något sätt!

Förresten, hade hennes hund någon stam?

Ja, givetvis är det för tidigt att se :) Men jag vill att vi har allting bestämt så tidigt som möjligt utifall det nu blir något. Hon är min vän men när det gäller pengar kan hon gå hur långt som helst.

Ja, hennes hund har stamtavla. Hon är ju inte vidare glad att de parade sig men hon tycker ju att jag ska betala om det blir några valpar.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Satt de fast länge eller hur såg själva parningen ut? Satt de fast är det väldigt stor chans att det kommer att bli valpar. Satt de inte fast är risken ganska så liten.

Om hon är dräktig så kan veterinären se valpar efter 3 veckor ungefär. Men det tycker jag är att kasta pengarna i sjön ärligt talat, för en liten tik som papillon går sällan 63-64 dagar ut, utan de får valparna på 57-59 dagar. Då är det bättre att röntga lite längre fram och se hur många som bor där inne så att man vet. Och det är ju det som är det viktiga. Om hon är dräktig märker du snart i alla fall pga symptomen, men just hur många det är vill man veta så att det är lättare vid förlossningen sen när man vet hur många som ska komma.

Ersättning får ni givetvis komma fram om tillsammans. En "normal" chihuahuahane kostar ca 2000:- i språng och 2000:- i levande valpavgifter. Men då är de ju patellakollade och helst ögonlysta. Och givetvis reggade. Är hanen inte reggad är han inte mycket värt. Ge henne 1000:- för besväret i så fall.

Jag antar att du kan ta ut ca 7000:- för dina valpar. Kolla på annonssidorna och jämför vad likadana korsningar kostar. Hanen får sina pengar och sen får du betala för allting själv. Hanhundsägaren ska givetvis inte betala för din tiks kostnader, eftersom det är du som får alla inkomster.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Undrar detsamma…
Det är INTE ofarligt att föda ”barn” mycket som kan gå på tok med både tiken och valparna.
Det krävs en hel del kunskap att föda upp valpar på ett bra sätt också, har du den kunskapen?
För att inte tala om att du har ett ansvar mot dina blivande valpköpare att ge dom råd/hjälp/inf.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Så bara för att jag inte visste att min tik löpte har jag ingen kunskap om detta? Jag vet mycket väl hur tikar beter sig när de löper men det närktes inte alls på denna. Det borde vara hennes andra löp sen jag köpte henne och jag märkte inget förra heller. Jag har kollat efter symptom men det finns inga. Hon blöder inte och hon beter sig precis som hon brukar.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Det är inte just metoden jag ogillar men jag vill inte ta bort valparna om där är några och det beror delvis på att jag inte tycker att det känns rätt att ta bort dem endast på grund av att deras pappa är av fel ras.

Förlåt såg inte att du hade svarat på varför du inte ville ta en abortspruta.
Men, jag hade gjort det, inte för att de är av olika ras (värre blandisar har man ju sett) utan för att det var oplanerat och jag då inte hade utsatt min tik för risken med valpning.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Finns inget som heter tjuvparning om man har tid att spruta tiken.
Väljer man att behålla ev valpar så är det planerad avel.
Det kallas slarvigt för abortspruta, i verkligheten är det så att fostren resorberas.

Hoppas du har ett fett bank konto o att tiken är avelsförsäkrad.
Men det är klart, småhundsvalpar betingar ett högt pris.
 
Sv: Min hund har parat sig.

men... hur länge sedan är det hon löpte förra gången? även om hon har "tysta" löp så borde du väl kunnat räkna ut att det snart var dags?

hur gammal är din tik och har hon genomgått de undersökningar rasen bör göra innan parning? hur är det med dina erfarenheter och kontakter med andra erfarna uppfödare? får du 8 v semester från jobbet med så kort varsel? har du en rejäl summa pengar undanstoppade ifall något går snett?

du kan mycket väl spruta din tik ganska snart och tar då inte bort några valpar utan klumpar med celler. du kan också vänta och se om det blev valpar i magen på henne och därefter spruta, men det kan jag förstå att du kan känna lite avsmak inför.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Ok du har bestämt dig att om hon blev dräktig så låter du henne valpa.

Då bör du kolla hur din försäkring täcker snitt.
Och om hon inte nyligen är avmaskad så gör det.

Låt henne i övrigt leva som vanligt, minska INTE motionen.
Hon ska vara i bra kondition när det är dags.
Hon minska själv när hon är i de sista veckorna och börjar känna sig ”stor” men vill hon fortsätta att springa/leka så låt henne göra det.

Hon behöver också ändra sitt foder, speciellt mot de sista veckorna och under digivningen.
Hon behöver bland annat mer protein.

Gå till biblioteket och låna allt du hittar om uppfödning alt köp en bra bok (tex Anne-Sofies Lagerstedts Valpningsboken)

Kolla med jobbet om du kan vara ledig.
Om du inte redan har ett resv kapital, så börja spara, går åt mycket pengar att föda upp valpar.

Kontakta en veterinär i god tid och förhör dig om du kan ringa ”mittinatta” vid behov.
Ha hans telefon numer sedan lättillgängligt som kortnummer tex.

Det var vad jag kom på så här i hast...
 
Sv: Min hund har parat sig.

Och ja, börja samla tidningar!:idea:
Det kommer att gå åt mycket, mycket mer tidningar än vad du i din vildaste fantasi kan tänka dig:D
 
Sv: Min hund har parat sig.

Utöver allt det du redan skrivit, så kom jag på en sak till!

Bygg valplådan sisådär 2-3 veckor innan beräknad födsel, så tiken får vänja sig vid att vara där. Se till att ha många fällar/filtar, för det går åt mycket sådant - man får tvätta som en idiot!
 
Sv: Min hund har parat sig.

Jag vet som sagt inte när hon löpte förra gången så jag har inte kunnat räkna ut när hon skulle löpa igen.

Min til är sex år gammal och har haft valpar innan och har gjort de undersökningar som ska göras.

Min kompis mamma är uppfödare så hon hjälper mig säkert.

Och ja, jag har en REJÄL summa pengar undanstoppade. Pengarna är inget problem.

men... hur länge sedan är det hon löpte förra gången? även om hon har "tysta" löp så borde du väl kunnat räkna ut att det snart var dags?

hur gammal är din tik och har hon genomgått de undersökningar rasen bör göra innan parning? hur är det med dina erfarenheter och kontakter med andra erfarna uppfödare? får du 8 v semester från jobbet med så kort varsel? har du en rejäl summa pengar undanstoppade ifall något går snett?

du kan mycket väl spruta din tik ganska snart och tar då inte bort några valpar utan klumpar med celler. du kan också vänta och se om det blev valpar i magen på henne och därefter spruta, men det kan jag förstå att du kan känna lite avsmak inför.
 
Sv: Min hund har parat sig.

Tack för alla tips. Jag ska verkligen ta reda på allt jag kan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 676
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 600
Senast: Mineur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp