Bukefalos 28 år!

Min hund har problem med levern :(

Grazing

Trådstartare
Någon här som har en hund med problem av något slag med levern? Vad för mat äter den? Fungerar den som vanligt utan/med mediciner? Hur är framtiden för en hund med problem med levern?

Min hund har troligtvis en inflammation i levern som har gjort en bit bara av levern defekt, alltså den ser inte ut som den ska helt enkelt. Prover är tagna och det kan ju mycket väl vara tumörer men för tillfället verkar det kunna vara lite vad som helst. Utesluter inte någonting om man säger så. Just nu så fungerar han bra med snäll levermat, alltså så fettfri som möjligt och med tabletter som förhindrar illamåendet. Förhoppningsvis så ska illamåendet försvinna nu när kosten blir rätt och magen kommer igång igen.

Någon med erfarenheter?

Om det är elaka tumörer, borde han inte bli ganska snabbt sämre då eller kan det verkligen gå såhär långsamt med utvecklandet av levercancer?
 
Så ledsamt. :(

Vad säger veterinären? Hur gammal är din hund?

Tyvärr har jag inga erfarenheter att dela med mig av. Hoppas någon kan komma med lite input.
 
Så ledsamt. :(

Vad säger veterinären? Hur gammal är din hund?

Tyvärr har jag inga erfarenheter att dela med mig av. Hoppas någon kan komma med lite input.
Hunden är 8 år, veterinären kan inte säga så mycket egentligen eftersom inte provsvaret kommit som säger vad det är för fel. Det enda vi vet är att en del av levern är deformerad och hunden har ett otroligt illamående och har inte velat äta under en tid. Han äter bara doftfri mat mer eller mindre, nu lite bättre eftersom han får tabletter mot illamåendet då.

Veterinären säger att om det "bara" är en inflammation så kan han förmodligen leva vidare och ha ett bra liv med anpassad kost och eventuellt med mediciner då beroende på vad detta kommer ifrån. Vi måste ju bara komma underfull med vad det är som gjort levern sånhär. Om det visar sig vara cancer så är jag osäker på hur jag vill göra, om det är värt med behandling eller om han bara kommer lida av det.

Det som är obehagligt är att det enda symptom hunden haft under dessa få månader, strax över två månader, är att han har valt bort torrfodret, all annan mat har gått ner. Det som jag vet nu i efterhand och ser ett mönster nu i efterhand är ju att när han ätit fetare mat så har han fått diarréer nästan direkt, men det har vi tolkat lite som att han ju faktiskt åt såpass olika maträtter varje dag då eftersom han fick mycket rester från våran mat. Nu vet vi ju att han fått diarréerna pga att levern helt enkelt inte klarat av den feta maten. Det var först nu i helgen som han blev väldigt trött och hängig och det var därför vi åkte in och krävde undersökningar. Det som är lite konstigt är att blodprovet inte visade något, var pga att vi gjorde ett UL som dom såg att levern inte såg ut som den skulle :(
 
Här kommer en roman men Jag har en liten glädje historia för dig och hoppas att ni har samma tur och kan behålla vovven i många år framöver. Kanske långt ifrån er historia men lite hopp kan de kanske ge, levern verkar kunna vara ett klurigt organ.
Kommer idag inte ihåg hela händelseförloppet men i stora drag:

Min mammas hund då, ca 4 år gammal, blev akut sjuk. Hunden kräktes konstant och fick hög feber så vi fraktade hunden till närmaste djursjukhus där de konstaterade att levervärdena var riktigt dåligt. Man antog då att hunden blivit förgiftad av exempelvis rottgift och behandlas som ett förgiftningsfall. Det vart en lång återhämtning men hunden återhämtade sig och var pigg, men hade till och från små återfallsliknande symtom som vi inte kunde förstå "men va då hunden åt precis ALLT hon kom över så är det konstigt om hon får i sig dåliga saker med jämna mellan rum?".

En dag insjuknar hunden akut igen denna gång var hon nästan död innan vi kom fram till djursjukhuset (10mils resa) från att ha kräkts några gånger under natten till att krampa i feber :( jag glömmer aldrig den dagen. Hela djursjukhuset kämpade med hundens liv. Levervärdena var i botten men misstanken var att hon fått i sig något, men inget syndes någonstans, inga provsvar var positiva, så när hunden var någorlunda stabil men egentligen inte bättre (tror hon låg där typ ett dygn för stabilisering) valdes det att operera för att prova ta reda på vad som inträffat. Operationen fick bära eller brista hunden skulle ju utan tvekan dö om inget gjordes oavsett.

Hunden öppnades upp och veterinärerna fick en mindre shock, buken var helt inflammerad och varfyld. Diafragman,levern och njuren(? Lite tveksam om det var njuren men ett tredje oragan iaf) har på något sätt vuxit ihop(!,på grund av infektioner som gjort att dem varit kraftigt förstorade) veterinärerna hade aldrig sett något liknande och är villrådig.
veterinären syr ihop hunden utan några större åtgärder annat än för den varfylda buken och sjukhusets önskemål är att vi ska frakta henne vidare till något större djursjukhus.

Så då var det dags att ta ett beslut.
Vi hade nu uppnått veterinärkostander på över 45 000, skulle vi avliva den då 5åriga hunden? Eller köra ner henne till ett större sjukhus med bättre vård och riskera att hon skulle dö i bilen på vägen ner(ca 50-60 mil enkel resa) men med förhoppning på att det större sjukhuset KANSKE kunde komma på en lösning? Det tredje alternativet var att låta vårt djursjukhus behandla henne mot de infektioner man då hittat och sedan ta med henne hem för att låta tiden ha sin gång.

Vi valde det sista alternativet. Hunden fick efter mycket om och men komma med hem, i risigt skick och ett helt eget apotek av mediciner. Vi var beredd på det värsta.

Men de va krut i damen. Sakta men säkert blev hon bättre, ja så pass bra att hon fortsatte att träna och tävla upp till elitnivå i ett par olika grenar. Idag är hon 9 år och springer i skrivande stund dagligen kilometers efter skotern trots sina ihopvöxta organ. Hon är numera pansionerad som tävlingshund men pga dåliga leder.



Så hur har det funkat då efter att hon tillfrisknat?
Det konstaterades aldrig varför organen blivit inflammerade men efter att alla akuta behandlingar avslutats har hunden levt ett normalt liv. Hon har efter händelsen alltid ätit specialfoder (hepatic) för leverns skull och med jämna mellanrum kontrolleras levervärdena (typ vid vaccinering så tas det några prover) men ,ta i trä, hunden har aldrig varit sjuk sedan dess :)

Så under sker faktiskt. Och för oss har det somsagt funkat bra bara med rätt foder :)

Jag önskar er lycka till och hoppas att ni har samma tur som vi då hade :)
 
Min 6-årige hane var lite konstig en kväll strax före jul. Han satte sig ner flera gånger på rastrundan, ville inte gå eller gick väldigt sakta. Jag misstänkte själv att han hade ont i ryggen. Ringde vetten på morgonen, fick tid samma dag. Hon kände igenom honom, kollade öron o hals dessutom. Inte ont nånstans. Men, sa hon, han känns varm. Han hade 39,4 i temp och så tog hon blodprov som visade förhöjt levervärde. Med tanke på febern så sa hon att han måste ha en infektion nånstans. Han fick antibiotika och så skulle man ta nya blodprover efter 14 dagar. Då hade levervärdet gått ner en hel del, det var bara lite högre än normalt då. Så då fick jag beskedet att det var inget fel på levern utan det var infektionen som gjorde att levervärdet var förhöjt. Detta är ju ungefär samma som @Is har upplevt, bara det att infektionen var mycket lindrigare eftersom han fick rätt behandling direkt. Hade jag inte reagerat på att han inte ville gå, så hade det kanske gått ett par dagar till och han hade troligtvis blivit mycket sämre.
 
Det som är så svårt nu är att han äter ju ingenting, han vill inte ha sin mat han ska ha. Han äter kyckling dock men det går ju inte att leva på. Verkar som att det lutar åt att han har hepatit vilket tydligen inte är helt ovanligt för hundar, det är iallafall det som stämmer överens med hans symptom. Det är så svårt att veta varför han inte äter, om det är pga illamåendet eller något annat, han spyr ingenting längre iallafall.
 
Är förresten hepatit någonting som ingår i den vanliga vaccineringen? Eller varför isåfall vaccineras inte alla hundar för hepatit med tanke på hur smittsamt och skadligt det är? Hade jag vetat om detta så hade jag vaccinerat honom direkt. Min hund har fått vaccination varje år och jag har lite litat på veterinären att han får det han behöver.
 
Man vaccinerar mot HCC, infektiös hepatit - den är smittsam.
Hepatit betyder just inflammation i lever (hepar = lever). Det kan hunden få utan att ha den smittsamma varianten.
 
Man vaccinerar mot HCC, infektiös hepatit - den är smittsam.
Hepatit betyder just inflammation i lever (hepar = lever). Det kan hunden få utan att ha den smittsamma varianten.
Så det är en annan typ av hepatit som hunden drabbas av om den är vaccinerad? Är det därför som kanske inte veterinären har sagt något direkt om smitta.
 
Precis. Om det vore så att det var den smittsamma hepatiten skulle din veterinär ha sagt nåt, för den är anmälningspliktig.
Jag tror väl inte att nåt vaccin är 100%-igt, men det är ovanligt med HCC i Sverige just eftersom så många hundar är vaccinerade.
 
Någon här som har en hund med problem av något slag med levern? Vad för mat äter den? Fungerar den som vanligt utan/med mediciner? Hur är framtiden för en hund med problem med levern?

Min hund har troligtvis en inflammation i levern som har gjort en bit bara av levern defekt, alltså den ser inte ut som den ska helt enkelt. Prover är tagna och det kan ju mycket väl vara tumörer men för tillfället verkar det kunna vara lite vad som helst. Utesluter inte någonting om man säger så. Just nu så fungerar han bra med snäll levermat, alltså så fettfri som möjligt och med tabletter som förhindrar illamåendet. Förhoppningsvis så ska illamåendet försvinna nu när kosten blir rätt och magen kommer igång igen.

Någon med erfarenheter?

Om det är elaka tumörer, borde han inte bli ganska snabbt sämre då eller kan det verkligen gå såhär långsamt med utvecklandet av levercancer?

Hur gammal är hunden? Har man gjort ultraljud, har man röntgat? Vad är det för prover som tagits - blodprover? Har man tagit biopsier från levern?

Denamarin är ett tillskott vid olika sjukdomar i levern. Den fungerar som leverskydd. Oavsett vad hunden lider av tycker jag att du kan sätta in det då det ej har biverkningar. Finns hos veterinär, vissa apotek och nätet.
 
Hur gammal är hunden? Har man gjort ultraljud, har man röntgat? Vad är det för prover som tagits - blodprover? Har man tagit biopsier från levern?
Biopsi och blodprover och så är tagna. Levervärdet är inte mycket förhöjt bara väldigt lite men levern är ändå deformerad så det är ju någonting som har gjort att den ändrat på sig. Hade vi inte gjort ett UL pga att han var väldigt lös så vi misstänkte tarmproblem så hade vi inte heller upptäckt att levern inte såg normal ut. Om det är tumörer eller inflammation vet vi först om någon vecka ner svaren kommer.
Denamarin är ett tillskott vid olika sjukdomar i levern. Den fungerar som leverskydd. Oavsett vad hunden lider av tycker jag att du kan sätta in det då det ej har biverkningar. Finns hos veterinär, vissa apotek och nätet.
Ska genast ta och kolla upp det där. Det han får nu är penicillin och tabletter och någon pasta mot illamåendet så att han ska vilja äta vilket inte är det lättaste att få honom att göra i dagsläget. Förutom kyckling då men det är ju som sagt inget han kan leva på.
 
Biopsi och blodprover och så är tagna. Levervärdet är inte mycket förhöjt bara väldigt lite men levern är ändå deformerad så det är ju någonting som har gjort att den ändrat på sig. Hade vi inte gjort ett UL pga att han var väldigt lös så vi misstänkte tarmproblem så hade vi inte heller upptäckt att levern inte såg normal ut. Om det är tumörer eller inflammation vet vi först om någon vecka ner svaren kommer.

Ska genast ta och kolla upp det där. Det han får nu är penicillin och tabletter och någon pasta mot illamåendet så att han ska vilja äta vilket inte är det lättaste att få honom att göra i dagsläget. Förutom kyckling då men det är ju som sagt inget han kan leva på.

Okej, då låter det som att ni får hålla ut till provsvaren kommer. Men kika på denamarin :)
Kyckling är bättre än inget tills ni vet mer. Har du provat med färskfoder? Eller hills a/d eller Royals recovery? Det är båda burkmat som är väldigt smakrika och innehåller mycket energi dvs hunden behöver ej äta särskilt mycket för att få i sig det han behöver. Det är också lätt att mixa och dra upp i spruta om man behöver mata.
Inget som fungerar på långtid men en kortare tid absolut.
Det finns även aptitstimulerande medicin att sätta in (Mirtazapin) som brukar hjälpa fint!
 
Det var elakartad cancer :cry: Kommer tas bort imorgon för det fanns ingenting att göra. Medicin kunde fördröja det ett litet tag innan han skulle bli väldigt dåligt. Antar att det är bättre att ta bort honom nu innan han börjar må väldigt dåligt..:(

Går ju inte att lite på blodprover iallafall, alla värden var bra, ändå hade han detta. Hade det inte varit för UL så hade vi inte märkt någonting alls..jag förstår mig inte på sånt här.
 
Vet du om det kan vara något vanligare inom rasen?
Ingen aning, jag läste lite om det nu och det är tydligen inte är helt ovanligt att ess utvecklar cancer i någon form. Det får iallafall mig att tveka att köpa rasen igen men jag älskar ju denna rasen, iallafall denna individen :( Om jag fixar att köpa hund igen, så fruktansvärt det här med att behöva ta bort dom. Min lille blev bara 7 år :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 382
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 837
Senast: fejko
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 676
Senast: Icfafn
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 553
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp